Apple
TIP
Re: Apple
Ik redeneer niet op kwartaalbasis, sintorama. Ik heb en zal ook nooit Samsung hebben.
Welk ander criterium gebruik jij dan om te bepalen of de recent gelanceerde productenh al dan niet aanslaan? Dan zullen we die gegevens er even bij halen...jens_dev schreef:Ik redeneer niet op kwartaalbasis, sintorama. Ik heb en zal ook nooit Samsung hebben.
Iedereen zit al jaren te beweren dat Apple niet innoveert en als je sommige reacties leest is Apple al zo goed als failliet ten voordele van Samsung. De realiteit is echter andersom. Apple zit nog steeds in een stijgende lijn zit, en zelfs de meest recente kwartaalresultaten ondersteunen deze stelling.
Ik zie Apple vooral geld in het buitenland parkeren en nauwelijks innoveren.
Ik geloof gewoon dat er op langere termijn andere bedrijven zullen profiteren van toekomstige trends, zoals Google.
Waar staat Apple binnen pakweg 10 jaar. En waar Google?
Ik geloof gewoon dat er op langere termijn andere bedrijven zullen profiteren van toekomstige trends, zoals Google.
Waar staat Apple binnen pakweg 10 jaar. En waar Google?
Nauwelijks innoveren? Hoe definieer jij dan het concept "innovatie"? Misschien dat innovatie voor jou betekent dat je met baanbrekende ideeen naar voor komt, radicaal nieuwe uitvindingen, nooit eerder ontwikkelde concepten. In dat geval is Apple geen innoverend bedrijf nee. En dat zijn ze ook nooit geweest. Apple heeft de PC niet uitgevonden, de smartphone niet, de tablet niet, de smartwatch niet, de app store niet, mp3 spelers niet,... En toch is het een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld geworden, gek he? Apple's definitie van innovatie is immers iets anders. Voorbeeld 1: iPhone. Niets aan de iPhone was baanbrekend nieuw. Touchscreens? Bestonden reeds meer dan een decennia. Orientatie-sensoren? Bestonden reeds jaren in digitale camera's (om automatisch onderscheid tussen portrait en landscape te maken), GPS chips? Wifi ontvangers? Het concept van applicaties die je online kunt kopen? Niets was nieuw op die iPhone. Maar Apple raapte de diverse technologien tesamen, maakt het tot een bijna perfect en gebruiksvriendelijk product en bouwt een ecosysteem uit. De rest is geschiedenis.jens_dev schreef:Ik zie Apple vooral geld in het buitenland parkeren en nauwelijks innoveren. (..)
Ander voorbeeld: Apple Pay. Kun jij me zeggen wat baanbrekend nieuw is bij Apple Pay? Niets. NFC chips bestaan al decennia, kredietkaarten ook, en diverse bedrijven zijn Apple al voorgeweest. Wat Apple doet is een gefaald iets oprapen, nagaan waarom het niet werkte, verbetert het waar nodig, maakt het gebruiksvriendelijk, bouwt een ecosysteem uit met alle nodige partners en heeft een verdienmodel weten onderhandelen dat veel beter is dan wat ooit tevoren gedaan is.
De eerste échte smartphone was volgens mij wel degelijk de iPhone midden 2007. Androidtoestellen kwamen er pas eind 2008.
Apple Pay zie ik niet doorbreken. Het is restrictief, net zoals de hele iOS en mentaliteit van Apple. Verschil met Google is dag en nacht.
Ja, Apple maakt veel winst. De marges zijn immers heilig, zelfs al gaat dat ten koste van marktaandeel. Apple staat sterk in de VS, waar nog? Hun 'goedkoop' toestel voor opkomende markten flopte volledig omdat de prijs belachelijk was (marges, remember). Verder een mooie opsomming van hun geschiedenis, maar opnieuw, waar zie je Apple binnen 10 jaar? Bedrijven zoals Windows, Nokia en IBM stonden vroeger ook aan de top van hun sector.
Apple Pay zie ik niet doorbreken. Het is restrictief, net zoals de hele iOS en mentaliteit van Apple. Verschil met Google is dag en nacht.
Ja, Apple maakt veel winst. De marges zijn immers heilig, zelfs al gaat dat ten koste van marktaandeel. Apple staat sterk in de VS, waar nog? Hun 'goedkoop' toestel voor opkomende markten flopte volledig omdat de prijs belachelijk was (marges, remember). Verder een mooie opsomming van hun geschiedenis, maar opnieuw, waar zie je Apple binnen 10 jaar? Bedrijven zoals Windows, Nokia en IBM stonden vroeger ook aan de top van hun sector.
Sorry, maar de enige bestaansreden van Google producten is om te weten te komen wie je bent en wat je doet. Als je denkt dat Android "open" is, dan raad ik je aan om de broncode eens op te halen en ze te compileren. Je zult merken dat de cruciale gedeeltes in Android OS ook gesloten zijn. En Google weer maar al te goed waarom.Verschil met Google is dag en nacht.
Voor elk product dat Google "gratis" aanbiedt, ben jij geen klant. Jij bent het product dat aan hun adverteerders verkocht wordt. Google is en blijft een advertentie firma, die software en hardware aanbiedt met als enig doel "betere advertenties serveren".
Apple is niet heilig, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om Google te gebruiken. Bah.
Daar ben ik het niet met je eens. Ik zie Apple Pay juist wel doorbreken. Een van de cruciale factoren om door te breken zijn de overeenkomsten met banken, retailers etc. Dat is nu net een punt waarop eerdere systemen gefaald hebben en waar Apple zeer goed zijn huiswerk gemaakt heeft de voorbije jaren.jens_dev schreef:(...)Apple Pay zie ik niet doorbreken. Het is restrictief, net zoals de hele iOS en mentaliteit van Apple. Verschil met Google is dag en nacht.
Het verschil met Google is inderdaad dag en nacht. Het systeem van Apple is namelijk het enige systeem dat gebruiksvriendelijkheid koppelt met veiligheid en privacy. Dat is een bijna onmogelijke evenwichtsoefening waar Apple nu net zeer goed in geslaagd is.
Het businessmodel van Apple spreekt boekdelen. De deal die Apple hier uit de wacht heeft weten te slepen is veel beter dan bvb Google. ALS het systeem doorbreekt op grote schaal (en vergis je niet, dat is een lange termijn uitdaging), dan heeft Apple hier een nieuwe eindeloze geldkoe in handen, zonder dat het ook maar iets moet doen.
Uiteraard kan ik niet voorspellen wat de toekomst gaat brengen, maar aan de toekomst bouwen dat doe je vandaag. En ik zie niet waar Apple minder zou doorbreken met nieuwe producten of minder innovatief zijn dan in het verleden. Ik vind het jammer dat je die claim niet wat meer substantieert.
Apple heeft een bepaalde cool-factor of noem het x-factor.
Iets waar veel andere bedrijven enorm jaloers op zijn, andere helemaal niet omdat ze andere kwaliteiten hebben.
Ik kom geregeld in de US, je moet eens de Windows store met de Apple store vergelijken (in bvb dezelfde Mall).
Ze hebbend de Wstore een soort van Apple store look willen geven, raar.
Het is daar een dooie boel.
Bij Apple moet je wachten om 1 van de 25 verkopers te kunnen spreken.
In de W store staan de verkopers zich te pletter te leunen of spellekes te spelen.
Soms moet iets niet super goed zijn, als het maar cool is.
Dat is ook een gevaar voor Apple.
Als ineens alle hipsters en adepten er geen zin meer in hebben, dan kan het snel gaan.
Dan zal er een andere Steve Jobs moeten opstaan om de boel bij te sturen.
Als ik vandaag Apple aandelen koop, dan kan het goed zijn dat ik het volgend jaar maart al niet meer heb.
Al zit er ook al heel veel Apples in mijn fondsen, die heb ik voor de long-term.
Maar in die fondsen zit ook Google en Samsung, alle een beetje van alles.
Iets waar veel andere bedrijven enorm jaloers op zijn, andere helemaal niet omdat ze andere kwaliteiten hebben.
Ik kom geregeld in de US, je moet eens de Windows store met de Apple store vergelijken (in bvb dezelfde Mall).
Bij Apple moet je wachten om 1 van de 25 verkopers te kunnen spreken.
In de W store staan de verkopers zich te pletter te leunen of spellekes te spelen.
Soms moet iets niet super goed zijn, als het maar cool is.
Dat is ook een gevaar voor Apple.
Als ineens alle hipsters en adepten er geen zin meer in hebben, dan kan het snel gaan.
Als ik vandaag Apple aandelen koop, dan kan het goed zijn dat ik het volgend jaar maart al niet meer heb.
Al zit er ook al heel veel Apples in mijn fondsen, die heb ik voor de long-term.
En hoe denk je dat je als bedrijf aan die x-factor komt? Dat gaat niet zomaar per ongeluk. Dat is een combinatie van heel veel factoren, en een van de hoekstenen is de enorme zorg voor look-and-feel en user experience die in Apple producten zit. Vergelijk een willekeurige laptop met een Apple laptop. De ene is een plastieken bak, slordig afgewerkt en gewoon Windows erop gesmeten. De andere is een prachtig stuk design, uit aluminium gekerfde stukje vakwerk waarbij over werkeljik alles is nagedeacht. Ik geef een voorbeeld: De stroomdraad. Op elke willekeurige laptop is dat een goedkope draad die vasthangt aan een loodzware baksteen als transformator. Meestal moet je rechtstaan om over je scherm heen te kijken en de aansluiting van dat ding achteraan je laptop te zoeken. Bij een Apple laptop is dit een dunne draad (die nooit zo vervelend in de knoop geraakt) met een uiterst lichte adaptor, waarvan de stroomdraad met een magneetje aan de zijkant van je laptop vastklikt. Je kunt deze blind bevestigen, de aansluiting "klikt" als het ware vanzelf vast. Als je per ongeluk met je voet achter de stroomdraad blijft haken trek je de aansluiting los zodat je laptop niet op de grond dondert. Zo simpel, en toch zo geniaal. Waarom doen andere bedrijven niet eens die moeite? En zo gaat dat over werkelijk elk aspect van een Apple product. Tot en met de verpakking toe is er zeer goed nagedacht over de "user experience". Dat is geen hocus pocus x-factor die zomaar willekeurig over een merk neerdaalt. Dat is het resultaat van heel veel werk, inzicht, kwaliteitszorg etc.Jhn schreef:Apple heeft een bepaalde cool-factor of noem het x-factor.
Dat lijkt me nogal logisch. MS maakt een besturingssysteem dat (of je het nu wilt of niet) op elke plastieken laptop ter wereld standaard geinstalleerd staat. Waarom in 's hemelsnaam zou je een winkel daarvan willen bezoeken? Wat denk je daar aan te treffen?Jhn schreef: Ik kom geregeld in de US, je moet eens de Windows store met de Apple store vergelijken (in bvb dezelfde Mall).
Voel jij plots de drang om een winkel van Bosch te gaan bezoeken omdat er toevallig ruitenwissers van Bosch op je auto gemonteerd stonden?
Ah, en dat is nu net het punt waar jij de mist in gaat. Voor iets om cool te zijn, moet het namelijk eerst super goed zijn. DAT is de realiteit. Zonder een bepaald basis van kwaliteit kom je er nooit. Wat die "kwaliteit" is, verschilt natuurlijk van merk tot merk. Voor Ryanair of Aldi is dat bvb iets totaal anders dan voor Porsche of Rolex. Maar er moet sowieso iets zijn waar het merk in uitblinkt, anders kom je er niet.Jhn schreef: Soms moet iets niet super goed zijn, als het maar cool is.
Hetgeen waarin Apple uitblinkt zijn nu net zaken die helemaal niet trend of modegevoelig zijn. Dus die eerste bewering heeft weinig grond. Het gevaar is dan ook niet dat iedereen plots een ander merk van smartphone gaat kopen, maar dat de markt van smartphones op zich wordt ingepalmd door iets nieuws. Als er nu 1 bedijrf ter wereld is dat niet bang is om zijn eigen producten te kannibaliseren is het wel Apple. Kijk bvb naar de iPod.Jhn schreef: Als ineens alle hipsters en adepten er geen zin meer in hebben, dan kan het snel gaan.
Het aankopen van Apple aandelen lijkt mij persoonlijk (maar wie ben ik?) extreem risicovol. Het bedrijf heeft wat mij betreft een mooie toekomst, niets wijst op het tegendeel. Maar het aandeel is al waanzinnig duur. Ik zou er kilometers vandaan blijven. Investeren in Apple is wat je 10 jaar geleden had moeten doen.Jhn schreef: Als ik vandaag Apple aandelen koop, dan kan het goed zijn dat ik het volgend jaar maart al niet meer heb.
Apple Pay is, naar goede gewoonte, enkel voor Apple-toestellen. De VS zijn een van de weinige markten waar hun marktaandeel groot genoeg is om die dienst succesvol uit te rollen. Zie je Apple de dienst openstellen voor andere besturingsssystemen? Have they ever?
Apple Pay werkt op basis van NFC. Volgens mij krijgen ze zelfs geen transactiegegevens in handen, dus kunnen ze die ook niet gebruiken/uitbuiten.
@Inmaken
Ja, én? Ik ben het met je eens. Het gaat hier echter niet over wat ik persoonlijk gebruik, maar welke speler in de toekomst het meest zal profiteren. Google zit effectief op een schat aan gegevens en draait wereldwijd op meer dan 80% van de smartphones.
Apple Pay werkt op basis van NFC. Volgens mij krijgen ze zelfs geen transactiegegevens in handen, dus kunnen ze die ook niet gebruiken/uitbuiten.
@Inmaken
Ja, én? Ik ben het met je eens. Het gaat hier echter niet over wat ik persoonlijk gebruik, maar welke speler in de toekomst het meest zal profiteren. Google zit effectief op een schat aan gegevens en draait wereldwijd op meer dan 80% van de smartphones.
Tot die consumenten beginnen beseffen dat hun telefoons nauwelijks updates krijgen van Android omdat het business model van hun telefoon fabrikant gewoon anders is: telefoons verkopen met een kleine marge en dat inhalen met volume. Als je investeert in een duurder toestel van Apple, dan weet je dat je de komende 2-3-4 jaar updates van iOS zult krijgen en dat je toestel "mee" is. Toegegeven: de updates van iOS 3 jaar na aankoop laat je beter voor wat ze zijn, omdat je hardware die nauwelijks aan kan.Het gaat hier echter niet over wat ik persoonlijk gebruik, maar welke speler in de toekomst het meest zal profiteren. Google zit effectief op een schat aan gegevens en draait wereldwijd op meer dan 80% van de smartphones.
Maar toch: een betere strategie dan Android.
Ontwikkelaars haken nu al af van Android omdat een gemiddelde Android gebruiker veel minder uitgeeft aan apps. En de dag komt dichter dat iedereen gaat beseffen dat Android enkel dient om Google te voeden met hun privacy.
Ieder zijn keuze. Ik vind het gewoon belangrijk om mensen te informeren van de ware bedoeling van Google.
- Android wordt regelmatig geüpdatet; voel je je voldoende vertrouwd met het systeem om gefundeerde uitspraken te doen?
- Welke telefoons 'fabriceert' Google?
- "Verkopen met kleine marge en inhalen met volume"? Waar denk je dat Google haar inkomsten haalt?!
- "Ontwikkelaars haken af" is volkomen onzin. Waar haal je dat? Een gemiddelde Android gebruiker geeft inderdaad minder uit, maar ze zijn wel met 8x meer.
- Welke telefoons 'fabriceert' Google?
- "Verkopen met kleine marge en inhalen met volume"? Waar denk je dat Google haar inkomsten haalt?!
- "Ontwikkelaars haken af" is volkomen onzin. Waar haal je dat? Een gemiddelde Android gebruiker geeft inderdaad minder uit, maar ze zijn wel met 8x meer.
Ja, ik voel me voldoende vertrouwd met de materie. Ik heb niet gezegd dat Android geen updates krijgt. Ik heb gezegd dat zéér veel telefoons die Android updates niet krijgen. Ik zie op de telefoons rond mij dat enkel de duurdere modellen updates krijgen. Wie het voorbij jaar een instap Android telefoon kocht, gaat nooit Lollipop draaien. Da's de harde realiteit.jens_dev schreef:- Android wordt regelmatig geüpdatet; voel je je voldoende vertrouwd met het systeem om gefundeerde uitspraken te doen?
Geen. Ze leveren enkel de software die fabrikanten gebruiken zodat Google gevoed wordt met privacy van de gebruiker. Als ik ergens gezegd heb dat Google telefoons maakt, dan mijn excuses.jens_dev schreef:- Welke telefoons 'fabriceert' Google?
Advertenties.jens_dev schreef:- "Verkopen met kleine marge en inhalen met volume"? Waar denk je dat Google haar inkomsten haalt?!
Aangezien ik in de sector zit, zal ik toehappen. Voor een ontwikkelaar heeft het aantal gebruikers van een platform geen énkel nut als die gebruikers geen geld willen uit geven. Misschien moet je eens Googlen (duh) naar blogposts van ontwikkelaars die het Android platform verlaten. Samengevat: kost van ontwikkeling is te groot, kost van support is te groot (er is altijd wel een telefoon waarop een app weigert te werken) en de inkomsten zijn nihil.jens_dev schreef:- "Ontwikkelaars haken af" is volkomen onzin. Waar haal je dat? Een gemiddelde Android gebruiker geeft inderdaad minder uit, maar ze zijn wel met 8x meer.
Nog iets?
Uiteraard. Apple heeft immers geen controle over de security van toestellen die het niet ontwikkeld heeft met software die het niet ontwikkeld heeft.jens_dev schreef:Apple Pay is, naar goede gewoonte, enkel voor Apple-toestellen.
Het is vrij logisch dat Apple begint op de thuismarkt, daar waar de connectie met retailers en banken het grootst is evenals de marktpenetratie van de iToestellen. De bewering dat de markt elders onvoldoende groot is, daar zou ik graag van weten op welke gegevens je baseert.jens_dev schreef: De VS zijn een van de weinige markten waar hun marktaandeel groot genoeg is om die dienst succesvol uit te rollen.
Onmogelijk. Apple kan immers niet de security, de user experience en de privacy garanderen van een toestel met een OS dat het zelf niet ontwikkeld heeft. Dat is een technische belemmering eerder dan een ideologische.jens_dev schreef: Zie je Apple de dienst openstellen voor andere besturingsssystemen? Have they ever?
Exact. Google wilt gans de keten in kaart brengen van het idee tot "ik ben geinteresseerd in product X" (via Google search) tot en met het punt waar je product X aangekocht hebt bij winkel Y (via google wallet). De data en de analyze die men hier op kan loslaten met de bedoeling het process te beinvloeden is van grote waarde en wordt ten gelde gemaakt.jens_dev schreef: Apple Pay werkt op basis van NFC. Volgens mij krijgen ze zelfs geen transactiegegevens in handen, dus kunnen ze die ook niet gebruiken/uitbuiten.
Apple daarentegen garandeert je privacy. Niemand weet wat jij waar en wanneer gekocht hebt, behalve jij zelf. Dat is privacy.
Evolueert google/android niet stilaan naar auto updates van het besturingssysteem?
Zoals nu met Nexus & android 5.0.
Dit lijkt me een goede stap met het oog op ontwikkelaars.
Zoals nu met Nexus & android 5.0.
Dit lijkt me een goede stap met het oog op ontwikkelaars.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash