Credit Europe Bank houdt op met de lange termijn
TIP
Credit Europe Bank houdt op met de lange termijn
De spaarrekening van Credit Europe Bank was al een tijdje niet meer in de top van de aanbieders. Hun aanbod aan termijnrekeningen bleef wel interessant, zelfs na meerdere rentedalingen (rentedalingen waren er immers bij alle banken).
Recent opende ik er nog een termijnrekening op 10 jaar; de rente stond al enige tijd op 3 % bruto.
Maar nu is het aanbod drastisch verminderd. Het aanbod op lange termijn is geschrapt!
Je hebt nu uitsluitend de keuze uit termijnrekeningen op 3, 6, 9, 12 of 24 maand en de rente varieert daarbij van 0,90 % tot 1,25 % bruto.
Wil dit nu zeggen dat Credit Europe Bank het niet meer zag zitten om 3 % bruto uit te betalen omdat ze vermoeden dat over drie, vijf of tien jaar de rente nog steeds laag zal staan, zodat het veel goedkoper is om op die termijn geld binnen te halen via spaarrekeningen en kortlopende termijnrekeningen?
Recent opende ik er nog een termijnrekening op 10 jaar; de rente stond al enige tijd op 3 % bruto.
Maar nu is het aanbod drastisch verminderd. Het aanbod op lange termijn is geschrapt!
Je hebt nu uitsluitend de keuze uit termijnrekeningen op 3, 6, 9, 12 of 24 maand en de rente varieert daarbij van 0,90 % tot 1,25 % bruto.
Wil dit nu zeggen dat Credit Europe Bank het niet meer zag zitten om 3 % bruto uit te betalen omdat ze vermoeden dat over drie, vijf of tien jaar de rente nog steeds laag zal staan, zodat het veel goedkoper is om op die termijn geld binnen te halen via spaarrekeningen en kortlopende termijnrekeningen?
Laatst gewijzigd door fidinda op 10 februari 2014, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Re: Credit Europe Bank houdt op met de lange termijn
KBC biedt ook geen termijnrekeningen meer aan op langer dan 5 jaar. Anderzijds heeft Rabobank geen termijnrekeningen op minder dan 5 jaar. De reden die Rabobank daarvoor opgeeft is dat de rente op minder dan 5 jaar te laag is. Ik veronderstel dat de verschillende banken alleen die producten blijven aanbieden die het best verkopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ach zo ! Ja, dat kan. Bij KBC zeggen ze inderdaad dat er voldoende alternatieven op korte termijn zijn, bijvoorbeeld regelmatige uitgiften van een step-up termijnrekening. Ik vreesde eventjes dat ze zich bij Credit Europe Bank van de Belgische markt aan het terugtrekken zijn.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Met termijnrekeningen die op 1 jaar slechts 1 % bruto geven en op 2 jaar slechts 1,25 % bruto geven, gaan ze toch heel weinig geld aantrekken?Yaris schreef:Ik veronderstel dat de verschillende banken alleen die producten blijven aanbieden die het best verkopen.
Iets anders bieden ze niet aan, behalve hun spaarrekening (momenteel 0,45 % rente en 0,45 % getrouwheidspremie). Hun spaarrekening brengt dus meer op dan hun termijnrekening op 1 jaar en precies even veel als hun termijnrekening op 2 jaar (tenzij de rente daalt natuurlijk, maar iedereen ondervond intussen dat bestaande termijnrekeningen dan interessanter worden).
Mijn conclusie dat ze zich in feite stilaan van de Belgische markt terugtrekken was misschien voorbarig, want misschien komt er binnenkort een interessant aanbod ?
fidinda schreef:Ach zo ! Ja, dat kan. Bij KBC zeggen ze inderdaad dat er voldoende alternatieven op korte termijn zijn, bijvoorbeeld regelmatige uitgiften van een step-up termijnrekening. Ik vreesde eventjes dat ze zich bij Credit Europe Bank van de Belgische markt aan het terugtrekken zijn.
"Step up" bij de KBC
Eerder spreken van "Step down"
Was onlangs op hun website en daar stoefen ze met 3,5% op nieuwe stortingen in 2013 bij hun langetermijnsparen. Niet moeilijk als je 5% instapkosten aanrekent. Als je zo de redenering doortrekt heb ik dit jaar 7% gekregen bij AG voor nieuwe stortingen. (rekening houdende met slecht 0,5% instapkosten)
Ik heb een termijndeposito bij Credit Europe die loopt tot 2019 aan 4,30%.
Enkele weken geleden een telefoontje gekregen van CE met het voorstel dit contract voortijdig te beëindigen, omdat CE zijn activiteiten in België terug schroeft.
Vandaag een brief gekregen met hetzelfde voorstel: "Onze aanbieding omvat de voortijdige beëindiging van uw termijndeposito zonder boete. U ontvangt de tot nu toe opgebouwde rente en tevens 10 % van het rentebedrag dat u voor de resterende looptijd zou ontvangen. De roerende voorheffing over deze bruto rentes zal automatisch door ons worden ingehouden"
Ik ga niet in op dit voorstel. Of zijn er andere meningen ?
Enkele weken geleden een telefoontje gekregen van CE met het voorstel dit contract voortijdig te beëindigen, omdat CE zijn activiteiten in België terug schroeft.
Vandaag een brief gekregen met hetzelfde voorstel: "Onze aanbieding omvat de voortijdige beëindiging van uw termijndeposito zonder boete. U ontvangt de tot nu toe opgebouwde rente en tevens 10 % van het rentebedrag dat u voor de resterende looptijd zou ontvangen. De roerende voorheffing over deze bruto rentes zal automatisch door ons worden ingehouden"
Ik ga niet in op dit voorstel. Of zijn er andere meningen ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Gelijk heb je!
Het is wel makkelijk om contracten te beëindigen als het in het voordeel van de klant is
Het is wel makkelijk om contracten te beëindigen als het in het voordeel van de klant is
Ik heb meerdere termijnen van 10 jaar lopen. De laatste gaat tot 2022. Ben niet van plan mij uit te laten kopen, tenzij ik het totaalbedrag krijg dat ik na de termijnen zou gekregen hebben.
Trouwens, ik heb nog niets gehoord of ontvangen hierover.
Sinds CE de looptijden van hun termijnrekeningen drastisch ingekort hebben, stel ik mij daar ook vragen over.
Momenteel heb ik daar nog slechts 3 termijndeposito's lopen, met vervaldagen in 2015, 2016 en 2017.(Ik werd er klant in 2007)
Dit is voor mij het eerste wat ik hierover lees.
Ik weet niet wat ik zou beslissen, indien ze mij een dergelijk voorstel zouden doen.
Bij de opmerking om "zich niet te laten uitkopen", vraag ik mij af, of er over X aantal jaren nog genoeg geld zal zijn, en of we dan niet zullen moeten hopen op het Nederlandse depositogarantiestelsel van 100.000 euro ?
Momenteel heb ik daar nog slechts 3 termijndeposito's lopen, met vervaldagen in 2015, 2016 en 2017.(Ik werd er klant in 2007)
Dit is voor mij het eerste wat ik hierover lees.
Ik weet niet wat ik zou beslissen, indien ze mij een dergelijk voorstel zouden doen.
Bij de opmerking om "zich niet te laten uitkopen", vraag ik mij af, of er over X aantal jaren nog genoeg geld zal zijn, en of we dan niet zullen moeten hopen op het Nederlandse depositogarantiestelsel van 100.000 euro ?
Ik heb zojuist een berekenig gedaan met de informatie vermeld hierboven: als ik nu mijn kapitaal terug krijg en dit weer tot 2022 uitzet aan netto 2,02% (bvb bij NIBC), dan krijg ik ruim 2.000€ minder dan dat ik het laat staan tot het einde. Voor mij dus niet interessant.
Credit-Europe-Nederland biedt nog steeds termijnrekening aan met looptijd tot 10 jaar. Ik denk dat de reden van het aanbod tot terugbetaling te maken heeft met het afbouwen van de activiteiten in België.Nefertari schreef: Bij de opmerking om "zich niet te laten uitkopen", vraag ik mij af, of er over X aantal jaren nog genoeg geld zal zijn, en of we dan niet zullen moeten hopen op het Nederlandse depositogarantiestelsel van 100.000 euro ?
Diegenen onder jullie die willen uitstappen, kunnen dit eventueel doen mits Credit Europe volgende vergoeding aanbiedt:
Bekijk uw resterende looptijd, bereken het verschil tussen uw huidige CE rentevoet en de rentevoet voor dezelfde periode aangeboden door een Grootbank ; extrapoleer dat naar uw belegd CE-kapitaal over de nog lopende periode.
Indien CE dit aanneemt, doen!
Bekijk uw resterende looptijd, bereken het verschil tussen uw huidige CE rentevoet en de rentevoet voor dezelfde periode aangeboden door een Grootbank ; extrapoleer dat naar uw belegd CE-kapitaal over de nog lopende periode.
Indien CE dit aanneemt, doen!
Je moet momenteel geen termijnrekeningen verkopen, bij geen enkele bank. De afkoopvergoeding is veel te laag tegenover het rendement dat je hebt als je ze bijhoudt.
@Nefertari: nooit iets in paniek verkopen. Enkele jaren geleden, tijdens de crisis rond Belfius, was er een forumgebruiker die rap rap een TAK 21 van Belfius verkocht voordat de acht jaar voorbij waren. Hij heeft onnodig rendement laten schieten, zo bleek achteraf.
@Nefertari: nooit iets in paniek verkopen. Enkele jaren geleden, tijdens de crisis rond Belfius, was er een forumgebruiker die rap rap een TAK 21 van Belfius verkocht voordat de acht jaar voorbij waren. Hij heeft onnodig rendement laten schieten, zo bleek achteraf.
Banken proberen altijd hé, heb nog gelijkaardige verhalen gehoord van klanten die bij een 'grootbank' ook van die absurde voorstellen voorgeschoteld krijgen (in ruil voor een 'geweldig' ander product uiteraard *zucht*)...
Rustig negeren en de intrest incasseren!
Rustig negeren en de intrest incasseren!