Debet- of Kredietkaart?
Debet- of Kredietkaart?
Ik botste eerder toevallig op een artikel "U moet nooit een debet kaart gebruiken" (cfr: http://www.fool.com/investing/general/2 ... -card.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;)
Alhoewel het Amerikaanse toestanden beschrijft zette het mij toch aan het nadenken. De voornaamste bezwaren zijn de drie volgende punten:
1. Bij een debetkaart moet u de bank sneller (binnen 2 dagen) verwittigen dan bij een kredietkaart, zoniet draait u op voor een groter deel van de kosten.
2. De behandeling bij de bank vooraleer u uw geld terug gestort krijgt duurt langer bij een debet- dan bij een kredietkaart.
3. Er zouden minder waarborgen zijn bij aankopen betaald met debetkaarten.
Wanneer vertaald naar België, heb ik zo mijn twijfels bij het derde punt. Bij de twee overige weet ik het echter niet. Kan iemand hier enige opheldering geven?
Alhoewel het Amerikaanse toestanden beschrijft zette het mij toch aan het nadenken. De voornaamste bezwaren zijn de drie volgende punten:
1. Bij een debetkaart moet u de bank sneller (binnen 2 dagen) verwittigen dan bij een kredietkaart, zoniet draait u op voor een groter deel van de kosten.
2. De behandeling bij de bank vooraleer u uw geld terug gestort krijgt duurt langer bij een debet- dan bij een kredietkaart.
3. Er zouden minder waarborgen zijn bij aankopen betaald met debetkaarten.
Wanneer vertaald naar België, heb ik zo mijn twijfels bij het derde punt. Bij de twee overige weet ik het echter niet. Kan iemand hier enige opheldering geven?
Re: Debet- of Kredietkaart?
Oei, ofwel is dit een goeie vraag, ofwel ligt niemand hier wakker van
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Punt 1 : Ik zie bij Argenta geen verschil wat betreft een kredietkaart of een debetkaart. Men heeft het in beide gevallen over een betaalinstrument.
http://www.argenta.be/nl/Images/ARV%202 ... -15514.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Punt 2 : hierover vind ik zo direct niets terug, maar aangezien er geen verschil is in punt 1, veronderstel ik dat hier ook geen verschil is ?
http://www.argenta.be/nl/Images/ARV%202 ... -15514.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Punt 2 : hierover vind ik zo direct niets terug, maar aangezien er geen verschil is in punt 1, veronderstel ik dat hier ook geen verschil is ?
Wordt de kredietkaart uitgegeven door Argenta zelf of is het een Mastercard of Visa gratis aangeboden door Argenta? In het laatste geval is het de kredietkaart maatschappij die verantwoordelijk is voor de behandeling van de schade en kan er dus een verschil zijn met de behandeling van een debetkaart door Argenta zelfJ Lawieck schreef:... Ik zie bij Argenta geen verschil wat betreft een kredietkaart of een debetkaart. ...
Ik denk dat dit vooral afhangt van bank tot bank. Bij kredietkaarten heb je wel het voordeel dat er vaak 'verzekeringen' in het pakket zitten. Zoals vergoeding bij schade of diefstal indien betaald met de kaart. Het zijn de kleine letters/algemene voorwaarden die alles bepalen met betrekking tot fraude, franchise, ed. en deze zullen van bank tot bank verschillen.
Voor zover ik weet is dat een Mastercard (heb zelf geen kredietkaart).Belca2 schreef:Wordt de kredietkaart uitgegeven door Argenta zelf of is het een Mastercard of Visa gratis aangeboden door Argenta? In het laatste geval is het de kredietkaart maatschappij die verantwoordelijk is voor de behandeling van de schade en kan er dus een verschil zijn met de behandeling van een debetkaart door Argenta zelf
Op de site van Mastercard vind ik niet echt veel info.
http://www.mastercard.com/be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus, in hoeverre er een verschil is, en of dat verschil de moeite is om een kredietkaart aan te vragen ... ??
Bij een debetkaart betaal je 'onmiddellijk' en bij een kredietkaart betaal je één à twee maanden later. Dus kan je bij die laatste reeds verzet aantekenen voor je zelf betaald hebt wat niet het geval is bij een debetkaart. In dit perspectief ben ik geneigd de stelling van het artikel bij te treden: dat kredietkaarten veiliger zijn dan debetkaarten. Het enige nadeel dat ik zie, is de soms 'onverwacht' hoge factuur op het einde van de periode.J Lawieck schreef:...Dus, in hoeverre er een verschil is, en of dat verschil de moeite is om een kredietkaart aan te vragen ... ??
De vraag van 2ç is: is er een tijdslimiet waarbinnen je moet verzet aantekenen en is die verschillend voor debet- of kredietkaarten?
Debetkaarten woeden idd door de bank uitgegeven en ik kan me goed inbeelden dat hier de limieten verschillend zijn van bank tot bank.