Verkoop 3 soorten kasbons
TIP
Verkoop 3 soorten kasbons
Beste,
Op dit ogenblik heb ik nog drie soorten kasbons in portefeuille bij de Bank van de Post:
KB 5 jaar uitkering 3% (vervaldag 01/03/2015) code BE3897293275
KB 7 jaar uitkering 3,5% (vervaldag 01/12/2016) code BE3897233644
Kasbon distrib. 5 jaar 2% (vervaldag 16/01/2018) code BE6210923130
Zou ik echter niet beter zijn bepaalde kasbons te verkopen? Ik lees immers in bepaalde topics dat deze aan een hogere koers genoteerd staan dan toen ik ze kocht en dus beter af zou zijn door ze te verkopen. Geldt dit voor alle drie mijn soorten kasbons?
Hoeveel kan ik voor deze kasbons dan vragen? Moet de Bank van de Post deze prijs betalen of kunnen ze me ook een lager bod doen? Ik zou op zijn minst graag wel mijn inleg terughebben.
Alvast bedankt voor de hulp want het is niet allemaal even duidelijk voor mij
Op dit ogenblik heb ik nog drie soorten kasbons in portefeuille bij de Bank van de Post:
KB 5 jaar uitkering 3% (vervaldag 01/03/2015) code BE3897293275
KB 7 jaar uitkering 3,5% (vervaldag 01/12/2016) code BE3897233644
Kasbon distrib. 5 jaar 2% (vervaldag 16/01/2018) code BE6210923130
Zou ik echter niet beter zijn bepaalde kasbons te verkopen? Ik lees immers in bepaalde topics dat deze aan een hogere koers genoteerd staan dan toen ik ze kocht en dus beter af zou zijn door ze te verkopen. Geldt dit voor alle drie mijn soorten kasbons?
Hoeveel kan ik voor deze kasbons dan vragen? Moet de Bank van de Post deze prijs betalen of kunnen ze me ook een lager bod doen? Ik zou op zijn minst graag wel mijn inleg terughebben.
Alvast bedankt voor de hulp want het is niet allemaal even duidelijk voor mij

Re: Verkoop 3 soorten kasbons
Bij een kasbon ben je afhankelijk van de goodwill van de uitgevende bank: er is geen tweede hands markt zoals die er wel is voor bv obligaties. Ik vrees dat je weinig maneuver ruimte hebt en hun voorstel zal moeten aanvaarden. Ze zijn evenwel niet verplicht om die terug te nemen. Als commerciële geste kunnen ze dat wel doen (aan ongeveer gangbare prijzen).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een kasbon heeft wel degelijk een officiele koers !!!
IK heb een paar jaar geleden hetzelfde gedaan. Kasbon vd Post verkocht aan 114%
Ga gewoon naar de post en vraag naar de actuele koers.
Zij kunnen u die gemakkelijk geven.
Alles gebeurt officieel en korrekt en zeker niet volgens "goodwill" !!
Bereken dan of het interessant is om te verkopen of niet.
IK heb een paar jaar geleden hetzelfde gedaan. Kasbon vd Post verkocht aan 114%
Ga gewoon naar de post en vraag naar de actuele koers.
Zij kunnen u die gemakkelijk geven.
Alles gebeurt officieel en korrekt en zeker niet volgens "goodwill" !!
Bereken dan of het interessant is om te verkopen of niet.
Ik heb niet beweerd dat BPost incorrect zou handelen. Ik heb alleen geschreven dat de bank niet verplicht is deze kasbon terug te kopen. De aangeboden prijs zal een weerspiegeling zijn van de interestevolutie sinds de aankoop en de verlopen rente op die kasbon. Die is gemakkelijk via een formule te berekenen. Op een echte (tweede hands) markt kunt u over deze berekende prijs nog onderhandelen. Dat zal niet het geval zijn bij de bank. In die zin ben je afhankelijk van hun goede wil.JRS schreef:Alles gebeurt officieel en korrekt en zeker niet volgens "goodwill" !!...
(Tenzij dat BPost in hun algemene voorwaarden expliciet zou stellen dat ze de KB op eender welk moment zullen terugkopen. Een Kasbon is ten slotte een contract tussen u en de uitgevende bank. Ik ken evenwel hun voorwaarden niet.)
De huidige brutorente op een kasbon van 7 jaar bij de Bank van de Post bedraagt op dit moment 1%.
Dus eigenlijk zou de Bank van de Post mijn kasbons allemaal aan een hogere prijs moeten inkopen dan wat ik er voor betaald heb. Correct of niet?
Dus eigenlijk zou de Bank van de Post mijn kasbons allemaal aan een hogere prijs moeten inkopen dan wat ik er voor betaald heb. Correct of niet?
Als u voor de einddatum uw kasbons wil verkopen, kan uw bank ze terugkopen (opgelet: ze is niet verplicht). De waarde die u dan krijgt, hangt af van de intrestvoeten op de markt en van de kosten die de bank aanrekent. Het is dus niet zeker dat u uw startkapitaal zal recupereren.
Ga gewoon naar de Post en vraag naar de koers.Kevla schreef:De huidige brutorente op een kasbon van 7 jaar bij de Bank van de Post bedraagt op dit moment 1%.
Zoals eerder gezegd heb ik dit al zelf gedaan met heel wat winst.
Winst maken bij de verkoop zul je zeker.
Je moet dan enkel berekenen of deze winst groter is dan het totaal van de nog lopende rente voor de komende jaren.