Rabo Plus: storten op 31/12, 01/01 of 02/01?
Rabo Plus: storten op 31/12, 01/01 of 02/01?
Hallo,
Domme vraag allicht, maar als ik het maximum uit mijn Rabo Plus account wil halen, moet ik deze dan volstorten op 31 Dec (laatste werkdag van een lopend jaar) of 01 Jan (eerste werkdag van volgend jaar)?
Probeerde dit net en Rabo applicatie wil pas vanaf 02Jan overschrijving registreren (is eerste werkdag), ben ik dan beter om mijn centen op 31Dec over te schrijven? Verlies ik dan een dag op de gewone rekening?
Bedankt,
Yves
Domme vraag allicht, maar als ik het maximum uit mijn Rabo Plus account wil halen, moet ik deze dan volstorten op 31 Dec (laatste werkdag van een lopend jaar) of 01 Jan (eerste werkdag van volgend jaar)?
Probeerde dit net en Rabo applicatie wil pas vanaf 02Jan overschrijving registreren (is eerste werkdag), ben ik dan beter om mijn centen op 31Dec over te schrijven? Verlies ik dan een dag op de gewone rekening?
Bedankt,
Yves
Re: Rabo Plus: storten op 31/12, 01/01 of 02/01?
Maakt niet uit. De getrouwheidspremie verwerf je als je geld er 12 maanden aan 1 stuk op blijft staan. Of het nu gestort wordt op 31/december, 1 januari of 15 januari maakt niet uit. Zolang je er maar 1 jaar afblijft.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Het enige verschil is dat wanneer je op 31/12/2013 stort je de getrouwheidspremie al gaat uitbetaald krijgen op 31/12/2014. Wanneer je stort op 01/01/14 of 02/01/14 wordt je getrouwheidspremie pas uitbetaald op 31/03/2015 of 01/04/2015.
Da's het enige verschil.
Da's het enige verschil.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik lig daar niet meer wakker van hoor ! We zullen wel zien wat op ons rekening komt !
Wie het maximum uit zijn Rabo Plus account wil halen moet zijn geld er een jaar laten opstaan. Punt.
@evita: gezonde mentaliteit.
@evita: gezonde mentaliteit.
In het verlengde hiervan: de rekenmodule op de site (zie http://www.rabobank.be/nl/producten/spa ... odule.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;) houdt volgens mij geen rekening (kan technisch ook niet?) met wanneer getrouwheidspremies gestort worden in de loop van volgende kwartalen, want op die 'intern' extra gestorte bedragen krijg je dan wel 'extra' basisrente t.o.v. de jaarprognose. Wie dus z'n rekening wil (bij)vullen tot de rente van 1900 euro aan fiscale vrijstelling bereikt is, kan dus maar beter een buffer inbouwen (of de moeite doen om het zelf te berekenen)? Ik neem aan dat ook de rekenmodule in het beveiligde gedeelte hier geen rekening meehoudt met de basisrente op toekomstige getrouwheidsintresten, kan namelijk moeilijk al uitgaan dat die getrouwheidsintresten verworven zullen worden?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het tijdstip van storting heeft tegenwoordig slechts een heel beperkte impact op de opbrengst van de rekening na 12 maanden.
Om een idee te geven:
-Als je 10.000 EUR stort op 2 januari dan is de getrouwheidspremie op 2 januari van het volgende jaar verworven en wordt deze pas uitbetaald op 1 april
-Als je 10.000 euro stort op 31 december dan wordt de getrouwheidspremie 3 maanden sneller uitbetaald waardoor je deze sneller zou kunnen kapitaliseren. Dit levert een financieel voordeel op van slechts 0,68 EUR.
Veel belangrijker is om er zeker van te zijn dat je geen getrouwheidspremie verliest op de rekening waar het bedrag vandaan komt. Komt het van een andere Rabobank.be rekening? Dan kan je zelf via de Kalender Getrouwheidspremies bekijken wanneer je premies juist verworven zijn.
Een (interne) overschrijving invoeren vanaf bv. een Rabo Spaarrekening naar een Rabo Plus Account met een memo-datum 1 januari is niet mogelijk. Memo-overschrijvingen worden enkel geaccepteerd als de uitvoeringsdatum een werkdag is. Dit kan dus bv. 31/12/2013 zijn of 02/01/2014, maar niet 01/01/2014 omdat dit een wettelijke feestdag is.
De rekenmodule op onze publieke website is voornamelijk bedoeld om het totaalrendement te vergelijken tussen verschillende spaarrekeningen. In die rekenmodule wordt dan ook altijd uitgegaan van een kapitaal dat op de rekening staat van 1 januari tot en met 31 december. In die gevallen komt de trimestriële uitbetaling van de getrouwheidspremie niet voor.
Om een idee te geven:
-Als je 10.000 EUR stort op 2 januari dan is de getrouwheidspremie op 2 januari van het volgende jaar verworven en wordt deze pas uitbetaald op 1 april
-Als je 10.000 euro stort op 31 december dan wordt de getrouwheidspremie 3 maanden sneller uitbetaald waardoor je deze sneller zou kunnen kapitaliseren. Dit levert een financieel voordeel op van slechts 0,68 EUR.
Veel belangrijker is om er zeker van te zijn dat je geen getrouwheidspremie verliest op de rekening waar het bedrag vandaan komt. Komt het van een andere Rabobank.be rekening? Dan kan je zelf via de Kalender Getrouwheidspremies bekijken wanneer je premies juist verworven zijn.
Een (interne) overschrijving invoeren vanaf bv. een Rabo Spaarrekening naar een Rabo Plus Account met een memo-datum 1 januari is niet mogelijk. Memo-overschrijvingen worden enkel geaccepteerd als de uitvoeringsdatum een werkdag is. Dit kan dus bv. 31/12/2013 zijn of 02/01/2014, maar niet 01/01/2014 omdat dit een wettelijke feestdag is.
De rekenmodule op onze publieke website is voornamelijk bedoeld om het totaalrendement te vergelijken tussen verschillende spaarrekeningen. In die rekenmodule wordt dan ook altijd uitgegaan van een kapitaal dat op de rekening staat van 1 januari tot en met 31 december. In die gevallen komt de trimestriële uitbetaling van de getrouwheidspremie niet voor.
Rentecalculator werkt niet, enig idee wanneer dit euvel verholpen wordt ?
Ok, werkt nu
Is het normaal dat bij de Rabo Rentecalculator van mijn spaarrekening in de kolom 01/01 tot 31/12 bij 'Reeds uitbetaalde rente' een bedrag staat? De optelsom van 'Verworven basisrente', 'Verworven getrouwheidspremie' en 'Reeds uitbetaalde rente' vormt wel het bedrag dat je mag verwachten bij 1,6% intrest, maar bij mijn weten is en kan er toch nog niks uitbetaald zijn? Het bedrag bij 'Reeds uitbetaalde rente' stemt ook niet overeen met (een optelling of afzonderlijke) bedragen van de intresten van 31/12 of een (een optelling of afzonderlijke) bedragen van de getrouwheidspremies van 30/9 en 31/12. Het enige wat ik kan bedenken is dat de optelsom van 'Verworven getrouwheidspremie' en 'Reeds uitbetaalde rente' wel overeen stemt met de 0,3% getrouwheid en dat het bedrag 'Verworven getrouwheidspremie' het bedrag zal zijn dat op 01/04 zal uitbetaald worden en het bedrag bij 'Reeds uitbetaalde rente', dat zo'n vier keer groter is, de volgende 3 kwartalen omvat, maar de omschrijving hiervan lijkt me dàn op z'n minst zeer verwarrend te noemen.
Wat ook raar is, en misschien heeft het ene met het andere te maken, is dat bij een overschrijving van Rabo Spaarrekening naar Rabo Plus Account, uitgevoerd op 1 januari en met verrichtingsdatum 02-01-2014, als omschrijving 'Overschrijving incl. getrouwheid' meekreeg.
Dank bij voorbaat!
Wat ook raar is, en misschien heeft het ene met het andere te maken, is dat bij een overschrijving van Rabo Spaarrekening naar Rabo Plus Account, uitgevoerd op 1 januari en met verrichtingsdatum 02-01-2014, als omschrijving 'Overschrijving incl. getrouwheid' meekreeg.
Dank bij voorbaat!
Dat laatste komt doordat spaarders vanaf nu hun getrouwheidspremie behouden als ze geld overzetten van de ene spaarrekening op de andere bij dezelfde bank. Zie daarvoor https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... rlies.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Dat is inderdaad normaal maar ik ben het met u eens dat dit enigszins verwarrend kan zijn.Kurt schreef:Is het normaal dat bij de Rabo Rentecalculator van mijn spaarrekening in de kolom 01/01 tot 31/12 bij 'Reeds uitbetaalde rente' een bedrag staat?
De kolom '01/01 tot 31/12' werd voorzien om een simulatie te tonen van de rente die u op 31/12 van het huidige kalenderjaar opgebouwd, verworven en uitbetaald zal krijgen. Het betreft daardoor een simulatie van uw rentesituatie alsof het 31/12 zou zijn.
Omwille van de trimestriële uitbetaling van de getrouwheidspremie bestaat de kans dat u op 01/04, 01/07 of 01/10 al (een deel van) uw getrouwheidspremie zal krijgen uitbetaald. Het getoonde bedrag bij 'Reeds uitbetaalde rente' in de kolom '01/01 tot 31/12' is dus de totale som van getrouwheidspremie die u op 01/04, 01/07 of 01/10 zal krijgen uitbetaald indien de situatie op uw rekeningen niet wijzigt.
Het is wat moeilijk te omschrijven omdat het een beetje een bizar concept is om op een toekomstige datum een bedrag te tonen dat op dat ogenblik in het verleden uitbetaald werd maar waarbij de datum van de uitbetalingen op het ogenblik van de simulatie nog in de toekomst ligt. Kortom: moeilijk uit te leggen dus
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
We gaan bij een toekomstige update van de rentecalculator in elk geval die omschrijving en de weergave van de getoonde bedragen nog verder vereenvoudigen en verduidelijken.