Vastgoedbevaks
TIP
Ascencio: kapitaalverhoging met inschrijvingsrecht
Ascencio voert een kapitaalverhoging door met inschrijvingsrecht voor bestaande aandeelhouders: drie nieuwe aandelen tegen €45 per schijf van zeven coupons Nr 9, 'afgeknipt' (en genoteerd tot 25 maart). De info staat in het kort op een blog: http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... g-met.html" onclick="window.open(this.href);return false; of uitgebreid en in het frans op de website van Ascencio: http://www.ascencio.be/index.php?L=0&ha ... 4990b4d515" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vastgoedbevaks
Ik poogde ooit Ascencio te kopen en verkreeg toen slechts een fractie van wat ik wou kopen. (25 me dunkt)
Dit aandeel was dus niet echt vlot verhandelbaar.
Te geringe hoeveelheden werden aangeboden. Ik heb het geluk gehad om die zonder verlies te kunnen verkopen.
Dit aandeel was dus niet echt vlot verhandelbaar.
Te geringe hoeveelheden werden aangeboden. Ik heb het geluk gehad om die zonder verlies te kunnen verkopen.
Dit week-end publiceerde De Tijd de 5 favoriete aandelen van twee fondsbeheerders van Petercam IAM. Allen waren niet-Belgische beursgenoteerde vastgoed bedrijven: VIB vermogen, Argan, Deutsche Annington, Newriver Retail en Terreis.
Heeft iemand ervaring met dit soort aandelen? Ik vermoed dat hier door de hogere aankoopkosten en de dubbele roerende voorheffing niet veel dividend te rapen valt. Anderzijds kenden de meesten (o.a. de franse Argan en Terreis) een mooie meerwaarde stijging. Toch de moeite waard of een bubbel waar men liefst afblijft?
Deze aandelen maken eveneens deel uit van Petercam fondsen: Petercam Real Estate Europe Dividend (BE6213828088) en Petercam Securities Real Estate Europe (kapitalisatie BE0058187841) Dit laatste is trouwens verkrijgbaar via Keytrade. Beide fondsen worden neutraal benoemd bij Morningstar, maar het kapitaliserende fonds krijgt wel 4 sterren opgeplakt.
Zouden jullie in dit geval voor de individuele aandelen of voor de fondsen gaan?
Heeft iemand ervaring met dit soort aandelen? Ik vermoed dat hier door de hogere aankoopkosten en de dubbele roerende voorheffing niet veel dividend te rapen valt. Anderzijds kenden de meesten (o.a. de franse Argan en Terreis) een mooie meerwaarde stijging. Toch de moeite waard of een bubbel waar men liefst afblijft?
Deze aandelen maken eveneens deel uit van Petercam fondsen: Petercam Real Estate Europe Dividend (BE6213828088) en Petercam Securities Real Estate Europe (kapitalisatie BE0058187841) Dit laatste is trouwens verkrijgbaar via Keytrade. Beide fondsen worden neutraal benoemd bij Morningstar, maar het kapitaliserende fonds krijgt wel 4 sterren opgeplakt.
Zouden jullie in dit geval voor de individuele aandelen of voor de fondsen gaan?
Re: Vastgoedaandelen of -fondsen?
De diversiteit van het fondsenlandschap maakt de keuze er niet eenvoudiger op. Het aantal vastgoedfondsen is waarschijnlijk omtrent even groot als het aantal large- en midcap vastgoedaandelen dat tot hun doelgroep behoort. De Morningstar rating zegt wel veel over het verleden, maar geeft geen garantie voor de toekomst. Dikwijls staat of valt de performantie van een fonds tov de benchmark of schaduw-index met de expertise van de beheerder. De financiële instellingen die deze fondsen promoten zijn daarover niet zeer communicatief.
Je kan ook gaan voor een ETF die een bepaalde index schaduwt (Bvb EPRA Europa). Dat is goedkoper in kostenstructuur en transparanter. Je kan zo ook een dubbele RV ontlopen, maar dan kies je best niet voor Amerikaanse ETF's. Morningstar heeft een faciliteit om de keuze van EFTs/trackers gemakkelijker te maken. Ook daar is de diversiteit van de producten erg hoog!
Ik ben niet voldoende vertrouwd met buitenlandse vastgoedaandelen om daar enig zinnig advies te geven. Een summiere opvolging van bvb Klepierre en Unibail-Rodamco lijkt wel aan te geven dat deze het over de lange termijn beter doen dan beide bevaks uit onze Bel20.
Je kan ook gaan voor een ETF die een bepaalde index schaduwt (Bvb EPRA Europa). Dat is goedkoper in kostenstructuur en transparanter. Je kan zo ook een dubbele RV ontlopen, maar dan kies je best niet voor Amerikaanse ETF's. Morningstar heeft een faciliteit om de keuze van EFTs/trackers gemakkelijker te maken. Ook daar is de diversiteit van de producten erg hoog!
Ik ben niet voldoende vertrouwd met buitenlandse vastgoedaandelen om daar enig zinnig advies te geven. Een summiere opvolging van bvb Klepierre en Unibail-Rodamco lijkt wel aan te geven dat deze het over de lange termijn beter doen dan beide bevaks uit onze Bel20.
Re: Ascencio: kapitaalverhoging met inschrijvingsrecht
Enkele dagen voor hete afsluiten van de inschrijving op nieuwe aandelen neemt de koers van het inschrijvingsrecht een ferme duik. De volgende fixing lijkt op €1.40 af te stevenen. Wie aast op een nieuwe investering of uitbreiding van zijn positie, kan er baat bij hebben om nog vandaag rechten aan (of bij) te kopen en meteen uit te oefenen (wel eerst verifiëren tot wanneer uw broker of bank inscrhrijvingen aanvaardt).Zwygymor schreef:Ascencio voert een kapitaalverhoging door met inschrijvingsrecht voor bestaande aandeelhouders: drie nieuwe aandelen tegen €45 per schijf van zeven coupons Nr 9, 'afgeknipt' (en genoteerd tot 25 maart). De info staat in het kort op een blog: http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... g-met.html" onclick="window.open(this.href);return false; of uitgebreid en in het frans op de website van Ascencio: http://www.ascencio.be/index.php?L=0&ha ... 4990b4d515" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de aankoop van rechten doe je een driedubbel voordeel:
1) De koers van de rechten is gedaald, zodat je per saldo minder betaalt voor de nodige rechten + de €45 inschrijvingskoers / nieuw aandeel dan voor een rechtstreekse aankoop van aandelen op de dubbele contantmarkt.
2) De liquiditeit ven de rechten is hoog. Je zou er best duizenden kunnen kopen zonder de koers te beïnvloeden, maar wellicht volstaan enkele honderden.(?)
3) Je betaalt enkel transactiekosten voor de aankoop van de rechten. Het uitoefenen/inschrijven op nieuwe aandelen is een nettobedrag, je dient dus evenmin beurstaxen te betalen.
Zwygymor schreef:Enkele dagen voor hete afsluiten van de inschrijving op nieuwe aandelen neemt de koers van het inschrijvingsrecht een ferme duik. De volgende fixing lijkt op €1.40 af te stevenen. Wie aast op een nieuwe investering of uitbreiding van zijn positie, kan er baat bij hebben om nog vandaag rechten aan (of bij) te kopen en meteen uit te oefenen (wel eerst verifiëren tot wanneer uw broker of bank inscrhrijvingen aanvaardt).Zwygymor schreef:Ascencio voert een kapitaalverhoging door met inschrijvingsrecht voor bestaande aandeelhouders: drie nieuwe aandelen tegen €45 per schijf van zeven coupons Nr 9, 'afgeknipt' (en genoteerd tot 25 maart). De info staat in het kort op een blog: http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... g-met.html" onclick="window.open(this.href);return false; of uitgebreid en in het frans op de website van Ascencio: http://www.ascencio.be/index.php?L=0&ha ... 4990b4d515" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de aankoop van rechten doe je een driedubbel voordeel:
1) De koers van de rechten is gedaald, zodat je per saldo minder betaalt voor de nodige rechten + de €45 inschrijvingskoers / nieuw aandeel dan voor een rechtstreekse aankoop van aandelen op de dubbele contantmarkt.
2) De liquiditeit ven de rechten is hoog. Je zou er best duizenden kunnen kopen zonder de koers te beïnvloeden, maar wellicht volstaan enkele honderden.(?)
3) Je betaalt enkel transactiekosten voor de aankoop van de rechten. Het uitoefenen/inschrijven op nieuwe aandelen is een nettobedrag, je dient dus evenmin beurstaxen te betalen.
7 rechten x 1,45 = 10,15 + 3 x 45 = 135 , 135+10,15 = 145,15/3 = 48,38 betaald per aandeel , is een korting van 3,24 % aan huidige koers van 50 euro, niet spectaculair mijn inziens
Tja, maar voor die 3.24% dien je anders wel je spaargeld voor een drietal jaar op een spaarrekening te parkeren. Anderzijds, vanuit tactisch standpunt is het ongewoon dat een dergelijke markt-inefficientie niet wordt weg-gearbitreerd. Zal met de dubbele fixing markt te maken hebben zeker?bieken schreef: 7 rechten x 1,45 = 10,15 + 3 x 45 = 135 , 135+10,15 = 145,15/3 = 48,38 betaald per aandeel , is een korting van 3,24 % aan huidige koers van 50 euro, niet spectaculair mijn inziens
Iemand wou er precies wel heel snel vanaf. 18 eurocent nu!
Er ontspint zich een interessante polemiek op 'de tijd' blog:
http://www.tijd.be/bear_and_bull/Ascenc ... 7-7467.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens zijn de scripts aan €1.28 geveild. Niets doen is dus minder slecht dan de laatste dag verkopen.
http://www.tijd.be/bear_and_bull/Ascenc ... 7-7467.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens zijn de scripts aan €1.28 geveild. Niets doen is dus minder slecht dan de laatste dag verkopen.
Laatst gewijzigd door Zwygymor op 27 maart 2014, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Leasinvest gisteren bij de grootste dalers, vandaag grootste stijger. Aardig wat volatiliteit voor saai vastgoed.
WDP ook, gisteren daler nu stijger?
Heeft te maken met de schommelingen in de langetermijnrente veronderstel ik.
Ablynx, Ageas, ArcelorMittal, CFE, Euronav, Exmar, IBA, KBC Ancora, Montea, RealDolmen, Sanofi, Sofina, Ter Beke, Tessenderlo, Texaf
bevaks zijn niet zo liquide.
groot order vlak voor sluiting kan koers enkele procenten omhoog omlaag duwen.
met geduldige orders kan je daar op inspelen.
bij euforische beurzen hebben ze het ook wel eens moeilijk omdat iedereen die aandelen wil kopen die snel fel gaan stijgen.
met een LT rente die naar 2% gaat zijn ze mijn inziens nog steeds koopwaardig.
mijn volgorde : WDP HOME WEB LEASE, retail, montea, befimmo
groot order vlak voor sluiting kan koers enkele procenten omhoog omlaag duwen.
met geduldige orders kan je daar op inspelen.
bij euforische beurzen hebben ze het ook wel eens moeilijk omdat iedereen die aandelen wil kopen die snel fel gaan stijgen.
met een LT rente die naar 2% gaat zijn ze mijn inziens nog steeds koopwaardig.
mijn volgorde : WDP HOME WEB LEASE, retail, montea, befimmo
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Ik heb de indruk dat zulke spikes wel steeds vaker voorkomen. Ik heb nog steeds Leas en WDP.
heb een paar opportunistische verkooporders staan, dat kost niets.
als ik cash geld op beursrekening heb (nu even 100% invest) kijk ik soms in de namiddag eens in de orderboeken en zet ik met ergens laag er tussen.
nu en dan heb je dan prijs.
weet het niet maar denk dat er enkele spelers arco, gem holding zijn die nogal wat bevaks hebben en regelmatig een deeltje in de markt gooien.
als ik cash geld op beursrekening heb (nu even 100% invest) kijk ik soms in de namiddag eens in de orderboeken en zet ik met ergens laag er tussen.
nu en dan heb je dan prijs.
weet het niet maar denk dat er enkele spelers arco, gem holding zijn die nogal wat bevaks hebben en regelmatig een deeltje in de markt gooien.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes