traagheid overschrijvingen
Re: traagheid overschrijvingen
Vandaag ovesrchrijving van AXA naar keytrade en staat er op de middag al op. Vroeger was dit ook zo bij Rabo maar sinds invoering van SEPA lukt dit bij Rabo niet altijd meer. Klantendient meld dat men nu met SEPA 3 kalenderdagen heeft om de overschrijving te laten toekomen. Dus vinden het niet zo erg dat de overschrijving niet dezelfde dag meer gebeurt maar een dag later. De concurrentie kan dit blijkbaar nog wel binnen de dag verwerken.
Dan lijkt mij het SEPA verhaal bij Rabo toch niet optimaal te zijn geimplementeerd.
Dan lijkt mij het SEPA verhaal bij Rabo toch niet optimaal te zijn geimplementeerd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik weet dat er geen grond is om te klagen (en dat doe ik ook niet). Is gewoon het idee dat ik blijkbaar sneller geld kan overschrijven naar het buitenland dan naar de Rabobank. Normaal schrijf ik geld over om het maximaal de volgende dag op mijn rekening te hebben. Ben het niet gewoon dat er nu een volle werkdag overheen gaat, daarom mijn geïnteresseerde vraag naar de RabobankPoldermol schreef:In het weekend vindt er sowieso geen betalingsverkeer plaats hé. Dus je overschrijving gebeurde binnen de 36 uur als je het weekend niet meetelt.Henkie1984 schreef:@Rabobank
Betaling van Vrijdag middag is Dinsdag morgen aangekomen. Gaat niet om grote bedragen en maak me er ook niet te druk om maar zouden jullie dit bestempelen als normale snelheid?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik klaag ook niet alleen ben ik een beetje ontgoocheld . Ik was meer gewoon van Rabo. Vroeger met de oude klassieke overschrijvingen was de overschrijving dezelfde dag binnen en nu met de SEPA implementatie lukt dit niet meer bij Rabo.
Hopelijk kunnen ze hun systeem toch nog optimailseren zodat ze terug de snelheden van vroeger met de klassieke overschrijvingen kunnen halen
Hopelijk kunnen ze hun systeem toch nog optimailseren zodat ze terug de snelheden van vroeger met de klassieke overschrijvingen kunnen halen
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Hoe bij ons overschrijvingen worden verwerkt:
Inkomende overschrijvingen
Elke werkdag ontvangt Rabobank.be betalingsbestanden van andere banken. De eerste bestanden komen bij ons toe om 8u30. Het laatste betalingsbestand ontvangen we om 16u. Van zodra wij een betaling hebben ontvangen staat het geld altijd binnen de 5 minuten op uw rekening.
Uitgaande overschrijvingen
Drie keer per werkdag verstuurt Rabobank.be uitgaande overschrijvingen naar andere banken. Dat gebeurt om 8u30, 11u30 en voor de laatste keer om 14u15. Als u een betalingsopdracht invoert via uw persoonlijke rekeningen dan wordt deze betaling meegenomen bij de eerstvolgende uitvoering van betalingen op voornoemde tijdstippen. Een overschrijving invoeren nà 14u15 betekent dat deze pas de eerstvolgende werkdag zal kunnen worden uitgevoerd.
Zowel voor inkomende als voor uitgaande overschrijvingen is er geen vertraging langs de kant van Rabobank.be. Uitgaande overschrijvingen voert u echter best uit vóór 14u15 zodat ze nog dezelfde dag kunnen worden uitgevoerd.
Elke werkdag ontvangt Rabobank.be betalingsbestanden van andere banken. De eerste bestanden komen bij ons toe om 8u30. Het laatste betalingsbestand ontvangen we om 16u. Van zodra wij een betaling hebben ontvangen staat het geld altijd binnen de 5 minuten op uw rekening.
Drie keer per werkdag verstuurt Rabobank.be uitgaande overschrijvingen naar andere banken. Dat gebeurt om 8u30, 11u30 en voor de laatste keer om 14u15. Als u een betalingsopdracht invoert via uw persoonlijke rekeningen dan wordt deze betaling meegenomen bij de eerstvolgende uitvoering van betalingen op voornoemde tijdstippen. Een overschrijving invoeren nà 14u15 betekent dat deze pas de eerstvolgende werkdag zal kunnen worden uitgevoerd.
Zowel voor inkomende als voor uitgaande overschrijvingen is er geen vertraging langs de kant van Rabobank.be. Uitgaande overschrijvingen voert u echter best uit vóór 14u15 zodat ze nog dezelfde dag kunnen worden uitgevoerd.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
De wijzigingen die door ons recent werden geïmplementeerd met betrekking tot SEPA hebben langs onze kant zo goed als geen impact op de uitvoering van betalingen.jv1 schreef:Ik klaag ook niet alleen ben ik een beetje ontgoocheld . Ik was meer gewoon van Rabo. Vroeger met de oude klassieke overschrijvingen was de overschrijving dezelfde dag binnen en nu met de SEPA implementatie lukt dit niet meer bij Rabo.
De enige mogelijk oorzaak die ik kan zien voor een verschil in de uitvoeringstermijn tussen vroeger en nu is dat u vroeger uw overschrijvingen vanaf Rabobank.be deed via de "klassieke" methode (met rekeningnummer in BBAN-formaat: xxx-xxxxxxx-xx) en dat nu verplicht doet via SEPA. Daarbij voert Rabobank.be de overschrijving nog altijd even snel uit als voorheen maar doet de begunstigde bank er mogelijk langer over om de SEPA-betaling te verwerken dan vroeger bij de klassieke betalingen het geval was. Daar kan Rabobank.be echter niets aan doen.
Dat wij vanaf nu enkel SEPA-overschrijvingen toelaten voor uitgaande betaling is trouwens geen keuze. Vanaf 1 februari zal SEPA verplicht zijn voor alle betalingen in België.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
In theorie is dit mogelijk. Om met zekerheid te kunnen vertellen hoe en wanneer de opdracht verwerkt is geweest zouden we die eigenlijk moeten controleren in onze systemen en zou u ook moeten checken wanneer uw rekening werd gedebiteerd en wat de valutadatum is wanneer het geld van uw rekening werd afgehaald.Henkie1984 schreef:@Rabobank
Betaling van Vrijdag middag is Dinsdag morgen aangekomen. Gaat niet om grote bedragen en maak me er ook niet te druk om maar zouden jullie dit bestempelen als normale snelheid?
In elk geval geldt dat als het overgeschreven bedrag dinsdagochtend op uw Rabobank.be rekening werd bijgeschreven, Rabobank.be dit bedrag normaalgezien pas dinsdagochtend heeft ontvangen van de andere bank. Inkomende betalingen worden bij ons binnen de 5 minuten na ontvangst op uw rekening bijgeschreven. Ik ga er van uit dat uw bank de betaling dan ook pas op dinsdagochtend aan ons heeft overgemaakt. De reglementering rond SEPA verplicht banken momenteel om een betalingsopdracht binnen de 3 werkdagen uit te voeren (= over te maken aan de begunstigde bank). Als u de betalingsopdracht vrijdagmiddag aan uw bank heeft doorgegeven dan valt een uitvoering op dinsdagochtend nog binnen de wettelijk toegelaten termijn.
Voor de duidelijkheid: Rabobank.be zelf voert SEPA-overschrijvingen nog dezelfde werkdag uit. Enkel wanneer overschrijvingen op werkdagen na 14u15 worden ingevoerd, of tijdens weekends of feestdagen, worden deze uitgevoerd op de eerstvolgende werkdag 's ochtends.
SEPA wordt verplicht vanaf 1 februari 2014. Het is de bedoeling dat de wettelijk toegelaten uitvoeringstermijnen in de toekomst verkort zullen worden zodat banken overschrijvingen verplicht sneller zullen moeten uitvoeren.
Kan het misschien zijn dat het aantal binnkomende betalingsbestanden verminderd is? Wat is de frequentie van controle op niruwe inkomende betalingsbestanden?Rabobank.be schreef:Hoe bij ons overschrijvingen worden verwerkt:
Ik had een overschrijving met memodatum 27/11 ingevoerd op Moneyou. Normaal zijn die de dag erna altijd bij Rabobank. De betaling was niet zichtbaar bij Rabobank 29/11 om 9u. Pas in de loop van de dag heb ik het bedrag binnen gekregen.
Deze week opnieuw overschrijving gedaan op woensdag 4/12 van dezelfde rekening bij MY naar Rabo en heb bedrag staat nu al op mijn rekening. Waarom is dit dan vorige week zo traag gegaan?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Om dit te kunnen uitklaren, neemt u het beste contact met ons op via de eerder vermelde contactgegevens. Dan kunnen we met uw rekeninggevens alles precies nakijken.
Na het contacteren van beide klantendiensten (waar ik bij Rabobank wel efficiënt werd geholpen en zelfs werd teruggebeld met een onderbouwd antwoord) en het nodige geduld, was de conclusie eigenlijk helaas dat beide banken de schuld naar elkaar doorschuiven.
Nu heb ik deze ochtend op ongeveer hetzelfde moment 3 overschrijvingen gedaan van 3 van mijn Moneyou rekeningen, naar éénzelfde Rabobank rekening. 2 overschrijvingen zijn reeds aangekomen. Eén nog niet.
Zou het kunnen dat overschrijvingen van rekeningen die eerder al hebben overgeschreven naar die Rabobank rekening sneller als inkomende opdracht worden verwerkt? Of is het normaal dat deze 3 overschrijvingen niet tegelijk aankomen bij Rabobank?
Nu heb ik deze ochtend op ongeveer hetzelfde moment 3 overschrijvingen gedaan van 3 van mijn Moneyou rekeningen, naar éénzelfde Rabobank rekening. 2 overschrijvingen zijn reeds aangekomen. Eén nog niet.
Zou het kunnen dat overschrijvingen van rekeningen die eerder al hebben overgeschreven naar die Rabobank rekening sneller als inkomende opdracht worden verwerkt? Of is het normaal dat deze 3 overschrijvingen niet tegelijk aankomen bij Rabobank?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Als u drie overschrijvingen op hetzelfde ogenblik hebt bevestigd, dan zouden deze normaalgesproken gelijktijdig verwerkt moeten geweest zijn en gelijktijdig moeten toekomen.
Let wel op: 'op hetzelfde ogenblik bevestigd' is relatief. Zelfs al zaten er slechts enkele minuten tussen het bevestigen van uw tweede en uw derde overschrijving dan kan het zijn dat puur toevallig tussen uw tweede en derde overschrijving net een afsluitingsmoment plaatsvond bij de opdrachtgevende bank waardoor de eerste twee betalingen wèl al eerder verwerkt werden dan de derde betaling. Als u de betalingen tegelijkertijd hebt bevestigd (door bijvoorbeeld de 3 betalingen in één keer te ondertekenen) dan lijkt me dat wel abnormaal te zijn.
In elk geval kan het ook niet dat betalingen van rekeningen waar al eerder van werd overgeschreven naar de begunstigde rekening, sneller zouden zijn verwerkt dan andere betalingen. Bij de verwerking wordt op geen enkele manier rekening gehouden met eerder uitgevoerde betalingen.
Let wel op: 'op hetzelfde ogenblik bevestigd' is relatief. Zelfs al zaten er slechts enkele minuten tussen het bevestigen van uw tweede en uw derde overschrijving dan kan het zijn dat puur toevallig tussen uw tweede en derde overschrijving net een afsluitingsmoment plaatsvond bij de opdrachtgevende bank waardoor de eerste twee betalingen wèl al eerder verwerkt werden dan de derde betaling. Als u de betalingen tegelijkertijd hebt bevestigd (door bijvoorbeeld de 3 betalingen in één keer te ondertekenen) dan lijkt me dat wel abnormaal te zijn.
In elk geval kan het ook niet dat betalingen van rekeningen waar al eerder van werd overgeschreven naar de begunstigde rekening, sneller zouden zijn verwerkt dan andere betalingen. Bij de verwerking wordt op geen enkele manier rekening gehouden met eerder uitgevoerde betalingen.
Ik stel vandaag ook vast dat ik gisteren geld overschreef van Rabo en Recordbank naar zelfde rekening, Recordbank staat er reeds op, Rabobank niet. Dit was in het verleden altijd anders. Hopelijk staat het er maandag op.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het is moeilijk vast te stellen wat de oorzaak van die vertraging juist is. Zoals reeds aangegeven is het begrip 'op hetzelfde ogenblik' enigszins relatief waarbij verschillen van enkele minuten al kunnen leiden tot een verschillende behandeling van de overschrijving.
Daarnaast zitten alle banken momenteel ook in een overgangsperiode: vanaf 1 februari worden SEPA-betalingen verplicht voor alle banken en bij alle overschrijvingen. Sommige banken zijn al volledig overgestapt en voeren overschrijvingen al via SEPA uit. Andere banken moeten de overstap nog doen tegen 1 februari. Daardoor kan het zijn dat dezelfde overschrijving vanaf 2 verschillende banken anders wordt uitgevoerd door de opdrachtgevende bank, maar ook anders wordt verwerkt bij de begunstigde bank.
Zoals u aangeeft hadden we in het verleden altijd de reputatie om zeer snel te werken voor zowel het uitvoeren van uitgaande overschrijvingen als voor het boeken op de rekening van inkomende overschrijvingen. Ondanks de komst van SEPA hebben we helemaal de intentie niet om plots overschrijvingen minder snel te gaan verwerken. We voeren de overschrijvingen nog steeds even snel uit als voorheen.
Vanaf 1 februari gaan de verschillen tussen de banken in principe terug helemaal gelijk getrokken zijn, waardoor er terug correct vergeleken kan worden. We vermoeden dan ook dat soortgelijke vreemde situaties na 1 februari niet meer zullen voorkomen.
Daarnaast zitten alle banken momenteel ook in een overgangsperiode: vanaf 1 februari worden SEPA-betalingen verplicht voor alle banken en bij alle overschrijvingen. Sommige banken zijn al volledig overgestapt en voeren overschrijvingen al via SEPA uit. Andere banken moeten de overstap nog doen tegen 1 februari. Daardoor kan het zijn dat dezelfde overschrijving vanaf 2 verschillende banken anders wordt uitgevoerd door de opdrachtgevende bank, maar ook anders wordt verwerkt bij de begunstigde bank.
Zoals u aangeeft hadden we in het verleden altijd de reputatie om zeer snel te werken voor zowel het uitvoeren van uitgaande overschrijvingen als voor het boeken op de rekening van inkomende overschrijvingen. Ondanks de komst van SEPA hebben we helemaal de intentie niet om plots overschrijvingen minder snel te gaan verwerken. We voeren de overschrijvingen nog steeds even snel uit als voorheen.
Vanaf 1 februari gaan de verschillen tussen de banken in principe terug helemaal gelijk getrokken zijn, waardoor er terug correct vergeleken kan worden. We vermoeden dan ook dat soortgelijke vreemde situaties na 1 februari niet meer zullen voorkomen.