België krijgt een nieuwe internetbank: MeDirect
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: België krijgt een nieuwe internetbank: MeDirect
Ik ben bezig mijn portefeuille van binckbank naar medirect over te brengen. Op 31/12 heb ik alles gestuurd met overnamebrief bij voor 10 fondsen. Tot nu toe is het nog wachten. Er is wat tijd verloren met de overnamebrief want 8 fondsen van de 10 konden overgenomen worden. Daarom moesten ze opnieuw een overnamebrief opstellen met die 8 fondsen en dan moest ik opnieuw tekenen en dateren en opnieuw opsturen. Dus het vraagt wel wat tijd. De andere 2 fondsen kan ik nog overplaatsen naar keytrade. Rouvier patrimoine kon ik niet overbrengen naar medirect omdat zij geen overeenkomst hebben met die fondsbeheerder.
Ik had een mail gestuurd naar medirect met een overzicht van de fondsen die ik wou overdragen. Vandaag kreeg ik antwoord. De fondsen die ze nog niet hadden gaan ze toevoegen aan hun aanbod, behalve Rouvier wegens geen overeenkomst.
Op mijn vraag hoe lang zo'n overdracht kan duren, hebben ze niet geantwoord.
Op mijn vraag hoe lang zo'n overdracht kan duren, hebben ze niet geantwoord.
Kan enkele weken duren. Ik heb begin december de overdracht gedaan van 3 fondsen (van Binckbank). Begin januari waren er 2 over. het derde duurde tot bijna half januari. Je kan dus toch op 3 à 4 weken rekenen.
is dit wel interessant? In hun tariefblad lees ik:
ACTIVA IN BEHEER EN ADVIES
JAARLIJKSE BEHEERSVERGOEDING (ex Btw) tussen 0.25% en 0.50%
Beheersvergoeding wordt ieder kwartaal ingehouden van de waarde van activa in beheer en onder advies. Onderhevig aan een minimum
vergoeding van € 100. Minimale belegging € 10.000.
Eigenlijk niet zo duidelijk, maar volgens mij wel degelijk jaarlijks beheersvergoeding te betalen.
Beheersvergoeding wordt ieder kwartaal ingehouden van de waarde van activa in beheer en onder advies. Onderhevig aan een minimum
Eigenlijk niet zo duidelijk, maar volgens mij wel degelijk jaarlijks beheersvergoeding te betalen.
'in beheer en onder advies'. Een spaarrekening is dat niet.rudallen schreef:is dit wel interessant? In hun tariefblad lees ik:
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
De vernoemde tarieven zijn enkel als je begeleiding wenst om bv je portefeuille evenwichtig samen te stellen...
Bent niet verplicht om dit te doen. Doet een beetje denken aan privatbanking.
Bent niet verplicht om dit te doen. Doet een beetje denken aan privatbanking.
Die kosten zijn inderdaad alleen te betalen als je een contract voor advies ondertekent. Hun beleggersrekening is volgens mij een soort effectenrekening en die is volkomen gratis.
De mogelijkheid om advies en beheer te vragen doet inderdaad aan private banking denken. Dan zijn hun tarieven (0,25 % tot 0,50 % per jaar op het beheerde vermogen) scherp, want meestal gaat het om 0,5 tot 1 %. Dat weet ik niet uit ervaring, maar uit een recent artikel in Knack over vermogensbeheer. Denk daar maar eens aan als je weer de indruk hebt dat het veel tijd vraagt om een klein beetje met je spaargeld bezig te zijn en alles toch wat bij te houden. Proficiat, je spaart minstens een halve procent per jaar op het geld dat je voor jezelf beheert en niet laat beheren door een vermogensbeheerder. Ook met dank aan spaargids en iedereen op dit forum natuurlijk!
De mogelijkheid om advies en beheer te vragen doet inderdaad aan private banking denken. Dan zijn hun tarieven (0,25 % tot 0,50 % per jaar op het beheerde vermogen) scherp, want meestal gaat het om 0,5 tot 1 %. Dat weet ik niet uit ervaring, maar uit een recent artikel in Knack over vermogensbeheer. Denk daar maar eens aan als je weer de indruk hebt dat het veel tijd vraagt om een klein beetje met je spaargeld bezig te zijn en alles toch wat bij te houden. Proficiat, je spaart minstens een halve procent per jaar op het geld dat je voor jezelf beheert en niet laat beheren door een vermogensbeheerder. Ook met dank aan spaargids en iedereen op dit forum natuurlijk!
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Al iemand wat meer ervaring met Medirect als broker? Ik had even moeite om mijn "cashrekening" te vinden, maar de helpdesk blijkt alvast te werken
Zijn er forumleden bezig met de kwaliteit/solvabiliteit van deze instelling te volgen?
Zo ja, hoe scoort MeDirect momenteel ?
Zo ja, hoe scoort MeDirect momenteel ?
Ik kreeg onlangs een bericht van MeDirect:
"Het viel ons op dat u twee beleggingsrekeningen bij MeDirect heeft.
MeDirect opent, ongeacht het gekozen product, een beleggingsrekening en een geldrekening voor alle klanten die een rekening openen.
Vervolgens hebt u een tweede beleggingsrekening aangevraagd, terwijl u maar een beleggingsrekening voor uw effecten gebruikt.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om aan ons door te geven of u beide beleggingsrekeningen wenst te houden (omdat u bijvoorbeeld graag uw beleggingen in twee verschillende beleggingsrekeningen heeft)?
Als u geen gebruik wenst te maken van deze extra rekening, zullen wij de inactieve rekening voor u sluiten."
Nu, die tweede rekening was inderdaad een vergissing (ik vond mijn eerste niet ), en die mocht dus worden afgesloten, maar ik vind het toch een beetje raar. Ik krijg nu de indruk dat die mannen ongegeneerd over mijn schouder meekijken naar wat ik uitspook op hun platform en ijverig notities nemen. Of is dat een normale manier van werken?
"Het viel ons op dat u twee beleggingsrekeningen bij MeDirect heeft.
MeDirect opent, ongeacht het gekozen product, een beleggingsrekening en een geldrekening voor alle klanten die een rekening openen.
Vervolgens hebt u een tweede beleggingsrekening aangevraagd, terwijl u maar een beleggingsrekening voor uw effecten gebruikt.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om aan ons door te geven of u beide beleggingsrekeningen wenst te houden (omdat u bijvoorbeeld graag uw beleggingen in twee verschillende beleggingsrekeningen heeft)?
Als u geen gebruik wenst te maken van deze extra rekening, zullen wij de inactieve rekening voor u sluiten."
Nu, die tweede rekening was inderdaad een vergissing (ik vond mijn eerste niet ), en die mocht dus worden afgesloten, maar ik vind het toch een beetje raar. Ik krijg nu de indruk dat die mannen ongegeneerd over mijn schouder meekijken naar wat ik uitspook op hun platform en ijverig notities nemen. Of is dat een normale manier van werken?
Ze hebben ongetwijfeld geen tijd om over de schouder mee te kijken. Ze hebben waarschijnlijk gemerkt dat er veel meer beleggingsrekeningen dan beleggers zijn. En vervolgens een automatische mail gestuurd naar iedereen met meer dan 1 rekening om eens wat op te ruimen.
Plausibel en geruststellend Thx!
Ik had er ook 2 en weet van nog een aantal die er ook 2 of zelfs meer hebben/hadden.
Ik heb hen toen gevraagd om er eentje te verwijderen, dat had voor mij geen zin en was overkill.
Is toen ook gebeurd.
Echt klachten over medirect heb ik niet.
Ze zijn altijd bereid om te helpen en communiceren vlot en duidelijk.
Alleen hun site is wat traag en het is wat aanpassen aan hun manier van doen.
Maar het went wel.
Ik "gebruik" ze omdat ze heel wat fondsen hebben en geen tot amper kosten aanrekenen.
Voor een belegger met een kleiner budget is dat een zegen.
Ik bouw mijn fondsen port op door mandelijks wat aan te kopen, dus dat zijn kleine bedragen.
Fondsen hou je ook voor een tijd dus de centen staan vast voor jaren.
Aankoopkosten zoals bij BinckBank nu zijn, out of the question for me = 12,5 per transactie
Ik ben ook klant bij Rabobank, daar ook een kleinere keuze, maar ook met geen of lage kosten.
Van mij krijgen ze een dikke 8 voor sfeer en gezelligheid
PS: let op voor hun ME3 rekening, daar kan je maar geld vrijmaken na 3 maand en moet je aanvragen.
Heb daar dus geld staan waar ik moet op wachten, maar dat is mijn fout, want dat wist ik eigenlijk, maar was wat onvoorzichtig.
Ik heb hen toen gevraagd om er eentje te verwijderen, dat had voor mij geen zin en was overkill.
Is toen ook gebeurd.
Echt klachten over medirect heb ik niet.
Ze zijn altijd bereid om te helpen en communiceren vlot en duidelijk.
Alleen hun site is wat traag en het is wat aanpassen aan hun manier van doen.
Maar het went wel.
Ik "gebruik" ze omdat ze heel wat fondsen hebben en geen tot amper kosten aanrekenen.
Voor een belegger met een kleiner budget is dat een zegen.
Ik bouw mijn fondsen port op door mandelijks wat aan te kopen, dus dat zijn kleine bedragen.
Fondsen hou je ook voor een tijd dus de centen staan vast voor jaren.
Aankoopkosten zoals bij BinckBank nu zijn, out of the question for me = 12,5 per transactie
Ik ben ook klant bij Rabobank, daar ook een kleinere keuze, maar ook met geen of lage kosten.
Van mij krijgen ze een dikke 8 voor sfeer en gezelligheid
PS: let op voor hun ME3 rekening, daar kan je maar geld vrijmaken na 3 maand en moet je aanvragen.
Heb daar dus geld staan waar ik moet op wachten, maar dat is mijn fout, want dat wist ik eigenlijk, maar was wat onvoorzichtig.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
'Klikt' rente vast bij een storting zoals met de GP, of kan deze nog zakken?
Vandaag in m'n inbox:
MeDirect heeft de volgende wijzigingen doorgevoerd in de Algemene Voorwaarden:
1. ARTIKEL 2 - DEFINITIES EN INLEIDING
a. De volgende zin werd toegevoegd: “Klanten van de Belgische Branche profiteren uitsluitend van het Maltese
Depositogarantiestelsel en worden niet gedekt door het Belgische Depositogarantiestelsel”.
Duidelijkheid kan geen kwaad, zeker
Voorts nog interessant:
"In de sectie Termijnrekening is:
- de zin “Er is geen minimale storting voor het openen van een Termijnrekening” vervangen door “Er kan sprake zijn
van een minimumstorting. Details hierover zullen altijd op de website gecommuniceerd worden”;
[...]
- de volgende zin toegevoegd: “Wij behouden ons het recht voor deze criteria te allen tijde te verbeteren, te wijzigen
of uit te breiden en zullen u informeren over alle belangrijke wijzigingen”;"
Lees: ze bereiden zich voor op een restrictievere (en allicht voor hen meer winstgevende) koers met hun termijnrekeningen. Mij (voorlopig) niet gelaten.
MeDirect heeft de volgende wijzigingen doorgevoerd in de Algemene Voorwaarden:
1. ARTIKEL 2 - DEFINITIES EN INLEIDING
a. De volgende zin werd toegevoegd: “Klanten van de Belgische Branche profiteren uitsluitend van het Maltese
Depositogarantiestelsel en worden niet gedekt door het Belgische Depositogarantiestelsel”.
Duidelijkheid kan geen kwaad, zeker
Voorts nog interessant:
"In de sectie Termijnrekening is:
- de zin “Er is geen minimale storting voor het openen van een Termijnrekening” vervangen door “Er kan sprake zijn
van een minimumstorting. Details hierover zullen altijd op de website gecommuniceerd worden”;
[...]
- de volgende zin toegevoegd: “Wij behouden ons het recht voor deze criteria te allen tijde te verbeteren, te wijzigen
of uit te breiden en zullen u informeren over alle belangrijke wijzigingen”;"
Lees: ze bereiden zich voor op een restrictievere (en allicht voor hen meer winstgevende) koers met hun termijnrekeningen. Mij (voorlopig) niet gelaten.