Welke fondsen kopen?
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Welke fondsen kopen?
Dat is nu eens een ideale grafiek indien je gespreid instapt... Eindpunt ligt gelijk aan of hoger dan beginpunt en tijdens hoge koersen koop je minder en bij lage koersen veel met als gevolg een pak meer winst in vergelijking met buy and hold.Yaris schreef:Een fonds dat zich tot één land beperkt is erg volatiel. Kijk bijvoorbeeld naar de koersevolutie van het Franklin India Fund in 2013 en 2014.
Als je fonds na 5 jaar op exact hetzelfde niveau staat als vandaag heb je zonder volatiliteit (constant zelfde niveau) 0,00% winst. Maar bij hoge volatiliteit behaal je zelfs in dit scenario meerdere procenten winst.
Beetje dom om volatiliteit te willen mijden terwijl dit in huidig scenario je enige kans op deftige rendementen kan zijn. Je moet er alleen even bij stil staan hoe je er je voordeel mee kan doen.
Als je in dit Indisch fonds gespreid (bv. maandelijks €100) was ingestapt had je nu een rendement waar je enkel van kan dromen. Beetje jammer om hier dingen te beweren zonder een gefundeerde onderbouwing terwijl tegengestelde standpunten die wel onderbouwd zijn niet eens in opspraak komen.
Als je ziet dat zelfs zo een volatiel fonds op lange termijn steeds de weg naar boven blijft bewandelen, is gespreid instappen inderdaad aangeraden.
1. Met grafieken en statistieken kan je natuurlijk alles bewijzen.JanusBananus schreef:Dat is nu eens een ideale grafiek indien je gespreid instapt...Yaris schreef:Een fonds dat zich tot één land beperkt is erg volatiel. Kijk bijvoorbeeld naar de koersevolutie van het Franklin India Fund in 2013 en 2014.
Soms volstaat het om een voor jou ongunstige (voor jouw bewijsvoering) periode weg te laten en het beeld verandert plots helemaal... Dit zijn o.m. de bekende truken van zgn analisten die in dienst van een belanghebbende partij werken.
2. Mijn advies zou kunnen zijn: een betrouwbare grafiek van een heel lange periode in ogenschouw te nemen; uitkijken naar het laagste punt ... en als dat laagste punt opnieuw bereikt wordt, intekenen of nog verder afwachten tot de koers opnieuw begint te stijgen.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Ik ben verwonderd van al deze adviezen zonder dat men het profiel van de betrokken spaarder of belegger kent of vermeldt voor welk profiel het advies geldig is.Yaris schreef:Meerdere gebruikers hebben recentelijk gevraagd in welke fondsen te beleggen. Ik heb eens naar het aanbod van Rabobank gekeken en heb onderstaande fondsen geselecteerd die volgens mij interessant zijn voor wie hooguit maar een paar fondsen wil aanhouden. Daarbij heb ik rekening gehouden met voldoende spreiding over verschillende landen en sectoren, goede rendementen uit het verleden, een lange geschiedenis en een goede beoordeling op Morningstar.
Al deze adviezen wakkeren een soort hype-fenomeen en kuddegeest-gedrag op. Dit is nooit goed, als "rendement" één van de hoofd-objectieven is (en niet het plezier van kopen en verkopen of het beleggen zien als een hobby die geld mag kosten).
Aberdeen Japanese Equity
Henderson Global Technology
Robecosam Sust Global Equity
dit zijn momenteel mijn 3 meest winstgevende uit mijn uitgebreide fondsenportefeuille
Henderson Global Technology
Robecosam Sust Global Equity
dit zijn momenteel mijn 3 meest winstgevende uit mijn uitgebreide fondsenportefeuille
Citaat vanuit een ander draadje:
jempi25 schreef:Yaris schreef:@jempi25: van aandelen weet ik niets af. Ik ben een fondsenliefhebber. Misschien kunnen andere forumleden je hun mening geven?greetz
- Beste fondsen
- Op hoeveel tijd is dit dan beleggen?
- Risico's?
- En koop je via banken of via een beleg bank BINCK? bv
jempi25
- Beste fondsen: zie alle tips eerder in dit draadje.
- Beleggingstermijn: minstens 3 à 5 jaar. Hoe langer je beleggingshorizon, hoe kleiner de kans op verlies en hoe groter je kans op een goed rendement omdat tijdelijke dipjes dan worden uitgevlakt.
- Risico's zijn minimaal omdat een fonds zelf al voor spreiding zorgt. Als een bedrijf in dat fonds failliet zou gaan, zou je dat nauwelijks merken.
- Ik heb al mijn fondsen bij Rabobank (geen instap- en bewaarkosten).
@yaris, heb je al Picket fondsen aangekocht bij Rabo?
Die megatrend (LU0386882277) lijkt ok.
Die megatrend (LU0386882277) lijkt ok.
Nee, ik ga Pictet Security en Timber kopen. Global Megatrend Selection zou dan een overlapping zijn, want dat is een samenraapsel van alle themafondsen van Pictet.
Ik laat deze alvast links liggen
Deze passen niet in mijn buy and hold strategie.
Mvg,
Deze passen niet in mijn buy and hold strategie.
Mvg,
Zou het aan te raden zijn om nu fondsen te kopen in USD, nu dat de ECB er alles aan doet om euro te verzwakken?
Beste,
Ik heb er enkele in USD ter diversificatie.
Groetjes,
Ik heb er enkele in USD ter diversificatie.
Groetjes,
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Of dat fondsen in usd, euro, nok....enz staan is niet altijd belangrijk.
Het is veel belangrijker om te kijken welke waarden eronder zitten.
Is het bv een fonds in usd die vooral in europese aandelen zit; dan zit je eigenlijk in euro's.
Moeilijker wordt het als je in bedrijven zit die uitgedrukt worden in bv euro maar hun belangrijkste markt is er buiten.
Denk aan maar ons Belgisch bier wordt dit niet uitgedrukt in BRL ?
Voor obligatie fondsen is de munt van het fonds wel belangrijker...hoewel een fonds met bv Venezolaans staatspapier in USD toch ook zal fluctueren naargelang dit land het goed doet of niet.
Welkom in de Globale Economie.
Het is veel belangrijker om te kijken welke waarden eronder zitten.
Is het bv een fonds in usd die vooral in europese aandelen zit; dan zit je eigenlijk in euro's.
Moeilijker wordt het als je in bedrijven zit die uitgedrukt worden in bv euro maar hun belangrijkste markt is er buiten.
Denk aan maar ons Belgisch bier wordt dit niet uitgedrukt in BRL ?
Voor obligatie fondsen is de munt van het fonds wel belangrijker...hoewel een fonds met bv Venezolaans staatspapier in USD toch ook zal fluctueren naargelang dit land het goed doet of niet.
Welkom in de Globale Economie.
Ik ben onlangs uit mijn BNP Quam Fund gestapt. Zou graag het geld beleggen in een termijnrekening bij MeDirect. Maar zit met een vraag waar BNP zelf geen antwoord op geeft.
- Mag ik het geld nu terughalen of moet ik wachten tot na 1 januari (rente)?
- Komt er nog rente na 1 januari of kan ik meteen ook de rekening sluiten?
- Mag ik het geld nu terughalen of moet ik wachten tot na 1 januari (rente)?
- Komt er nog rente na 1 januari of kan ik meteen ook de rekening sluiten?
Zou dit een goede mix kunnen zijn? Alle reacties welkom!
Aberdeen Global Asian Smaller Cos A2
Amundi Fds Eq Global Agriculture AU-C
AXA WF Euro Government Bonds AC
AXA WF Frm Europe Real Estate AD EUR
BGF European Value A2 USD
East Capital (Lux) Russian A EUR
Franklin MENA A Acc €
Templeton Asian Smaller Co A Acc €
Aberdeen Global Asian Smaller Cos A2
Amundi Fds Eq Global Agriculture AU-C
AXA WF Euro Government Bonds AC
AXA WF Frm Europe Real Estate AD EUR
BGF European Value A2 USD
East Capital (Lux) Russian A EUR
Franklin MENA A Acc €
Templeton Asian Smaller Co A Acc €
Bij MeDirect moet je ook eerst een korte vragenlijst invullen om uw profiel te bepalen. Uitstekend rendement via discretionair beheer (de bank stelt een reeks fondsen voor en beheert die zelf). Kan ook in eigen beheer. En dit kan reeds vanaf 10.000 €.
HJG6500 schreef:Ik ben verwonderd van al deze adviezen zonder dat men het profiel van de betrokken spaarder of belegger kent of vermeldt voor welk profiel het advies geldig is.Yaris schreef:Meerdere gebruikers hebben recentelijk gevraagd in welke fondsen te beleggen. Ik heb eens naar het aanbod van Rabobank gekeken en heb onderstaande fondsen geselecteerd die volgens mij interessant zijn voor wie hooguit maar een paar fondsen wil aanhouden. Daarbij heb ik rekening gehouden met voldoende spreiding over verschillende landen en sectoren, goede rendementen uit het verleden, een lange geschiedenis en een goede beoordeling op Morningstar.
Al deze adviezen wakkeren een soort hype-fenomeen en kuddegeest-gedrag op. Dit is nooit goed, als "rendement" één van de hoofd-objectieven is (en niet het plezier van kopen en verkopen of het beleggen zien als een hobby die geld mag kosten).