Volkslening
TIP
Re: Volkslening
Heb ook ingetekend bij KBC, weliswaar de minimuminleg. Zoals Yaris hier al gezegd heeft, hebben is hebben.
Staat de rente binnen 5 jaar veel hoger, dan kan ik ze nog steeds verkopen.
Staat de rente binnen 5 jaar veel hoger, dan kan ik ze nog steeds verkopen.
Volgens mij kan je niet verkopen binnen de 1e 5 jaar ...
"Liquiditeitsrisico: Geen tussentijdse terugkoop mogelijk gedurende de eerste 5 jaar, behalve in geval van
overlijden. Na het verstrijken van de eerste 5 jaar is inkoop mogelijk conform de bepalingen beschreven in
het Reglement KBC-Termijnbeleggingen (beschikbaar in kantoor en op http://www.kbc.be" onclick="window.open(this.href);return false; onder deze zoekterm)."
http://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/p ... 1055_N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En na die 5 jaar:
"2.4 De cliënt heeft niet het recht voor het einde van de be-dongen looptijd een gehele of gedeeltelijke vervroegde terugbetaling te eisen. Uitzonderlijk kan vervroegde terug-betaling worden aangevraagd. Deze kan geweigerd worden of afhankelijk gesteld worden van bepaalde voorwaarden. KBC Bank zal dan om de inkoopprijs te bepalen de actuele waarde van het termijndeposito berekenen op basis van de marktvoorwaarden op het ogenblik van de vervroegde ver-effening.
..."
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... lement.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;?
Als de rente dan veel hoger staat, ga je veel minder terugkrijgen voor je volkslening.
"Liquiditeitsrisico: Geen tussentijdse terugkoop mogelijk gedurende de eerste 5 jaar, behalve in geval van
overlijden. Na het verstrijken van de eerste 5 jaar is inkoop mogelijk conform de bepalingen beschreven in
het Reglement KBC-Termijnbeleggingen (beschikbaar in kantoor en op http://www.kbc.be" onclick="window.open(this.href);return false; onder deze zoekterm)."
http://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/p ... 1055_N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En na die 5 jaar:
"2.4 De cliënt heeft niet het recht voor het einde van de be-dongen looptijd een gehele of gedeeltelijke vervroegde terugbetaling te eisen. Uitzonderlijk kan vervroegde terug-betaling worden aangevraagd. Deze kan geweigerd worden of afhankelijk gesteld worden van bepaalde voorwaarden. KBC Bank zal dan om de inkoopprijs te bepalen de actuele waarde van het termijndeposito berekenen op basis van de marktvoorwaarden op het ogenblik van de vervroegde ver-effening.
..."
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... lement.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;?
Als de rente dan veel hoger staat, ga je veel minder terugkrijgen voor je volkslening.
Inderdaad. Als je wil verkopen zou het kunnen dat ze je om een goede reden vragen. Voor de vervaldag verkopen is geen onbetwistbaar recht. Daarbij is het de vraag of je er voordeel mee doet, na aftrek van de penaliteiten, verkoopkosten en waardevermindering ten gevolge van de gestegen rente.
Ik moet zeggen dat het feit dat hij moeilijk terug verkoopbaar is wel voor mij de barierre vormt voor een eventuele intekening hierop...
Alle beleggingsvormen bieden één of twee van volgende voordelen:
1. (relatief) hoog rendement
2. veiligheid en zekerheid
3. eenvoudig, kosteloos en snel terug in cash om te zetten
Een spaarrekening bijvoorbeeld heeft voordelen 2 en 3. De volkslening 1 en 2. Aandelen 1 en 3.
Een belegging die alle drie de voordelen heeft, bestaat niet. Een goede spreiding van je beleggingen houdt in dat je voldoende van de drie voordelen hebt en dat het ontbrekende voordeel niet overal hetzelfde is.
1. (relatief) hoog rendement
2. veiligheid en zekerheid
3. eenvoudig, kosteloos en snel terug in cash om te zetten
Een spaarrekening bijvoorbeeld heeft voordelen 2 en 3. De volkslening 1 en 2. Aandelen 1 en 3.
Een belegging die alle drie de voordelen heeft, bestaat niet. Een goede spreiding van je beleggingen houdt in dat je voldoende van de drie voordelen hebt en dat het ontbrekende voordeel niet overal hetzelfde is.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Termijnrekeningen beginnen ook meer en meer die kant op te gaan: geen mogelijkheid tot verbreking (tenzij overlijden). Vroeger kon dit nog dikwijls door het laten vallen van een deel van de intresten. Allemaal gedaan.
We leven echter momenteel in 'n tijdsgeest dat de overheden enorm trekken aan alles en nog wat om de macht te behouden. Het gaat altijd vooraf aan "geld-trekkerij". We hebben dat in het verleden nog gezien (niet persoonlijk maar wie belang hecht aan geschiedenis wél) en dat is vaak de voorbode voor grote problemen. Overheden doen er immers alles aan om de macht te houden (vandaar overal de "opstootjes"), lukt hen dat niet meer dan zoeken ze wel 'n zondebok om de woede op af te schuiven.
We leven echter momenteel in 'n tijdsgeest dat de overheden enorm trekken aan alles en nog wat om de macht te behouden. Het gaat altijd vooraf aan "geld-trekkerij". We hebben dat in het verleden nog gezien (niet persoonlijk maar wie belang hecht aan geschiedenis wél) en dat is vaak de voorbode voor grote problemen. Overheden doen er immers alles aan om de macht te houden (vandaar overal de "opstootjes"), lukt hen dat niet meer dan zoeken ze wel 'n zondebok om de woede op af te schuiven.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Voor zover ik weet hebben kosten bij het vroegtijdig stopzetten van een termijnrekening niets met de overheden te maken ? 

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Die kosten niet nee. Het gaat hem over het feit dat je vroeger bij elke bank een termijnrekening gedurende de loopperiode kon stopzetten, iets wat nu niet meer lukt (tenzij je het loodje legt)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Nooit geweten, eigenlijk.
Soms was het wel mogelijk, maar dan was de "boete' zo hoog dat je er beter niet aan begon, toch niet om het om te zetten naar iets dat wat meer opbracht.
Ik heb hier nog een 'GeldWijzer' uit 1997 liggen en daar staat:
"Termijnrekeningen ... Het geld vast staat tot de vervaldag. Vroeger kan u er onmogelijk aan" ... "En tijdens die periode staat uw geld onherroepelijk vast".
Soms was het wel mogelijk, maar dan was de "boete' zo hoog dat je er beter niet aan begon, toch niet om het om te zetten naar iets dat wat meer opbracht.
Ik heb hier nog een 'GeldWijzer' uit 1997 liggen en daar staat:
"Termijnrekeningen ... Het geld vast staat tot de vervaldag. Vroeger kan u er onmogelijk aan" ... "En tijdens die periode staat uw geld onherroepelijk vast".
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
De regel was vroeger zowat dat je de intrest van de lopende termijn (het lopende jaar) moest laten vallen.
Banken waren er vroeger véél soepeler in dan nu. Bij de volkslening kan je d'er niet uit, zelfs niet door het laten vallen van intresten en ook niet door gewoon 'n boete te betalen.
Banken waren er vroeger véél soepeler in dan nu. Bij de volkslening kan je d'er niet uit, zelfs niet door het laten vallen van intresten en ook niet door gewoon 'n boete te betalen.
Dus bij termijnrekening doen de banken moeilijker om vervroegd terug te betalen en niet de overheid ?
Bij de volkslening is het de overheid die dit oplegt ?
Ik heb vroeger nog gehoord van producten van banken als ze geld begonnen op te brengen voor de klant dat ze die vervroegd terugbetaalden,dit vond ik slechter
Vraag mij af of ze in het het huidige klimaat moeilijk zouden doen om een termijnrekening met hoge rente vervroegd terug te betalen
Ik heb vroeger nog gehoord van producten van banken als ze geld begonnen op te brengen voor de klant dat ze die vervroegd terugbetaalden,dit vond ik slechter

Vraag mij af of ze in het het huidige klimaat moeilijk zouden doen om een termijnrekening met hoge rente vervroegd terug te betalen

De mogelijkheid tot vervroegd terugbetalen noemen ze het callrecht. Het kan voor de emittent van een obligatie interessanter zijn om vervroegd terug te betalen dan om nog jarenlang een hoge coupon te blijven betalen. Als er een calloptie is wordt dat vermeld in het uitgifteprospectus.
De reden waarom banken niet happig zijn om termijnrekeningen vervroegd terug te betalen is omdat ze het geld zelf in langlopende projecten hebben geïnvesteerd. Ze moeten dus zien dat ze ergens anders cash geld bijeen kunnen rapen om jou terug te betalen. Je kunt het vergelijken met iemand van wie je een grote som geld hebt geleend voor de aankoop van een huis, terug te geven binnen x aantal jaren, en die plots aan je deur staat en zegt: "Ik wil nu onmiddellijk mijn geld terug". Daar zou je ook niet blij mee zijn.
De reden waarom banken niet happig zijn om termijnrekeningen vervroegd terug te betalen is omdat ze het geld zelf in langlopende projecten hebben geïnvesteerd. Ze moeten dus zien dat ze ergens anders cash geld bijeen kunnen rapen om jou terug te betalen. Je kunt het vergelijken met iemand van wie je een grote som geld hebt geleend voor de aankoop van een huis, terug te geven binnen x aantal jaren, en die plots aan je deur staat en zegt: "Ik wil nu onmiddellijk mijn geld terug". Daar zou je ook niet blij mee zijn.
Ben niet van plan om termijnrekening terug te laten betalen ,brengt gelukkig nog 2.97%netto op tot 2019 .
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Banken doen moeilijker dan vroeger om een termijnrekening te onderbreken, de volkslening kan je niet onderbreken tenzij sterfgeval.monte schreef:Dus bij termijnrekening doen de banken moeilijker om vervroegd terug te betalen en niet de overheid ?
Vroeger kon je al eens met 'n smoesje een termijnrekening vervroegd afbreken, nu wordt dat steeds moeilijker. Men wil -wereldwijd zelfs- het geld van de spaarder langer vasthouden. In sommige landen begint men zelfs de spaarders bijna op de rooster te leggen om te weten te komen waarom deze een bedrag gaat afhalen dat groter is dan gebruikelijk.
zover ik kan zien is de gewone volkslening er niet meer bij KBC, maar is veranderd naar een STEPUP....??