Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Deze tekst op een ander forum:
" Het blijft een mysterie wat de juiste regelgeving is maar volgens de bank hebben ze geen fouten gemaakt.
Elke DOM moet overgezet worden naar een SEPA en dit kan een leverancier doen zonder de klant vooraf om toelating te vragen.
Enkel als dit samengaat met ingrijpende veranderingen (extra kosten doordat tegelijk ook een abo aangepast werd) moet de schuldeiser opnieuw een akkoord van de klant krijgen.
Ik weet het ... op de site stond eerder duidelijk dat men wel moet verwittigen.
Ook zou een leverancier met SEPA twee weken vooraf de klant moeten verwittigen dat ze een betaling gaan aanbieden ... Mobistar volgt dit alvast niet want het geld is 6 dagen na ontvangen van factuur al van de rekening gegaan.
Bizar dat op de site waar SEPA mooi uitgelegd wordt net alle dergelijke documenten plots verdwenen zijn" .
Er komt waarschijnlijk wat te veel reactie op het feit dat zeer weinig bedrijven, banken de verplichting om vooraf te melden nakomen, dus haalt men dat maar ineens uit het reglement. Opgeruimd staat netjes nietwaar.
Je kan al raden wat er zal gebeuren met de "bescherming" van de schuldenaar als er wat te veel terugstortingen gevraagd zouden worden.....
" Het blijft een mysterie wat de juiste regelgeving is maar volgens de bank hebben ze geen fouten gemaakt.
Elke DOM moet overgezet worden naar een SEPA en dit kan een leverancier doen zonder de klant vooraf om toelating te vragen.
Enkel als dit samengaat met ingrijpende veranderingen (extra kosten doordat tegelijk ook een abo aangepast werd) moet de schuldeiser opnieuw een akkoord van de klant krijgen.
Ik weet het ... op de site stond eerder duidelijk dat men wel moet verwittigen.
Ook zou een leverancier met SEPA twee weken vooraf de klant moeten verwittigen dat ze een betaling gaan aanbieden ... Mobistar volgt dit alvast niet want het geld is 6 dagen na ontvangen van factuur al van de rekening gegaan.
Bizar dat op de site waar SEPA mooi uitgelegd wordt net alle dergelijke documenten plots verdwenen zijn" .
Er komt waarschijnlijk wat te veel reactie op het feit dat zeer weinig bedrijven, banken de verplichting om vooraf te melden nakomen, dus haalt men dat maar ineens uit het reglement. Opgeruimd staat netjes nietwaar.
Je kan al raden wat er zal gebeuren met de "bescherming" van de schuldenaar als er wat te veel terugstortingen gevraagd zouden worden.....
-
- VIP member
- Contacteer:
voor B2B is het nog anders
http://www.europeanpaymentscouncil.eu/c ... ect_debit_(b2b_sdd" onclick="window.open(this.href);return false;)
Het is inderdaad omgekeerde wereld en daar doe ik niet aan mee.
In the SDD B2B Scheme the payer (a business) is not entitled to obtain a refund of an authorised transaction.
Net een te tekenen papier gekregen van mij tankstationketen waar we tankkaarten gebruiken dat ze overgaan naar dit.
http://www.europeanpaymentscouncil.eu/c ... ect_debit_(b2b_sdd" onclick="window.open(this.href);return false;)
In the SDD B2B Scheme the payer (a business) is not entitled to obtain a refund of an authorised transaction.
Net een te tekenen papier gekregen van mij tankstationketen waar we tankkaarten gebruiken dat ze overgaan naar dit.
Het "verbetert" met de minuut....reppiepeppie schreef:voor B2B is het nog anders
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik kijk op keytradebank en zie 2 sepa domicilieringen op actief staan. Ik wist niet dat deze al waren overgeschakeld. Hier ook dus geen waarschuwing van gekregen...
Hetzelfde hier bij Foertis BNP Banksters, zonder enige verwittiging. Heb dan maar al mijn andere domiciliëringen stop gezet. Alles terug met papier, toch klantvriendelijk weer. Heel die SEPA-regeling mogen ze daar steken waar de zon nooit schijnt.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Je hoeft daarom niet alles terug "met papier" te doen.Spaarplan schreef:... Alles terug met papier, toch klantvriendelijk weer...
Omdat ik sommige bedrijven (die ik niet vertrouw) liever niet met SEPA domiciliëringen betaal, heb ik bvb al een hele tijd geleden mijn domiciliëringen STOP gezet voor Belgacom-(internet) en Telenet-(kabel-TV).
Ik krijg voor beide wél mijn facturen via e-mail en ik betaal ze per overschrijving via internetbankieren.
Dus geen papier.
Meer en meer bedrijven gebruiken ook Zoomit. Een alternatief voor domicilieringen. Je hebt er eigenlijk zo goed als geen werk aan. Al moet je het nog even bevestigen, maarja, dat is net wat je wil als je de nieuwe domicilieringen niet vertrouwt.
Mijn mobistar domicielering is omgezet naar een sepa,maar aangezien ik nu naar base verander moet dit stopgezet worden!
Normaal moet je nu mobistar zelf contacteren om die stop te zetten,niet de bank meer. Klopt dit?
Normaal moet je nu mobistar zelf contacteren om die stop te zetten,niet de bank meer. Klopt dit?
Dat klopt inderdaad, en als Mobistar goesting heeft zullen ze dat mandaat blokkeren, maar je mag er wel 3 jaar naar zitten kijken in jouw PC banking.Normaal moet je nu mobistar zelf contacteren om die stop te zetten,niet de bank meer. Klopt dit ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Graag jullie tips bij het opzeggen van domiciliëringen. Wat zijn mijn plichten/rechten als consument? Mag ik er van uitgaan dat de schuldeisers een factuur met rekeningnummer/mededeling sturen zodat ik de betaling per overschrijving kan doen?
Ik heb namelijk mijn domiciliëringen opgezegd want ik wil mijn rekening afsluiten (nieuwe rekening bij andere bank omwille van hypotheek) en het feit dat domiciliëringen automatisch worden overgezet naar het SEPA formaat dat moeilijker is af te sluiten.
Alvast bedankt!
Ik heb namelijk mijn domiciliëringen opgezegd want ik wil mijn rekening afsluiten (nieuwe rekening bij andere bank omwille van hypotheek) en het feit dat domiciliëringen automatisch worden overgezet naar het SEPA formaat dat moeilijker is af te sluiten.
Alvast bedankt!
Als het nog Belgische domiciliëringen zijn kan je ze gewoon verwijderen en zijn ze definitief weg.Precarious schreef:Graag jullie tips bij het opzeggen van domiciliëringen. Wat zijn mijn plichten/rechten als consument? Mag ik er van uitgaan dat de schuldeisers een factuur met rekeningnummer/mededeling sturen zodat ik de betaling per overschrijving kan doen?
Alvast bedankt!
Ik zou dan de betrokken firma's verwittigen dat je in de toekomst gewoon via overschrijving zal betalen.
Als je domiciliëringen stopzet bij je bank, is het is altijd het beste dat je ook een mailtje stuurt naar de schuldeiser(s) met de melding dat je voortaan met overschrijvingen wenst te betalen.
Als je de betrokken firma's er niet van verwittigd hebt, zullen ze je wél automatisch een uitnodiging sturen om per overschrijving te betalen. Maar in afwachting kunnen ze denken dat je bank de domiciliëring niet meer uitvoert omdat je saldo niet toereikend is.
Als je de betrokken firma's er niet van verwittigd hebt, zullen ze je wél automatisch een uitnodiging sturen om per overschrijving te betalen. Maar in afwachting kunnen ze denken dat je bank de domiciliëring niet meer uitvoert omdat je saldo niet toereikend is.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Vandaag verscheen er een artikeltje hierover op Netto.be.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Waarschijnlijk zijn deze 'europese domicilieringen' geen lang leven beschoren. Als je de media volgt is zowat iédereen ertégen. Toch doen instanties en bedrijven àlle moeite van de wereld om je via domilicieringen te laten betalen. Sparen ze enkele mannetjes mee uit zeker? Ook doen ze alle moeite om 'permanente opdrachten' te boycotten, voornamelijk door maandelijks het bedrag te wijzigen en/of de betaaldag te veranderen. Een dag te laat betaald? Boete! Ook een van hun trukken-van-de-foor is, ervoor zorgen dat je véél naar hun 'klantendienst' moet bellen, dure nummers, met ellenlange muziekjes en overbodige info. (lees : gezever) Een typisch voorbeeld is, als je verhuist...bij al die administratieve rompslomp gebeuren zoveel fouten (foutieve eindstanden, verkeerde adressen, verkeerde banknummers enz enz) dat je best voor die periode een telefoonabonnement neemt, geen oplaadkaartje, want dan is je krediet meestal op en wordt de lijn verbroken, juist op het cruciale moment! Om je dood te ergeren!
Nee, 'verenigd europa' heeft mij niet gelukkiger gemaakt. Hopelijk komt ooit die goeie ouwe tijd terug, waar je een hoop overschrijvingen vrijdags op de bank deponeerde en die trokken daar hun plan mee. Werk voor iedereen!
Nee, 'verenigd europa' heeft mij niet gelukkiger gemaakt. Hopelijk komt ooit die goeie ouwe tijd terug, waar je een hoop overschrijvingen vrijdags op de bank deponeerde en die trokken daar hun plan mee. Werk voor iedereen!
De europese lobby machine heeft weer goed haar werk gedaan. Consument? Nooit van gehoord. De kloof met de burger...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen