Delhaize
TIP
Re: Delhaize
Toen de koers 7% hoger ging na publicatie jaaromzet zei ik al dat de kans zeer reëel was dat we terug richting €45 zouden gaan want die 7% was een te zwakke opstoot. Beleggers blijven het aandeel verafschuwen. Ik verwacht pas een heropleving na publicatie definitieve jaarcijfers op 13 maart.
Het feit dat het management veel belang hecht aan goede vrije kasstromen (en dat ook meldt in haar communicaties) is een heel goed teken. Ondanks de prijzenoorlogen, ondanks de populariteit van Aldi en Lidl en ondanks de opkomst van Albert Heijn blijft Delhaize, net als Colruyt goed presteren. Analisten voorspellen al jarenlang doemscenario's en ze komen nooit uit. Ik heb er alle vertrouwen in dat Delhaize het al bij al goed zal blijven doen (al kan het met ups en downs zijn), dat de vrije kasstromen goed zullen blijven en dat de koers vroeg of laat naar boven zal gaan.
@zeezout: ik verkoop wanneer de koers de intrinsieke waarde benadert. En stel dat de intrinsieke waarde de komende jaren zou dalen van €90 à €105 nu naar bv. €70, dan is er nog altijd een aantrekkelijk opwaarts potentieel tov de huidige koers. Dus de kans dat ik mijn aandelen verkoop de komende jaren is klein.
De gemiddelde koers waartegen ik aandelen gekocht heb is €30,63. Ik zit dus nu al op een virtuele winst van 50%.
Het feit dat het management veel belang hecht aan goede vrije kasstromen (en dat ook meldt in haar communicaties) is een heel goed teken. Ondanks de prijzenoorlogen, ondanks de populariteit van Aldi en Lidl en ondanks de opkomst van Albert Heijn blijft Delhaize, net als Colruyt goed presteren. Analisten voorspellen al jarenlang doemscenario's en ze komen nooit uit. Ik heb er alle vertrouwen in dat Delhaize het al bij al goed zal blijven doen (al kan het met ups en downs zijn), dat de vrije kasstromen goed zullen blijven en dat de koers vroeg of laat naar boven zal gaan.
@zeezout: ik verkoop wanneer de koers de intrinsieke waarde benadert. En stel dat de intrinsieke waarde de komende jaren zou dalen van €90 à €105 nu naar bv. €70, dan is er nog altijd een aantrekkelijk opwaarts potentieel tov de huidige koers. Dus de kans dat ik mijn aandelen verkoop de komende jaren is klein.
De gemiddelde koers waartegen ik aandelen gekocht heb is €30,63. Ik zit dus nu al op een virtuele winst van 50%.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
2/3 van de omzet komt nog steeds uit de VS. Die doemscenario's waarbij Delhaize het voornaamste slachtoffer zou zijn van de harde concurrentie in België zijn relatief. Er zijn duidelijke tekenen dat de ommekeer is ingezet. Delhaize is goedkoop, zeer goedkoop zelfs en je kan inspelen op een sterkere dollar. Delhaize is mijn grootste positie.
Grootste deel van omzet komt idd uit de VS, al is het belang ervan wel gedaald doorheen de jaren: 69,9% in 2007 tegenover 61,0% nu. Aandeel van België is stabiel gebleven rond de 23 à 24%, en het belang van overige landen is jaar na jaar toegenomen van 7,2% in 2007 tot 14,9% nu. Ik hoop dat we op termijn naar een situatie evolueren van 50% VS, 25% België en 25% overige landen. Qua diversificatie zou dat niet slecht zijn.jens_dev schreef:2/3 van de omzet komt nog steeds uit de VS. Die doemscenario's waarbij Delhaize het voornaamste slachtoffer zou zijn van de harde concurrentie in België zijn relatief. Er zijn duidelijke tekenen dat de ommekeer is ingezet. Delhaize is goedkoop, zeer goedkoop zelfs en je kan inspelen op een sterkere dollar. Delhaize is mijn grootste positie.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Als Delhaize in deze "hard discounters" tijden overeind kan blijven, dan ziet het er eigenlijk best goed uit voor de toekomst.
Want dan zal er eerder bij de discounters een slachtoffer vallen.
Ik heb Delhaize verkocht aan 28, en dat is het domste dat ik ooit gedaan heb. Leergeld
Want dan zal er eerder bij de discounters een slachtoffer vallen.
Ik heb Delhaize verkocht aan 28, en dat is het domste dat ik ooit gedaan heb. Leergeld
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Zou dat shorters-activiteit zijn? Vanmorgen scherp omhoog, en dan 'wordt' (?) de koers terug naar beneden geduwd. Lijkt wel een leeg flesje dat men onder water probeert te houden. Floept telkens terug omhoog.
Het gebeurt wel vaker de laatste tijd dat Delhaize sterk opent om nadien in het rood te duiken. Geen idee of dat shorters zijn. Zolang we niet boven de €50 geraken zal er sowieso geen heropleving komen.Fientje schreef:Zou dat shorters-activiteit zijn? Vanmorgen scherp omhoog, en dan 'wordt' (?) de koers terug naar beneden geduwd. Lijkt wel een leeg flesje dat men onder water probeert te houden. Floept telkens terug omhoog.
Na publicatie cijfers hebben shorters in geen tijd uitgebreid van ongeveer 6% naar 6,7%. Zet dat aantal aandelen eens tegenover het gemiddeld handelsvolume en je begrijpt dat dit voor koersdruk zorgt. Waarom ze opbouwen? Ik zie het niet.
De aanbeveling van Delhaize wordt verhoogd naar “overweight” bij Morgan Stanley. Beter laat dan nooit. +4% Dank u wel JP.
Dit is een tegenslag voor mij. Ik had gehoopt een van deez dagen Delhaize bij te kopen aan < €47, met een deel van de opbrengst van de verkoop van mijn Smurfit Kappa aandelen. Ik kom te laat. Soms hoop je echt dat een van je aandelen daalt ipv stijgt...Fientje schreef:De aanbeveling van Delhaize wordt verhoogd naar “overweight” bij Morgan Stanley. Beter laat dan nooit. +4% Dank u wel JP.
Volgens Morgan Stanley is het aandeel ondergewaardeerd en zal Food Lion mogelijks kunnen profiteren van een potentiële verschuiving van interesse in hypermarkten naar buurtwinkelformaten (zoals Food Lion).
Je kan altijd een paar putjes schrijven, GPV. Als het dan toch niet zakt hou je tenminste nog de optiepremiegpv1 schreef:Dit is een tegenslag voor mij. Ik had gehoopt een van deez dagen Delhaize bij te kopen aan < €47, met een deel van de opbrengst van de verkoop van mijn Smurfit Kappa aandelen. Ik kom te laat. Soms hoop je echt dat een van je aandelen daalt ipv stijgt...Fientje schreef:De aanbeveling van Delhaize wordt verhoogd naar “overweight” bij Morgan Stanley. Beter laat dan nooit. +4% Dank u wel JP.
Volgens Morgan Stanley is het aandeel ondergewaardeerd en zal Food Lion mogelijks kunnen profiteren van een potentiële verschuiving van interesse in hypermarkten naar buurtwinkelformaten (zoals Food Lion).
Och, wellicht zal de koers nog wat terugvallen, dan koop ik wel bij. Ik ben al wat optimistischer gewordenPoldermol schreef: Je kan altijd een paar putjes schrijven, GPV. Als het dan toch niet zakt hou je tenminste nog de optiepremie
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik wil hier nu niet beginnen te bashen, maar als ik zie waar ik ga winkelen, dat city delhaize kompleet wordt weggeconcureerd door de hollanders van A Heijn, en dan is er nog geen Colruyt in de buurt, dan krijg ik het gevoel : blijf weg van supermarkt aandelen.
Er is volgens mij geen enkele die een groot concurrentieel voordeel heeft.
Deze vizie is enkel en alleen gebaseerd op wat ik in mijn stad zie gebeuren : supermarkten die elkander zwaar concureren. Los van cijfers. Ik heb er geen goed oog in.
Waar ik mn inkopen doe is er citydelhaize en Heyn binnen afstand van pakweg 3-400 meter, en de klant verhouding is gemakkelijk 1 voor delhaize, 10, misschien wel 20 voor A heyn...
Er is volgens mij geen enkele die een groot concurrentieel voordeel heeft.
Deze vizie is enkel en alleen gebaseerd op wat ik in mijn stad zie gebeuren : supermarkten die elkander zwaar concureren. Los van cijfers. Ik heb er geen goed oog in.
Waar ik mn inkopen doe is er citydelhaize en Heyn binnen afstand van pakweg 3-400 meter, en de klant verhouding is gemakkelijk 1 voor delhaize, 10, misschien wel 20 voor A heyn...
cf. Ik verkoop mijn aandelen McDonalds want ik zag daarstraks dat het filiaal in Leuven leeg was.
Delhaize wordt nu al gewaardeerd als het zwakke broertje van de retail. Een concurrentieel 'uitdagende' situatie zit in de koers verrekend. Ik kijk vooral naar de verbetering in de VS.
Delhaize wordt nu al gewaardeerd als het zwakke broertje van de retail. Een concurrentieel 'uitdagende' situatie zit in de koers verrekend. Ik kijk vooral naar de verbetering in de VS.
Niet doen, hier zit em bom vol met eters
Dat is het moderne probleem met aandelen. Belgische hoofdzetel, maar daar wordt weinig verdiend. Voor Delhaize is het de VS, en daar hebben we geen enkel zicht op. Voor andere bedrijven is het China dat belangrijker wordt (Audi bvb.).nicknamesucks schreef:Ik wil hier nu niet beginnen te bashen, maar als ik zie waar ik ga winkelen, ...
In ons dorp hebben we 4 supermarkten, en Delhaize draait goed/zeer goed. Zelfs die 'perceptie' geeft dus geen inzicht in de winstcijfers van het geheel.