Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Waren het de banken die deze sepa-onzin uitgevonden hebben?
Ik dacht het europa was ( oei, nu ga ik Yaris op m'n dak krijgen )
Je zou dan ook van die kant informatie mogen verwachten, toch ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Euro_Payments_Area" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu, informeren is 1, als het allemaal te ingewikkeld wordt, gaat een hoop niet meer kunnen volgen.
Of ikzelf het allemaal begrepen heb en de gevolgen correct kan inschatten, is nog maar de vraag. Zoals te dikwijls zal ik het pas zien als iemand met de gebakken peren zit en het in de pers/fora/... verschijnt, ik kan dan alleen maar hopen dat ik er niet bij ben
Ik dacht het europa was ( oei, nu ga ik Yaris op m'n dak krijgen )
Je zou dan ook van die kant informatie mogen verwachten, toch ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Euro_Payments_Area" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu, informeren is 1, als het allemaal te ingewikkeld wordt, gaat een hoop niet meer kunnen volgen.
Of ikzelf het allemaal begrepen heb en de gevolgen correct kan inschatten, is nog maar de vraag. Zoals te dikwijls zal ik het pas zien als iemand met de gebakken peren zit en het in de pers/fora/... verschijnt, ik kan dan alleen maar hopen dat ik er niet bij ben
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Zonet een paar overschrijvingen voor m'n ouders doorgegeven (kbc online) en dus even naar hun domicilieringen gekeken:
Er zijn er 3, er staat:
Status Europese domiciliëringen : Opengesteld
Status eenmalige Europese domiciliëringen : Opengesteld
Dit kan niet (meer?) gewijzigd worden (omdat er al minstens 1 domiciliëring is) ?
Verder kan ik een domiciliëring alleen blokkeren (*), over het instellen van eeen maximumbedrag en/of periodiciteit etc vind ik zo direct niks terug.
(*) Er kan ook 1 veld gewijzigd worden, "Eigen omschrijving", er staat daar al 1 of andere code in, geen idee wat het is en waarom IK dat zou willen wijzigen ...
Er zijn er 3, er staat:
Status Europese domiciliëringen : Opengesteld
Status eenmalige Europese domiciliëringen : Opengesteld
Dit kan niet (meer?) gewijzigd worden (omdat er al minstens 1 domiciliëring is) ?
Verder kan ik een domiciliëring alleen blokkeren (*), over het instellen van eeen maximumbedrag en/of periodiciteit etc vind ik zo direct niks terug.
(*) Er kan ook 1 veld gewijzigd worden, "Eigen omschrijving", er staat daar al 1 of andere code in, geen idee wat het is en waarom IK dat zou willen wijzigen ...
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Wie weet gaat dat nieuw systeem van domicilieringen wel de Fyratrein in het kwadraat worden, en heel fraudegevoelig zijn
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Bij fortis staat onder domicilieringen de ingevorderde bedragen en een knop tot verzoek voor 'terugbetaling'. Men heeft 8 weken om onrechtmatige invorderingen terug te laten storten. Nadien heeft men nog 13 maanden maar dan met rechtvaardiging. 8 weken is erg kort. En hoe zou men zich nadien moeten rechtvaardigen ? Bewijzen dat ge iets niet besteld hebt bv, hoe doe je dat ?
Dus zeker regelmatig nakijken, of alles blokkeren.
Dus zeker regelmatig nakijken, of alles blokkeren.
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Ik herinner mij geen knop tot verzoek terugbetaling bij kbc online.
Misschien als je eerst 'blokkeren' klikt?
Daarstraks ook eens met argenta internetbankieren gekeken, ik heb daar geen domiciliëring(en), maar iets blokkeren vind ik ook niet terug ...
Het is de tegenpartij die moet kunnen bewijzen dat jij wel iets besteld hebt bij hen.
Misschien als je eerst 'blokkeren' klikt?
Daarstraks ook eens met argenta internetbankieren gekeken, ik heb daar geen domiciliëring(en), maar iets blokkeren vind ik ook niet terug ...
Het is de tegenpartij die moet kunnen bewijzen dat jij wel iets besteld hebt bij hen.
-
- VIP member
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 24 aug 2009
- Contacteer:
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
@iejoor: 8 weken is erg kort?
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Zonet op Userbase forum gelezen:
Net van kameraad op twitter te horen gekregen (geen namen wegens privacy) dat testaankoop een onaangevraagde domiciliering op zijn rekening heeft aangemaakt. En het misbruik begint al...
Net van kameraad op twitter te horen gekregen (geen namen wegens privacy) dat testaankoop een onaangevraagde domiciliering op zijn rekening heeft aangemaakt. En het misbruik begint al...
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Nete schreef:Zonet op Userbase forum gelezen:
Net van kameraad op twitter te horen gekregen (geen namen wegens privacy) dat testaankoop een onaangevraagde domiciliering op zijn rekening heeft aangemaakt. En het misbruik begint al...
Testaankoop deed dat reeds voor dat die europese dingens in voege was. Luister naar mijn woorden maar zie niet naar mijn daden
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Bij test aankoop kan je ook een domiciëlering nemen via je kredietkaart, is dat aan te raden??
Moet je dan ook je domiciëlering opzeggen via test aankoop of via de uitgever van je kredietkaart??
Maar je hebt wel cash back als je zo'n kaart hebt bij beobank!
Moet je dan ook je domiciëlering opzeggen via test aankoop of via de uitgever van je kredietkaart??
Maar je hebt wel cash back als je zo'n kaart hebt bij beobank!
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
eindelijk, zal ik direct werk van maken (dom. TA via beobank)....heb je dan terug een contractduur van min. 1 jaar?
sent from my xperia z, using tapatalk 4
sent from my xperia z, using tapatalk 4
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Ja hoor.Frisse Freddy schreef:@iejoor: 8 weken is erg kort?
1/ Niet iedereen kijkt 'regelmatig' zijn papieren na. Sommigen nooit.
2/ Als ik pas de 9de week zie dat iemand sjoemelde dan heb ik last om m'n geld terug te eisen. Tja, met die redenering zijn alle termijnen te kort. Dat komt eigenlijk omdat het concept slecht is. Het idee van vereenvoudigde europese betalingen kan ik best begrijpen. Maar de uitwerking hiervan is ondermaats.
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Dat ik op Seniorennet nu uiteindelijk 100% gelijk krijg van een poster die tot gisteren mijn argumenten gewoon naast zich neerlegde spreekt boekdelen. Want op seniorennet heb ik bijna ALTIJD de wind van voren gekregen, tot vandaag dus.
Doet wel deugd.
Maar als we met zijn allen niet massaal al onze rekeningen blokkeren voor SEPA mandaten zal er helaas weinig veranderen.
Doet wel deugd.
Maar als we met zijn allen niet massaal al onze rekeningen blokkeren voor SEPA mandaten zal er helaas weinig veranderen.
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Het vervolg van mijn verhaal.
Dankzij jullie reacties ben ik gaan grasduinen in mijn online bankieren, en heb ik inderdaad een knopje gevonden “weigeren invorderingen”.
Heb redelijk moeten zoeken omdat ik verwacht had dit tussen mijn verrichtingen te kunnen treffen, zeker voor verbetering vatbaar. (Maar goed, doet niets ter zake)
Na enkele uren nadat ik zo’n terugvordering online had aangevraagd stond het geld terug op mijn rekening, dus het systeem met terugbetaling werkt dus wel degelijk.
Er stond ook reeds al een volgende invordering klaar, die ook op deze wijze heb kunnen annuleren.
Gisteren heb ik ook de reden gekregen van de aanmaak van de SEPA dom. Blijkbaar is er in een ver verleden een domiciliëring geweest die echter nooit is uitgevoerd geweest.
Wellicht is deze ook geannuleerd geweest door de bank of mezelf gezien ik niet wens met domiciliëringen te werken (dank aan Telenet hiervoor).
Ik heb dan ook al die jaren gewoon met maandelijkse manuele overschrijvingen mijn huur betaald.
En nu geven ze op als reden dat mijn bank nooit het bericht van schrapping heeft doorgegeven en zodoende mijn niet-meer bestaande domiciliëring terug geactiveerd hebben.
De eerste vragen die dan door mijn hoofd gaan zijn dan: 1. is er dan nooit een belletje gaan rinkelen dat hun domiciliëringsopdrachten nooit zijn uitgevoerd? en 2. waarom ze niet de moeite gedaan hebben om eerst te kijken of ik niet manueel betaalde.
Ergens kan ik de fout wel begrijpen, maar als iedereen oude/afgesloten domiciliëringen zomaar op eigen houtje terug gaat activeren, gaan we nog veel ongelukken zien.
Ondertussen heb ik wel een rechtzetting gekregen en de belofte om vanaf maart geen invorderingen meer te doen. Ik hoop dat ze dan ook verdwijnt uit mijn online bankieren, maar dat zal ijdele hoop zijn, gezien die van Electrabel er na 2 jaar ook nog steeds in staat, op actief! Dat is weer een ander verhaal, waar zoals de meeste hier niet onderuit kunnen.
Verder heb ik nog contact opgenomen met de bank, en die kon bevestigen wat sommige mij hier al aanraadde. Je kan dus je rekening effectief blokkeren voor ALLE SEPA domiciliëringen.
Wat ik dan ook onmiddellijk gedaan heb, moest wel langs gaan om dit te bekomen, kon niet via internet bankieren.
Al bij al heb ik dus redelijk veel geluk gehad met mijn “tegenpartij”. Ik kan me voorstellen dat niet alle leveranciers even makkelijk zijn hierin om hun SEPA dom. zomaar te schrappen.
Eénmaal hierin verzeild ben je een spelletje aan het spelen met betalen en telkens terugvorderen, een spel waar je niet je tijd en energie in wil steken.
Dus als ik dan één advies mag/kan meegeven is het deze wel: ga naar uw bank en laat onmiddellijk je rekening(en) blokkeren voor alle toekomstige domiciëringen.
Voorkomen is nog steeds beter dan genezen...
Dankzij jullie reacties ben ik gaan grasduinen in mijn online bankieren, en heb ik inderdaad een knopje gevonden “weigeren invorderingen”.
Heb redelijk moeten zoeken omdat ik verwacht had dit tussen mijn verrichtingen te kunnen treffen, zeker voor verbetering vatbaar. (Maar goed, doet niets ter zake)
Na enkele uren nadat ik zo’n terugvordering online had aangevraagd stond het geld terug op mijn rekening, dus het systeem met terugbetaling werkt dus wel degelijk.
Er stond ook reeds al een volgende invordering klaar, die ook op deze wijze heb kunnen annuleren.
Gisteren heb ik ook de reden gekregen van de aanmaak van de SEPA dom. Blijkbaar is er in een ver verleden een domiciliëring geweest die echter nooit is uitgevoerd geweest.
Wellicht is deze ook geannuleerd geweest door de bank of mezelf gezien ik niet wens met domiciliëringen te werken (dank aan Telenet hiervoor).
Ik heb dan ook al die jaren gewoon met maandelijkse manuele overschrijvingen mijn huur betaald.
En nu geven ze op als reden dat mijn bank nooit het bericht van schrapping heeft doorgegeven en zodoende mijn niet-meer bestaande domiciliëring terug geactiveerd hebben.
De eerste vragen die dan door mijn hoofd gaan zijn dan: 1. is er dan nooit een belletje gaan rinkelen dat hun domiciliëringsopdrachten nooit zijn uitgevoerd? en 2. waarom ze niet de moeite gedaan hebben om eerst te kijken of ik niet manueel betaalde.
Ergens kan ik de fout wel begrijpen, maar als iedereen oude/afgesloten domiciliëringen zomaar op eigen houtje terug gaat activeren, gaan we nog veel ongelukken zien.
Ondertussen heb ik wel een rechtzetting gekregen en de belofte om vanaf maart geen invorderingen meer te doen. Ik hoop dat ze dan ook verdwijnt uit mijn online bankieren, maar dat zal ijdele hoop zijn, gezien die van Electrabel er na 2 jaar ook nog steeds in staat, op actief! Dat is weer een ander verhaal, waar zoals de meeste hier niet onderuit kunnen.
Verder heb ik nog contact opgenomen met de bank, en die kon bevestigen wat sommige mij hier al aanraadde. Je kan dus je rekening effectief blokkeren voor ALLE SEPA domiciliëringen.
Wat ik dan ook onmiddellijk gedaan heb, moest wel langs gaan om dit te bekomen, kon niet via internet bankieren.
Al bij al heb ik dus redelijk veel geluk gehad met mijn “tegenpartij”. Ik kan me voorstellen dat niet alle leveranciers even makkelijk zijn hierin om hun SEPA dom. zomaar te schrappen.
Eénmaal hierin verzeild ben je een spelletje aan het spelen met betalen en telkens terugvorderen, een spel waar je niet je tijd en energie in wil steken.
Dus als ik dan één advies mag/kan meegeven is het deze wel: ga naar uw bank en laat onmiddellijk je rekening(en) blokkeren voor alle toekomstige domiciëringen.
Voorkomen is nog steeds beter dan genezen...
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Waarschijnlijk zal Telenet al jaren telkens een domiciliering naar je bank hebben gestuurd, wat steevast geweigerd werd.
Omdat de factuur toch betaald werd hoefde Telenet niets doen. Nu met de invoering van SEPA wordt die domiciliering door de bank plotseling wel aanvaard en de betaling uitgevoerd.
Indien Telenet dit op voorhand voor al hun klanten zou willen nakijken en willen corrigeren dan zou dit computerwerk zijn, want manueel is dit onbegonnen werk. Dus een programmatje ontwerpen voor eenmalig gebruik met hoogst waarschijnlijk een hele boel uitzonderingsgevallen die dan toch manueel ingrijpen vraagt waarbij eventueel informatie moet verzameld worden bij derden. Ik zie het al zo voor me, kosten baten analyse en de keuze is vlug gemaakt ... in uw nadeel.
Toch leuk voor ons dat je uittestte dat de terugvordering degelijk kan werken
Omdat de factuur toch betaald werd hoefde Telenet niets doen. Nu met de invoering van SEPA wordt die domiciliering door de bank plotseling wel aanvaard en de betaling uitgevoerd.
Indien Telenet dit op voorhand voor al hun klanten zou willen nakijken en willen corrigeren dan zou dit computerwerk zijn, want manueel is dit onbegonnen werk. Dus een programmatje ontwerpen voor eenmalig gebruik met hoogst waarschijnlijk een hele boel uitzonderingsgevallen die dan toch manueel ingrijpen vraagt waarbij eventueel informatie moet verzameld worden bij derden. Ik zie het al zo voor me, kosten baten analyse en de keuze is vlug gemaakt ... in uw nadeel.
Toch leuk voor ons dat je uittestte dat de terugvordering degelijk kan werken
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
SEPA gefoefel langs alle kanten: (op forum Belgium Digital):
In november vorig jaar heb ik al mijn domiciliëringen stopgezet via mijn Homebank.
Op 31/1/2014 ontvang ik een betalingsherinnering van Waterlink (TMVW) ivm een onbetaalde faktuur van 17/11/2013 (!) Die faktuur heb ik nooit gezien. Ik betaal ze dus nu meteen en laat dat toch eens weten aan de klantendienst van Waterlink, bevestigend dat ik die faktuur niet heb ontvangen.
10 dagen later krijg ik een mail waarin staat:
"We hebben uw betaling goed ontvangen, waarvoor onze dank. Onze excuses voor het ontvangen van een herinneringsbrief. Er liep is mis met uw domiciliëring waardoor het bedrag niet automatisch van uw rekening werd gehouden.
Wij hebben onze gegevens aangepast zodat de betalingen terug via uw domiciliëring verlopen."
Meteen stuur ik een mail terug: "Ik wil geen domiciliëring maar wel gewoon mijn facturen thuis ontvangen en zelf betalen. Daarom ook had ik mijn bestaande domiciliëring bij mijn bank stopgezet.
Ik wil helemaal niet in het SEPA domiciliërings systeem instappen."
Op 11/2 ontvang via mail antwoord: "Wij hebben uw domiciliering verwijderd uit ons systeem"
Op 14/2 ontvang ik brief gedateerd 11/2 (!) : "Bevestiging mandaat Europese domiciliëring... Mandaat referentie xxx schuldeiser TMVW.. etc.... Standaard worden de tussentijdse fakturen niet op papier verzonden.."...
Goed bezig!
In november vorig jaar heb ik al mijn domiciliëringen stopgezet via mijn Homebank.
Op 31/1/2014 ontvang ik een betalingsherinnering van Waterlink (TMVW) ivm een onbetaalde faktuur van 17/11/2013 (!) Die faktuur heb ik nooit gezien. Ik betaal ze dus nu meteen en laat dat toch eens weten aan de klantendienst van Waterlink, bevestigend dat ik die faktuur niet heb ontvangen.
10 dagen later krijg ik een mail waarin staat:
"We hebben uw betaling goed ontvangen, waarvoor onze dank. Onze excuses voor het ontvangen van een herinneringsbrief. Er liep is mis met uw domiciliëring waardoor het bedrag niet automatisch van uw rekening werd gehouden.
Wij hebben onze gegevens aangepast zodat de betalingen terug via uw domiciliëring verlopen."
Meteen stuur ik een mail terug: "Ik wil geen domiciliëring maar wel gewoon mijn facturen thuis ontvangen en zelf betalen. Daarom ook had ik mijn bestaande domiciliëring bij mijn bank stopgezet.
Ik wil helemaal niet in het SEPA domiciliërings systeem instappen."
Op 11/2 ontvang via mail antwoord: "Wij hebben uw domiciliering verwijderd uit ons systeem"
Op 14/2 ontvang ik brief gedateerd 11/2 (!) : "Bevestiging mandaat Europese domiciliëring... Mandaat referentie xxx schuldeiser TMVW.. etc.... Standaard worden de tussentijdse fakturen niet op papier verzonden.."...
Goed bezig!