waarde obligaties Nyrstar
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
waarde obligaties Nyrstar
hallo,
De waardering van de obligatie Nyrstar 5,375 % - 2016 maakt rare sprongen. Het overzicht van mijn rabobank-effectenrekening zegt op 3 januari 2014 dat de waardering gebeurt aan 89,25 % van de nominale waarde en op 10 januari (vandaag dus) aan 93 %. Dat maakt een heel verschil in de waardering van de hele obligatieportefeuille. Die zou positief staan (met mooie obligaties van bijvoorbeeld Bekaert) zonder Nyrstar. Met Nyrstar er bij gerekend hangt alles af van de waardering van Nyrstar.
Hangt de obligatiekoers vooral af van de beurskoers van Nyrstar of van de vraag en het aanbod op de obligatiemarkt? Of van beiden?
Zou er echt 90 % kans zijn dat in 2016 het kapitaal wordt terugbetaald? Dat lijkt me vrij veel.
En wat doen jullie met obligaties van Nyrstar?
De waardering van de obligatie Nyrstar 5,375 % - 2016 maakt rare sprongen. Het overzicht van mijn rabobank-effectenrekening zegt op 3 januari 2014 dat de waardering gebeurt aan 89,25 % van de nominale waarde en op 10 januari (vandaag dus) aan 93 %. Dat maakt een heel verschil in de waardering van de hele obligatieportefeuille. Die zou positief staan (met mooie obligaties van bijvoorbeeld Bekaert) zonder Nyrstar. Met Nyrstar er bij gerekend hangt alles af van de waardering van Nyrstar.
Hangt de obligatiekoers vooral af van de beurskoers van Nyrstar of van de vraag en het aanbod op de obligatiemarkt? Of van beiden?
Zou er echt 90 % kans zijn dat in 2016 het kapitaal wordt terugbetaald? Dat lijkt me vrij veel.
En wat doen jullie met obligaties van Nyrstar?
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Re: waarde obligaties Nyrstar
Nyrstar zou een obligatie uitgifte plannen voor professionals (coupures €100K). De opbrengst van die uitgifte zou gebruikt worden om in beperkte mate de vroegere uitgiften die vervallen in 2015 & 2016 terug te kopen.
bron: OBLIS
Alhoewel nog niet alle details bekend zijn, schijnt de laatste paragraaf van het artikel te suggereren dat het voordeliger kan zijn om de uitstaande obligaties op voorhand op de secundaire markt te verkopen.
bron: OBLIS
Alhoewel nog niet alle details bekend zijn, schijnt de laatste paragraaf van het artikel te suggereren dat het voordeliger kan zijn om de uitstaande obligaties op voorhand op de secundaire markt te verkopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben ook in het bezit van de obligatie 2016 en ging ze eerstdaags verkopen omdat ik een onverwachte maar voor mij belangrijke koop wil doen, nu komt echter er nieuws van vervroegde inkoop van nyrstar zelf, wacht ik op deze of verkoop ik nu? Ik heb nog een beperkte periode, zo tot half oktober om mijn over cash te beschikken. Graag raad of info! Bedankt
Ik heb obligaties van Nyrstar die in 2015 vervallen. Wat een obligatiehouder lijden kan pff !!
Die "op voorhand" staat er niet bij, wel dat je bij een aanbod nog steeds kan kiezen tussen verkopen aan nyrstar zelf of op de secundaire markt en dat dit om "bepaalde redenen" voordeliger kan zijn (naast het feit dat oblis misschien ook een hogere commissie krijgt bij verkoop t.o.v. aanmelding)Belca2 schreef: Alhoewel nog niet alle details bekend zijn, schijnt de laatste paragraaf van het artikel te suggereren dat het voordeliger kan zijn om de uitstaande obligaties op voorhand op de secundaire markt te verkopen.
Dit is juist, dat was te vlug neergepend. Om alle verwarring te vermijden volgt hier de juiste quote op hun website:zeverare schreef:...Die "op voorhand" staat er niet bij...
Op de secundaire markt zal je zeker transactiekosten/beurstaksen moeten betalen aan de bank. Dit valt dan af te wegen tegen de niet te betalen RV. Tot de juiste voorwaarden van het terugkoopbod gekend zijn, is het moeilijk in te schatten wat het voordeligst zal zijn....We merken op dat de obligatiehouders die in België woonachtig zijn en dit aanbod genegen zijn, de roerende voorheffing zullen moeten betalen die in werking treedt in het kader van de geanticipeerde terugbetalingen. De voorheffing is daarentegen niet van toepassing in geval van verkoop op de secundaire markt, aangezien de meerwaarde op obligaties niet belast wordt in België...
Ik heb op mijnkapitaal.be de vraag gesteld wat het voordeligst is. Zij zullen daar op het gepaste moment een advies geven.
Ik zal dat advies hier dan ook posten.
Ik zal dat advies hier dan ook posten.
Ik heb naar best vermogen een kleine simulatie gemaakt voor de obligatie 2016 aan de hand van de voorlopige gegevens verstrekt via OBLIS. Hier wordt vooropgesteld dat het aanbod van Nyrstar tussen 102.25% en 103.50% zou zijn. Uit de simulatie blijkt dat het minimum bod van Nyrstar 106.25% zou moeten zijn om voordelig te zijn. En dat zonder eventuele beurstaksen of bankkosten in rekening te brengen!
De keuze is tussen onmiddellijke gemoedsrust nu of hogere opbrengst later.
De keuze is tussen onmiddellijke gemoedsrust nu of hogere opbrengst later.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nyrstar gunt obligatiehouders extraatje van €8M
terugkoop aan 2.25% (2015) of 2.75% (2016) en betaling op 6 oktober.
Nieuwe simulatie toont aan dat je het vrijgekomen geld moet beleggen aan 1.90% om break even te komen (en dat zonder transactiekosten)
terugkoop aan 2.25% (2015) of 2.75% (2016) en betaling op 6 oktober.
Nieuwe simulatie toont aan dat je het vrijgekomen geld moet beleggen aan 1.90% om break even te komen (en dat zonder transactiekosten)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hier zie:
http://www.mijnkapitaal.be/obligaties-s ... -20152016/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnkapitaal.be/obligaties-s ... -20152016/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag reageert Pieter De Ryck, vermogensbank Van Landschoot, in De Tijd (blz 32)
Voor de obligatie 2016 zou hij eieren voor zijn geld kiezen. Bij vreest dat de huidige kapitaaloperatie niet de laatste is en voegt er veelbetekenend aan toe "het management van Nyrstar is niet te vertrouwen". Straffe taal. Advies sluit aan bij dat van mijnkapitaal.be (evita)
Voor de obligatie 2016 zou hij eieren voor zijn geld kiezen. Bij vreest dat de huidige kapitaaloperatie niet de laatste is en voegt er veelbetekenend aan toe "het management van Nyrstar is niet te vertrouwen". Straffe taal. Advies sluit aan bij dat van mijnkapitaal.be (evita)
Een paragraaf uit het mijnkapitaal.be artikel begrijp ik niet:
...Bovendien is de premie niet belastingvrij. Je betaalt immers een meerwaardebelasting t.o.v. je aankoopprijs. Destijds werden deze obligaties verkocht aan een prijs van 101,875%. Indien we dit in rekening brengen, dan komen we op een netto premie van resp. 2,16% en 2,03%....
1. Ik wist niet dat er reeds een meerwaardetaks te betalen was op de verkoop van individuele obligaties. Is dit recent? Aan Di Rupo te danken?
2. Stel dat de taks ook 25% bedraagt, dan weet ik niet hoe men aan die 2.03% komt. Immers de obligatie werd te koop gesteld met een premie van 1.875% Nu wordt ze teruggenomen aan 2.75%. Verschil 0.875%. Meerwaardetaks: 0.25*0.875=0.21875. Netto Meerwaarde: 0.75*0.875=0.65625. Netto premie= 1.875+0.65625=2.53%. Of niet?
...Bovendien is de premie niet belastingvrij. Je betaalt immers een meerwaardebelasting t.o.v. je aankoopprijs. Destijds werden deze obligaties verkocht aan een prijs van 101,875%. Indien we dit in rekening brengen, dan komen we op een netto premie van resp. 2,16% en 2,03%....
1. Ik wist niet dat er reeds een meerwaardetaks te betalen was op de verkoop van individuele obligaties. Is dit recent? Aan Di Rupo te danken?
2. Stel dat de taks ook 25% bedraagt, dan weet ik niet hoe men aan die 2.03% komt. Immers de obligatie werd te koop gesteld met een premie van 1.875% Nu wordt ze teruggenomen aan 2.75%. Verschil 0.875%. Meerwaardetaks: 0.25*0.875=0.21875. Netto Meerwaarde: 0.75*0.875=0.65625. Netto premie= 1.875+0.65625=2.53%. Of niet?
Laatst gewijzigd door Belca2 op 16 september 2014, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
In het aanbiedingsdocument van KBC wordt alleszins ook geen gewag gemaakt van een meerwaardebelasting.
Indien u deelneemt, wordt op betaaldatum als volgt afgerekend:
Beurstaks ten bedrage van 0,09 pct ten laste van de verwerver.i
Roerende voorheffing (momenteel 25% voor obligatiehouders die niet vrijgesteld zijn) op de verlopen
rente.i
Niks over meerwaardebelasting
Indien u deelneemt, wordt op betaaldatum als volgt afgerekend:
Beurstaks ten bedrage van 0,09 pct ten laste van de verwerver.i
Roerende voorheffing (momenteel 25% voor obligatiehouders die niet vrijgesteld zijn) op de verlopen
rente.i
Niks over meerwaardebelasting
Wanneer er bij de verkoop van obligaties op de secundaire markt een meerwaarde gerealiseerd wordt, is hierop GEEN meerwaardebelasting verschuldigd.
Wanneer echter de uitgever van een obligatie, die obligatie opkoopt aan een bedrag dat hoger ligt dan de oorspronkelijke uitgifteprijs, dan wordt dit verschil door de fiscus beschouwd als een vorm van intrestbetaling, en hierop wordt de gebruikelijke RV van 25% ingehouden.
Wanneer echter de uitgever van een obligatie, die obligatie opkoopt aan een bedrag dat hoger ligt dan de oorspronkelijke uitgifteprijs, dan wordt dit verschil door de fiscus beschouwd als een vorm van intrestbetaling, en hierop wordt de gebruikelijke RV van 25% ingehouden.
Ik vraag me af of er wel een beurtaks van toepassing als je ingaat op de vroegtijdige terugbetaling van de Nyrstar obligatie.