proton einde
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: proton einde
In het nieuws was ook te zien dat je er stadsfietsen mee kon huren, je kent deze wel. Door het enkel inbrengen van je kaart huur je deze fiets, en je gegevens zijn bekend.. Wat als een dief of vinder van je kaart op deze manier een fiets huurt,en deze niet terugbrengt???? Ga het dan maar eens uitleggen... Ik vindt dat er met de veligheid van bankkaarten en van de consument wel een loopje wordt genomen... Als je 25 euro in kontant geld verliest ben je ze kwijt, als je je bankkaart verliest of gestolen wordt kan dit ergere gevolgen hebben.... Moet je dan op den duur je bankkaart dan maar thuis laten liggen,uit veiligheidsoverwegingen, dit is in tegenstelling met hun bedoeling om het contant geld te bannen en alles met kaart te betalen... Van mij mag het, maar wil dan zelf kunnen bepalen wie en waar en wat er met deze kaart kan betaald worden..
In tegenstelling tot de meeste personen hier vind ik dit een goed initiatief.
Dit is het best te vergelijken met een proton die zichzelf automatisch (= bij elke pin transactie) oplaad.
No PIN betalingen zijn nu reeds mogelijk met Maestro in binnen én buitenland (en praktisch alle Belgische bankkaarten hebben Maestro). Veel mensen hier zijn ongerust over de no PIN betalingen maar is er iemand die hier al concreet geld door is verloren?
Vanaf april 2014 worden die dan mogelijk met Bancontact -> je kan dit dus op meer plaatsen gebruiken in België
Dit is het best te vergelijken met een proton die zichzelf automatisch (= bij elke pin transactie) oplaad.
No PIN betalingen zijn nu reeds mogelijk met Maestro in binnen én buitenland (en praktisch alle Belgische bankkaarten hebben Maestro). Veel mensen hier zijn ongerust over de no PIN betalingen maar is er iemand die hier al concreet geld door is verloren?
Vanaf april 2014 worden die dan mogelijk met Bancontact -> je kan dit dus op meer plaatsen gebruiken in België
Als het dan toch zo veilig is om zonder pincode te betalen dan zullen de banken waarschijnlijk met plezier de eventuele verloren bedragen terugbetalen.
Ik heb moeten google'en om te vinden waar je in godsnaam zou kunnen betalen met Maestro zonder pincode op dit moment, maar bon, het blijkt dus te bestaan, in één of andere parkeergarage:
http://www.parkeon.be/News-Parkeon/de-p ... ncode.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk is daar weinig misbruik. Het zou al veronderstellen dat een dief eerst een parking binnen rijdt, vervolgens iemand gaat bestelen, en dan die portefeuille gebruikt om gratis weg te geraken.
Dat vind ik nog wel van een andere orde dan consumptiegoederen kunnen aankopen. Hier in de buurt in een "automaatshop". Als ik het goed begrijp kan iemand mij m'n portefeuille ontvreemden, en voor 25 EUR gaan kopen in die shop. Er zitten 3 kaarten in die portefeuille, dat is wel al direct een behoorlijk voorraadje Jup als je het mij vraagt.
http://www.parkeon.be/News-Parkeon/de-p ... ncode.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk is daar weinig misbruik. Het zou al veronderstellen dat een dief eerst een parking binnen rijdt, vervolgens iemand gaat bestelen, en dan die portefeuille gebruikt om gratis weg te geraken.
Dat vind ik nog wel van een andere orde dan consumptiegoederen kunnen aankopen. Hier in de buurt in een "automaatshop". Als ik het goed begrijp kan iemand mij m'n portefeuille ontvreemden, en voor 25 EUR gaan kopen in die shop. Er zitten 3 kaarten in die portefeuille, dat is wel al direct een behoorlijk voorraadje Jup als je het mij vraagt.
Parkeerautomaten op straat in Gent werken sinds 1 mei 2012 ook op die manier, ter vervanging van SMS-parkeren en jawel, Proton.
Ik vind de reacties toch ook serieus overtrokken. Als je een betaalkaart kwijtraakt, dan kan daar nu eenmaal misbruik van worden gemaakt. Deze ontwikkeling verandert daar fundamenteel niks aan.
Ik vind de reacties toch ook serieus overtrokken. Als je een betaalkaart kwijtraakt, dan kan daar nu eenmaal misbruik van worden gemaakt. Deze ontwikkeling verandert daar fundamenteel niks aan.
Weet er iemand trouwens wat de banken nu doen igv een frauduleuze transactie zonder pin? (Maestro of Visa) Betalen die dat terug?
inderdaad, serieus overtrokken reacties (zoals meestal hier )
Toevallig heb ik gisteren een brainstormdag met BCC gedaan over hun nieuwe betaalapp voor smartphones (jaaa, ik weet dat er hier een aantal smartphones maar niets vinden & alles wat 'nieuw' is ) en hier en daar wat info gekregen van programmeurs/CEO.
http://app.bancontact.com/nl
als bewijs:
Jullie moeten allemaal wat beter lezen....
http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... .art?ckc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Je zal max. 2 X aan een terminal ZONDER klavier kunnen betalen (dus theoretisch 50 € kwijt), nadien zal hij weigeren. Dus ofwel moet je dan gewoon naar een bankautomaat stappen om je pin in te geven of een betaling doen mét code! Sowieso zal je pincode MOETEN ingeven, waar een klavier staat. Als je proton pas opgeladen is, kan je 125 € verliezen.
Bedoeling is dat in toekomst drankautomaten via contactloos betalen zal werken (voor héél kleine bedragen dan).
Proton ging elk jaar met 17% achteruit. Dus ze moesten de knop niet uitdraaien, proton doofde zichzelf uit.
Heb je liever Proton? De banken hadden dit graag, daar er daar veel geld 'geparkeerd' stond (was immens bedrag), dat niet gebruikt werd of bij verlies van kaart ze kwijt waren....Ik reageerde dat ik bij Keytrade wel mijn geld teruggekregen had....'Dat zal dan de goodwill geweest zijn van die bank' en ze gaan dit zelf uit eigen zak betaald hebben. Want als blijkt dat er nadien op de kaart toch afgehaald werd, verliezen ze dat geld dat zij voorgeschoten hadden....
met de nieuwe app, gaat het geld maar van je rekening als je effectief betaalt/ontvangt. En ja, ik moet telkens mijn code ingeven als ik betaal..ook bij 0,10 €! veiliger kan niet? Als je smartphone verliest, moet je sowieso card stop dit laten blokkeren (idem als gewone bankkaart)....Ik denk dat ik gewoon op afstand het toestel wis, want alles staat nl. op toestel.....
De nieuwe BC app is superhandig (duurt iets langer dan Proton betalingen), maar je hebt altijd geld op zak & je ziet uw gedane verrichtingen! gewoon ook makkelijk om geld met elkaar uit te wisselen... in de ideale wereld heb ik zelfs geen contant geld meer nodig.
nee, ik ben geen werknemer van Bancontact of gesponsored door hen
Toevallig heb ik gisteren een brainstormdag met BCC gedaan over hun nieuwe betaalapp voor smartphones (jaaa, ik weet dat er hier een aantal smartphones maar niets vinden & alles wat 'nieuw' is ) en hier en daar wat info gekregen van programmeurs/CEO.
http://app.bancontact.com/nl
als bewijs:
Jullie moeten allemaal wat beter lezen....
http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... .art?ckc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Je zal max. 2 X aan een terminal ZONDER klavier kunnen betalen (dus theoretisch 50 € kwijt), nadien zal hij weigeren. Dus ofwel moet je dan gewoon naar een bankautomaat stappen om je pin in te geven of een betaling doen mét code! Sowieso zal je pincode MOETEN ingeven, waar een klavier staat. Als je proton pas opgeladen is, kan je 125 € verliezen.
Bedoeling is dat in toekomst drankautomaten via contactloos betalen zal werken (voor héél kleine bedragen dan).
Proton ging elk jaar met 17% achteruit. Dus ze moesten de knop niet uitdraaien, proton doofde zichzelf uit.
Heb je liever Proton? De banken hadden dit graag, daar er daar veel geld 'geparkeerd' stond (was immens bedrag), dat niet gebruikt werd of bij verlies van kaart ze kwijt waren....Ik reageerde dat ik bij Keytrade wel mijn geld teruggekregen had....'Dat zal dan de goodwill geweest zijn van die bank' en ze gaan dit zelf uit eigen zak betaald hebben. Want als blijkt dat er nadien op de kaart toch afgehaald werd, verliezen ze dat geld dat zij voorgeschoten hadden....
met de nieuwe app, gaat het geld maar van je rekening als je effectief betaalt/ontvangt. En ja, ik moet telkens mijn code ingeven als ik betaal..ook bij 0,10 €! veiliger kan niet? Als je smartphone verliest, moet je sowieso card stop dit laten blokkeren (idem als gewone bankkaart)....Ik denk dat ik gewoon op afstand het toestel wis, want alles staat nl. op toestel.....
De nieuwe BC app is superhandig (duurt iets langer dan Proton betalingen), maar je hebt altijd geld op zak & je ziet uw gedane verrichtingen! gewoon ook makkelijk om geld met elkaar uit te wisselen... in de ideale wereld heb ik zelfs geen contant geld meer nodig.
nee, ik ben geen werknemer van Bancontact of gesponsored door hen
Alsof het typen van een pincode zo'n hels karwei is.
Bij proton kon je kiezen hoeveel je oplaadde. Als je maar 10€ had opgeladen, ben je maar 10€ kwijt bij verlies/diefstal van je kaart.satsurfer schreef:Je zal max. 2 X aan een terminal ZONDER klavier kunnen betalen (dus theoretisch 50 € kwijt), nadien zal hij weigeren. Dus ofwel moet je dan gewoon naar een bankautomaat stappen om je pin in te geven of een betaling doen mét code! Sowieso zal je pincode MOETEN ingeven, waar een klavier staat. Als je proton pas opgeladen is, kan je 125 € verliezen.
50€ is niet niks. Waarom niet gewoon instelbaar in je pc-banking op hoeveel € je die grens zelf wil leggen?
Als je het niet gebruikt, 0 €.
Als je het wil gebruiken voor enkel een drankautomaat, 5€
etc.
Hier zeg je het zelf => drankautomaat. Waarom de grens dan op 25€. Een drankautomaat waar een cola 25€ kost, sla ik over, denk ik.satsurfer schreef: Bedoeling is dat in toekomst drankautomaten via contactloos betalen zal werken (voor héél kleine bedragen dan).
Nu ga je wel even over in een ander onderwerp. Die app is m.i. nuttiger én veiliger. Je kan je smartphone beveiligen met een code of "sweep"-beveiliging of dergelijke. Tegenwoordig kan je zelf je smartphone blokkeren of wissen op afstand als hij gestolen wordt e.d.satsurfer schreef: met de nieuwe app, gaat het geld maar van je rekening als je effectief betaalt/ontvangt. En ja, ik moet telkens mijn code ingeven als ik betaal..ook bij 0,10 €! veiliger kan niet? Als je smartphone verliest, moet je sowieso card stop dit laten blokkeren (idem als gewone bankkaart)....Ik denk dat ik gewoon op afstand het toestel wis, want alles staat nl. op toestel.....
Waar zie jij die 'max. 2 X' in jouw bovenstaande link ?satsurfer schreef:Jullie moeten allemaal wat beter lezen....
Je zal max. 2 X aan een terminal ZONDER klavier kunnen betalen (dus theoretisch 50 € kwijt), nadien zal hij weigeren.
Maar stel dat het 2x is: ik neem 's morgens een koffie uit de automaat, in de voormiddag wil ik een cola met een wafel; het wordt dan of cola of wafel? Tenzij ik eerst ergens een automaat met klavier ga zoeken? Mijn baas gaat lachen ...
Misschien is 25 euro voor jou een 'héél kleine bedrag', voor mij is het dat niet.Bedoeling is dat in toekomst drankautomaten via contactloos betalen zal werken (voor héél kleine bedragen dan).
Een bankkaart die enkel werkt met pin-code, graag.Heb je liever Proton?
Voor mij is 25 euro ook veel geld.
En ik ken nogal wat mensen die het met nog véél minder inkomen moeten stellen dan ik.
Dit systeem zal wel voor velen interessant zijn, maar lang niet voor iedereen.
Persoonlijk vind ik dat de mogelijkheid moet geboden worden om zélf het bedrag in te stellen (bvb. tussen 0 € en 25 €).
En ik ken nogal wat mensen die het met nog véél minder inkomen moeten stellen dan ik.
Dit systeem zal wel voor velen interessant zijn, maar lang niet voor iedereen.
Persoonlijk vind ik dat de mogelijkheid moet geboden worden om zélf het bedrag in te stellen (bvb. tussen 0 € en 25 €).
Ik heb 3 bankkaarten op zak. Wat je zegt is dat ik dan theoretisch tot 3x 50 EUR verlies bij diefstal = 150 EUR.satsurfer schreef:inderdaad, serieus overtrokken reacties (zoals meestal hier )
Dat is niet niks, voor iemand zoals ik die zelden meer dan 20 EUR cash op zak heeft.
Als je alleen aan drankautomaten pinless kan betalen, dan snap ik de limiet van 25 EUR niet. Voor een cola hier op het werk betaal ik 60 cent, maar zelfs die koop ik hooguit 10 keer per jaar. En dat zal ik dan wel doen zoals ik het nu doe, met kleingeld.
Als het is om in een automaatshop te kunnen betalen zonder pin, dan vind ik het gevaarlijk, ja. Dan is zo'n gelegenheid"vinder" van een portefeuille al gauw met een krat jupiler en wat flessen cola weg.
Ik zie gewoon de meerwaarde niet. Ik heb redelijk wat kaarten (3 zicht, 2 mastercard, tankkkaart, maaltijdchequeskaart) en ik slaag er nog altijd in al die verschillende pincodes te onthouden. En 't is nu niet dat ik daar elke keer 5 minuten sta na te denken eer ik ze intyp. Dus qua tijd en snelheid gaat dat écht geen verschil maken.
De winst voor mij is dus nul komma nul, er is alleen een deel extra risico, ongeacht hoe beperkt dat risico is.
Ik begrijp nog altijd niet waarom Proton moet verdwijnen. Ik heb jàààààren geleden nog een kaartlezer gehad waarmee ik thuis vanop mijn computer mijn Proton tegoed kon opladen. Heeft een tijd gewerkt, en plots was het gedaan.
Als de banken een systeem tegenwerken ipv promoten is het natuurlijk normaal dat het elk jaar achteruit boert.
Als de banken een systeem tegenwerken ipv promoten is het natuurlijk normaal dat het elk jaar achteruit boert.
Een probleem blijkbaar alleen voor de sukkelaars, die persé drank of een wafel uit een automaat willen halen en geen geld op zak hebben want in alle winkels kan het met pincode ....! Waar zijn we mee bezig. En dan zijn er hier die beweren dat de reacties weer te overtrokken zijn!! Ja, ik heb ook 2 kaarten op zak en nog een paar thuis die volgens de beweringen hier, 50 € waard zouden zijn aan beschikbaar geld per stuk, indien verloren of gestolen.
Natuurlijk kan zo'n pinsysteem niet op een automaat. Dat zou te veel geld kosten voor de uitbater van het toestel.
Maar laat iedereen toch voor zichzelf kunnen uitmaken of ze die optie willen of niet, maar dat schijnen sommige voorstanders hier niet te willen begrijpen!
Natuurlijk kan zo'n pinsysteem niet op een automaat. Dat zou te veel geld kosten voor de uitbater van het toestel.
Maar laat iedereen toch voor zichzelf kunnen uitmaken of ze die optie willen of niet, maar dat schijnen sommige voorstanders hier niet te willen begrijpen!
Volgens mij heb je niet te kiezen, net zoals je niet te kiezen had toen Maestro geen betalende optie meer was, maar standaard werd. Met Maestro kan/kon (in het buitenland) betaald worden zonder pincode (oa blijkbaar Franse warenhuizen).mouche schreef:Maar laat iedereen toch voor zichzelf kunnen uitmaken of ze die optie willen of niet, maar dat schijnen sommige voorstanders hier niet te willen begrijpen!
Geen enkel artikel dat ik er tot nu toe over gelezen heb, laat uitschijnen dat de vervanging van Proton een optie gaat worden.
Trouwens, zijn er nog banken waar Proton een optie is? Bij Argenta is het standaard, gelukkig is 0€ saldo wel toegestaan...
http://www.argenta.be/nl/sparen_betalen ... informatie" onclick="window.open(this.href);return false;
(let trouwens ook eens op de franchise bij verlies/diefstal...)