suggestie gevraagd ziekenfonds mutualiteit
Re: suggestie gevraagd ziekenfonds mutualiteit
Nee dat wil zeggen dat je in princiepe niks moet betalen aan de CM. De verplichte verzekering is altijd gratis. Het voor de aanvullende verzekering dat je moet betalen. (die 76 Euro)
Maar dan kun je uiteraard ook niet genieten van de dingen die je niet nodig hebt.
Mogelijks misschien wel de zorgverzekering (25 Euro)maar dat is iets anders.
Maar dan kun je uiteraard ook niet genieten van de dingen die je niet nodig hebt.
Mogelijks misschien wel de zorgverzekering (25 Euro)maar dat is iets anders.
Dat zou ik dan toch maar eens betalenmorse schreef:Die van 25 euro per gezinslid ouder dan 18 is de aanvullende denk ik?
Die heb ik vorig jaar niet betaald en ze blijven me daar emails rond sturen dat ik deze nog ni betaald heb.
"De jaarbijdrage bedraagt 25 euro voor gewoon verzekerden en 10 euro voor wie op 1 januari van het jaar ervoor recht had op de verhoogde tegemoetkoming of het Omnio-statuut. Deze bedragen gelden voor alle 25-plussers, ongeacht de zorgkas waarbij men aangesloten is.
De bijdrage moet tegen 30 april op de rekening van de zorgkas staan.
Wanneer je drie jaar niet of slechts gedeeltelijk betaalt, zal het Vlaams Zorgfonds - en niet de zorgkas - je een boete opleggen. Ze bedraagt 250 euro (of 100 euro indien je op 1 januari van het jaar vóór de boete recht had op de verhoogde tegemoetkoming of het Omnio-statuut).
Om de drie jaar te bepalen wordt elk jaar waarin je niet of slechts gedeeltelijk betaalt meegerekend, ook al volgen deze jaren elkaar niet op. "
Dit is enkel de ZORGVERZEKERING die heeft in princiepe geen ballen te maken met het ziekenfonds ( zijn meestal wel op hetzelfde adres gevestigdsleepnot schreef:Dat zou ik dan toch maar eens dringend betalenmorse schreef:Die van 25 euro per gezinslid ouder dan 18 is de aanvullende denk ik?
Die heb ik vorig jaar niet betaald en ze blijven me daar emails rond sturen dat ik deze nog ni betaald heb.
"De jaarbijdrage bedraagt 25 euro voor gewoon verzekerden en 10 euro voor wie op 1 januari van het jaar ervoor recht had op de verhoogde tegemoetkoming of het Omnio-statuut. Deze bedragen gelden voor alle 25-plussers, ongeacht de zorgkas waarbij men aangesloten is.
De bijdrage moet tegen 30 april op de rekening van de zorgkas staan.
Wanneer je drie jaar niet of slechts gedeeltelijk betaalt, zal het Vlaams Zorgfonds - en niet de zorgkas - je een boete opleggen. Ze bedraagt 250 euro (of 100 euro indien je op 1 januari van het jaar vóór de boete recht had op de verhoogde tegemoetkoming of het Omnio-statuut).
Om de drie jaar te bepalen wordt elk jaar waarin je niet of slechts gedeeltelijk betaalt meegerekend, ook al volgen deze jaren elkaar niet op. "
Op die 25 en die 10 euro staan WEL zware sankties als je die niet betaalt
Wordt hier nu gezegd dat je die 76 euro niet verplicht bent te betalen? Waarvoor dient dat geld dan in de eerste plaats?
Allerlei voordelen zoals extra teruggave bril, zonnecreme,....
En hier en daar zal wel geld verdwijnen in de "werking" van het ziekenfonds......
De verplichte verzekering heb je al betaald dmv je loonbriefje: RSZ
Er bestaat een gratis "staatsziekenfonds" maar die hebben niet zo veel afdelingen. Het is het huisziekenfonds van de nieuwe hardwerkenden Belgen.
En hier en daar zal wel geld verdwijnen in de "werking" van het ziekenfonds......
Er bestaat een gratis "staatsziekenfonds" maar die hebben niet zo veel afdelingen. Het is het huisziekenfonds van de nieuwe hardwerkenden Belgen.
-
- Full Member
- Contacteer:
man, man, ik leer hier nogal bij op deze site...
effe gaan opzoeken op CM site en inderdaad...
CM-diensten en -voordelen
Als aanvulling op de verplichte ziekteverzekering kun je als CM-lid genieten van een uitgebreid pakket diensten en voordelen.
Op het merendeel ervan heb je recht indien je in orde bent met de betaling van de CM-bijdrage. Mits een extra bijdrage, kun je intekenen op bijkomende diensten zoals het CM-Hospitaalplan.
http://www.cm.be/diensten-en-voordelen/ ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
zal mij dat ook eens bekijken of er dingen zijn die ik gebruik, anders krijgen ze die bijdrage niet meer..
dankzij jullie hier al al mijn bankzaken in orde gezet ( lagere kosten en meer interesten), nu dit...
wat daarna nog... verzekeningen en zo...
zo blijft een mens bezig ...
effe gaan opzoeken op CM site en inderdaad...
CM-diensten en -voordelen
Als aanvulling op de verplichte ziekteverzekering kun je als CM-lid genieten van een uitgebreid pakket diensten en voordelen.
Op het merendeel ervan heb je recht indien je in orde bent met de betaling van de CM-bijdrage. Mits een extra bijdrage, kun je intekenen op bijkomende diensten zoals het CM-Hospitaalplan.
http://www.cm.be/diensten-en-voordelen/ ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
zal mij dat ook eens bekijken of er dingen zijn die ik gebruik, anders krijgen ze die bijdrage niet meer..
dankzij jullie hier al al mijn bankzaken in orde gezet ( lagere kosten en meer interesten), nu dit...
wat daarna nog... verzekeningen en zo...
zo blijft een mens bezig ...
Ik heb mij vergist !
Ik heb wel degelijk die 25 euro betaald per gezinshoofd, dus dat zou dan de verplichte ziekteverzekering zijn?
Wat ik niet betaald heb in 2103 is die 76,44 euro wat dan de aanvullende verzekering zou zijn?
Ik merk wel op dat ik geen kwijtschriften meer krijg via mail mbt erelonen en remgeld (zal waarschijnlijk te maken hebben met die 76.44 euro niet betaald te hebben)
Dus die 76,44 euro is niet verplicht? Ik dacht dat dat het lidmaatschap was van de CM :-)
Op de site van HZIV staat:
U kunt pas veranderen van mutualiteit als u minstens één
jaar lid bent bij uw huidige mutaliteit en de bijdragen voor de
verplichte ziekteverzekering heeft betaald.
Heeft u de bijdragen voor de aanvullende verzekering
niet (volledig) betaald, dan mag uw mutualiteit uw overstap
niet weigeren.
Dus als ik het goed begrijp is die verplichte ziekteverzekering die 25 Euro en de aanvullende die 76,44 ?
Daar ik die 76.44 niet betaald heb, mag ik toch nog overschakelen naar de HZIV?
Maar ben ik nog wel lid van mijn huidige mutualiteit als ik vorig jaar die 76.44 niet betaald heb????
Wat een kluwen
Ik heb wel degelijk die 25 euro betaald per gezinshoofd, dus dat zou dan de verplichte ziekteverzekering zijn?
Wat ik niet betaald heb in 2103 is die 76,44 euro wat dan de aanvullende verzekering zou zijn?
Ik merk wel op dat ik geen kwijtschriften meer krijg via mail mbt erelonen en remgeld (zal waarschijnlijk te maken hebben met die 76.44 euro niet betaald te hebben)
Dus die 76,44 euro is niet verplicht? Ik dacht dat dat het lidmaatschap was van de CM :-)
Op de site van HZIV staat:
U kunt pas veranderen van mutualiteit als u minstens één
jaar lid bent bij uw huidige mutaliteit en de bijdragen voor de
verplichte ziekteverzekering heeft betaald.
Heeft u de bijdragen voor de aanvullende verzekering
niet (volledig) betaald, dan mag uw mutualiteit uw overstap
niet weigeren.
Dus als ik het goed begrijp is die verplichte ziekteverzekering die 25 Euro en de aanvullende die 76,44 ?
Daar ik die 76.44 niet betaald heb, mag ik toch nog overschakelen naar de HZIV?
Maar ben ik nog wel lid van mijn huidige mutualiteit als ik vorig jaar die 76.44 niet betaald heb????
Wat een kluwen
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
-
- Full Member
- Contacteer:
er zijn dus 3 dingen,
- zorgverzekening => 25 euro, verplicht te betalen anders sanctie.... iets nationaal
- verplichte ziekteverzekerning : gratis, al via RSZ betaald
- lidmaadschap ziekenfonds ( voor de extra's) ; te betalen, maar niet verplicht.... enkel als je later op bedevaart will naar lourdes met korting
tja, t ziet er naar uit dat de CM je overstap kan weigeren als je geen lid bent bij hen, dus lidmaatschap niet hebt betaald..
dus eerst dat betalen voor 3 maand en dan weg....
- zorgverzekening => 25 euro, verplicht te betalen anders sanctie.... iets nationaal
- verplichte ziekteverzekerning : gratis, al via RSZ betaald
- lidmaadschap ziekenfonds ( voor de extra's) ; te betalen, maar niet verplicht.... enkel als je later op bedevaart will naar lourdes met korting
tja, t ziet er naar uit dat de CM je overstap kan weigeren als je geen lid bent bij hen, dus lidmaatschap niet hebt betaald..
dus eerst dat betalen voor 3 maand en dan weg....
Als je lid wordt van de CM dan aanvaard je automatisch ook dat je die aanvullende bijdrage betaalt:
http://www.cm.be/lid-worden/cm-bijdrage ... vragen.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cm.be/lid-worden/cm-bijdrage ... vragen.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Voila, dit klopt helemaal. De meeste mensen denken dat ze betalen om zaken als dokterskosten terug te krijgen. Die krijg je sowieso terug, dat behoort tot de verplichte verzekering die iedereen automatisch betaalt via RSZ.Lukske schreef:Allerlei voordelen zoals extra teruggave bril, zonnecreme,....
De extra kost die je betaalt aan je mutualiteit en waar je maar peanuts van terugkrijgt (een sportpremieke hier en een kleine teruggave voor brillen daar), is gewoon money in de pocket voor de mutualiteiten.
Ik heb eens zitten denken.
Wat zou mijn financieel voordeel zijn als ik naar de HZIV ga? Eerst dacht ik dat het die 76,44 per hoofdgezinslid was die ik niet meer hoef te betalen maar die is sowieso niet verplicht bij de CM ?!
Ik heb bij de CM dezelfde rechten als bij het HZIV
- > terugbetaling van geneeskundige verzorging;
uitkering bij loonverlies (door ouderschap, ziekte of invaliditeit).
Of geeft het HZIV gratis diensten die je normaal bij de CM in die 76,44 euro zitten?
Eigenlijk kan ik helemaal bij de CM blijven zonder die 76,44 euro te betalen of gaan ze moeilijk beginnen doen?
Wat zou mijn financieel voordeel zijn als ik naar de HZIV ga? Eerst dacht ik dat het die 76,44 per hoofdgezinslid was die ik niet meer hoef te betalen maar die is sowieso niet verplicht bij de CM ?!
Of geeft het HZIV gratis diensten die je normaal bij de CM in die 76,44 euro zitten?
Eigenlijk kan ik helemaal bij de CM blijven zonder die 76,44 euro te betalen of gaan ze moeilijk beginnen doen?
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Lijkt me logisch, om lid te worden van een ziekenfonds betaal je (Onafhankelijk, christelijk, neutraal, sociaal, het maakt niet uit). Als je die bijkomende verzekering niet wilt betalen (want je haalt er toch quasi niets uit), sluit je je beter aan bij de hulpkas. Die hebben dus geen bijkomende verzekering.evita schreef:Als je lid wordt van de CM dan aanvaard je automatisch ook dat je die aanvullende bijdrage betaalt:
Maar dus, die 25 euro per jaar moet je sowieso betalen, dat staat los van je mutualiteit, dat is de Vlaamse Zorgverzekering, dit niet betalen impliceert mogelijke sancties.
Morse, jij wil dus niet, indien nodig, gratis thuis verzorgd worden door het WIt-Gele Kruis ?
Voor wat hoort wat hé. Gratis bestaat eigenlijk niet, dat weet u toch ook !
Voor wat hoort wat hé. Gratis bestaat eigenlijk niet, dat weet u toch ook !
Laatst gewijzigd door evita op 30 januari 2014, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Die komen gratis op doktersvoorschrift, geen mutualiteit voor nodig.
Terugbetaling geneeskundige verzorging, werkloosheidsuitkeringen, ... daar heb je sowieso recht op. Die krijg je dus ook als je aansluit bij de hulpkas.morse schreef:Ik heb eens zitten denken.
Welke dingen ga je niet meer hebben als je niet meer aansluit bij een gewone mutualiteit: geboortepremies, kleine tegemoetkomingen in het kader van sport, logopedie, reisvaccinaties, brillen, ... Raadpleeg je boekje van de mutualiteit, daar staan al die aanvullende zaken in. Zoals ik al eerder zei, het stelt nooit veel voor.