Holdings
TIP
Re: Holdings
@ nicknamesucks of forum
Waar kan men Buffet het goedkoopst aanschaffen ?
@reteIP: Ik heb ze al even in portfolio ( van april vorig jaar) en ik ben er zeker tevreden van tot nu toe. Aangekocht rond de 64 EUR, dus geen slechte return momenteel.
@laeka: Het kan nooit geen kwaad om uw bronnen te checken. Ik ga niet voort op boekjes etc maar op de jaarverslagen. Het belang van BRK in KO is ongeveer 16.5 miljard en in IBM 11 miljard. De balans van BRK bij Q2 was 504 miljard, dus ook al lijken de bedragen groot als je naar het gehele plaatje kijkt hebben ze weinig invloed. Met het belang van Tesco waar er een wiel is af gelopen beweegt er enkel iets na de comma.
Klein detail BRK zit nog op 49(!) miljard cash. Buffett afschrijven is nooit slim in 2000 dacht men ook dat hij het niet meer kon door de hype in de techstocks en zijn afkeer ervan en de tijd heeft hem toch gelijk gegeven.
Zelf heb ik een klein pakketje BRK B in mijn bezit, reden: ik hoop om volgend jaar naar de annual meeting te kunnen gaan.
Cheers,
G
@laeka: Het kan nooit geen kwaad om uw bronnen te checken. Ik ga niet voort op boekjes etc maar op de jaarverslagen. Het belang van BRK in KO is ongeveer 16.5 miljard en in IBM 11 miljard. De balans van BRK bij Q2 was 504 miljard, dus ook al lijken de bedragen groot als je naar het gehele plaatje kijkt hebben ze weinig invloed. Met het belang van Tesco waar er een wiel is af gelopen beweegt er enkel iets na de comma.
Klein detail BRK zit nog op 49(!) miljard cash. Buffett afschrijven is nooit slim in 2000 dacht men ook dat hij het niet meer kon door de hype in de techstocks en zijn afkeer ervan en de tijd heeft hem toch gelijk gegeven.
Zelf heb ik een klein pakketje BRK B in mijn bezit, reden: ik hoop om volgend jaar naar de annual meeting te kunnen gaan.
Cheers,
G
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Heb me tijdens de "salamiperiode" wat eerste aandelen aangeschaft om wat meer afwisseling te hebben in mijn fondsenport.
Gimv (25%) en Brederode (35%) voor de lange termijn aangevuld met Ageas (40%).
Sofina en Gbl stonden ook op de lijst maar haalden nipt mijn aankoopbod niet.
Hoop dat deze combi me wat dividendjes zullen opleveren in de toekomst.
Gimv (25%) en Brederode (35%) voor de lange termijn aangevuld met Ageas (40%).
Sofina en Gbl stonden ook op de lijst maar haalden nipt mijn aankoopbod niet.
Hoop dat deze combi me wat dividendjes zullen opleveren in de toekomst.
Ik sluit me aan bij het antwoord van reteIP. Een bijkomend argument voor de korting is ook de onzekerheid die er kan heersen over de samenstelling van de portefeuille en het communicatiebeleid hieromtrent. Het is algemeen geweten dat investeerders onzekerheden schuwen en daar een prijs voor aanrekenen.Zeus schreef:Waarom noteren holdings altijd met een korting? Iemand een zinnige uitleg?
Nu zijn Belgische Holdings niet gekend voor hun heldere mededelingen, denk bv. Sofina, Brederode, ... waar de verplichte halfjaarlijkse mededeling zich meestal beperkt tot: "... gezien de onzekere marktomstandigheden kunnen wij niets zeggen...". Ook het feit dat ongeveer de helft van hun beleggingen in niet-genoteerde bedrijven zit, waarover weinig tot niets geweten is, draagt niet bij tot het vertrouwen. In die zin is het wantrouwen dat in de discount weerspiegeld is, gerechtvaardigd.
Daarbij wil ik niet suggereren dat Sofina, Brederode e.a. slechte beleggingen zijn. Integendeel zelfs.
Maar dat het ook anders kan hoop ik in en volgend bericht te illustreren. Wait and See.
Hier in België is er maar ene die regelmatig communiceert als er wat nieuws is en dat is GBL. Elke week wordt op hun website ook de Net Asset Value aangepast.Belca2 schreef:Ik sluit me aan bij het antwoord van reteIP. Een bijkomend argument voor de korting is ook de onzekerheid die er kan heersen over de samenstelling van de portefeuille en het communicatiebeleid hieromtrent. Het is algemeen geweten dat investeerders onzekerheden schuwen en daar een prijs voor aanrekenen.Zeus schreef:Waarom noteren holdings altijd met een korting? Iemand een zinnige uitleg?
Nu zijn Belgische Holdings niet gekend voor hun heldere mededelingen, denk bv. Sofina, Brederode, ... waar de verplichte halfjaarlijkse mededeling zich meestal beperkt tot: "... gezien de onzekere marktomstandigheden kunnen wij niets zeggen...". Ook het feit dat ongeveer de helft van hun beleggingen in niet-genoteerde bedrijven zit, waarover weinig tot niets geweten is, draagt niet bij tot het vertrouwen. In die zin is het wantrouwen dat in de discount weerspiegeld is, gerechtvaardigd.
Daarbij wil ik niet suggereren dat Sofina, Brederode e.a. slechte beleggingen zijn. Integendeel zelfs.
Maar dat het ook anders kan hoop ik in en volgend bericht te illustreren. Wait and See.
Ik heb getwijfeld of ik dit bericht zou posten in de draad Dividendgroei aandelen wereldwijd ofwel hier onder de hoofding Holdings. Uiteindelijk heb ik gekozen voor deze draad en wel omwille van de expliciete doelstelling van het management:
Indien U zelf op zoek gaat naar informatie kan het zijn dat u botst op een grafiek die een scherpe val van het aandeel toont op 30 juni van dit jaar. Schrik evenwel niet: deze grafieken houden geen rekening met de aandemlensplit 5 voor 1, die op die datum plaatst vond.
Een vergelijking met Sofina dringt zich misschien op. Om te beginnen, de dividendenpolitiek. Hier een overzicht over de laatste jaren:
Dit ziet er inderdaad erg gelijklopend uit, maar deze grafiek is enigszins misleidend (niet zo bedoeld) omdat:
1. Sofina's dividenden uitgedrukt zijn in €, en die van SMT is GBX (1GBX = 0.01GBP). Dus ongeveer 100 x lager in absolute waarde.
2. Het dividenden rendement van Sofina is ongeveer 2 x hoger: 2.52% vs 1.19% (laatst gekend dividend / laatst gekende koers)
Ook moeten we vaststellen dat het dividend bij Sofina regelmatiger stijgt dan dat van SMT dat groter sprongen maakt in lijn met de hierboven aangehaalde doelstellingen.
Het is wel zo dat over de periode die ik geanaliseerd heb, de samengestelde dividendengroei ongeveer gelijk loopt en streeft naar 6%. Dus dat van die niet-beantwoorde inflatie verwachtingen valt nogal goed mee.
Beide bedrijven kopen ook regelmatig hun eigen aandelen op. Maar hier is er een groot onderscheid in de behandeling van die aandelen: waar Sofina ze meestal vernietigt, zal SMT ze gebruiken om de liquiditeit (verhandelbaarheid) van het aandeel te onderstutten. Indien het aandeel onder de Netto Inventaris waarde zakt dan kan SMT aandelen opkopen, in het andere geval (boven inventaris waarde) kunnen aandelen verkocht worden. Het aandeel noteert dan ook meestal rond de inventariswaarde (meestal met een lichte 2 - 4% premie).
Zoals je zelf kan vaststellen zijn er flinke posities in hedendaagse succesverhalen.
Besluit: Is SMT nu beter dan SOFB? Dat zou ik niet durven stellen. Maar het laat toe te investeren tegen een lage kost (ook een doelstelling) in zeer wereldwijd gediversifieerde groeibedrijven en terzelfdertijd biedt het een neerwaartse bescherming door het quasi zeker stijgend dividend.
Disclaimer: Ik het aandeel in port als diversificatie tov Sofina
He bedrijf is opgericht in 1909 en heeft de laatste 80 jaar het dividend niet verlaagd. En toch spreken we niet over Sofina maar over een Britse Trust: Scottish Mortgage Investment Trust. (Ticker SMT:LSE, ISIN: GB00BLDYK618). Hieronder vindt U de prestatie over de laatste 5 jaar....while dividend growth remains within the Objective, the aspiration to increase the dividend in real terms (that is, ahead of inflation) is removed so that the potential to achieve growth and maximise total returns is not constrained. The intention remains to grow the dividend, but not necessarily ahead of inflation.
Indien U zelf op zoek gaat naar informatie kan het zijn dat u botst op een grafiek die een scherpe val van het aandeel toont op 30 juni van dit jaar. Schrik evenwel niet: deze grafieken houden geen rekening met de aandemlensplit 5 voor 1, die op die datum plaatst vond.
Een vergelijking met Sofina dringt zich misschien op. Om te beginnen, de dividendenpolitiek. Hier een overzicht over de laatste jaren:
Dit ziet er inderdaad erg gelijklopend uit, maar deze grafiek is enigszins misleidend (niet zo bedoeld) omdat:
1. Sofina's dividenden uitgedrukt zijn in €, en die van SMT is GBX (1GBX = 0.01GBP). Dus ongeveer 100 x lager in absolute waarde.
2. Het dividenden rendement van Sofina is ongeveer 2 x hoger: 2.52% vs 1.19% (laatst gekend dividend / laatst gekende koers)
Ook moeten we vaststellen dat het dividend bij Sofina regelmatiger stijgt dan dat van SMT dat groter sprongen maakt in lijn met de hierboven aangehaalde doelstellingen.
Het is wel zo dat over de periode die ik geanaliseerd heb, de samengestelde dividendengroei ongeveer gelijk loopt en streeft naar 6%. Dus dat van die niet-beantwoorde inflatie verwachtingen valt nogal goed mee.
Beide bedrijven kopen ook regelmatig hun eigen aandelen op. Maar hier is er een groot onderscheid in de behandeling van die aandelen: waar Sofina ze meestal vernietigt, zal SMT ze gebruiken om de liquiditeit (verhandelbaarheid) van het aandeel te onderstutten. Indien het aandeel onder de Netto Inventaris waarde zakt dan kan SMT aandelen opkopen, in het andere geval (boven inventaris waarde) kunnen aandelen verkocht worden. Het aandeel noteert dan ook meestal rond de inventariswaarde (meestal met een lichte 2 - 4% premie).
SMT belegt vooral in beursgenoteerde bedrijven (dit in tegenstelling tot SOFB, dat ongeveer de helft in private equity heeft). Een ander onderscheid is het soort bedrijven waarin deze beleggingen gebeuren: Hier een geografische spreiding en de Top 10 van hun participaties:If the share price moves to a premium and there is unfulfilled demand, the intention is that shares will be issued from Treasury and this will be undertaken with a long term purpose in mind rather than on a short term opportunistic basis.
Zoals je zelf kan vaststellen zijn er flinke posities in hedendaagse succesverhalen.
Besluit: Is SMT nu beter dan SOFB? Dat zou ik niet durven stellen. Maar het laat toe te investeren tegen een lage kost (ook een doelstelling) in zeer wereldwijd gediversifieerde groeibedrijven en terzelfdertijd biedt het een neerwaartse bescherming door het quasi zeker stijgend dividend.
Disclaimer: Ik het aandeel in port als diversificatie tov Sofina
@laeka: het heeft echt geen zin om de volledige tekst van het voorgaand bericht te herhalen. Dit gaat echt heel snel irriteren.
Wat betreft GBL hebt u gelijk. Het is (een van de uitzonderingen) die de regel bevestigen.
Wat betreft GBL hebt u gelijk. Het is (een van de uitzonderingen) die de regel bevestigen.
GBL doet het trouwens niet slecht de laatste tijd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
@belca : ik vind die Smt niet terug bij Binck.
wel bij yahoo finance.
Op welke beurs wordt die verhandeld ?
wel bij yahoo finance.
Op welke beurs wordt die verhandeld ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
die zoekrobot vindt niets terug op dat nummer GB00BLDYK618
Het ISIN nummer is correct. Ook de Ticker SMT op de beurs van London (LSE). Er is ook een Ticker SMT (Smart Technologies) op de Nasdaq beurs, die evenwel niets met SMT:LSE te maken heeft. Misschien even contact opnemen met Binck. Wel opletten dat als het niet in hun standaard aanbod staat, ze dan geen extra kosten aanrekenen.
PS: bij Keytrade geen probleem.
PS: bij Keytrade geen probleem.
Mailtje sturen naar Binck met de vraag of ze het toevoegen. Zo gepiept!nicknamesucks schreef:die zoekrobot vindt niets terug op dat nummer GB00BLDYK618
-
- Hero Member
- Contacteer:
Berkshire HatawayAMA schreef:@ nicknamesucks of forum
Gewoon via mn broker (binck).
Amerikaanse beurs.
Heb gekozen voor de B versie want de A versie kost te veel.
Ik maak me geen beslomeringen over het verschil tussen de versies, mn spaarpot kan alleen de B versie aan.
Beleggen in een holding lijkt me echt een langere termijn belegging, niet een speculatieve belegging. Gewoon aanschaffen en 10 jaar bijhouden lijkt me.
Vergeet ook niet : de Dollar is aan het stijgen tov Euro, langs alle kanten lees ik ook dat Dollar gaat exploderen, dus wacht niet te lang om van dat voordeel te kunnen profiteren.
De twee versies zijn identiek, en het B aandeel is gewoonweg 1/1500° van het A-aandeel.