Laattijdige betaling aan FOD, rekening geblokkeerd.
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Laattijdige betaling aan FOD, rekening geblokkeerd.
Door een vergissing heb ik een rekening van 301,09 euro aan de belastingen niet betaald voor de vervaldatum, 16 juli, ik heb de rekening geklasseerd in de overtuiging dat ik ze betaald had, een geval van verstrooidheid, het overkomt een mens al eens, mij toch.
Eind augustus krijg ik per brief een herinnering voor deze rekening (niet aangetekend!), 3 werkdagen later, op dinsdag 2 september wordt er beslist om mijn rekeningen te blokkeren, op vrijdag 5 september sta ik aan de kassa en stel ik vast dat ik niet meer kan betalen, niet met gewone bankkaart, niet met Visa. Ondertussen zijn we 12 september en ga ik een nieuw weekend in zonder dat ik enige verrichting kan doen, zonder dat ik aan mijn geld kan.
De gevolgen zijn niet min, als alleenstaande mama word ik met een kind van 3 gedurende langer dan een week zonder geld gezet, ik stel vrijdagavond vast dat ik niet met mijn kind naar de geplande doktersafspraak kan, ik kan geen medicatie halen, geen voedsel, daar sta ik dan, allemaal het gevolg van het feit dat ik me vergist heb, een mens zal eens een fout maken.
Ik begrijp niet hoe onze overheid dergelijke praktijken kan laten doorgaan, hoe ze dit kunnen verantwoorden naar mij maar vooral naar mijn dochter van 3 jaar. Dit is een onmenselijk beleid en ik wil iedereen waarschuwen zodat ze niet hetzelfde moeten meemaken als waar ik nu in zit.
Eind augustus krijg ik per brief een herinnering voor deze rekening (niet aangetekend!), 3 werkdagen later, op dinsdag 2 september wordt er beslist om mijn rekeningen te blokkeren, op vrijdag 5 september sta ik aan de kassa en stel ik vast dat ik niet meer kan betalen, niet met gewone bankkaart, niet met Visa. Ondertussen zijn we 12 september en ga ik een nieuw weekend in zonder dat ik enige verrichting kan doen, zonder dat ik aan mijn geld kan.
De gevolgen zijn niet min, als alleenstaande mama word ik met een kind van 3 gedurende langer dan een week zonder geld gezet, ik stel vrijdagavond vast dat ik niet met mijn kind naar de geplande doktersafspraak kan, ik kan geen medicatie halen, geen voedsel, daar sta ik dan, allemaal het gevolg van het feit dat ik me vergist heb, een mens zal eens een fout maken.
Ik begrijp niet hoe onze overheid dergelijke praktijken kan laten doorgaan, hoe ze dit kunnen verantwoorden naar mij maar vooral naar mijn dochter van 3 jaar. Dit is een onmenselijk beleid en ik wil iedereen waarschuwen zodat ze niet hetzelfde moeten meemaken als waar ik nu in zit.
Re: Laattijdige betaling aan FOD, rekening geblokkeerd.
Vreemd. Ik wist niet dat dit kon.
Als zij u rekeningen blokkeren, hoe kun je dan ooit terugbetalen ?
Als zij u rekeningen blokkeren, hoe kun je dan ooit terugbetalen ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik wist het ook niet. En om op je vraag te antwoorden: je moet wachten op een aangetekend schrijven van de FOD, daarmee naar de bank gaan die dit dan doorgeeft aan de FOD en dan wachten tot zij het geld van je rekening halen, wat vandaag dus nog niet is gebeurd.
Een hele procedure die veel energie en kosten met zich meebrengt, die ook niet evident is als je werkt.
Als ze een weekje geduld hadden gehad hadden ze hun geld een pak sneller gehad zonder al deze verkwiste personeelsuren.
Het is echt een bizarre situatie maar met bijzonder verregaande gevolgen als het je overkomt.
Een hele procedure die veel energie en kosten met zich meebrengt, die ook niet evident is als je werkt.
Als ze een weekje geduld hadden gehad hadden ze hun geld een pak sneller gehad zonder al deze verkwiste personeelsuren.
Het is echt een bizarre situatie maar met bijzonder verregaande gevolgen als het je overkomt.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Het verhaal lijkt me ook heel ongeloofwaardig, niet dat ik de TS niet betrouwbaar acht maar dat de FOD zoveel macht zou hebben over onze rekeningen. Het lijkt me héél onwaarschijnlijk dat de FOD een rekening gaat blokkeren met 6 weken achterstand.
@TS: Ben je zeker dat de FOD opdracht heeft gegeven jouw rekening te blokkeren? Of werd de rekening geblokkeerd door een andere reden die toevallig samen liep met de achterstallige betaling tvv de FOD? Heb je bij je bank navraag gedaan wie de rekening liet blokkeren?

@TS: Ben je zeker dat de FOD opdracht heeft gegeven jouw rekening te blokkeren? Of werd de rekening geblokkeerd door een andere reden die toevallig samen liep met de achterstallige betaling tvv de FOD? Heb je bij je bank navraag gedaan wie de rekening liet blokkeren?

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik begrijp dat een beslag op je rekening niet tof is, veel alternatieven zijn er voor schuldeisers echter niet.Elke76 schreef:Ik wist het ook niet. En om op je vraag te antwoorden: je moet wachten op een aangetekend schrijven van de FOD, daarmee naar de bank gaan die dit dan doorgeeft aan de FOD en dan wachten tot zij het geld van je rekening halen, wat vandaag dus nog niet is gebeurd.
Beslag bij je werkgever is ook niet leuk.
Beslag op je meubelen/auto nog veel minder
....
Met gewone brief hadden ze al 2* geprobeerd (op basis van je uitleg).
Let ook op dat een beslag op rekening niets speciaal is voor je belastingen alle schuldeisers (elektrabel, water, garagist, belgacom,...) die een titel hebben kunnen dit. Betaal je je facturen niet kan volgende week elektrabel/belgacom hetzelfde doen.
Dat je rekening nog geblokkeerd is ligt ook meer aan de bank dan aan je schuldeiser (belastingen). Kon je maandag niet met je bank bellen dat ze alsnog sneller je belastingen betaalden zodat je rekening vrij kwam? De belastingen hadden daar zeker geen bezwaar tegen. Zou mss toch is overwegen om de service van je bank goed te herbekijken.
We weten misschien niet de volledige achtergrond,maar normaal gezien is dat van de FOP-financieen er ver over.
In een geval mogen ze het wel doen dacht ik : "als de rechten van de schatkist in gevaar komen " maw als ze vermoeden dat je naar het buitenland zou vertrekken.
Eventueel zou je aan de ombudsdienst van de FOP-financieen kunnen vragen of ze bemiddelen en of ze wel volgens de regels werken.
Normaal moet een overheid voor elke beslissing naar de wettelijke bepalingen kunnen verwijzen. Stond er in hun brief ook de artikel en de wetgeving waarop zij zich baseren om al dan niet terecht je rekening te blokkeren?
" John, ziet alles" hangt bij mijn notaris in zijn kantoor. Hopelijk kan hij bijnnenkort de voornaam gaan veranderen
In een geval mogen ze het wel doen dacht ik : "als de rechten van de schatkist in gevaar komen " maw als ze vermoeden dat je naar het buitenland zou vertrekken.
Eventueel zou je aan de ombudsdienst van de FOP-financieen kunnen vragen of ze bemiddelen en of ze wel volgens de regels werken.
Normaal moet een overheid voor elke beslissing naar de wettelijke bepalingen kunnen verwijzen. Stond er in hun brief ook de artikel en de wetgeving waarop zij zich baseren om al dan niet terecht je rekening te blokkeren?
" John, ziet alles" hangt bij mijn notaris in zijn kantoor. Hopelijk kan hij bijnnenkort de voornaam gaan veranderen
Doet mij ook denken aan de tijd toen ik nog op een appartement woonde.
1 factuur van telenet die in de bus van de buren belandde en ik zat al zonder internet, tv, gsm,....
1 factuur van telenet die in de bus van de buren belandde en ik zat al zonder internet, tv, gsm,....
Ja maar telenet en electrabrol enz kan niet zomaar zonder een uitvoerbare titel ( vonnis of zo ) beslag laten leggen.
De FOD-financien die hebben geen uitvoerbare titel nodig ( de staat he , 2 maten en 2 gewichten ) om beslag te laten leggen
De FOD-financien die hebben geen uitvoerbare titel nodig ( de staat he , 2 maten en 2 gewichten ) om beslag te laten leggen
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Maar reeds 6-7 weken na het verstrijken van de uiterste betaaldatum? Lijkt me sterk...
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Daarom schrijf ik dit ook, het is sterk, maar het is wel gebeurd.
En het klopt, er was een tweede brief, een eerste herinnering na de rekening die ik onterecht geklasseerd heb, maar is het niet snel om 3 werkdagen later al over te gaan tot beslag? En wat als de post de brief niet had gebracht?
Het beslag is gebaseerd op artikel 164.
Mijn bank (argenta) zegt dat ze niets meer kunnen doen, dat het wachten is op de belastingen. De ombudsdienst vond de reactie ook overdreven maar ook zij konden niets meer doen dan aandringen op een spoedprocedure.
Ik denk echt niet dat er nog meer is dat ik kan doen...
En het klopt, er was een tweede brief, een eerste herinnering na de rekening die ik onterecht geklasseerd heb, maar is het niet snel om 3 werkdagen later al over te gaan tot beslag? En wat als de post de brief niet had gebracht?
Mijn bank (argenta) zegt dat ze niets meer kunnen doen, dat het wachten is op de belastingen. De ombudsdienst vond de reactie ook overdreven maar ook zij konden niets meer doen dan aandringen op een spoedprocedure.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
3 dagen lijkt me héél erg snel, daarom ook dat het zo ongeloofwaardig over komt. Normaal rekent men nog steeds 3 werkdagen om de brief ter plaatse te krijgen en -een ietwat normale schuldeiser- gaat toch zo'n 5 werkdagen voorzien om het geld over te schrijven. Laat ons zeggen -met wat marge- alles samen minimaal 2 weken tussen het versturen tot het uitnodigen van betaling en de verificatie of het wel degelijk op hun rekening staat. Neem daarbij nog eens het gegeven dat uw rekening ook niet zomaar van 1-2-3 geblokkeerd zal zijn maakt het nog onwaarschijnlijker. Ik ben alvast één en al oor naar de bijdragen van de andere leden. 

Wat een vreemd gevoel dat ik hier iets breng en dan niet geloofd word in mijn verhaal....
Ik breng het net omdat het zo straf is, waarom zou ik erover liegen?
Ik breng het net omdat het zo straf is, waarom zou ik erover liegen?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Nee-nee. Begrijp me niet verkeerd. Het is ook héél vreemd, geef nu toe, welke persoon zou nu een uitnodiging tot betaling versturen en gelijktijdig je rekening blokkeren. Het ongeloofwaardige is dat het totaal tegen het gezond verstand in gaat.
Ofwel stuur je een uitnodiging tot betaling (eventueel rappel) of verwittig je (na rappel X) tot blokkering van de rekening.
Een combinatie van beiden lijkt me totaal tegen het gezond verstand ...
Nog even: artikel 164 (dat maakt het voor de forumleden wat makkelijker)
We zijn er in ieder geval met de vorige regering héél wat "socialer" op geworden.
Ofwel stuur je een uitnodiging tot betaling (eventueel rappel) of verwittig je (na rappel X) tot blokkering van de rekening.
Een combinatie van beiden lijkt me totaal tegen het gezond verstand ...
Nog even: artikel 164 (dat maakt het voor de forumleden wat makkelijker)
We zijn er in ieder geval met de vorige regering héél wat "socialer" op geworden.

Normaal krijg je eerst een aangetekend schrijven waarin vermeld is dat indien je niet betaald, er beslag wordt gelegd.
Als je natuurlijk deze brief niet afhaalt op de post, en of niet reageert, lijkt het me normaal dat er dan een vervolg op komt..
Als je natuurlijk deze brief niet afhaalt op de post, en of niet reageert, lijkt het me normaal dat er dan een vervolg op komt..
Staat er dan echt 28 augustus op die brief van "eind augustus"?Elke76 schreef:Daarom schrijf ik dit ook, het is sterk, maar het is wel gebeurd.
Uit eigen ervaring weet ik dat banken soms bellen met de belastingen dat hun klant aan het loket staat en alsnog wil betalen of dat hij akkoord is om met geld van zijn rekening de belastingen en kosten te betalen. Argenta heeft misschien andere gewoonten...