Gaat onze wasmachine veel sneller kapot dan die van onze oud
Re: Gaat onze wasmachine veel sneller kapot dan die van onze
Maar hoe begin je daaraan? Hoe bewijs ik dat er opeens een hardware(?) probleem is opgedoken waardoor de kleuren negatief staan?J Lawieck schreef: Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was."
Enfin, ik ga die moeite niet doen.
Ze hebben nu alle 2 'n tablet van 7 inch en beperkt geheugen. Ik koop hen gewoon binnenkort 1 tablet voor de 2 (leren delen met elkaar, ik moest dat vroeger ook thuis) met méér geheugen. (Geheugen is bovendien niet uitbreidbaar met geheugenkaart).
Dat is het probleem, zowel in Nederland, als in Belgie.djtw schreef:Maar hoe begin je daaraan? Hoe bewijs ik dat er opeens een hardware(?) probleem is opgedoken waardoor de kleuren negatief staan?J Lawieck schreef: Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was."
Omdat Apple het aandurfde 1 jaar te vermelden in hun voorwaarden ipv de wettelijke 2 jaar. Foei, Apple!jozef schreef:Apple had enkele jaren geleden toch gezever met hun Apple Care Pack.
In de praktijk maakt het niks uit, want eigenlijk heb je maar 6 maanden garantie (iets waar consumentenorganisaties ea liefst over zwijgen) ...
"- Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.
- Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering."
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... 9E3sEDfKSo" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit hier gaat dus wel over de wettelijke garantie. Dikwijls wordt ook nog een commerciele garantie gegeven.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... 9E4XkDfKSo" onclick="window.open(this.href);return false;
@djtw,
In Nederland geldt de wettelijke Europese garantie van 2 jaar, net als in België en de rest van de EU.
Voor problemen bij aankopen in Europa (webwinkels en gewone winkels) kan men terecht bij het Europees Centrum voor de Consument België (ECC).
http://www.eccbelgie.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
FAQ : kopen op internet :
http://www.eccbelgie.be/faq-kopen-op-in ... s42771.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
In Nederland geldt de wettelijke Europese garantie van 2 jaar, net als in België en de rest van de EU.
Voor problemen bij aankopen in Europa (webwinkels en gewone winkels) kan men terecht bij het Europees Centrum voor de Consument België (ECC).
http://www.eccbelgie.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
FAQ : kopen op internet :
http://www.eccbelgie.be/faq-kopen-op-in ... s42771.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
'Voor de sport' toch wat heen-en-weer gemaild met de verkoper. Ik stuur het je in PB. Komt erop neer datNefertari schreef:@djtw,
A/ ze zich houden aan 6 maanden garantie. Elk defect daarna moet je "bewijzen" dat je het toestel niet verkeerd hebt gebruikt.
B/ ze niet aangesloten zijn bij geschillencommissie.
C/ hun werkwijze is goedgekeurd door hun rechtsbijstandsverzekering.
Maar evengoed "voor de sport" ben ik nu in m'n gat gebeten en ga ik er dus een zaak van maken.

punt A klopt helaas wel (in die zin dat er ook nog vanaf de 7 demaand tot de 24 maand garantie is,maar dat je het inderdaad moet kunnen bewijzen )
punten B en C doen mi niks terzake
Dus je kan er inderdaad wel een zaak van maken, het kan je het gevoel geven dat je je niet zomaar laat ondersneeuwen door die pipos.
punten B en C doen mi niks terzake
Dus je kan er inderdaad wel een zaak van maken, het kan je het gevoel geven dat je je niet zomaar laat ondersneeuwen door die pipos.
Het moge een wijze les zijn voor al wie dweept bij (goedkopere) aankopen bij buitenlandse (web)shops.paul schreef:punt A klopt helaas wel (in die zin dat er ook nog vanaf de 7 demaand tot de 24 maand garantie is,maar dat je het inderdaad moet kunnen bewijzen )
In België heb je gewoon 2 jaar garantie, niks "bewijslast". Want hoe bewijs je dat je dat ding normaal hebt gebruikt en er bvb geen virus op zit, het laten vallen hebt,...
In een fysieke shop kan je nog op een drukke zaterdagmiddag langsgaan en desnoods wat lawaai maken, ze zullen sneller inschikkelijk worden. Tegenover zo'n webshop kan je alleen op wat fora je gal spuien. (Als iemand goede tips heeft waar ik hen door het slijk kan halen, laat maar komen).
Zelfde type tablet in bvb Coolblue was amper een paar euro duurder - ikzelf zou het daar gekocht hebben. Nooit problemen mee gehad, en toch al 'n paar keer langs geweest (eerst vlakbij de konijnepijp en tegenwoordig vlakbij Ikea Wilrijk).
djtw schreef:In België heb je gewoon 2 jaar garantie, niks "bewijslast".

Wat is daar zo "
" aan? Ben op z'n minst al 10 keer, als het er geen 20 zijn, teruggegaan met een product met een defect. Of het nu bij Aldi of Vandenborre of CoolBlue of Piot of waar dan ook was, nog nóóit heeft iemand mij gevraagd "mijnheer, bewijs eens dat jij dat product niet verkeerd gebruikt hebt". Ze vragen of je uw aankoopfactuur bij hebt, ze kijken naar de datum, en als het binnen garantie is, nemen ze het terug. Bij sommigen krijg je gewoon uw geld terug, bij sommigen repareren ze het en moet je 4 weken wachten, maar je krijgt geen lastige vragen, en ze leggen geen onmogelijke bewijslast bij u.
(inmiddels nogal onbeschoft antwoord gekregen, Nefertari, 'k zal jou dat ook eens doorsturen.)

(inmiddels nogal onbeschoft antwoord gekregen, Nefertari, 'k zal jou dat ook eens doorsturen.)
Het is niet omdat de meeste winkels niet over die bewijslast vragen stellen, dat de winkel WEL het recht heeft om bewijzen te vragen indien je het produkt langer dan 6 maanden hebt, dat het wel degelijk een fabricagefout enz is
Mijn ervaring met Aldi is toch iets anders:
aankoop-elektrotoestellen-t15620-30.htm ... di#p169761" onclick="window.open(this.href);return false;
aankoop-elektrotoestellen-t15620-45.htm ... di#p169783" onclick="window.open(this.href);return false;
aankoop-elektrotoestellen-t15620-30.htm ... di#p169761" onclick="window.open(this.href);return false;
aankoop-elektrotoestellen-t15620-45.htm ... di#p169783" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb intussen de doorgestuurde mails gelezen en je een PB teruggestuurd.djtw schreef:'Voor de sport' toch wat heen-en-weer gemaild met de verkoper. Ik stuur het je in PB. Komt erop neer datNefertari schreef:@djtw,
A/ ze zich houden aan 6 maanden garantie. Elk defect daarna moet je "bewijzen" dat je het toestel niet verkeerd hebt gebruikt.
B/ ze niet aangesloten zijn bij geschillencommissie.
C/ hun werkwijze is goedgekeurd door hun rechtsbijstandsverzekering.
Maar evengoed "voor de sport" ben ik nu in m'n gat gebeten en ga ik er dus een zaak van maken.
Spijtig genoeg kan ik je niet echt verder helpen.
Het zal niet gemakkelijk worden met een bedrijf dat niet wil toegeven.
In jouw plaats zou ik zeker ook alle mogelijkheden benutten om het hen moeilijk te maken.
of bij fgov.economie een klacht indienen
Zijn die bevoegd als het over Nederlandse winkel gaat?
(Zie mijn bericht van 24/07/14)
Klacht indienen over aankopen in een andere EU-lidstaat, kan bij het ECC (Europees Centrum voor de Consument België) via onderstaande website:
http://www.eccbelgie.be/een-klacht-indi ... s76751.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Klacht indienen over aankopen in een andere EU-lidstaat, kan bij het ECC (Europees Centrum voor de Consument België) via onderstaande website:
http://www.eccbelgie.be/een-klacht-indi ... s76751.htm" onclick="window.open(this.href);return false;