Spaarplan voor de kinderen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Spaarplan voor de kinderen
Wij hebben 2 kinderen jonger dan 6 jaar en ik zou hun spaarcentjes, die nu zitten te verkommeren op een bankrekening, veilig willen beleggen tegen een hogere rente.
Wat zouden jullie mij aanraden om te bekijken?
Zijn er producten op de markt die meer dan 10 jaar kunnen blijven staan, een redelijk/goed rendement bieden en veilig zijn. Ik ben dus op zoek naar een spaarplan/belegging met een vast rendement + winstdeelname of iets wat met de inflatie meegaat?
Iemand ideeen of tips?
Wat zouden jullie mij aanraden om te bekijken?
Zijn er producten op de markt die meer dan 10 jaar kunnen blijven staan, een redelijk/goed rendement bieden en veilig zijn. Ik ben dus op zoek naar een spaarplan/belegging met een vast rendement + winstdeelname of iets wat met de inflatie meegaat?
Iemand ideeen of tips?
Re: Spaarplan voor de kinderen
best spaar je op je eigen naam,in plaats van op naam van de kinderen. Het gespaarde/gestorte geld op spaarrekening van de kinderen is enkel aan hun voorbehouden,en de kinderen kunnen later het gespaarde bedrag claimen.. ( ook al heb je het intussen afgehaald ) Ook al heb je volmacht om geld van de rekening af te halen. Van het ogenblik je op hun spaarrekening stort, is dit wel hun persoonlijke eigendom en mag je dit geld enkel gebruiken voor hun persoonlijke behoeften of doeleinden....
Een minderjarig kind mag ook ten alle tijde zelf een spaarrekening openen,en heeft daar niet de toestemming van de ouders voor nodig.
Best hou je daar toch wel rekening mee in je keuze................
Een minderjarig kind mag ook ten alle tijde zelf een spaarrekening openen,en heeft daar niet de toestemming van de ouders voor nodig.
Best hou je daar toch wel rekening mee in je keuze................
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Omzetten in ordinaire kasbons op 10 jaar,
veilig (zitten nu wel redelijk laag) maar zal niet vlug veranderen.
Zit je met 3.5-4% / jaar (bruto)
Een ander idee is in een Tak 21, op uw naam en begunstigde bij overlijden op naam kinderen zetten. +8jaar
veilig (zitten nu wel redelijk laag) maar zal niet vlug veranderen.
Zit je met 3.5-4% / jaar (bruto)
Een ander idee is in een Tak 21, op uw naam en begunstigde bij overlijden op naam kinderen zetten. +8jaar
Tja de tak 21 zijn ook al aan het zakken, een deel zit nu op 2%.
Heb hier ook al naar gekeken en op deze site staan er een aantal die 2.75% en 2.5% geven, alleen een beetje minder bekend in het straatbeeld, maar daarom niet slechter.
Algemeen rendement ligt allemaal rond 3%.
Instapkosten zijn omlaag te krijgen, maar het rendement gaat daarom niet echt omhoog.
De vraag gaat vooral zijn, wat gebeurd er op het moment dat de inflatie aantrekt .... hoever gaan deze takken, fondsen ed. mee. Nu liggen de meeste ook rond de inflatie. Maar als de inflatie stijgt en de Duitse rente laag blijft dan zal het rendement ook niet veel stijgen.
Heb hier ook al naar gekeken en op deze site staan er een aantal die 2.75% en 2.5% geven, alleen een beetje minder bekend in het straatbeeld, maar daarom niet slechter.
Algemeen rendement ligt allemaal rond 3%.
Instapkosten zijn omlaag te krijgen, maar het rendement gaat daarom niet echt omhoog.
De vraag gaat vooral zijn, wat gebeurd er op het moment dat de inflatie aantrekt .... hoever gaan deze takken, fondsen ed. mee. Nu liggen de meeste ook rond de inflatie. Maar als de inflatie stijgt en de Duitse rente laag blijft dan zal het rendement ook niet veel stijgen.
Wat is de beste belegging voor een kind? Op mijn eigen naam gaat niet want "de andere kant" kent niet veel van financiën en vertrouwen me niet, dus dacht ik aan een rekening op naam van het kind.
Het gaat vooral over geld van de kleine zelf zoals geld dat hij krijgt voor zijn verjaardag ofzo...
Later als hij braaf is kan hij altijd nog een sommetje krijgen van me
Is een belegging in "Petercam Balanced Dynamic Growth" geen goede keuze?
Ik had ook ergens (vroeger) gelezen dat een kind, de RV dat hij moet betalen op dividend kan terugtrekken via zijn belastingen, is dit nog steeds zo en is daar meer info over te vinden?
Het gaat vooral over geld van de kleine zelf zoals geld dat hij krijgt voor zijn verjaardag ofzo...
Later als hij braaf is kan hij altijd nog een sommetje krijgen van me
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Is een belegging in "Petercam Balanced Dynamic Growth" geen goede keuze?
Ik had ook ergens (vroeger) gelezen dat een kind, de RV dat hij moet betalen op dividend kan terugtrekken via zijn belastingen, is dit nog steeds zo en is daar meer info over te vinden?
Bovenaan wordt gevraagd naar een advies voor een VEILIGE oplossing met hoog rendement. Onderaan zitten we al bij een fonds, en dividend. lijkt me dat we toch afgedwaald zijn van het pad.
Lijkt me ook aangewezen om naar een Tak21 of Termijnrekening te kijken. Minder opbrengst dan 10 jaar geleden, maar wel nog steeds veilig.
Aangezien het over geld gaat dat het kind gekregen heeft kunt ge het best op naam van het kind zetten. De gever had er maar moeten bij stilstaan dat die puber het misschien wel allemaal wil opdrinken of blowen. Dat lost het problemen van een andere kant die je niet vertrouwt volledig op. Zelf kan je nog steeds geld geven als jij wil, en op de manier die jij wil.
Zelf doe ik dit ook zo voor een kind in de familie. Krijgt altijd een presentje van mij, nooit een centje. Dat laatste stop ik zelf wel in een spaarpot, en dan beslis ik nog zelf wanneer ik het geef en in welke formule. Alles in 1 keer, of gespreid.
Lijkt me ook aangewezen om naar een Tak21 of Termijnrekening te kijken. Minder opbrengst dan 10 jaar geleden, maar wel nog steeds veilig.
Aangezien het over geld gaat dat het kind gekregen heeft kunt ge het best op naam van het kind zetten. De gever had er maar moeten bij stilstaan dat die puber het misschien wel allemaal wil opdrinken of blowen. Dat lost het problemen van een andere kant die je niet vertrouwt volledig op. Zelf kan je nog steeds geld geven als jij wil, en op de manier die jij wil.
Zelf doe ik dit ook zo voor een kind in de familie. Krijgt altijd een presentje van mij, nooit een centje. Dat laatste stop ik zelf wel in een spaarpot, en dan beslis ik nog zelf wanneer ik het geef en in welke formule. Alles in 1 keer, of gespreid.
Tak21 is dat niet iets waar men de banken rijk mee maakt.
Aangezien het over een pasgeborene gaat is de beleggingshorizon wel heel lang, dus denk ik dat het risico ook minimaal is bij een aandelenfonds.
Aangezien het over een pasgeborene gaat is de beleggingshorizon wel heel lang, dus denk ik dat het risico ook minimaal is bij een aandelenfonds.
Voor kinderen van 6 jaar en jonger hou je best ook rekening met inflatie op lange termijn, je nu in een lage rente "vastklikken" kan risico's inhouden. Eventueel 80% in een "hoog" rendement spaarrekening steken en de rest in een goed gespreid (wereldwijd) aandelenfonds. Het risico van hoge inflatie is dan toch deels afgedekt. Zelf zou ik voor meer spreiding gaan (spaarrekening, aandelen, obligaties, edelmetalen... enz.). Overweeg eventueel enkele goede mixfondsen. Kort: spreiden, niet al je eieren in dezelfde mand leggen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Full Member
- Contacteer:
2 kinderen jonger dan 6 jaar.... dat maakt de keuze heel gemakkelijk. Dan moet je niet voor veilig gaan, dan moet je 100% in aandelen beleggen ! Bijna iedereen spaart voor zijn kinderen op een spaarboekje, terwijl men eigenlijk volledig in aandelen moet beleggen. Dit is het gevolg van het financieel analfabetisme van de Belg. Aandelen zullen op de langere termijn ALTIJD de meest renderende assetclass zijn, dat is nu eenmaal eigen aan de economie.
Je moet voor kleine kinderen dan ook beleggen in goedgespreide 100%-aandelenfondsen aan zo laag mogelijke kosten.
En dan kom je automatische bij trackers terecht als de SPDR S&P500, Schwab US broad market, db-x Stoxx 600, iShares Russell2000.... trackers met kostenplaatjes van minder dan 0,1% en een uitstekende spreiding.
Verder is het erg belangrijk om met een stevig startbedrag te beleggen voor je kinderen. Beter met een groot bedrag starten en dan weinig verder op bouwen dan omgekeerd. Eigenlijk zou dit ook voor het pensioensparen mogelijk moeten gemaakt worden om een optimaal rendement te kunnen bekomen, maar helaas is dit niet zo en beperkt men dit tot jaarlijks 940 euro wat niet zo slim is.
Voor kinderen een kapitaal opbouwen zijn slecht 3 dingen noodzakelijk voor garantie op succes :
100% aandelen
lage kosten
startbedrag
Je moet voor kleine kinderen dan ook beleggen in goedgespreide 100%-aandelenfondsen aan zo laag mogelijke kosten.
En dan kom je automatische bij trackers terecht als de SPDR S&P500, Schwab US broad market, db-x Stoxx 600, iShares Russell2000.... trackers met kostenplaatjes van minder dan 0,1% en een uitstekende spreiding.
Verder is het erg belangrijk om met een stevig startbedrag te beleggen voor je kinderen. Beter met een groot bedrag starten en dan weinig verder op bouwen dan omgekeerd. Eigenlijk zou dit ook voor het pensioensparen mogelijk moeten gemaakt worden om een optimaal rendement te kunnen bekomen, maar helaas is dit niet zo en beperkt men dit tot jaarlijks 940 euro wat niet zo slim is.
Voor kinderen een kapitaal opbouwen zijn slecht 3 dingen noodzakelijk voor garantie op succes :
100% aandelen
lage kosten
startbedrag
Ik heb al dikwijls gelezen dat aandelen op lange termijn rendabeler zijn dan een spaarrekening. Anderzijds heb ik op Spaargids ook al berichten gelezen in de aard van: "Ik heb 20 jaar lang op de beurs belegd. Ik heb berekend dat als ik mijn geld al die tijd op een spaarrekening had laten staan, ik evenveel opbrengst had gehad als nu met mijn aandelen."
Jonge kinderen hebben een fantastisch voordeel op het gebied van beleggen : hun horizon is nog zéér lang.the_bishop schreef:2 kinderen jonger dan 6 jaar.... dat maakt de keuze heel gemakkelijk. Dan moet je niet voor veilig gaan, dan moet je 100% in aandelen beleggen ! Bijna iedereen spaart voor zijn kinderen op een spaarboekje, terwijl men eigenlijk volledig in aandelen moet beleggen. Dit is het gevolg van het financieel analfabetisme van de Belg. Aandelen zullen op de langere termijn ALTIJD de meest renderende assetclass zijn, dat is nu eenmaal eigen aan de economie.
100% aandelen
lage kosten
startbedrag
Daarom zijn zij ook het best geplaatst om de meest agresssieve beleggingsvormen voor te kiezen.
Reken voor gemiddelde beursopbrengsten (S&P500 sinds 1900) ongeveer 7-8%. Daarin zitten zeer goeie jaren en natuurlijk ook slechtere. Maar het gaat hier over een langere termijn, dus reken in gemiddelden.
Datzelfde geld parkeren op een spaarrekening, met amper wat rendement, vind ik een gemiste kans.
Zuiver wiskundig :
- 1000 euro aan 1% [spaarrekening]
- > 10 jaar : 1093,69 euro
- > 20 jaar : 1208,11 euro
- 1000 euro aan 7% [aandelen]
- > 10 jaar : 1838,46 euro
- > 20 jaar : 3616,53 euro (=bijna maal 4 !)
Belangrijk is natuurlijk ook de vraag waarop je juist in de markt stapt. Op dit moment staan de meeste beurzen nogal hoog geprijsd, maar misschien is dit dan nog geen slecht moment om voor je kinderen een deel te beleggen in Emerging Markets aandelen, of zelfs obligaties ?
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Hoe langer de beleggingstermijn, hoe minder belangrijk het instapmoment.
Je zal altijd ergens uitzonderingen hebben : mensen die niks van spreiding willen weten, die verkopen wanneer er geen aanleiding toe is, en die kopen op toppunten. Natuurlijk hadden zij beter voor een spaarboekje gekozen. Het vraagt enig inzicht.Yaris schreef:Ik heb al dikwijls gelezen dat aandelen op lange termijn rendabeler zijn dan een spaarrekening. Anderzijds heb ik op Spaargids ook al berichten gelezen in de aard van: "Ik heb 20 jaar lang op de beurs belegd. Ik heb berekend dat als ik mijn geld al die tijd op een spaarrekening had laten staan, ik evenveel opbrengst had gehad als nu met mijn aandelen."
En wanneer een bank failliet gaat en er geen dekking blijkt, of wanneer een overheid een taks heft op spaarrekeningen, dan gaan mensen posten dat ze hun geld beter onder hun matras verstopten dan op een spaarrekening zetten.
Gemiddeld gezien brengen aandelen nog altijd een veelvoud op van een passieve spaarrekening. Maar het vraagt natuurlijk wat lef om in de relatieve onzekerheid te springen... (terwijl het zeer jammer is dat mensen hun geld op spaarboekjes zetten, terwijl grote US-indexen het voorbije jaar 15%+ gehaald hebben).
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Klopt, maar vandaag staat de S&P 500 op 2039; in 2009 was die ingezakt tot ong. 800. In dat kader is het instapmoment wél van zeer groot belang voor het eindresultaat.Yaris schreef:Hoe langer de beleggingstermijn, hoe minder belangrijk het instapmoment.
Carl
-
- Full Member
- Contacteer:
Yaris schreef:Ik heb al dikwijls gelezen dat aandelen op lange termijn rendabeler zijn dan een spaarrekening. Anderzijds heb ik op Spaargids ook al berichten gelezen in de aard van: "Ik heb 20 jaar lang op de beurs belegd. Ik heb berekend dat als ik mijn geld al die tijd op een spaarrekening had laten staan, ik evenveel opbrengst had gehad als nu met mijn aandelen."
Wie 20 jaar op de beurs heeft belegd en slechter heeft gedaan dan spaargeld heeft niet belegd op de beurs, die heeft het deftig verkloot op de beurs !
De S&P500 is DE referentieindex van wat je beursrendement zou moeten zijn.