Beste besparing ooit...
Beste besparing ooit...
Is om eerst na te denken vooraleer je iets koopt!
Heb je het echt wel nodig?
indien het antwoord hierop volmondig JA is komt het volgend criterium:
Is het goedkoopste duurzaam genoeg?
Of pakken we een iets duurdere versie die dubbel zo lang dienst doet...
Lijkt logisch, maar in de hedendaagse consumtiewereld vergeet men dit zeer snel..........
Lijkt logisch, maar in de hedendaagse consumtiewereld vergeet men dit zeer snel..........
Re: Beste besparing ooit...
Heb ik ook al ondervonden dat als je eerst aan jezelf de vraag stelt:
Maar meestal kan je het zonder ook overleven en als je die dingen op een jaar tijd bij elkaar telt, denk ik dat je aan een vrij groot bedrag zit.
Doe het ook niet altijd (soms eens) koop ook vaak impulsief, maar als je het doet koop je soms toch dingen niet. En dat is de beste besparing ooit!!!
Het antwoord vaak is van: eigenlijk niet maar ja voor die prijs zeg je dan.Heb je het echt wel nodig?
Maar meestal kan je het zonder ook overleven en als je die dingen op een jaar tijd bij elkaar telt, denk ik dat je aan een vrij groot bedrag zit.
Doe het ook niet altijd (soms eens) koop ook vaak impulsief, maar als je het doet koop je soms toch dingen niet. En dat is de beste besparing ooit!!!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik pas dit principe ook toe!
Ik ga ook een paar keer per week naar de supermarkt en neem altijd een mandje ipv een kar. Dat verhindert dat je je mand met onnodige spullen kan opvullen, enkel dat wat je echt nodig hebt. Het best is ook dat je naar een supermarkt gaat die je goed kent en waar je weet waar wat staat. Nu dat laatste weten ze blijkbaar ook wel want ze veranderen om die reden nog al eens graag hun rekken zodat de consument weer even het noorden kwijt is en langs vele gangen moet lopen waar ze niet moeten zijn , met het risico dan toch weer iets te zien dat oh zo aantrekkelijk is om te kopen....
Nog erger is de 'IKea strategie'! Je de hele winkel laten doorlopen voor iets wat je maar op het einde nodig hebt en ondertussen hebben je ogen alweer heel wat gezien en is de verleiding weer groot om een hoop onnodige spullen te kopen.
Ik ga ook een paar keer per week naar de supermarkt en neem altijd een mandje ipv een kar. Dat verhindert dat je je mand met onnodige spullen kan opvullen, enkel dat wat je echt nodig hebt. Het best is ook dat je naar een supermarkt gaat die je goed kent en waar je weet waar wat staat. Nu dat laatste weten ze blijkbaar ook wel want ze veranderen om die reden nog al eens graag hun rekken zodat de consument weer even het noorden kwijt is en langs vele gangen moet lopen waar ze niet moeten zijn , met het risico dan toch weer iets te zien dat oh zo aantrekkelijk is om te kopen....
Nog erger is de 'IKea strategie'! Je de hele winkel laten doorlopen voor iets wat je maar op het einde nodig hebt en ondertussen hebben je ogen alweer heel wat gezien en is de verleiding weer groot om een hoop onnodige spullen te kopen.
Voor de grotere aankopen ligt dit psychologisch soms toch wat moeilijker m.i.:Boss schreef: Is om eerst na te denken vooraleer je iets koopt!
- Is een all-in vliegvakantie naar een exotisch land echt nodig? Je kan toch ook naar de ardennen of de kust, of gaan fietsen in limburg...
- De laatste nieuwe quadcore-pc met alles erop en eraan betaal je nog geen jaar later maar de helft van de prijs.
- Is een wagen met zovele pK's en sjieke velgen echt nodig?
Dit zijn voorbeelden wat voor velen statussymbolen betekenen, maar hierop kan je nog meer besparen/bezuinigen als in de supermarkt.
Nu, als je deze redenering in extremis gaat doortrekken dan eindig je in een zeer saai leventje en een dikke spaarrekening, en angst om nog maar een cent uit te geven. Daar zijn alleen uw erfgenamen content mee.
Geld moet dus ook ergens wel rollen.
Maar dit laatste extreme voorbeeld vind ik nog altijd beter dan mensen die met een sjieke wagen rondrijden, luxe vakanties nemen, het breed laten hangen en achter de schermen met leningen en schulden zitten en uiteindelijk gaan besparen op hun eten.
Een goed voorbeeld vind ik gsm's... Ik heb zelf nog een "oude" Nokia gsm (5j oud). Al meermaals de vraag gekregen waarom ik geen nieuwe koop. Antwoord: "omdat deze nog perfect werkt".
Als ik mp3's wil beluisteren gebruik ik mijn mp3 speler, als ik foto's wil nemen mijn fototoestel (de kwaliteit van foto's op een gsm is trouwens meestal vrij belabberd). Ik zie niet in waarom ik dan een nieuwe gsm zou moeten kopen.
En die redenering kan je bij de meeste mensen voor heel wat spullen doortrekken.
Als ik mp3's wil beluisteren gebruik ik mijn mp3 speler, als ik foto's wil nemen mijn fototoestel (de kwaliteit van foto's op een gsm is trouwens meestal vrij belabberd). Ik zie niet in waarom ik dan een nieuwe gsm zou moeten kopen.
En die redenering kan je bij de meeste mensen voor heel wat spullen doortrekken.
dat heb ik ook wel, een gsm moet kunnen bellen en sms'en, al die andere onzin gebruik je toch niet en ze slurpen alleen maar die accu leeg van de gsmJay schreef: Een goed voorbeeld vind ik gsm's... Ik heb zelf nog een "oude" Nokia gsm (5j oud). Al meermaals de vraag gekregen waarom ik geen nieuwe koop. Antwoord: "omdat deze nog perfect werkt".
Ergens eerder las ik hier een post met het voorbeeld van die quad core pc's
wel mijn besparing op pc's is : ze zelf samenstellen
zo heb ik in maart of april dit jaar tientallen winkels en websghops afgezocht naar de beste prijs/kwaliteit... vervolgens alle losse onderdelen besteld en zelf in elkaar gezet. conclusie : een super systeem voor 600 euro waar je in een winkel die het als prebuilt zou verkopen met die onderdelen zeker 1200 euro kwijt was