proton einde
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
proton einde
Het einde van Proton
In 2014 passen Bancontact en MisterCash de technologie van hun kaarten aan. Proton wordt afgevoerd. Maar ter compensatie is uw pincode voor kleine bedragen niet meer nodig. Dat maakt betalen sneller en eenvoudiger.
Proton verdwijnt
Officieel houdt Proton op te bestaan op 31 december 2014. Maar heel wat handelaars zullen hun betaalterminals vroeger vervangen. Ons advies? Gebruik uw Protonsaldo nu al op en herlaad de kaart daarna niet meer.
Betalen zonder pincode
Voor bedragen tot 25 euro is uw pincode vanaf 1 april 2014 niet meer nodig. Betalen zonder pincode zal vooral kunnen aan onbemande betaalterminals. Denk daarbij aan snoep- en drankautomaten, parkeerterminals … Zo krijgt u een waardig alternatief voor Proton. En u moet uw kaart niet meer herladen.
In 2014 passen Bancontact en MisterCash de technologie van hun kaarten aan. Proton wordt afgevoerd. Maar ter compensatie is uw pincode voor kleine bedragen niet meer nodig. Dat maakt betalen sneller en eenvoudiger.
Proton verdwijnt
Officieel houdt Proton op te bestaan op 31 december 2014. Maar heel wat handelaars zullen hun betaalterminals vroeger vervangen. Ons advies? Gebruik uw Protonsaldo nu al op en herlaad de kaart daarna niet meer.
Betalen zonder pincode
Voor bedragen tot 25 euro is uw pincode vanaf 1 april 2014 niet meer nodig. Betalen zonder pincode zal vooral kunnen aan onbemande betaalterminals. Denk daarbij aan snoep- en drankautomaten, parkeerterminals … Zo krijgt u een waardig alternatief voor Proton. En u moet uw kaart niet meer herladen.
Re: proton
Waar komt deze info vandaan?
Ik gebruik proton vandaag de dag nog wel (bedrijfsrestaurant, ...).
Echter weet ik niet of ik het nieuwe systeem moet toejuichen?
Als je dus je kaart verliest, kan men je rekening volledig leeghalen aan automaten? (ik neem aan dat je verschillende transacties van <25 € na elkaar kan doen)
Ik gebruik proton vandaag de dag nog wel (bedrijfsrestaurant, ...).
Echter weet ik niet of ik het nieuwe systeem moet toejuichen?
Als je dus je kaart verliest, kan men je rekening volledig leeghalen aan automaten? (ik neem aan dat je verschillende transacties van <25 € na elkaar kan doen)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb om die reden nooit voor proton gekozen omdat ik pinnen veiliger vind. Vanaf 1 april 2014 is die keuze er niet meer en moet je in het systeem stappen of je dat leuk of niet! Vanaf dan is iedere verloren of gestolen bankkaart 25 € waard tot je geblokkeerd hebt!
Proton viel wel mee. Als je je kaart verliest, ben je enkel het geld kwijt dat je erop geladen had.mouche schreef:Ik heb om die reden nooit voor proton gekozen omdat ik pinnen veiliger vind. Vanaf 1 april 2014 is die keuze er niet meer en moet je in het systeem stappen of je dat leuk of niet! Vanaf dan is iedere verloren of gestolen bankkaart 25 € waard tot je geblokkeerd hebt!
Ik heb een tijd bij een firma gewerkt, waar een koffie 0,13 € kostte. Dan ben je blij met een oplossing zoals Proton, ipv met koperen muntstukken te zitten sleuren.
Dit nieuwe systeem kan u wel meer geld kosten dan 25€, bij een verlies.
Als ik het goed lees, moet je geen code meer invoeren bij betalingen onder de 25€.
Dus iemand die je kaart vindt, kan ermee naar de supermarkt en er aankopen mee betalen, zolang hij onder de 25€ blijft. Daarna gaat hij terug binnen en doet hetzelfde. Daarmee kan je toch op een tijdje iemand zijn rekening mee leeghalen?
Dat is de vraag! Is er dan een beperking per dag of andere termijn of per transactie van 25€? In het laatste geval wordt inderdaad stelen van bankkaarten een héél lucratieve bezigheid. Allé vooruit, dan zijn we goed af!! Criminaliteit zal nog meer pieken!
En wat zijn we toch weer goed ingelicht hierover
En wat zijn we toch weer goed ingelicht hierover
Ik vraag me af waar Ludo die info gehaald heeft.
Ik vind het nergens anders terug
Ik vind het ook geen goed idee, maar wat is veiliger?mouche schreef:Ik heb om die reden nooit voor proton gekozen omdat ik pinnen veiliger vind. Vanaf 1 april 2014 is die keuze er niet meer en moet je in het systeem stappen of je dat leuk of niet! Vanaf dan is iedere verloren of gestolen bankkaart 25 € waard tot je geblokkeerd hebt!
Sinds jaren geleden een bankkaart automatisch Maestro-functie kreeg, kon (kan?) je met je bankkaart in het buitenland (oa Frankrijk) betalen zonder pincode. Aangezien je tegenwoordig nog steeds je bankkaart moet 'handtekenen', veronderstel ik dat dit nog kan?
Verleden jaar 1 miljoen bankaarten gestolen of verloren . Zonder pincode 25 euro kunnen betalen ..... T'zal mooie boel worden...
Re: proton einde
Ik heb dit nieuws ook maar pas vandaag van Argenta gekregen. Van de andere banken nog niets....anonymous schreef:Ik vraag me af waar Ludo die info gehaald heeft.
Er is wel een speciale kaart voor nodig, werkt niet met gewone bankkaart.
Zie: http://www.test-aankoop.be/geld/zichtre ... rt-betalen" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie: http://www.test-aankoop.be/geld/zichtre ... rt-betalen" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt Rolle voor deze extra info! Nu is het wat duidelijker. Alleszins, hoeft zeker niet voor mij.
Het artikel op de site van TA dateert van 23 juli 2012.
"Kleine uitgaven kunt u vanaf nu betalen..."
Volgens mij is dit iets anders dan het artikel van Argenta.
Ik blijf evenwel moeite hebben met "1 april 2014"...
"Kleine uitgaven kunt u vanaf nu betalen..."
Volgens mij is dit iets anders dan het artikel van Argenta.
Ik blijf evenwel moeite hebben met "1 april 2014"...
Ik heb onlangs gezien aan een parkeerautomaat dat het al niet meer nodig was om pincode in te geven bij betaling met bankkaart (niet proton).
Als je aan een péage in Frankrijk (maar ook in andere landen) met een kredietkaart betaalt, moet je ook geen code ingeven.