Ag Langetermijnsparen
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Ag Langetermijnsparen
Ik heb de volgende vragen i.v.m. AG insurance langetermijnsparen:
Het gaat over een contract afgesloten dit jaar.
Het storten van premies op dit soort rekening zou op vrijwillige basis zijn voor zover de meeste bronnen vermelden (ook rekening houdend met 6% van inkomen + gemeentetax).
De verwachte premie is 2280 per jaar zoals vermeld in het contract.
Ik heb dit jaar reeds een vrije storting gedaan die > € 35 euro bedraagt (minimumsom), maar minder dan het maximum.
Een domiciliatie gebruik ik niet.
De fiche van het product vermeld ook:
Zowel periodieke premies (maandelijks/driemaandelijks/halfjaarlijks/jaarlijks) als vrije premies zijn mogelijk. Een
vrije premie is echter niet mogelijk zonder periodieke premies.
Dit interpreteer ik als dat een jaarlijkse premie volstaat.
Ag heeft echter de vraag gestuurd om een premieverhoging te storten to het bedrag van 2280 euro bovenop de eerste gestorte som.
Moet dit bedrag nu verplicht gestort worden? Ik dacht dat een volledige premiesstorting voor dit soort verzekering niet verplicht was?
Of is dit enkel omdat het contract pas dit jaar is afgesloten en het eerste jaar toch het volledige bedrag moet worden betaalt (het gaat toch echter over een verwachte premie?).
Dank voor antwoord.
Het gaat over een contract afgesloten dit jaar.
Het storten van premies op dit soort rekening zou op vrijwillige basis zijn voor zover de meeste bronnen vermelden (ook rekening houdend met 6% van inkomen + gemeentetax).
De verwachte premie is 2280 per jaar zoals vermeld in het contract.
Ik heb dit jaar reeds een vrije storting gedaan die > € 35 euro bedraagt (minimumsom), maar minder dan het maximum.
Een domiciliatie gebruik ik niet.
De fiche van het product vermeld ook:
Zowel periodieke premies (maandelijks/driemaandelijks/halfjaarlijks/jaarlijks) als vrije premies zijn mogelijk. Een
vrije premie is echter niet mogelijk zonder periodieke premies.
Dit interpreteer ik als dat een jaarlijkse premie volstaat.
Ag heeft echter de vraag gestuurd om een premieverhoging te storten to het bedrag van 2280 euro bovenop de eerste gestorte som.
Moet dit bedrag nu verplicht gestort worden? Ik dacht dat een volledige premiesstorting voor dit soort verzekering niet verplicht was?
Of is dit enkel omdat het contract pas dit jaar is afgesloten en het eerste jaar toch het volledige bedrag moet worden betaalt (het gaat toch echter over een verwachte premie?).
Dank voor antwoord.
Re: Ag Langetermijnsparen
Moeilijke vraag.
Volgens mij is dit contractueel bepaald hoeveel men moet storten. Heb je dan geen offerte gehad?
Men kan wel bij vele maatschappijen via de makelaar jaarlijks doorgeven hoeveel men gaat storten, zodat dan telkens dit contract kan aangepast worden aan dat bedrag dat je wilt storten. Ik heb zo'n contract.
Anderzijds zijn er ook contracten (Argenta-Flexx bijv.) waar ik de ervaring heb dat het idd vrij staat te storten hoeveel men wil, zonder dit vooraf door te geven, en dit met een bepaald minimum (in dit geval €25). Vergeet ook niet dat bij bepaalde contracten er jaarlijks een minimumbedrag moet gestort worden, wil men kunnen genieten van de winstdeelname.
Ik heb er geen idee van hoe het zit bij AG.
Misschien je contract er eens goed op nalezen of je makelaar contacteren?
Volgens mij is dit contractueel bepaald hoeveel men moet storten. Heb je dan geen offerte gehad?
Men kan wel bij vele maatschappijen via de makelaar jaarlijks doorgeven hoeveel men gaat storten, zodat dan telkens dit contract kan aangepast worden aan dat bedrag dat je wilt storten. Ik heb zo'n contract.
Anderzijds zijn er ook contracten (Argenta-Flexx bijv.) waar ik de ervaring heb dat het idd vrij staat te storten hoeveel men wil, zonder dit vooraf door te geven, en dit met een bepaald minimum (in dit geval €25). Vergeet ook niet dat bij bepaalde contracten er jaarlijks een minimumbedrag moet gestort worden, wil men kunnen genieten van de winstdeelname.
Ik heb er geen idee van hoe het zit bij AG.
Misschien je contract er eens goed op nalezen of je makelaar contacteren?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb ook zo'n contract.
Ik betaal gewoon die 35 Euro en hou er rekening mee met mijn vrije strotingen zodat ik niet over het maximum ga.
Dit jaar natuurlijk 40 Euro teveel gestort door het tof beleid van de Grote Leider.
Ik betaal gewoon die 35 Euro en hou er rekening mee met mijn vrije strotingen zodat ik niet over het maximum ga.
Dit jaar natuurlijk 40 Euro teveel gestort door het tof beleid van de Grote Leider.
Hallo,
In mijn contract staat een jaarlijks te storten bedrag van 35 euro.
Hiervan word ik op vervaldatum telkens verwittigd door AG.
En dan stort ik gewoon zoveel bij als ik wil , evtl tot het maximum aftrekbare.
Bij mijn vrouw was er ook een probleem :
die kreeg ook telkens maar brieven dat ze moest bijstorten.
Toen naar AG gebeld en gezegd dat ze ook haar contract op 35 euro/jaar moesten zetten ,
zodat ook zij 35 euro + hetgeen we wilden konden bijstorten.
Zij hebben dit aangepast in het contract en sedertdien geen brieven meer gehad,
ik vermoed dat in uw contract 2280 euro/jaar vermeld staat.
dus ik zou dat even laten aanpassen.
Het is inderdaad niet verplicht van een bepaald bedrag te storten.
Je hoeft zelfs niet de 35 euro te storten as je niet wil , maar dan moet je je contract wel even op hold laten zetten.
(zodat je dus een aantal jaren , niet hoeft te storten)
In mijn contract staat een jaarlijks te storten bedrag van 35 euro.
Hiervan word ik op vervaldatum telkens verwittigd door AG.
En dan stort ik gewoon zoveel bij als ik wil , evtl tot het maximum aftrekbare.
Bij mijn vrouw was er ook een probleem :
die kreeg ook telkens maar brieven dat ze moest bijstorten.
Toen naar AG gebeld en gezegd dat ze ook haar contract op 35 euro/jaar moesten zetten ,
zodat ook zij 35 euro + hetgeen we wilden konden bijstorten.
Zij hebben dit aangepast in het contract en sedertdien geen brieven meer gehad,
ik vermoed dat in uw contract 2280 euro/jaar vermeld staat.
dus ik zou dat even laten aanpassen.
Het is inderdaad niet verplicht van een bepaald bedrag te storten.
Je hoeft zelfs niet de 35 euro te storten as je niet wil , maar dan moet je je contract wel even op hold laten zetten.
(zodat je dus een aantal jaren , niet hoeft te storten)
Ik had begrepen dat er geen vrije stortingen mogelijk waren en dat een storting hoger dan voorzien altijd een wijziging van het contract met zich meebracht. Dit wil dus zeggen dat men moet zorgen dat het laatste jaar voor 65 jaar best het maximum stort want daarna zou dit niet meer kunnen want meer storten dan voorzien is volgens info die ik heb een wijziging van het contract. Wie kan hier uitsluitsel over geven? Vraag het aan Asuralia?
Men kan altijd inderdaad contract on hold zetten en / eventueel meer storten maar dit is dan steeds een contract wijziging.
Men kan altijd inderdaad contract on hold zetten en / eventueel meer storten maar dit is dan steeds een contract wijziging.
voor zover ik weet is dat geen contracwijziging , maar wordt dit beschouwd als een vrije storting.
-
- Newbie
- Contacteer:
Klopt wat iemand hierboven zei:
De verwachte premie is 2280 per jaar zoals vermeld in mijn huidig contract.
Deze website vermeld minimum storting van €35 en in de voorwaarden versta ik dat de premies niet verplicht te storten zijn.
Vandaar dat ik eruit versta dat 2280 de maximum maar vij te kiezen som voor storting zou zijn. Is deze interpretatie dan fout en
moet er nu toch dit jaar het maximum bedrag gestort worden? (Ze sturen inderdaad brieven met vraag tot storting dus wil ik graag snel definitief beslissen wat te doen voor dit jaar).
Het is inderdaad dan ook een goed idee om het verwachte bedrag voor volgend jaar te verlagen als dit zo voor verwarring zorgt.
Mvg en bedankt voor de reacties.
De verwachte premie is 2280 per jaar zoals vermeld in mijn huidig contract.
Deze website vermeld minimum storting van €35 en in de voorwaarden versta ik dat de premies niet verplicht te storten zijn.
Vandaar dat ik eruit versta dat 2280 de maximum maar vij te kiezen som voor storting zou zijn. Is deze interpretatie dan fout en
moet er nu toch dit jaar het maximum bedrag gestort worden? (Ze sturen inderdaad brieven met vraag tot storting dus wil ik graag snel definitief beslissen wat te doen voor dit jaar).
Het is inderdaad dan ook een goed idee om het verwachte bedrag voor volgend jaar te verlagen als dit zo voor verwarring zorgt.
Mvg en bedankt voor de reacties.
Bij wie heb je ingetekend?
Daar moet je uw voorwaarden laten aanpassen!
Ik bij Futuria hier via spaargids en had hetzelfde probleem, nu opgelost!
greetz
jempi25
Daar moet je uw voorwaarden laten aanpassen!
Ik bij Futuria hier via spaargids en had hetzelfde probleem, nu opgelost!
greetz
jempi25
Ze sturen u gewoon het resterende openstaande bedrag door dat nog kan gestort worden.
Dit is geenszins verplicht !
Dit is geenszins verplicht !
-
- Newbie
- Contacteer:
Gezien onze woonlening midden dit jaar afbetaald zal zijn, gaan we t.v.v. de fiscale optimalisatie met langetermijnsparen beginnen.
Gezien het beperkte bedrag (+/- 600EUR) dat we dit jaar kunnen storten zouden we dit jaar starten met AG TOP RENDEMENT 2 % en zouden we in 2016 een 2de contract afsluiten (vermoedelijk Generali - Self Life Dynamico) om over de 2 contracten samen het max bedrag te storten.
Ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat men de looptijd het beste tot na de 65ste verjaardag laat doorlopen om nog van het 30% belastingsvoordeel te kunnen genieten en hierbij raadt men zelf looptijden tot 90-99 jaar aan.
Houden te lange looptijden geen risico in gezien de uitstapkosten voor mocht men toch vroeger budget nodig hebben en gedeeltelijk wil uitstappen?
Hierbijgevoegd de huidige clausules (uitstapkosten en looptijd) van AG Top Rendement.
--------------------
Uitstapkosten
Geen uitstapkosten op einddatum of bij overlijden van de verzekerde.
De afkoopvergoeding bedraagt (uitgedrukt in % van de afgekochte reserve):
- voor het gedeelte belegd in het afgezonderd fonds (tak 21):
1 % vermenigvuldigd met de nog te verstrijken duur van het contract, uitgedrukt in jaren en maanden, met een
maximum van 5 % en waarbij elke maand telt voor 1/12de (voor de contracten pensioensparen en langetermijnsparen:
0 % gedurende de laatste 5 jaar van het contract).
Looptijd
De looptijd van het contract wordt gekozen door de klant maar met een minimum van:
- sparen zonder belastingvermindering: minimum 8 jaar en 1 dag;
- langetermijnsparen: 10 jaar en de minimum eindleeftijd moet 65 jaar zijn;
- pensioensparen: 10 jaar.
Begindatum: dag van ontvangst van de premie.
Einddatum wordt in de bijzondere voorwaarden vermeld.
In geval van overlijden van de verzekerde eindigt de verzekering.
-----------------------
Gezien bovenstaande clausules en om zoveel mogelijk opties open te houden, start men niet het beste met een looptijd van max 70 jaar?
De reden hierachter is dat men dan tussen zijn 65ste en 70ste zijn inkomsten / de fiscale toestand / de behoefte aan budget / max te storten bedrag / … kan evalueren en dat men mocht het nodig zijn aan 0% kan opvragen.
Indien de toestand het toelaat verschuift men dan de looptijd naar later.
Wat is jullie looptijd?
Hoe vlot kan men de looptijd van een AG Top Rendement contract aanpassen?
Dank bij voorbaat om jullie inzichten te delen.
Groeten,
Frankiebis
Gezien het beperkte bedrag (+/- 600EUR) dat we dit jaar kunnen storten zouden we dit jaar starten met AG TOP RENDEMENT 2 % en zouden we in 2016 een 2de contract afsluiten (vermoedelijk Generali - Self Life Dynamico) om over de 2 contracten samen het max bedrag te storten.
Ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat men de looptijd het beste tot na de 65ste verjaardag laat doorlopen om nog van het 30% belastingsvoordeel te kunnen genieten en hierbij raadt men zelf looptijden tot 90-99 jaar aan.
Houden te lange looptijden geen risico in gezien de uitstapkosten voor mocht men toch vroeger budget nodig hebben en gedeeltelijk wil uitstappen?
Hierbijgevoegd de huidige clausules (uitstapkosten en looptijd) van AG Top Rendement.
--------------------
Uitstapkosten
Geen uitstapkosten op einddatum of bij overlijden van de verzekerde.
De afkoopvergoeding bedraagt (uitgedrukt in % van de afgekochte reserve):
- voor het gedeelte belegd in het afgezonderd fonds (tak 21):
1 % vermenigvuldigd met de nog te verstrijken duur van het contract, uitgedrukt in jaren en maanden, met een
maximum van 5 % en waarbij elke maand telt voor 1/12de (voor de contracten pensioensparen en langetermijnsparen:
0 % gedurende de laatste 5 jaar van het contract).
Looptijd
De looptijd van het contract wordt gekozen door de klant maar met een minimum van:
- sparen zonder belastingvermindering: minimum 8 jaar en 1 dag;
- langetermijnsparen: 10 jaar en de minimum eindleeftijd moet 65 jaar zijn;
- pensioensparen: 10 jaar.
Begindatum: dag van ontvangst van de premie.
Einddatum wordt in de bijzondere voorwaarden vermeld.
In geval van overlijden van de verzekerde eindigt de verzekering.
-----------------------
Gezien bovenstaande clausules en om zoveel mogelijk opties open te houden, start men niet het beste met een looptijd van max 70 jaar?
De reden hierachter is dat men dan tussen zijn 65ste en 70ste zijn inkomsten / de fiscale toestand / de behoefte aan budget / max te storten bedrag / … kan evalueren en dat men mocht het nodig zijn aan 0% kan opvragen.
Indien de toestand het toelaat verschuift men dan de looptijd naar later.
Wat is jullie looptijd?
Hoe vlot kan men de looptijd van een AG Top Rendement contract aanpassen?
Dank bij voorbaat om jullie inzichten te delen.
Groeten,
Frankiebis
Moet men nu op 65 jaar het maximum storten of niet?jv1 schreef:Ik had begrepen dat er geen vrije stortingen mogelijk waren en dat een storting hoger dan voorzien altijd een wijziging van het contract met zich meebracht. Dit wil dus zeggen dat men moet zorgen dat het laatste jaar voor 65 jaar best het maximum stort want daarna zou dit niet meer kunnen want meer storten dan voorzien is volgens info die ik heb een wijziging van het contract. Wie kan hier uitsluitsel over geven? Vraag het aan Asuralia?
Het is inderdaad een principe van vrije stortingen.
Je zal steeds bericht krijgen van AG om het "voorziene bedrag" te storten , maar dit is enkel maar een herrinering.
Als je het contract afsluit op bijvoorbeeld 30jaar. Kan je kiezen wat je stort tot max 55, dan mag je niet meer verhogen anders gaat de fiscus moeilijk doen, verlagen kan je wel nog steeds. Dus in de laatste 10 stortingen van je contract mag je NIET verhogen. (reden -> Je kan anders profiteren van extra fiscaal voordeel gedurende 5 jaar omdat de belasting geheven wordt op 60)
Je zal steeds bericht krijgen van AG om het "voorziene bedrag" te storten , maar dit is enkel maar een herrinering.
Als je het contract afsluit op bijvoorbeeld 30jaar. Kan je kiezen wat je stort tot max 55, dan mag je niet meer verhogen anders gaat de fiscus moeilijk doen, verlagen kan je wel nog steeds. Dus in de laatste 10 stortingen van je contract mag je NIET verhogen. (reden -> Je kan anders profiteren van extra fiscaal voordeel gedurende 5 jaar omdat de belasting geheven wordt op 60)