Lehman Brothers en Ethias
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Lehman Brothers en Ethias
Toch wel die van 4/08 was voor 101,1 % gewaarborgd( risicoklasse 1), maar voor alle MS's geldt de regel dat het financiële risico volledig wordt gedragen door de verzekeringsnemer....Ethias is enkel de tussenschakel. En daarbij, dat staat nooit op hun website, voor geen enkele Multisecurity! Je ziet het maar in het contract staan wie de emmitent is.BartVW schreef:
Die van 04/08 was niet 100% gewaarborgd denk ik. De nieuwe die nu op hun site staat wel.
In algemene voorwaarden van de multisecurity staat wel:
"Ethias kan niet instaan voor een in gebreke blijven van de emittent en/of voor de borg van de EMTN. Het financiële risico wordt volledig gedragen door de verzekeringsnemer."
Laatst gewijzigd door mouche op 15 september 2008, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
op de website kan je doorklikken naar de financiele infofiche waar wel de emitent vermeld staat.mouche schreef:Toch wel die van 4/08 was voor 101,1 % gewaarborgd( risicoklasse 1), maar voor alle MS's geldt de regel dat het financiële risico volledig wordt gedragen door de verzekeringsnemer....Ethias is enkel de tussenschakel. En daarbij, dat staat nooit op hun website, voor geen enkele Multisecurity! Je ziet het maar in het contract staan wie de emmitent is.BartVW schreef:
Die van 04/08 was niet 100% gewaarborgd denk ik. De nieuwe die nu op hun site staat wel.
In algemene voorwaarden van de multisecurity staat wel:
"Ethias kan niet instaan voor een in gebreke blijven van de emittent en/of voor de borg van de EMTN. Het financiële risico wordt volledig gedragen door de verzekeringsnemer."
bvb: http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR05P/Par ... 7/2008.htm
voor diegen die ze nu verkopen werken ze al samen met een franse emitent, dus moeten ze hun campagne niet stopzetten.
Ethias heeft net terug gebeld en bevestigd dat het risico van het falen van de emittent volledig bij de klant ligt en dat ze niet zullen tussenkomen.
Je kan de multisecurity 04/08 iedere week (op dinsdag) verkopen aan de marktprijs. Vorige week dinsdag was dit aan 75% van de inschrijvingsprijs, dus voor iedere 1000 euro kreeg je 750 euro terug. Het is niet te voorspellen of en aan welke koers je morgen zou kunnen verkopen, wellicht is dit sterk gedaald.
Ethias zegt wel dat het deel van Lehman dat deze beleggingen uitbrengt, behoort tot de meest winstgevende tak van Lehman. Indien Lehman wordt opgedoekt en in delen verkocht, zal er wellicht wel interesse zijn om deze tak over te nemen, zodat er wel aan de verplichtingen kan voldaan worden.
De keuze is dus: afwachten of proberen te verkopen met sterk verlies.
Je kan de multisecurity 04/08 iedere week (op dinsdag) verkopen aan de marktprijs. Vorige week dinsdag was dit aan 75% van de inschrijvingsprijs, dus voor iedere 1000 euro kreeg je 750 euro terug. Het is niet te voorspellen of en aan welke koers je morgen zou kunnen verkopen, wellicht is dit sterk gedaald.
Ethias zegt wel dat het deel van Lehman dat deze beleggingen uitbrengt, behoort tot de meest winstgevende tak van Lehman. Indien Lehman wordt opgedoekt en in delen verkocht, zal er wellicht wel interesse zijn om deze tak over te nemen, zodat er wel aan de verplichtingen kan voldaan worden.
Wie zal daar morgen nog geld voor durven geven?robokat schreef:
Ethias heeft net terug gebeld en bevestigd dat het risico van het falen van de emittent volledig bij de klant ligt en dat ze niet zullen tussenkomen.
"het beleggingsfonds MULTISECURITY 042008 is belegd in de EMTN «Emerging Autocallable - April 2008», zijnde een gestructureerd product uitgegeven door Lehman Brothers Treasury Co. B.V. en gewaarborgd door Lehman Brothers Holdings Inc. (Moody’s A1, S&P A+, Fitch AA-)."
Die van 07 2008 is ook van Lehman Brothers Treasury Co. B.V.
Dus als het onderdeel "Lehman Brothers Treasury Co. B.V." verkocht zou worden is er kans dat de ingeschrevenen hun geld terugzien. Er is nog hoop.
Idd, hopen dat er een bank is die dit onderdeel van de Lehman Brothers wilt overkopen. Niemand wou Lehman Brothers in zijn geheel kopen (wat mij ook normaal lijkt gezien de situatie nu). Afwachten voor de mensen die hier op ingetekend hebben.BartVW schreef: Dus als het onderdeel "Lehman Brothers Treasury Co. B.V." verkocht zou worden is er kans dat de ingeschrevenen hun geld terugzien. Er is nog hoop.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
tja, dat krijg je met al die zogenaamde waarborgen die er dan geen blijken te zijn hé...
Daarom blijf weg van ALLE beleggingsfondsen en obligaties e.d. Er is niks gewaarborgd voor het ogenblik en dat is eigenlijk al een jaartje zo.
Daarom blijf weg van ALLE beleggingsfondsen en obligaties e.d. Er is niks gewaarborgd voor het ogenblik en dat is eigenlijk al een jaartje zo.
Heeft er iemand ondertussen al iets van Ethias vernomen.
Dacht dat zij de ochtend hun standpunt gingen bekend maken, maar vind tot nu toe niets terug.
Dacht dat zij de ochtend hun standpunt gingen bekend maken, maar vind tot nu toe niets terug.
Gelukkig is er nog geld voor de onslagpremie van de CEO ...
22 miljoen dollar![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
22 miljoen dollar
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Ben al de ganse dag aan het wachten op de reactie van Ethias... maar die blijft uit!
De Gucht en Di Rupo hebben nog geen tijd gehad om hun stukken bij elkaar te zoeken. En dan moeten ze het nog uitmaken hoeveel vlaams en waals geld verloren gaat.
@Stier: Ethias zal dat ook nooit zeggen, want als Lehman Brothers effectief compleet bankroet gaat zijn die spaarders hun geld *kwijt*. Ik denk niet dat Ethias uit medelijden 92 miljoen euro gaat betalen aan die klanten...
Een ramp voor diegenen die er in belegd hebben, maar moest het gebeuren is het misschien eindelijk gedaan met al die exotische tak23 producten die men probeert te slijten.
Een ramp voor diegenen die er in belegd hebben, maar moest het gebeuren is het misschien eindelijk gedaan met al die exotische tak23 producten die men probeert te slijten.
uit medelijden niet, wel uit zelfbehoud.Ik denk niet dat ethias uit medelijden 92 miljoen euro gaat betalen aan die klanten...
Stel dat LEH overkop gaat en al de klanten hun centen kwijt zijn. Enig idee welke schade dit zou meebrengen aan huin imago.
Misschien niet zo erg als er meerdere banken overkop gaan, maar als dit het laatste failissement zou zijn ... Dan kan ethias volgens mij de boeken dicht doen.
Hmm, daar ben ik het totaal niet mee eens.Misschien niet zo erg als er meerdere banken overkop gaan, maar als dit het laatste failissement zou zijn ... Dan kan ethias volgens mij de boeken dicht doen.
Dat multisecure product is slechts één van de zovele producten die WEL goed zijn en waar geen risico is. Neem nu First Rekening of First Invest. Akkoord het rendemenent ligt stukken lager maar dat is het risico ook.
De Belgische / Europeese bank heeft nog WEL geld. In tegenstelling tot USA .(9 000 miljard staatsschuld)
Al bij al is een echt direct antwoord van Ethias nog niet te lezen in de courante tijschriften. Het blijft beperkt tot algemene blabla! Spijtig dat ze op hun eigen website de klanten niet informeren.
Ik begrijp wel dat de dagelijkse ontwikkelingen in gedachte , ze ook in een afwachtende positie zitten ,maar wat meer info zou toch welkom zijn.
Het is zoals met het Fortis-verhaal: er wordt veel gespeculeerd van aandeelhouders-kant, maar de communicatie is nihil!
En dan heb ik het nog niet over de andere banken en verzekeraars die volgens mij ook dergelijke produkten aan hun klanten hebben aangesmeerd waarvan misschien heel wat mensen nog niet eens beseffen dat ze een verpakt LB produkt gekocht hebben! Mijn aandacht is er ook maar op gevallen toe ik enkele weken geleden ergens op een forum las dat sommige Multisecurities van Ethias LB uitgiftes waren. Toen ben ik het gaan checken. En ik denk dat ik niet alleen ben en er zelfs vandaag nog veel mensen zijn die de aktualiteit maar van op afstand volgen en nog niet beseffen dat hun geld risico loopt helemaal of voor een deel te verdwijnen!
Ik heb mijn les geleerd: geloof NOOIT als men je iets verkoopt , dat er kapitaalsgarantie is! Dat is nu wel duidleijk dat die term een leeg vat is.
Ik begrijp wel dat de dagelijkse ontwikkelingen in gedachte , ze ook in een afwachtende positie zitten ,maar wat meer info zou toch welkom zijn.
Het is zoals met het Fortis-verhaal: er wordt veel gespeculeerd van aandeelhouders-kant, maar de communicatie is nihil!
En dan heb ik het nog niet over de andere banken en verzekeraars die volgens mij ook dergelijke produkten aan hun klanten hebben aangesmeerd waarvan misschien heel wat mensen nog niet eens beseffen dat ze een verpakt LB produkt gekocht hebben! Mijn aandacht is er ook maar op gevallen toe ik enkele weken geleden ergens op een forum las dat sommige Multisecurities van Ethias LB uitgiftes waren. Toen ben ik het gaan checken. En ik denk dat ik niet alleen ben en er zelfs vandaag nog veel mensen zijn die de aktualiteit maar van op afstand volgen en nog niet beseffen dat hun geld risico loopt helemaal of voor een deel te verdwijnen!
Ik heb mijn les geleerd: geloof NOOIT als men je iets verkoopt , dat er kapitaalsgarantie is! Dat is nu wel duidleijk dat die term een leeg vat is.
Laatst gewijzigd door mouche op 17 september 2008, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is nooit 100% kapitaalsgarantie. Als morgen uw bank failliet gaat ben je het geld van uw spaarrekening ook kwijt.