zelf brood bakken
Re: zelf brood bakken
Moet je eens in de Aldi vragen of je zo geen machine van hun kan kopen?ludo schreef:Wanneer brengen ze een( BAGETTEN / stokbrood ) bak machine uit???????? of eentje om pistolets / sandwiches mee te maken??
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Panasonics geven gewoon een betere smaak van brood. Ik heb enkele kennissen die een ander merk van broodmachine hebben (Domo,Aldi etc) en heb daar ook het brood van gegeten en dit is du ook een pak minder van smaak en dit is niet subjectief. Als er van onze vrienden of familie bij ons al eens blijven eten stoefen ze ook altijd hoe lekker ons brood is. En niet onbelangrijk de levensduur van de Panasonics. Ik weet niet hoe het met de huidige generatie Panasonics machines gesteld is maar ik heb vorig jaar mijn Panasonic broodmachine die broden bakt van 600 gr uiteindelijk na 17 jaren trouwe dienst moeten vervangen, ik denk niet dat je dat met andere merken veel tegen komt.
Nog een vraagje over de bloem.
Ik heb hier al gelezen dat de meesten de bloem van Aveve gebruiken en dat die bloem van Soubry meestal niet gesmaakt wordt.
Ik had ook gezien dat er zijn die de bloem bij een plaatselijke molenaar halen.
Zijn er die ervaring hebben met 1 in de regio Mechelen?
De dichtsbijzijnde vond ik in Brakel, wat toch al snel een km of 85 is. Iemand ervaring met anderen?
Ik heb hier al gelezen dat de meesten de bloem van Aveve gebruiken en dat die bloem van Soubry meestal niet gesmaakt wordt.
De dichtsbijzijnde vond ik in Brakel, wat toch al snel een km of 85 is. Iemand ervaring met anderen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik vermoed dat ik het volledige topic doornomen heb en vraag mij of of er nog meer tips zijn om het brood langer vers te houden?
Zoals ik zag, was wat meer boter gebruiken er één van.
Zijn er nog?
Kan je van die "producten" kopen die de bakker gebruikt?
Ten tweede : zijn de all-in producten evenwaardig als de producten afzonderlijk qua smaak en houdbaarheid.
Zoals ik zag, was wat meer boter gebruiken er één van.
Zijn er nog?
Kan je van die "producten" kopen die de bakker gebruikt?
Ten tweede : zijn de all-in producten evenwaardig als de producten afzonderlijk qua smaak en houdbaarheid.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ons zelfgebakken brood houden wij vers in een gewone plastieke boodschappen zak.Wel goed afsluiten.
Ongeveer 18jaar al bakken wij ons brood in een Funai .Het toestel doet het nog goed.Een japans merk,maar volgens mij bestaan ze niet meer.
Ongeveer 18jaar al bakken wij ons brood in een Funai .Het toestel doet het nog goed.Een japans merk,maar volgens mij bestaan ze niet meer.
Inderdaad, Funai was heel goed en bestaat jammer genoeg niet meer. Het beste alternatief is nu Panasonic, ook verdeeld bij Aveve.
All-in mix van Aveve zal wel niet slecht zijn, maar ik ben een beetje wantrouwig. Ik kies liever zelf mijn ingrediënten zoals verse gist en ik gebruik geen extra's zoals broodverbeteraar. Ik deed er vroeger ook geen boter en zout in (wilde geen extra calorieën bijvoegen), maar nu wel door de reacties hier. Het brood bevalt mijn kinderen meer met een snuifje zout. Het brood bewaren wij in een diepvrieszak in de ijskast.
All-in mix van Aveve zal wel niet slecht zijn, maar ik ben een beetje wantrouwig. Ik kies liever zelf mijn ingrediënten zoals verse gist en ik gebruik geen extra's zoals broodverbeteraar. Ik deed er vroeger ook geen boter en zout in (wilde geen extra calorieën bijvoegen), maar nu wel door de reacties hier. Het brood bevalt mijn kinderen meer met een snuifje zout. Het brood bewaren wij in een diepvrieszak in de ijskast.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn vader bakte zijn brood vroeger altijd zelf, dus ook zonder machine, gewoon met de hand kneden etc. Heeft nu ook een machientje en ik heb hem al mijn bloem van Soubry gegeven, hij zei dat het belachelijk was wat er van hoeveelheden stond, het klopte totaal niet, vooral het gist en dat daar het probleem zat met die bloem.anonymous schreef:Nog een vraagje over de bloem.
Enfin, AVEVE bloem all-in hier, heb al verschillende all-in's geprobeerd en die van AVEVE blinkt toch echt wel uit qua smaak en structuur. Andere (Lidl, Aldi, Soubry) vond ik maar niets. In het begin dus ook 'gewone' bloem geprobeerd, maar vond het eigenlijk qua smaak echt wel gelijkaardig aan de all-in's en zag er de meerwaarde niet in, in het extra werk.
Ga hier toch wel een Panasonic aanschaffen geloof ik, alhoewel die dus ook een 'hoge' vorm heeft

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Als je goed uitkijkt kun je de Panasonic SD-2501WXE bij een internetwinkel .........be al kopen voor 141.95 €, zonder bijkomende verzendkosten.
en er zijn nog goedkopere winkels...pevepe schreef:Als je goed uitkijkt kun je de Panasonic SD-2501WXE bij een internetwinkel .........be al kopen voor 141.95 €, zonder bijkomende verzendkosten.
Heb zowel Aveve als Soubry al gebruikt. Niet de all-ins.anonymous schreef:Nog een vraagje over de bloem.
Beide toch wel heel goede kwaliteit. Maar Aveve scheelt wel een pak in prijs (duur) en Soubry kan ik gewoon in de supermarkt kopen.
Dus blijf ik bij die laatste.
Witte bloem gebruik ik de goedkoopste van het huismerk, dat is toch max 20% van het gewicht dat ik witte bloem gebruik.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Geïnspireerd door dit topic, heb ik zonet ook mijn eerste broden zelf gebakken, heel leuk! Dit met de 2501 machine van Panasonic.
Om te beginnen heb ik gewoon Soubry meel gekocht (geen all-in) in de supermarkt, en droge gist. Ik vermoed wel dat ik wat teveel gist heb gebruikt (1,5 tl voor 500 g bloem), want hoewel het brood op zich goed was, was heel de familie 's anderendaags nogal winderig...
Wat zijn hier de meningen over het gebruik van droge vs. verse gist?
Om te beginnen heb ik gewoon Soubry meel gekocht (geen all-in) in de supermarkt, en droge gist. Ik vermoed wel dat ik wat teveel gist heb gebruikt (1,5 tl voor 500 g bloem), want hoewel het brood op zich goed was, was heel de familie 's anderendaags nogal winderig...

Ik gebruik altijd verse gist; kwestie van gewoonte denk ik.
Bloem van aveve vind ik persoonlijk toch wel stukken beter dan dat van Soubry of enig ander merk dat ik heb geprobeerd.
Duurder is niet altijd beter maar voor één keer vind ik dat toch wel zijn geld waard.
Uw machine zit al heel goed, nu nog de beste bloem gebruiken.
Bloem van aveve vind ik persoonlijk toch wel stukken beter dan dat van Soubry of enig ander merk dat ik heb geprobeerd.
Duurder is niet altijd beter maar voor één keer vind ik dat toch wel zijn geld waard.
Uw machine zit al heel goed, nu nog de beste bloem gebruiken.
1,5 tl is nogal subjectief. Normaalgezien zal je voor 500gr gewone bloem een 4g gist nodig hebben.molenveld schreef:Om te beginnen heb ik gewoon Soubry meel gekocht (geen all-in) in de supermarkt, en droge gist. Ik vermoed wel dat ik wat teveel gist heb gebruikt (1,5 tl voor 500 g bloem), want hoewel het brood op zich goed was, was heel de familie 's anderendaags nogal winderig...
Droge gist bewaart beter (zeker als je kleine zakjes gebruikt).
Als je verse gist wil gebruiken, ga je al veel broden moeten bakken, anders verliest die ook zijn kracht als die te oud is.
Oorspronkelijk gebruikte ik verse gist, maar doordat ik te weinig bakte overgeschakeld naar droge gist. Werkt ook perfect.
Ik gebruikte biobloem en verschillende soorten door elkaar(ben alweer even gestopt met bakken). Veel beter dan die volgespoten bucht bij Aveve
Enig nadeel van verschillende ingrediënten steeds verschillend te mixen is dat je wat moet aanvoelen hoeveel water, gist etc je nodig hebt. Maar dat komt wel door geleidelijk aan te experimenteren.
Ik gebruikte biobloem en verschillende soorten door elkaar(ben alweer even gestopt met bakken). Veel beter dan die volgespoten bucht bij Aveve

Enig nadeel van verschillende ingrediënten steeds verschillend te mixen is dat je wat moet aanvoelen hoeveel water, gist etc je nodig hebt. Maar dat komt wel door geleidelijk aan te experimenteren.
Ik heb eens iemand geweten die uit protest tegen iets in het geniep een paar kg gist in de wc gooide van een organisatie.
Je wil niet weten wat gist dan allemaal kan veroorzaken, nog meer dan een boerenbetoging met hun beerwagens
Je wil niet weten wat gist dan allemaal kan veroorzaken, nog meer dan een boerenbetoging met hun beerwagens