Nieuwe bank op komst? NewB
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe bank op komst? NewB
Als ik eens de "wie is wie" bekijk bij NewB is mijn goesting direct over. Zie dat er ex-Bacob'ers tussen zitten én ACV (BHV) is lid. HmHm; misschien kunnen ze Arcopar-aandelen verkopen. Onze lieve ACV'ers en Dexia'tjes hebben er heel wat ervaring in. Zal mijn 120 euro beleggen in iets anders.
Ik heb de jaarrekeningen eens bekeken. Ik ben hier geen held in maar als ik zie:
Wilt dit zeggen dat ze goed bezig zijn met het geïnvesteerd kapitaal op te doen?Over te dragen winst (verlies) (+)/(-) 14: -1.096.617
Geplaatst kapitaal 100: 1.362.640
Geld dat er momenteel in kas zit? Is dit niet weinig voor een bank die in feite nog moet opgericht worden?Liquide middelen 54/58: 118.402
Hopen dat ze investeerders kunnen blijven aanspreken zeker? Het lijkt me anders moeilijk de lonen correct te blijven betalen...Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen (+)/(-) 5.6 62: 173.752
NewB is een project in opstartfase. Er zijn geen (noemenswaardige) inkomsten, maar (nagenoeg) uitsluitend uitgaven (lees: lonen). Het is dus normaal, en ook door hen steeds zo gecommuniceerd, dat al het geïnvesteerde geld wordt gebruikt voor de opstart.
Mocht op een bepaald moment besloten worden dat het effectief oprichten van een bankstructuur onmogelijk is, zal iedereen z'n inleg dus verliezen. Dat is helemaal niets om verontwaardigd over te zijn; iedereen die 120 euro heeft geïnvesteerd, heeft daar op voorhand kennis van kunnen nemen.
Het is trouwens zeer waarschijnlijk dat NewB in de niet al te verre toekomst nog eens met de pet rondgaat, met andermaal het doel om nog een werkingsjaar te kunnen financieren. Misschien helpt het om die aandelen eerder als gift te beschouwen dan als investering.
Zolang er niet een paar grote investeerders worden gevonden om het project in een stroomversnelling te brengen, zal dat noodgedwongen de werkwijze van NewB moeten blijven.
Mocht op een bepaald moment besloten worden dat het effectief oprichten van een bankstructuur onmogelijk is, zal iedereen z'n inleg dus verliezen. Dat is helemaal niets om verontwaardigd over te zijn; iedereen die 120 euro heeft geïnvesteerd, heeft daar op voorhand kennis van kunnen nemen.
Het is trouwens zeer waarschijnlijk dat NewB in de niet al te verre toekomst nog eens met de pet rondgaat, met andermaal het doel om nog een werkingsjaar te kunnen financieren. Misschien helpt het om die aandelen eerder als gift te beschouwen dan als investering.
Zolang er niet een paar grote investeerders worden gevonden om het project in een stroomversnelling te brengen, zal dat noodgedwongen de werkwijze van NewB moeten blijven.
ooit was er eens een groep "new beat " of zoiets, als een raket omhoog gegaan, nadien oa in de pysciatrie beland enz, nu schiet er geen vijs meer van over
Hier kun je al zien hoeveel mondjes ( bestuurders ) er moeten gevoed worden
https://newb.coop/sites/default/files/a ... g_2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://newb.coop/sites/default/files/a ... g_2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
NewB zoekt vers geld...
http://www.tijd.be/detail.art?a=9578366" onclick="window.open(this.href);return false;
Je mag nu als coöperant al 1.000 euro inleggen...
http://www.tijd.be/detail.art?a=9578366" onclick="window.open(this.href);return false;
Je mag nu als coöperant al 1.000 euro inleggen...
Maar de plannen zijn wel concreter geworden. Tegen april 2015 zou NewB zijn eerste financieel product op de markt brengen. Iets nieuws op de Belgische markt. Wat het zal zijn kan men nu nog niet zeggen omdat anders andere spelers met het idee zullen gaan lopen. Het gaat in samenwerking zijn met een bestaande bank omdat NewB nog geen bank is.
Wat het ook is er zou een fysiekkaartje met het logo van NewB er op bij betrokken zijn en het product zou na een of twee jaar inkomsten moeten opleveren voor NewB. Op die wijze zou de coöperatieve een eigen inkomstenstroom hebben. En dit los van het al dan niet hebben van een banklicentie.
De hoop is dat door het hebben van een eigen financieel product NewB geloofwaardiger zal overkomen en zo meer operatieve investeerders kan aantrekken. En ook iets heeft om op terug te vallen als het bekomen van de licentie langer zal duren dan nu gehoopt; 2016.
Wat het ook is er zou een fysiekkaartje met het logo van NewB er op bij betrokken zijn en het product zou na een of twee jaar inkomsten moeten opleveren voor NewB. Op die wijze zou de coöperatieve een eigen inkomstenstroom hebben. En dit los van het al dan niet hebben van een banklicentie.
De hoop is dat door het hebben van een eigen financieel product NewB geloofwaardiger zal overkomen en zo meer operatieve investeerders kan aantrekken. En ook iets heeft om op terug te vallen als het bekomen van de licentie langer zal duren dan nu gehoopt; 2016.
Ik huiver er al van als ik zie wie tot de stichtende organisaties behoren. ABVV en Co. Faillissement gegarandeerd inclusief zwart geld in buitenland. Zou Immo DL ook klant worden?
Een gokje... Befluis?Giskart schreef:Het gaat in samenwerking zijn met een bestaande bank
Die hebben met dat soort zaken alleszins véél ervaring...

Neen, eerder Dexia.
Inhaalmaneuver?stany schreef:Neen, eerder Dexia.
NewB ziet cash snel opdrogen
"NewB ziet cash snel opdrogen", aldus De Tijd.
http://alturl.com/mkev7" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort uittreksel:
NewB maakte in 2014 ruim 1 miljoen euro verlies.
Of een 21 euro per particuliere coöperant. Voor 2014.
NewB's omzet in 2014 kwam uit op een schamele 7.300 euro
Of 15 cent per per particuliere coöperant.
Nou moe
http://alturl.com/mkev7" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort uittreksel:
NewB maakte in 2014 ruim 1 miljoen euro verlies.
Of een 21 euro per particuliere coöperant. Voor 2014.
NewB's omzet in 2014 kwam uit op een schamele 7.300 euro
Of 15 cent per per particuliere coöperant.
Nou moe

Tja, eigenlijk is dat "normaal" ... toch voor dit. Ze lenen geen kapitaal door. Ze kopen geen eigendom dat iets kan opbrengen. Ze hebben geen winkel waar ze iets verkopen of fabriekje om iets te maken.
Het is enkel een fabriekje om geld te verbanden met als doel, hoop, een bank te worden, ooit. Men is aandeelhouder van een droom, niet een investering. Op 13 juni is er terug een aandeelhoudersvergadering zijn en dus terug nieuws.
Het is enkel een fabriekje om geld te verbanden met als doel, hoop, een bank te worden, ooit. Men is aandeelhouder van een droom, niet een investering. Op 13 juni is er terug een aandeelhoudersvergadering zijn en dus terug nieuws.
Klopt, een doodgeboren kind waar alleen enkele bestuurders tijdelijk een inkomen mee gaan verdienen op kap van de brave/idealistische aandeelhouders.
Ik heb begrepen dat het hoofdzakelijk consultants zijn die door de bestuurders geraadpleegd worden om te zien hoe je een bank van de grond krijgt.Ardennois schreef:...alleen enkele bestuurders tijdelijk een inkomen mee gaan verdienen op ...