Actie pensioensparen?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Actie pensioensparen?
Bedankt ook TK14 voor de duidelijke verwijzingen!
Rabobank,
Ik zou deze maand willen starten met pensioensparen bij jullie, doch ik twijfel nog om een eerste storting te doen in het Growth Fund of Balanced Fund. Ik heb dus al gelezen dat je kosteloos kan switchen tussen de fondsen, doch vraag me hierbij het volgende af:
Stel ik doe in 2014 en 2015 telkens een storting in het Growth Fund, dan kan ik, neem ik aan, bv. in 2016 mijn volgende storting doen in het Balanced Fund? Stel dat ik hierbij of iets daarna de 2 stortingen in het Growth Fund wil overplaatsen naar het Balanced Fund, kan dit dan ook, en dient dan het volledige bedrag overgedragen te worden of kan dit deels (in schijven, op verschillende ogenblikken)? Stel dat ik enkele jaren later opnieuw alles of deels wil overzetten van het Balanced Fund naar het Growth Fund, kan dit dan? Indien dit alles mogelijk is, zijn er beperkingen qua aantal keren dat men kan switchen tussen de verschillende fondsen (bv. beperking aantal switchen per jaar of meerdere jaren?)?
Ik zou deze maand willen starten met pensioensparen bij jullie, doch ik twijfel nog om een eerste storting te doen in het Growth Fund of Balanced Fund. Ik heb dus al gelezen dat je kosteloos kan switchen tussen de fondsen, doch vraag me hierbij het volgende af:
Stel ik doe in 2014 en 2015 telkens een storting in het Growth Fund, dan kan ik, neem ik aan, bv. in 2016 mijn volgende storting doen in het Balanced Fund? Stel dat ik hierbij of iets daarna de 2 stortingen in het Growth Fund wil overplaatsen naar het Balanced Fund, kan dit dan ook, en dient dan het volledige bedrag overgedragen te worden of kan dit deels (in schijven, op verschillende ogenblikken)? Stel dat ik enkele jaren later opnieuw alles of deels wil overzetten van het Balanced Fund naar het Growth Fund, kan dit dan? Indien dit alles mogelijk is, zijn er beperkingen qua aantal keren dat men kan switchen tussen de verschillende fondsen (bv. beperking aantal switchen per jaar of meerdere jaren?)?
Laatst gewijzigd door landethk op 2 januari 2014, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb AG Top Multilife , wat ook een pensioenspaarverzekering is . Ben 50 plus , dus ik weet niet of dit nog voordelig is om toch nog te veranderen gelijk u hierboven aangeeft ? Blijft het fiscaal nog wel voordelig ? Heb ook geen zin om aan pensioensparen te doen tot mijn 67ste of langer .Rabobank.be schreef:Helaas is het niet mogelijk om Ethias First pensioensparen over te zetten naar Rabobank.be.
Dat komt omdat Ethias First een pensioenspaarformule via Tak 21 is, een pensioenspaarverzekering dus.
U kan evenwel toch aan pensioensparen door een nieuwe pensioenspaarrekening bij Rabobank.be te openen en daar gewone stortingen in te doen.
Btw...heb reeds een zicht- en spaarplusrekening bij Rabobank .
- Spaarvarken
- Full Member
- Contacteer:
Ik wil me niet echt moeien maar ik denk dat het antwoord op een vraag die ik eerder aan Rabobank heb gesteld ook het antwoord is op uw vragen.landethk schreef:Rabobank,
Rabobank.be schreef:U kan inderdaad kostenloos switchen tussen de 3 pensioenspaarfondsen. Uw volledig pensioenkapitaal wordt dan van het 'oude' naar het 'nieuwe' pensioenspaarfonds overgezet. De toekomstige stortingen gebeuren dan ook in het nieuwe fonds. Het is (fiscaal) niet mogelijk om op uw Rabo pensioenspaarrekening 2 verschillende pensioenspaarfondsen te houden.
Zo'n omwisseling kan u eenvoudig aanvragen via een beveiligd bericht dat u kan versturen nadat u bent ingelogd met uw digipass.
Spaarvarken,
geen enkel probleem hoor, bedankt, ik had in dit topic niet alles en ver genoeg terug gelezen, vandaar dat ik eigenlijk dezelfde vraag nog eens stelde...
Lijkt me wel gemakkelijk als je gewoon via internetbanking een switch kan aanvragen... en eigenlijk kan je dit dus een onbeperkt aantal keren vragen door de jaren heen...
geen enkel probleem hoor, bedankt, ik had in dit topic niet alles en ver genoeg terug gelezen, vandaar dat ik eigenlijk dezelfde vraag nog eens stelde...
Lijkt me wel gemakkelijk als je gewoon via internetbanking een switch kan aanvragen... en eigenlijk kan je dit dus een onbeperkt aantal keren vragen door de jaren heen...
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Misschien nog aanvullend op de vraag van TK14 over het aantal keer dat je kan switchen tussen fondsen. In principe gelden hier geen beperkingen, maar de redelijkheid speelt toch ook wel een beetje een rol. Wanneer er buitensporig veel (dagelijks, wekelijks, maandelijks, ...?) gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om te switchen dan kan er altijd beslist worden om hier alsnog kosten voor aan te rekenen. Voortdurend overstappen tussen de verschillende versies heeft weinig zin en zal naar alle waarschijnlijkheid niet leiden tot betere rendementen, integendeel.
Een goed voorbeeld waarbij een switch wel nuttig kan zijn is bijvoorbeeld dat naarmate u dichter naar uw pensioenleeftijd toegaat, u het risico van uw pensioensparen vermindert van bijvoorbeeld 'growth' naar 'stability'.
Een goed voorbeeld waarbij een switch wel nuttig kan zijn is bijvoorbeeld dat naarmate u dichter naar uw pensioenleeftijd toegaat, u het risico van uw pensioensparen vermindert van bijvoorbeeld 'growth' naar 'stability'.
Nog een vraagje aan Rabobank.
Zonet had ik een afspraak bij belfius. Zij hebben momenteel ook een actie lopen EN hebben een nieuw fonds dat ook gratis is.
Zelf zei hij erbij dat er een addertje is namelijk dat je beheerskosten betaalt binnen de bank bij overstap van het nieuwe fonds naar de andere reeds bestaande.
Dit nieuwe fonds is ook 1 zonder instapkosten.
Hij zei dat beheerskosten verrekend worden bij andere banken ( geen specifieke namen genoemd) in het rendement dat u krijgt. Max in principe krijg je minder.
Nu twijfel ik dus of ik verder moet met de actie van Rabobank. Ik heb bij jullie balanced geopend maar nog geen storting gedaan . Hoe zit dit met beheerskosten bij jullie? Zitten deze ook verrekend in het totale rendement en krijg je dus minder?
Zonet had ik een afspraak bij belfius. Zij hebben momenteel ook een actie lopen EN hebben een nieuw fonds dat ook gratis is.
Zelf zei hij erbij dat er een addertje is namelijk dat je beheerskosten betaalt binnen de bank bij overstap van het nieuwe fonds naar de andere reeds bestaande.
Dit nieuwe fonds is ook 1 zonder instapkosten.
Hij zei dat beheerskosten verrekend worden bij andere banken ( geen specifieke namen genoemd) in het rendement dat u krijgt. Max in principe krijg je minder.
Nu twijfel ik dus of ik verder moet met de actie van Rabobank. Ik heb bij jullie balanced geopend maar nog geen storting gedaan . Hoe zit dit met beheerskosten bij jullie? Zitten deze ook verrekend in het totale rendement en krijg je dus minder?
Ieder fonds heeft beheerskosten, en ieder fonds verrekent deze kosten in zijn koersen. Dat is nu eenmaal de manier waarop fondsen werken, want de beheerder moet ook zijn boterham verdienen. Ook het nieuwe "Belfius Balanced" fonds heeft 1,3% beheerskosten op jaarbasis.Eiji schreef:Nog een vraagje aan Rabobank.
Dat men suggereert dat enkel andere banken dit doen en impliciet dat Belfius dit niet doet, is toch wel misleiding van de klant. En het is niet de eerste keer dat ik dat bedenkelijke verhaal hoor, dus blijkbaar is dat niet iets van één toevallige bankbediende.
Ik moet Robokat hierin bijtreden. Elk fonds dat je aankoopt heeft een zekere TER of Total Expense Ratio. Daarin zitten de beheerskosten omvat. Bij fondsen die zich richten op de emergence markets zal deze ratio hoger liggen dan in een fonds dat zich op europese bedrijven richt. Dit omvat als het ware de beheerskosten van een fonds, en zitten in de koers (en uw rendement) verwerkt.
Kijk dus naar de TER en naar de instapkosten: deze laatsten zitten principieel niet verwerkt in de koers - ze variëren nl. van klant tot klant en instapmoment tot instapmoment.
Laat je niet in de luren leggen door een eenvoudige bedrieger, dit is zuivere misinformatie.
Kijk dus naar de TER en naar de instapkosten: deze laatsten zitten principieel niet verwerkt in de koers - ze variëren nl. van klant tot klant en instapmoment tot instapmoment.
Laat je niet in de luren leggen door een eenvoudige bedrieger, dit is zuivere misinformatie.
-
- Full Member
- Contacteer:
ik heb ondertussen een pensioenspaarfonds geopend bij rabo en de papieren voor een overdracht opgestuurd..
heb hier gelezen dat het enkele weken kan duren voor het in orde is...
Hoe wordt ik hiervan op de hoogte gehouden dan overdracht begonnen is en afgerond is?
Hoe wordt ik hiervan op de hoogte gehouden dan overdracht begonnen is en afgerond is?
Ik kreeg een mailtje dat mijn overdracht opgestart werd, dus ik vermoed dat ik ook een mailtje zal krijgen als die voltooid is. En anders ga ik regelmatig wel eens piepen naar het pensioenspaartabje op RB.be, aangezien ik toch daar wat verder ga sparenbartiebart schreef:ik heb ondertussen een pensioenspaarfonds geopend bij rabo en de papieren voor een overdracht opgestuurd..
Dit staat er in hun mail: "We houden u op de hoogte en informeren u van zodra de reserves en deelbewijzen geboekt werden op uw Rabo Pensioenspaarrekening."
Bij mij heeft het slechts enkele dagen in beslag genomen. Heb wel enkel een mail gehad toen ik de overzetting aangevraagd heb, niet als de overdracht voltooid was.bartiebart schreef:ik heb ondertussen een pensioenspaarfonds geopend bij rabo en de papieren voor een overdracht opgestuurd..
-
- Full Member
- Contacteer:
deze morgen de mail gehad van rabobank dat ze mijn aanvraag tot overdracht goed ontvangen hebben en dermee gaan starten...
goede communicatie, heb al anders meegemaakt...
goede communicatie, heb al anders meegemaakt...
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
We kunnen alleen maar bevestigen dat enkele 'collega' -bankiers daar inderdaad de laatste tijd regelmatig verkeerde informatie over verspreiden. Bedankt Robokat en D007 om te willen bevestigen.D007 schreef:Ik moet Robokat hierin bijtreden. Elk fonds dat je aankoopt heeft een zekere TER of Total Expense Ratio. Daarin zitten de beheerskosten omvat. Bij fondsen die zich richten op de emergence markets zal deze ratio hoger liggen dan in een fonds dat zich op europese bedrijven richt. Dit omvat als het ware de beheerskosten van een fonds, en zitten in de koers (en uw rendement) verwerkt.
Hierbij alvast de kosten van de pensioenfondsen bij Rabobank.be
Bij mijn weten zijn er geen pensioenfondsen in België waar geen beheers- of andere kosten (let inderdaad op de TER of TKR) voor worden aangerekend. De beheerskosten worden bovendien altijd verrekend in de koers van het fonds en dat is voor de fondsen van Rabobank.be niet anders dan voor de fondsen van Belfius.