Garage kopen of niet
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Garage kopen of niet
Ik heb het idee om een garage te kopen en deze te verhuren.
Nu heb ik paar belangrijke vragen.
* Ik lees dat ik verplicht ben een BTW-nummer aan te vragen, zou wel vrijstelling van BTW kunnen hebben door de lage inkomsten.
* Moet ik dan verplicht een ondernemingsnummer aanvragen, of is deze automatisch mee door het BTW-nummer?
* worden de huurinkomsten nog belast via de persoonsbelasting?
Kortom, wat gaat het mij kosten, zonder de aankoop van de garage, om te kunnen beginnen verhuren?
Nu heb ik paar belangrijke vragen.
* Ik lees dat ik verplicht ben een BTW-nummer aan te vragen, zou wel vrijstelling van BTW kunnen hebben door de lage inkomsten.
* Moet ik dan verplicht een ondernemingsnummer aanvragen, of is deze automatisch mee door het BTW-nummer?
* worden de huurinkomsten nog belast via de persoonsbelasting?
Kortom, wat gaat het mij kosten, zonder de aankoop van de garage, om te kunnen beginnen verhuren?
Re: Garage kopen of niet
Bedoel je een garage-box of een garage waar men auto's onderhoudt en herstelt ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een garage-box.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... nplaatsen/" onclick="window.open(this.href);return false;
beste berghe, als je een garagebox koopt en verhuurt, ben je helemaal niéts verplicht, aan niémand. Ik vind het daarom maar een beetje zever, sorry he.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Bij verhuur aan een privé-persoon zal toch het (voor een garagebox vrij lage) KI aangegeven moeten worden in de personenbelasting. Je zal belast worden aan marginaal tarief op het geindexeerd KI x 1,4.
Best ook in je contract vermelden dat je huurder de garage enkel privé mag gebruiken. Voor beroepsgebruik gelden andere regels waardoor je als eigenaar anders en zwaarder belast wordt.
Best ook in je contract vermelden dat je huurder de garage enkel privé mag gebruiken. Voor beroepsgebruik gelden andere regels waardoor je als eigenaar anders en zwaarder belast wordt.
Dacht toch dat een forumlid hier om 17 u 35 een link had geplaatst dat men WEL een btw-nummer moet aanvragen.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Zeer zeker, tenzij vrijstelling ingeroepen kan worden. Staat allemaal in de link van Ludo. Als de garage bij een ander onroerend goed hoort gelden die regels echter niet. Garageboxen en BTW is geen simpele materie.
Er zal ook onroerende voorheffing betaald moeten worden. En registratierechten op de aankoop natuurlijk.
Er zal ook onroerende voorheffing betaald moeten worden. En registratierechten op de aankoop natuurlijk.
Volgens wat ik al allemaal opzocht moet ik altijd een btw-nummer aanvragen, zelfs bij vrijstelling door de lage inkomsten. Lijkt me inderdaad ook niet logisch, maar daarom vroeg ik het hier ook eens of er mensen zijn met ervaring op dat gebied.
Blijft dus inderdaad moeilijke materie...
Blijft dus inderdaad moeilijke materie...
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Gewoon uit interesse, waar vond je terug dat je altijd een BTW-nummer moet aanvragen?
Hier wordt verwezen naar een parlementaire vraag waaruit zou moeten blijken dat bij een lage omzet (<5 580 euro) en huur aan particulieren dat niet echt hoeft. Mooi voorbeeld van overbodige regeltjes trouwens, eerst een BTW-nummer aanvragen en onmiddellijk daarna vrijstelling vragen...
Hier wordt verwezen naar een parlementaire vraag waaruit zou moeten blijken dat bij een lage omzet (<5 580 euro) en huur aan particulieren dat niet echt hoeft. Mooi voorbeeld van overbodige regeltjes trouwens, eerst een BTW-nummer aanvragen en onmiddellijk daarna vrijstelling vragen...
Hier vond ik deze info:
Als u niet btw-plichtig bent door een andere economische activiteit en uw jaarlijkse omzet uit de huurinkomsten niet hoger is dan 5.580 euro, kunt u een bijzondere regeling genieten, de vrijstellingsregeling. U moet dan nog steeds een btw-nummer aanvragen, maar u bent vrijgesteld van de meeste andere btw-verplichtingen zoals het aanrekenen van btw aan uw huurders.
Hier is dan nog eens meer uitleg ovr de vrijstellingsmaatregel en de verplichtingen:
Welke verplichtingen moet een onderneming die de vrijstellingsregeling van btw geniet, naleven ? en heel de uitleg eronder.
Ontneemt me een beetje de zin door al de papieren.
Als u niet btw-plichtig bent door een andere economische activiteit en uw jaarlijkse omzet uit de huurinkomsten niet hoger is dan 5.580 euro, kunt u een bijzondere regeling genieten, de vrijstellingsregeling. U moet dan nog steeds een btw-nummer aanvragen, maar u bent vrijgesteld van de meeste andere btw-verplichtingen zoals het aanrekenen van btw aan uw huurders.
Hier is dan nog eens meer uitleg ovr de vrijstellingsmaatregel en de verplichtingen:
Welke verplichtingen moet een onderneming die de vrijstellingsregeling van btw geniet, naleven ? en heel de uitleg eronder.
Ontneemt me een beetje de zin door al de papieren.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kan alleen vermoeden dat de administratie zich wil indekken.
Dat standpunt wordt ook hier tegengesproken: http://books.google.be/books?id=rS5pN6w ... er&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
Helemaal mee eens dat dit een hoop gedoe zou zijn. De reden waarom ik over de door jou geciteerde regel gelezen has was trouwens omdat ik de "vrijstellingsregeling"-link geklikt had, daar beginnen lezen ben en dan afgehaakt heb. Ongelofelijk wat daar staat:
Ik ken niemand die garageboxen verhuurt die dit doet. Zijn er spaargidsers die zelf garages verhuren die bereid zijn te vertellen of ze al dan niet een BTW-nummer hebben?
Laat je niet ontmoedigen, garageboxen verhuren is volgens mij eenvoudiger dan woningen verhuren.
Dat standpunt wordt ook hier tegengesproken: http://books.google.be/books?id=rS5pN6w ... er&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
Helemaal mee eens dat dit een hoop gedoe zou zijn. De reden waarom ik over de door jou geciteerde regel gelezen has was trouwens omdat ik de "vrijstellingsregeling"-link geklikt had, daar beginnen lezen ben en dan afgehaakt heb. Ongelofelijk wat daar staat:
(edits: link toegevoegd, weer verwijderd en er een nieuwe post van gemaakt)...
4. Welke verplichtingen moet een onderneming die de vrijstellingsregeling van btw geniet, naleven ?
De onderneming die de vrijstellingsregeling van btw geniet, moet de volgende verplichtingen naleven:
- aangiften van aanvang, wijziging en stopzetting van de werkzaamheden indienen
- facturen (of als zodanig geldende stukken) opmaken volgens dezelfde regels die gelden voor andere btw-plichtigen en erop de volgende vermelding aanbrengen: "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet van toepassing"
- vóór 31 maart van ieder jaar een klantenlisting indienen met de afnemers-belastingplichtigen waaraan in de loop van het voorgaande kalenderjaar goederen werden geleverd of diensten werden verstrekt.
Deze opgave moet ook aangevuld worden met:
- het totaalbedrag van de omzet gerealiseerd in de loop van het voorgaande jaar
- het tijdvak waarin de activiteit werd uitgeoefend als die werd aangevangen in de loop van dat jaar
- de ontvangen facturen bewaren en nummeren. In dat geval moet de onderneming geen inkomend factuurboek houden
- de uitgereikte facturen bewaren en nummeren. In dat geval moet de onderneming geen uitgaand factuurboek houden
- een dagboek van ontvangsten bijhouden
- een tabel van bedrijfsmiddelen bijhouden als de kleine onderneming zich dat soort van goederen heeft aangeschaft
- haar BE-identificatienummer meedelen aan haar klanten en leveranciers (vermelden op de contracten, facturen, bestelbons, …).Voor de intracommunautaire verrichtingen (intracommunautaire verwervingen van goederen), mag de kleine onderneming haar BE-identificatienummer aan haar leveranciers maar meedelen als ze vooraf aangifte heeft gedaan van het overschrijden van de drempel of als ze de optie heeft uitgeoefend om haar intracommunautaire verwervingen aan de belasting te onderwerpen (van zodra ze haar BE-identificatienummer aan de leverancier meedeelt, wordt ze geacht deze optie te hebben uitgeoefend).
- eventueel een opgave van haar intracommunautaire handelingen indienen
- bijzondere btw-aangiften indienen
...
Ik ken niemand die garageboxen verhuurt die dit doet. Zijn er spaargidsers die zelf garages verhuren die bereid zijn te vertellen of ze al dan niet een BTW-nummer hebben?
Laat je niet ontmoedigen, garageboxen verhuren is volgens mij eenvoudiger dan woningen verhuren.
Laatst gewijzigd door Oudere Jongere op 13 november 2013, 20:58, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Het is, in principe, verplicht een BTW nummer te hebben indien je een garage verhuurt.Oudere Jongere schreef:
Misschien als een werkloze een garagebox verhuurt met btw- nummer dat ze dan zijn dop afpakken, omdat ze dat mogelijk als een beroep beschouwen.
Als je een btw- nummer voor een garage hebt kan je ook de verf voor garage, herstellingen en een computer (voor de betalingen bij te houden ) daar de btw van aftrekken.
Wel opletten als een garageboxhuurder veel elektriciteit verbruikt, dan kweekt die daar misschien wiet ( als dan niet voor eigen gebruik in )
Als je een btw- nummer voor een garage hebt kan je ook de verf voor garage, herstellingen en een computer (voor de betalingen bij te houden ) daar de btw van aftrekken.
Wel opletten als een garageboxhuurder veel elektriciteit verbruikt, dan kweekt die daar misschien wiet ( als dan niet voor eigen gebruik in )
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja die BTW mag je aftrekken maar dat geldt NIET als je de VR regeling kiest (vrijstelling). Dan mag je geen BTW aftrekkenpaul schreef: Als je een btw- nummer voor een garage hebt kan je ook de verf voor garage, herstellingen en een computer (voor de betalingen bij te houden ) daar de btw van aftrekken.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)