Koopwaardige aandelen
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Heb eens gelezen dat Buffett beweert dat de markten juist minder volatiel zijn dan vroeger...
Btw : Wordt Econocom niet stilaan terug koopwaardig ?
Vraag me wel af waarom die zulke klappen krijgt vandaag en gisteren.
Btw : Wordt Econocom niet stilaan terug koopwaardig ?
Vraag me wel af waarom die zulke klappen krijgt vandaag en gisteren.
Welke methode gebruik je om die aandelen te vinden? Ik kan me niet voorstellen dat je van elk bedrijf de FCF gaat berekenen. Heb je een snelle manier om te zien of zo een bedrijf aan je eisen voldoet?gpv1 schreef:Debenhams, Informa, Dillard's, Guess?, TAKKT, EMC, Oracle, IBM, Delhaize, Sage Group, Picanol, Total Produce, Rexel, Computacenter, Publicis Groupe,...
Nochtans,zoveel werk is dat neit. Gewoon de financial statements opsnorren en naar de cash flow statements gaan.
Ja, maar gpv1 gebruikt die CF niet.
Kan natuurlijk wel zijn dat hij zich daar op baseert als eerste indicatie.
Kan natuurlijk wel zijn dat hij zich daar op baseert als eerste indicatie.
Nicknamesucks, VIX-index maar eens volgen.nicknamesucks schreef:Heb eens gelezen dat Buffett beweert dat de markten juist minder volatiel zijn dan vroeger...
Ik bereken inderdaad de fcf's van een groot aantal (> 200) Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven uit 'veilige' sectoren: supermarktketens, kledingwinkelketens, grootwarenhuisketens, voedings- en drankenfabrikanten, verpakkingsfabrikanten, IT-beheerders, bedrijfssoftware-ontwikkelaars, distributeurs, reclamebureaus, inspectie-bedrijven, verzekeringsmakelaars, uitgeverijen van professionele informatie, en fabrikanten van wat ik noem systemische bouwuitrusting.adribeir schreef:Welke methode gebruik je om die aandelen te vinden? Ik kan me niet voorstellen dat je van elk bedrijf de FCF gaat berekenen. Heb je een snelle manier om te zien of zo een bedrijf aan je eisen voldoet?gpv1 schreef:Debenhams, Informa, Dillard's, Guess?, TAKKT, EMC, Oracle, IBM, Delhaize, Sage Group, Picanol, Total Produce, Rexel, Computacenter, Publicis Groupe,...
Voorbeeld van de waardering voor Coca-Cola: http://s29.postimg.org/7d3etnezr/Coca_C ... ma_JPG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Picanol is sterk ondergewaardeerd, maar behoort niet tot bovenstaand universum en zou ik dus ook niet kopen.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
We mogen stilaan de woord "paniek" en "crash" gebruiken.Piper schreef:Koopwaardige aandelen vandaag geen wat mij betreft.
Laat de correctie maar zijn werk doen en bij de eerste signalen van beterschap zal ik terug (fors) instappen.
De kans op een crash of een salami-crash (=quasi continue dalende koersen gedurende een bepaalde periode) wordt ook met de dag groter, maar of die er echt komt, weet natuurlijk niemand.
Ook het momentum speelt bij mij een belangrijke rol.
Dit zal op bepaalde momenten ook koopkansen bieden, maar daarvoor is het wat mij betreft te vroeg.
Gelukkig heb ik persoonlijk, zoals meermaals aangegeven, heel veel cash.
@Piper
Duimpje. t Zijn idd. gevaarlijke toestanden. Goe gezien!
Duimpje. t Zijn idd. gevaarlijke toestanden. Goe gezien!
Publicis Groupe is een wereldwijde groep van bedrijven actief in reclame, marketing en public relations. Bij ons bekende uithangborden zijn Saatchi & Saatchi, Publicis, Leo Burnett, Duval Guillaume en ZenithOptimedia. Met een omzet van €7 miljard is Publicis de derde grootste communicatiegroep ter wereld, na WPP en Omnicom. De omzet wordt voor 31,6% gerealiseerd in Europa, voor 33,3% in Noord-Amerika, voor 22,6% in Azië-Pacific, voor 8,9% in Latijns-Amerika en voor 3,6% in Afrika en het Midden-Oosten. Niettegenstaande Publicis veruit de hoogste vrije kasstroom-marges heeft in vergelijking met haar concurrenten, is het op de beurs de meest ondergewaardeerde uit de sector. Recent hielden Publicis en Omnicom gesprekken voor een fusie, maar die is afgeblazen. Het bedrijf heeft een beursnotering op Euronext Parijs.
Huidige marktkapitalisatie: €11349,4 mio
Huidige aandelenkoers: €51,06
Faire marktkapitalisatie: €19593 mio (21x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 4 jaren)
Faire aandelenkoers: €88,15
Opwaarts koerspotentieel: 72,6%
Argumenten pro-belegging
- geen overheidsinmenging (i.t.t. bv. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- wereldwijd actief
- jaar na jaar zeer hoge en stabiele vrije kasstroom-marges (gemiddeld 14,9% de voorbije 7 jaren)
- de hoogste vrije kasstroom-marges in de sector
- meer kasmiddelen dan schulden (netto-kaspositie van €593 mio eind 2013)
- financiële rapportering en beursnotering in €
- brutodividend van €1,10 in 2013 (= rendement van 2,15%)
Argumenten contra belegging
- sector van reclame, marketing en public relations is niet volledig 'onmisbaar'
Huidige marktkapitalisatie: €11349,4 mio
Huidige aandelenkoers: €51,06
Faire marktkapitalisatie: €19593 mio (21x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 4 jaren)
Faire aandelenkoers: €88,15
Opwaarts koerspotentieel: 72,6%
Argumenten pro-belegging
- geen overheidsinmenging (i.t.t. bv. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- wereldwijd actief
- jaar na jaar zeer hoge en stabiele vrije kasstroom-marges (gemiddeld 14,9% de voorbije 7 jaren)
- de hoogste vrije kasstroom-marges in de sector
- meer kasmiddelen dan schulden (netto-kaspositie van €593 mio eind 2013)
- financiële rapportering en beursnotering in €
- brutodividend van €1,10 in 2013 (= rendement van 2,15%)
Argumenten contra belegging
- sector van reclame, marketing en public relations is niet volledig 'onmisbaar'
Laatst gewijzigd door gpv1 op 15 oktober 2014, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Ik heb vandaag mijn positie in Oracle ingeruild voor aandelen van Publicis Groupe, omdat deze laatste een hoger opwaarts potentieel heeft, en omdat de $ de laatste tijd mooi gestegen is.
Wat denk je van HAVAS? Het speeltje van Vincent Bollore.gpv1 schreef:Ik heb vandaag mijn positie in Oracle ingeruild voor aandelen van Publicis Groupe, omdat deze laatste een hoger opwaarts potentieel heeft, en omdat de $ de laatste tijd mooi gestegen is.
@laeka:
Havas heeft lage vrije kasstroom-marges (in 2011 zelfs negatief) en staat te duur genoteerd. Faire waarde die ik berekend heb is €3,94 per aandeel (op basis van 18x gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 5 jaar). Dan krijg je bij Publicis véél meer waarde voor je geld.
Havas heeft lage vrije kasstroom-marges (in 2011 zelfs negatief) en staat te duur genoteerd. Faire waarde die ik berekend heb is €3,94 per aandeel (op basis van 18x gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 5 jaar). Dan krijg je bij Publicis véél meer waarde voor je geld.
OK bedankt voor de toelichting.gpv1 schreef:@laeka:
Franse beurs lijkt me inderdaad wel interessant om volgen, zelf volg ik nu vanop afstand Bongrain, Vranken-Pommery & Compagnie des Alpes (tip op Beurstips).
Gvp, Guess reeds van de hand gedaan? Zag het niet meer staan in je onderschrift.
Gvp, Guess reeds van de hand gedaan? Zag het niet meer staan in je onderschrift.
Nee. Het rendement en de aandelen vermeld in mijn onderschrift zijn van mijn ene portefeuille. Ik heb nog een andere, waarvan ik de prestaties niet bijhoud en waarvan de inlage alsmaar hoger wordt, en daar zitten aandelen van Delhaize, TAKKT, EMC, Dillard's en Guess? in.dietman schreef:Gvp, Guess reeds van de hand gedaan? Zag het niet meer staan in je onderschrift.