Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Mijn domiciëlering van mobistar bij deutsche bank is automatisch omgezet naar een sepa domiciëlering.
Zal dit automatisch gebeuren bij alle domiciëleringen tegen 2014??
Dit verwijderen gaat niet meer,alleen blokkeren of maximum bedrag instellen.
Wat nu? Aan een bestendige opdracht weet je tenminste hoeveel er exact van je rekening zal gaan.
Maar de energieleveranciers spelen het slim door 10 euro korting te geven op je eindfactuur als je een domiciëlering pakt
Dit verwijderen gaat niet meer,alleen blokkeren of maximum bedrag instellen.
Wat nu? Aan een bestendige opdracht weet je tenminste hoeveel er exact van je rekening zal gaan.
Maar de energieleveranciers spelen het slim door 10 euro korting te geven op je eindfactuur als je een domiciëlering pakt
Ze mogen allemaal hun 10 EUR jaarlijkse korting hebben.
Ik heb géén domiciliëringen.
(ja, vanaf nu m'n hypotheek, zelfs die was vroeger via overschrijving, maar Crelan eiste dat.)
Maar al de rest? Ik begin er niet aan. Crelan, bon, dat is normaal nog voor 'n jaar of 10 (normaal 12, maar zal wel vroeger afgelost worden). Maar Eneco, Telenet, Proximus,..., wie zegt dat ik daar volgend jaar nog klant ben? Zo veel werk is een overschrijving nu ook weer niet...
(ja, vanaf nu m'n hypotheek, zelfs die was vroeger via overschrijving, maar Crelan eiste dat.)
Maar al de rest? Ik begin er niet aan. Crelan, bon, dat is normaal nog voor 'n jaar of 10 (normaal 12, maar zal wel vroeger afgelost worden). Maar Eneco, Telenet, Proximus,..., wie zegt dat ik daar volgend jaar nog klant ben? Zo veel werk is een overschrijving nu ook weer niet...
Dat begrijp ik maar al te goed! Als je weet hoeveel je op voorhand zal betalen kan je dit doen met een bestendige opdracht!
Zoals de voorschotten van je energieleverancier of als je alleen een internetabonnement hebt en je je volume niet overschrijd.
Ik doe dit al voor m'n acv bijdrage iedere maand,wel opletten bij het begin van ieder jaar of da ze een (index)verhoging hebben toegepast en zonodig aanpassen. Simpel toch, niet?
Zoals de voorschotten van je energieleverancier of als je alleen een internetabonnement hebt en je je volume niet overschrijd.
Ik doe dit al voor m'n acv bijdrage iedere maand,wel opletten bij het begin van ieder jaar of da ze een (index)verhoging hebben toegepast en zonodig aanpassen. Simpel toch, niet?
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben helemaal niet bij het acv en moet nergens op letten, nog simpeler
Ik zou mijn stoute schoenen eens aantrekken en die DOM verwijderen, tenzij het al een SEPA is geworden, dan moet je het vragen aan....... Crelan.djtw schreef:Ze mogen allemaal hun 10 EUR jaarlijkse korting hebben.
Euhm... Neen, dan moet je het vragen aan Eneco, Telenet en Proximus, want Crelan kan er op dat moment ook niets meer aan doen. Dat is nu net de hele kwestie: dat het mandaat niet door de schuldenaar, niet door de bank, maar wel door de schuldeiser wordt beheerd, en door hem alleen.
Even updaten:
PIDPA in Antwerpen (watermaatschappij) heeft zijn klanten schriftelijk op de hoogte gebracht dat ze in december gaan overstappen op SEPA domiciliëringen.
Er bestaat dus alvast één witte raaf.
Mobistar (recent gelezen), Electrabel, TV Vlaanderen doen of deden gewoon waar ze zin in hebben. En de banken zijn zo oneindig blij dat ze van dat DOM80 gedoe vanaf zijn dat ze niks controleren of verwittigen.
PIDPA in Antwerpen (watermaatschappij) heeft zijn klanten schriftelijk op de hoogte gebracht dat ze in december gaan overstappen op SEPA domiciliëringen.
Mobistar (recent gelezen), Electrabel, TV Vlaanderen doen of deden gewoon waar ze zin in hebben. En de banken zijn zo oneindig blij dat ze van dat DOM80 gedoe vanaf zijn dat ze niks controleren of verwittigen.
ik heb geen domiciliering. dan kan bv. pidpa toch niet je sepa domiciliering laten doen? heb enkel domiciliering voor mijn lening.
Kan er iemand zeggen waarom een geblokkeerde sepa domiciliering niet verwijderd (kan) worden?
De logica ontgaat me evenzeer. Ik kan je wel zeggen dat ik me hier nooit meer aan zal laten vangen. Ik heb mijn oude bankrekening (met Electrabel SEPA domiciliering) dan maar gewoon laten afsluiten en heb bij een andere bank een nieuwe zichtrekening geopend. Een domiciliering neem ik nooit meer.JPC schreef:Kan er iemand zeggen waarom een geblokkeerde sepa domiciliering niet verwijderd (kan) worden?
@tourist, waarom niet, er iets mee voorgehad dan??? is wel al drastisch als je je rekening daarvoor afsluit.
Is inderdaad wel de enige manier om ervanaf te geraken, da wel.
Is inderdaad wel de enige manier om ervanaf te geraken, da wel.
In het geval hier aangehaald door djtw is Crelan de "schuldeiser" dus zou hij zich daar moeten wenden hé ?johann schreef:Crelan kan er op dat moment ook niets meer aan doen.
Jadries944 schreef:Mijn domiciëlering van mobistar bij deutsche bank is automatisch omgezet naar een sepa domiciëlering.
Even samenvatten voor wie geen 8 pagina's wil doorworstelen:
Alle Belgische domiciliëringen worden volop overgeschakeld naar SEPA domicilëringen.
In de praktijk hoeft dat geen probleem te zijn, zeker als het kramikkige SEPA reglement een beetje bijgestuurd zou worden.
Bijgestuurd bij o.a.:
- Schuldenaar beheert zelf zijn mandaten ipv een soort blanco cheque uit te schrijven aan de schuldeiser.
- Als gevolg hiervan kan de schuldenaar zelf , op elk niveau komaf maken met zo'n mandaat, ook via zijn internet banking.
- Ergens in het reglement staat: er mogen en kunnen geen geldige mandaten opgestart worden zonder SCHRIFTELIJK akkoord van de schuldenaar. Een paar lijntjes verder staat dat de schuldenaar terugbetaling kan eisen als er via een ongeldig mandaat geld van zijn rekening gehaald wordt.
- Banken en/of schuldeiser moeten bij switchen naar SEPA de klant minstens 2 maand op voorhand verwittigen. Maar als ze het NIET doen is het ook OK...
Wat is de realiteit ?
De banken (en veel leveranciers/schuldeisers) hebben totaal geen kaas gegeten van het SEPA reglement en verkrachten het à volonté.
- Een mandaat moet blijkbaar 3 jaar traceerbaar blijven, banken maken daar 3 jaar zichtbaar in je online banking van.
- Banken en/of schuldeiser moeten bij switchen naar SEPA de klant minstens 2 maand op voorhand verwittigen. De realiteit blijkt in veel gevallen anders.
- Banken controleren vrijwel niks, ze zijn veel te blij dat ze van het beheer van domiciliëringen verlost zijn.
Maar er ZAL natuurlijk niks veranderen, de meeste Belgen zijn qua financiële zaken verschrikkelijk inert.
Alle Belgische domiciliëringen worden volop overgeschakeld naar SEPA domicilëringen.
In de praktijk hoeft dat geen probleem te zijn, zeker als het kramikkige SEPA reglement een beetje bijgestuurd zou worden.
Bijgestuurd bij o.a.:
- Schuldenaar beheert zelf zijn mandaten ipv een soort blanco cheque uit te schrijven aan de schuldeiser.
- Als gevolg hiervan kan de schuldenaar zelf , op elk niveau komaf maken met zo'n mandaat, ook via zijn internet banking.
- Ergens in het reglement staat: er mogen en kunnen geen geldige mandaten opgestart worden zonder SCHRIFTELIJK akkoord van de schuldenaar. Een paar lijntjes verder staat dat de schuldenaar terugbetaling kan eisen als er via een ongeldig mandaat geld van zijn rekening gehaald wordt.
- Banken en/of schuldeiser moeten bij switchen naar SEPA de klant minstens 2 maand op voorhand verwittigen. Maar als ze het NIET doen is het ook OK...
Wat is de realiteit ?
De banken (en veel leveranciers/schuldeisers) hebben totaal geen kaas gegeten van het SEPA reglement en verkrachten het à volonté.
- Een mandaat moet blijkbaar 3 jaar traceerbaar blijven, banken maken daar 3 jaar zichtbaar in je online banking van.
- Banken en/of schuldeiser moeten bij switchen naar SEPA de klant minstens 2 maand op voorhand verwittigen. De realiteit blijkt in veel gevallen anders.
- Banken controleren vrijwel niks, ze zijn veel te blij dat ze van het beheer van domiciliëringen verlost zijn.
Maar er ZAL natuurlijk niks veranderen, de meeste Belgen zijn qua financiële zaken verschrikkelijk inert.
Samen met de maandelijkse afrekening van mijn gratis VISA-kaart (als niet-rekeninghouder bij hen) heeft Europa-bank me laten weten dat vanaf 25/11/2013 het oude domiciliëringssysteem zal vervangen worden door SEPA Direct Debit.Nete schreef:Even updaten:
Dus alvast reeds twee "witte raven"...!