Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen/pensioenspaarfondsen
Als dat zo is is dat eigenlijk wel weer positief nieuws! Dit maakt het net wel weer wat interessanter.Maarten schreef:Blijkbaar wordt er weer flink gemorreld aan het pensioensparen.
Belastingen verlaagd naar 8% ipv 10%, maar weliswaar al op de leeftijd van 55 jaar ipv 60 jaar.
Spelregels veranderen om de haverklap.
Ik las hiernet in onderstaand artikel:
Bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/de-impa ... -pensioen/Nieuwe belastingen
[...] Pensioensparen zal nu al belast worden, aan één procent gedurende vijf jaar. Vroeger gebeurde dat in één keer (tien procent) op de leeftijd van zestig jaar.
volgens een berekening in DE TIJD van afgelopen zaterdag, zal het inderdaad meestal neerkomen op een lagere belastingsdruk,
http://www.tijd.be/netto/sparen/Welke_b ... &utm_term=" onclick="window.open(this.href);return false;
het blijft wel ergerlijk dat de regels steeds veranderd worden, wie zegt dat binnen 5 jaar er weer niet veranderd wordt, maar dan zwaar in ons nadeel?
http://www.tijd.be/netto/sparen/Welke_b ... &utm_term=" onclick="window.open(this.href);return false;
het blijft wel ergerlijk dat de regels steeds veranderd worden, wie zegt dat binnen 5 jaar er weer niet veranderd wordt, maar dan zwaar in ons nadeel?
Volgens sommige bronnen zou het ook een aantal jaren niet geïndexeerd worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hoewel ik voorstander ben van het pensioensparen begin ik ondertussen toch de kriebels te krijgen. Geloof heilig in het advies om alleen te investeren in de producten die je begrijpt en daar gaat het langzaam maar zeker mis bij het pensioensparen. 

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
En dan heb je nog waar doe je het?
Bv wij pensioenspaarverzekering bij Ethias, al jaren , met die problemen bij Ethias en geen winstdeelnames meer op verschillende producten!
Heb me vergist en heb al in het begin van het jaar voor mij en mijn echtgenote gestort, had beter mijn benen gebroken.
Weet ook niet waar ik opnieuw zou starten? Maar stort volgend jaar zeker niet bij Ethias.
Denk dat ze me gestuurd hebben om op Certiflex over te gaan?
greetz
jempi25
Bv wij pensioenspaarverzekering bij Ethias, al jaren , met die problemen bij Ethias en geen winstdeelnames meer op verschillende producten!
Heb me vergist en heb al in het begin van het jaar voor mij en mijn echtgenote gestort, had beter mijn benen gebroken.
Weet ook niet waar ik opnieuw zou starten? Maar stort volgend jaar zeker niet bij Ethias.
Denk dat ze me gestuurd hebben om op Certiflex over te gaan?
greetz
jempi25
Laatst gewijzigd door jempi25 op 15 oktober 2014, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Leg me eens uit hoe je aan 0% opbrengst komt?
Missertje heb mijn tekst aangepast! Goed dat je het opgemerkt heb!bertVW schreef:Leg me eens uit hoe je aan 0% opbrengst komt?
greetz
jempi25
Als blijkt dat de nieuwe manier van het belasten van het pensioensparen gaat zijn zoals Vande Lanotte het in het onderstaand artikel (zie onderaan artikel) weergeeft, dan weet ik niet of het interessanter gaat zijn dan de huidige regeling. Volgens hem wordt de 8% (ipv 10%) belasting immers ook berekend op het gespaard (ingelegd) kapitaal en niet alleen op het rendement, daar waar tot nu de belasting van 10% enkel werd geheven op het rendement (fictief rendement bij pensioenspaarfondsen) en niet het belegd kapitaal...Kevva schreef:Als dat zo is is dat eigenlijk wel weer positief nieuws! Dit maakt het net wel weer wat interessanter.Maarten schreef:Blijkbaar wordt er weer flink gemorreld aan het pensioensparen.
Belastingen verlaagd naar 8% ipv 10%, maar weliswaar al op de leeftijd van 55 jaar ipv 60 jaar.
Spelregels veranderen om de haverklap.
Is dit correct? Weet iemand op wat de nieuwe regering de 8% belasting gaat toepassen?
http://www.knack.be/nieuws/belgie/jonge ... 43789.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook in het huidige systeem wordt het totale bedrag, dus zowel het ingelegd kapitaal als het rendement belast.
Wat dat betreft zal er dus niets veranderen.
Wat dat betreft zal er dus niets veranderen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Die 8 % is wel aan de leeftijd van 55 jaar waardoor je wel een gekapitaliseerd rendement op een groot bedrag ontloopt, dus die 8% is niet zomaar minder dan 10 % op 60 jaar. De laatste jaren van je pensioensparen brengen normaal het meest op.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
tis te hopen dat ze de regels dan weer niet veranderen na een paar jaar 

Ik schat in dat het niet veel verschil maakt. 8% op 55 jaar of 10 % op 60 jaar.
en als je verschillende pfrfondsen/verzekeringen hebt bijeengeraapt in uw levensloop, ze gaan je toch niet meerdere keren langs de kassa laten passeren? 

ik las
Ik ben al 4 jaar aan het pensioensparen. Wat is ervan aan? Zijn de
(bron)The Economist schreef:European savers have suffered terrible returns from pension funds (..) It finds that, for many savers in Belgium, Britain, France, Italy and Spain, the real (after inflation) returns from private pension schemes have been negative for much of this century.