Mijn eerste keer "Aandelen kopen"
TIP
Re: Mijn eerste keer "Aandelen kopen"
Zelf geloof ik sterk in technologische aandelen.gpv1 schreef:Stel je eens voor dat je schatrijk bent en dat je verplicht zou worden om quasi je hele vermogen in slechts één bedrijf uit je lijstje van tien te beleggen en dat het je verboden zou worden om de eerstvolgende vijf jaar (die economisch heel moeilijk zullen zijn en waarbij de aandelenmarkten in woelig vaarwater zouden kunnen terechtkomen) je participatie te verkopen... Waarvoor zou je dan kiezen en waarom zou je net dàt bedrijf kiezen en niet de andere negen?PrF schreef:Zelf heb ik al een paar dagen gezocht naar aandelen die ik 'interessant' vind.
Zolang je geen antwoord weet op deze vraag is het raadzaam om je centjes aan de zijlijn te houden.
Beste PrF,
Doe je zelf een plezier en koop de aandelen die je vandaag wenst te kopen pas wanneer je binnen twee maanden onder de kerstboom zit. Maar ga je dan ook durven?
Zeg dat Arkimedes het gezegd heeft.
Doe je zelf een plezier en koop de aandelen die je vandaag wenst te kopen pas wanneer je binnen twee maanden onder de kerstboom zit. Maar ga je dan ook durven?
Peugeot??? Goed zot! Eventjes opzoeken hoe het bedrijf er financieel voor staat misschien? Als je daarbij dan ook nog rekent dat nu, nu dat de Europese autoverkoop terug begint aan te trekken, PSA de enige constructeur is die *minder* verkoopt dan verleden jaar.PrF schreef: Dit is mijn lijstje met aandelen:
(...)
Peugeot
Ja inderdaad, ik was van het idee: portefeuille spreiden. Sowieso wil ik geen bankaandelen maar ik geloof sterk in de chemie en de gezondheidssector. Dus dacht ik om het te zoeken bij de autosector.sintorama schreef:Peugeot??? Goed zot! Eventjes opzoeken hoe het bedrijf er financieel voor staat misschien? Als je daarbij dan ook nog rekent dat nu, nu dat de Europese autoverkoop terug begint aan te trekken, PSA de enige constructeur is die *minder* verkoopt dan verleden jaar.PrF schreef: Dit is mijn lijstje met aandelen:
(...)
Peugeot
Het geld dat ik zou beleggen op de beurs, kan ik gerust missen. En of ik risico wil nemen? Op de beurs zijn altijd risico's verbonden, als je bang bent moet je er niet aan beginnen vind ik. Ik ben echt wel zelfverzekerd alleen twijfel ik aan de aandelen die het beste passen. Al staan de chemieaandelen en de gezondheidssector bovenaan mijn lijstje.Arkimedes schreef:Beste PrF,
zeezout, wat bedoel je precies met beginnersaandelen?zeezout schreef:op basis van wat heg je je lijstje opgesteld ?
met 1000 euro ga je er één of twee kunnen kopen als je de kosten onder controle wil houden
om te starten lijkt Solvay (of Solvac ) meest aangewezen, Coca Cola (usd risico en dubbele RV) al wat minder en Arseus als je voluit voor groei wil gaan.
al de rest lijken me geen beginnersaandelen succes
Ik zou dan kiezen voor Solvay. De chemiesector blijft groeien qua jobs. Oke, jobs staan niet altijd in voor betere economische cijfers maar het is wel iets waar ik rekening mee hou.gpv1 schreef:Stel je eens voor dat je schatrijk bent en dat je verplicht zou worden om quasi je hele vermogen in slechts één bedrijf uit je lijstje van tien te beleggen en dat het je verboden zou worden om de eerstvolgende vijf jaar (die economisch heel moeilijk zullen zijn en waarbij de aandelenmarkten in woelig vaarwater zouden kunnen terechtkomen) je participatie te verkopen... Waarvoor zou je dan kiezen en waarom zou je net dàt bedrijf kiezen en niet de andere negen?PrF schreef:Zelf heb ik al een paar dagen gezocht naar aandelen die ik 'interessant' vind.
Zolang je geen antwoord weet op deze vraag is het raadzaam om je centjes aan de zijlijn te houden.
Kijk, in uw lijstje zijn er maar 3 (relatief) veilige bedrijven: Coca-Cola, Arseus en Solvay. Douwe Egberts zou ook ok geweest zijn maar die zijn sinds een paar dagen niet meer beursgenoteerd. De andere zijn ofwel verlieslatend, of vaak verlieslatend, of zitten in een sector met te veel risico's.PrF schreef:Ik zou dan kiezen voor Solvay. De chemiesector blijft groeien qua jobs. Oke, jobs staan niet altijd in voor betere economische cijfers maar het is wel iets waar ik rekening mee hou.
Arseus en Coca-Cola zijn omwille van hun hoge winstmarges het meest interessant; Solvay is minder interessant omdat hun resultaten volatieler zijn.
Met €1000 kan je vanwege de kosten maar in één bedrijf beleggen en dan zou ik kiezen voor een uit de eurozone. Uit uw lijstje vind ik persoonlijk Arseus dan de beste keuze.
(Indien ik zelf een beginnend belegger zou zijn en ik zou slechts €1000 beschikbaar hebben en ik zou dus 1 aandeel moeten kiezen en ik zou het heel safe willen spelen, dan zou ik nu voor Wolters Kluwer kiezen: actief in zeer nuttige sector, makkelijk te begrijpen producten en diensten, geografisch gediversifieerd (54% Noord-Amerika, 40% Europa, 5% Azië), stabiele omzet (groot deel komt van abonnementen), zeer hoge en zeer stabiele cash-winstmarges (ook tijdens economische crisis) en ondergewaardeerd op de beurs.)
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
+1 je selectie aandelen lijkt me niet echt de goeie keuze. Nyrstar lijkt me ook een goed startersaandeel, gezien de huidige problemen.sintorama schreef: Peugeot??? Goed zot! Eventjes opzoeken hoe het bedrijf er financieel voor staat misschien? Als je daarbij dan ook nog rekent dat nu, nu dat de Europese autoverkoop terug begint aan te trekken, PSA de enige constructeur is die *minder* verkoopt dan verleden jaar.
Ik ben het ook eens met de andere leden. 1000 euro -> 1 aandeel. Als je meer aandelen wilt kopen zal je meer financieel gewicht in de schaal moeten leggen.
Moeilijk om te zeggen welk aandeel ik zou aanraden, ik vind dat de meeste aandelen duur staan. Bv Arseus is een heel goed aandeel, maar je hebt wel een stijging van meer dan 100% op anderhalf jaar gemist. Naar mijn mening te duur om te kopen. Geen enkel van je aandelen vind ik momenteel goedkoop geprijsd. Ablynx heeft mijns inziens nog flink wat potentieel, maar ook een hoger risico.
Ik zou die 5000 euro spreiden over de GIMV en vastgoedbevaks zoals Befimmo, Leasinvest RE, WDP, ..... .
Dat zijn ' defensieve ' aandelen met een mooi rendement !!
Dat zijn ' defensieve ' aandelen met een mooi rendement !!
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Er is echter maar sprake van 1.000€.evita schreef:Ik zou die 5000 euro spreiden over de GIMV en vastgoedbevaks zoals Befimmo, Leasinvest RE, WDP, ..... .
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
toch zou ik willen waarschuwen voor onondergronds beleggen : je bedreigt méér te verliezen dan kwijt te spelen. Denk dus goed n a over wat je met je geld gaa doen.
Als je begint met 1000 euro zou ik voor een goed gespreid beleggingsfonds of een tracker/ETF (bijv. MSCI World, DJ EuroStoxx 50, STOXX europe 600,...) kiezen.
Veel succes!
Veel succes!
In de openingspost is er toch sprake van 5000 euro of hallucineer ik nu ?Spruitekop schreef:Er is echter maar sprake van 1.000€.evita schreef:Ik zou die 5000 euro spreiden over de GIMV en vastgoedbevaks zoals Befimmo, Leasinvest RE, WDP, ..... .
Aandelen waarvan men algemeen aanneemt dat ze niet erg risicovol zijn?PrF schreef:wat bedoel je precies met beginnersaandelen?
Kortom, iets zoals Fortis vóór 2008