Favoriete aandelen voor 2014
TIP
Re: Favoriete aandelen voor 2014
Nochtans hebben enkele van deze mensen bewezen dat ze er veel meer van kennen dan 80% van beleggend België en Nederland.jens_dev schreef:Dat vind ik wel zwakke artikels. Ik koop Arcelor niet omdat 2 lijntjes op een grafiek naar boven wijzen. Onder andere op Seeking Alpha vind je scherpere artikels.
Het zijn wat mij betreft basisartikelen om verder eigen huiswerk mee te starten.
'Zelfs' op Seeking Alpha, bedoel je? Want daar krijg je werkelijk alles op gepubliceerdjens_dev schreef:Dat vind ik wel zwakke artikels. Ik koop Arcelor niet omdat 2 lijntjes op een grafiek naar boven wijzen. Onder andere op Seeking Alpha vind je scherpere artikels.
Ik verschiet er telkens van hoeveel "macht" die auteurs bij Seeking Alpha eigenlijk hebben.
De ene week lanceert een basher een artikel over een of ander aandeel.
Het aandeel keldert diezelfde dag.
De week nadien lanceert er een pumper een artikel over hetzelfde aandeel.
Het aandeel schiet diezelfde dag de maan net niet voorbij.
De ene week lanceert een basher een artikel over een of ander aandeel.
Het aandeel keldert diezelfde dag.
De week nadien lanceert er een pumper een artikel over hetzelfde aandeel.
Het aandeel schiet diezelfde dag de maan net niet voorbij.
Je moet je kritische bril wel opzetten daar maar ik lees er interessantere zaken als op menig forum. Een pover of te bullish artikel herken je toch meteen.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Ja, je kan altijd filteren, ik wou gewoon maar zeggen dat je quasi alles gepubliceerd krijgt daar. Heb nog geeneen van mijn artikels geweigerd gehad daar...jens_dev schreef:Je moet je kritische bril wel opzetten daar maar ik lees er interessantere zaken als op menig forum. Een pover of te bullish artikel herken je toch meteen.
Een geïnformeerde particulier met een goede analyse moet voor mij niet onderdoen voor menig analist en zelfverklaarde beursexpert Over welke aandelen schrijf je dan?
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... ieuw.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Voornamelijk hard assets, en bedrijven die ondergewaardeerd staan obv free cash flow. (of overgewaardeerd, dan schrijf ik een leuke shortcase)jens_dev schreef:Een geïnformeerde particulier met een goede analyse moet voor mij niet onderdoen voor menig analist en zelfverklaarde beursexpert Over welke aandelen schrijf je dan?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is dus wijzer een smallere portefeuille van slechts 10 aandelen aan te houden. Ipv alle 27 vd AEX....
Gelukkig zit er in de AEX geen Lernhout Hauspie, Dexia of Alfacam en Electrawinds en consoorten...
Wat extra spreiding krijg je dan door elke maand 1 te verwisselen.
Mijn portefeuille bestaat momenteel zelfs uit slechts 5 aandelen, met Delhaize als twijfelgeval. Voornamelijk Tubizes, holding boven ucb. Als je naar het recente koersverloop van ucb kijkt, rekening houd met hun winstvooruitzichten (iets van een 2,5€/A), dan heb ik een 'vermoeden' van maneuvers in het donker. Dan zit ik met mijn Tubizes op rozen. En als het niet zo is, de onderwaardering ligt nog iets boven het gemiddelde van het laatste half jaar. Het bekijken waard.
Voorts EVS, omlaag gedonderd na uitspraken van de nieuwe CEO, terecht m.i., er gaat nogal wat geld verloren aan een dalende winstmarge (of sneller groeiende kosten dan omzet, 't is maar hoe je het bekijkt). Goede vooruitzichten, slecht weinig gestegen over heel het jaar 2013, maar moet echt meer omzet draaien dan nu verwacht wordt om serieus te klimmen. Wat wel in het voordeel spreekt is de algemene beursstijging van vorig jaar, die dus bijna volledig aan EVS voorbijgegaan is, ondanks de recente klim uit het dal. Hieruit kan je afleiden dat beleggers terug hogere kw aanvaarden, en is EVS dus een achterblijvertje.
En dan nog een laatste vaststelling: Op het blauwe forum staan bijna voortdurend vanboven: Nyrstar, Ablynx, Thrombogenix, Gold Fields en nog zo'n reeks, allemaal grootste dalers van 2013. Info plukken op een forum kan dus echt dodelijk zijn voor de portefeuille. Het blijft een probleem dat de grootste roepers niet altijd gelijk hebben, laat staan dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Is een dure les geweest voor mij.
Een 2de vaststelling in dit verband is dat je in je achterhoofd toch rekening houdt met wat je leest. Er is altijd beïnvloeding. Zij het door een goede indruk, zij het door persoonlijke antipathieën. Ben er nog niet achter hoe je dat helemaal uitschakelt, maar het is wel nodig.
Voorts EVS, omlaag gedonderd na uitspraken van de nieuwe CEO, terecht m.i., er gaat nogal wat geld verloren aan een dalende winstmarge (of sneller groeiende kosten dan omzet, 't is maar hoe je het bekijkt). Goede vooruitzichten, slecht weinig gestegen over heel het jaar 2013, maar moet echt meer omzet draaien dan nu verwacht wordt om serieus te klimmen. Wat wel in het voordeel spreekt is de algemene beursstijging van vorig jaar, die dus bijna volledig aan EVS voorbijgegaan is, ondanks de recente klim uit het dal. Hieruit kan je afleiden dat beleggers terug hogere kw aanvaarden, en is EVS dus een achterblijvertje.
En dan nog een laatste vaststelling: Op het blauwe forum staan bijna voortdurend vanboven: Nyrstar, Ablynx, Thrombogenix, Gold Fields en nog zo'n reeks, allemaal grootste dalers van 2013. Info plukken op een forum kan dus echt dodelijk zijn voor de portefeuille. Het blijft een probleem dat de grootste roepers niet altijd gelijk hebben, laat staan dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Is een dure les geweest voor mij.
Een 2de vaststelling in dit verband is dat je in je achterhoofd toch rekening houdt met wat je leest. Er is altijd beïnvloeding. Zij het door een goede indruk, zij het door persoonlijke antipathieën. Ben er nog niet achter hoe je dat helemaal uitschakelt, maar het is wel nodig.
Ik heb de indruk dat veel beleggers zich daar veiliger voelen in een sterk gedaald aandeel dan een aandeel dat een grote stijging achter de rug heeft.Fientje schreef:En dan nog een laatste vaststelling: Op het blauwe forum staan bijna voortdurend vanboven: Nyrstar, Ablynx, Thrombogenix, Gold Fields en nog zo'n reeks, allemaal grootste dalers van 2013.
Deze hou ik alvast extra in de gaten in 2014 en of heb ik al in portefeuille.
KBC Group + Ancora, Ageas, Ablynx, CFE, EVS, Econocom, Texaf, ASMI, STMicroelectronics, RTL Group
US:
Growlife, Inovio, IBM, Himax Technologies, Potash Saskatche
KBC Group + Ancora, Ageas, Ablynx, CFE, EVS, Econocom, Texaf, ASMI, STMicroelectronics, RTL Group
US:
Growlife, Inovio, IBM, Himax Technologies, Potash Saskatche
Ablynx bij de grootste dalers 2013? Aandeel is 18% gestegen.jens_dev schreef:Ik heb de indruk dat veel beleggers zich daar veiliger voelen in een sterk gedaald aandeel dan een aandeel dat een grote stijging achter de rug heeft.Fientje schreef:En dan nog een laatste vaststelling: Op het blauwe forum staan bijna voortdurend vanboven: Nyrstar, Ablynx, Thrombogenix, Gold Fields en nog zo'n reeks, allemaal grootste dalers van 2013.
Foutje, terecht rechtgezet. Ik bedoelde eigenlijk dat aandelen met hoogste risico daar tip of the tongue liggen. Niet die aandelen die een stevig karkas vormen voor een solide aandelenportefeuille.Config85 schreef:Ablynx bij de grootste dalers 2013? Aandeel is 18% gestegen.Fientje schreef:En dan nog een laatste vaststelling: Op het blauwe forum staan bijna voortdurend vanboven: Nyrstar, Ablynx, Thrombogenix, Gold Fields en nog zo'n reeks, allemaal grootste dalers van 2013.
Extreem ondergewaardeerde aandelen met fors stijgingspotentieel in 2014:
België: Delhaize
USA: Oracle
Ierland: Total Produce
België: Delhaize
USA: Oracle
Ierland: Total Produce
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash