Dit kan beter
- Spaarvarken
- Full Member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 jun 2007
- Contacteer:
Dit kan beter
Op vrijdag 02/01/2015 heb ik een NIBC Direct Flex-rekening aangemaakt, en een paar minuten nadien heb ik een interne overschrijving uitgevoerd van mijn NIBC spaarrekening naar die nieuwe Flex-rekening niet verwachtend dat die rekening ook eerst moest geactiveerd worden door een eerste storting uit te voeren van mijn externe tegenrekening. Omdat het een interne storting was ging ik ervan uit dat die Flex-rekening direct actief was voor interne verrichtingen, dit lijkt me logisch. Ook het feit dat ik alles kon uitvoeren zonder daar een foutmelding over te krijgen steunde me in mijn overtuiging.
Het bedrag dat ik had overgeschreven van mijn NIBC Direct spaarrekening verscheen niet op mijn NIBC Direct Flex-rekening en werd ook niet in vermindering gebracht van die spaarrekening. Toen pas had ik een vermoeden dat het zo wel eens zou kunnen zijn.
Een paar uur nadien kreeg ik onderstaand e-mail bericht...
U hebt een storting naar uw spaarrekening uitgevoerd. Momenteel kan die overschrijving nog niet doorgaan omdat er nog geen eerste storting werd uitgevoerd van de opgegeven tegenrekening. De eerste storting dient om de beide rekeningen aan elkaar te koppelen. Zo kunnen we controleren of de beide rekeningen op dezelfde naam staan. De uitgaande betalingen gaan altijd via de tegenrekening zo zijn we ook zeker dat het geld altijd in uw handen blijft.
U kan uw tegenrekening vinden in de beveiligde bankomgeving onder de knop 'Internetspaarrekening' en daarna onder 'Rekeningoverzicht'.
Kan u alstublieft een nieuwe eerste storting doen van de correcte tegenrekening ? Wanneer we die van u ontvangen, kunnen we de huidige storting ook op de rekening bijschrijven. Uw huidige storting kan tot 6/01/2015 in wacht blijven staan.
Als u graag nog extra informatie wil, dan kan u altijd weer contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groeten,
Klantendienst NIBC Direct
Ok dan, deze e-mail bevestigde mijn vermoeden en ik heb dan ook nog diezelfde dag een storting van mijn tegenrekening uitgevoerd naar mijn nieuwe NIBC Flex-rekening.
Deze middag (maandag 05/01/2015) een e-mail gekregen dat mijn NIBC Direct Flex-rekening actief is.
En nu.
Een paar uur nadien heb ik ingelogd om te zien of die interne overschrijving daterend van vrijdag 02/01/2015 was uitgevoerd, Niet dus.
Tweede logische maar terug foute veronderstelling van me was dat ik die overschrijving terug moest invoeren aangezien dit bedrag nog steeds niet in vermindering was gebracht van mijn NIBC spaarboekje, dus heb ik dat dan ook meteen gedaan, en ja hoor dit bedrag verscheen direct op mijn Flex-rekening.
Dus eind goed al goed dacht ik, Helaas weer fout gedacht ( derde keer zeker? Goed hé?)
Nu zie ik toch wel dat het bedrag dat op vrijdag 02/01/2015 niet kon worden uitgevoerd om de reeds bekende redenen nu wel op die Flex-rekening staat met als datum van verrichting 02/01/2015 en valutadatum 05/01/2015. Dus m.a.w nu staat het dubbele van het bedrag dat voorzien was op die Flex-rekening.
Gelukkig gaat het maar om relatief kleine bedragen maar dit stemt me toch tot nadenken.
Als het niet mogelijk is een interne overschrijving uit te voeren op een rekening die nog niet werd geactiveerd moet dit dan ook op het moment zelf als men die transactie tracht uit te voeren vermeld en onmogelijk gemaakt worden en niet via een e-mail een paar uur nadien.
En ten tweede zou het maar normaal zijn dat de valutadatum gelijk is met de datum van verrichting in dergelijke situatie.
Het bedrag dat op 02/01/2015 niet kon worden overgeschreven en op mijn spaarrekening bleef staan werd pas op 05/01/2015 van die spaarrekening gehaald dus datum verrichting is gelijk aan 05/01/2015 en niet 02/01/2015.
Waarom moet er trouwens een halve dag zitten tussen de activering van mijn Flex-rekening en die zogezegde storting in wacht die alsnog werd uitgevoerd? Had dit gelijk met de activering van mijn rekening moeten gebeuren dan zou ik nooit die tweede storting hebben gedaan.
Het bedrag dat ik had overgeschreven van mijn NIBC Direct spaarrekening verscheen niet op mijn NIBC Direct Flex-rekening en werd ook niet in vermindering gebracht van die spaarrekening. Toen pas had ik een vermoeden dat het zo wel eens zou kunnen zijn.
Een paar uur nadien kreeg ik onderstaand e-mail bericht...
U hebt een storting naar uw spaarrekening uitgevoerd. Momenteel kan die overschrijving nog niet doorgaan omdat er nog geen eerste storting werd uitgevoerd van de opgegeven tegenrekening. De eerste storting dient om de beide rekeningen aan elkaar te koppelen. Zo kunnen we controleren of de beide rekeningen op dezelfde naam staan. De uitgaande betalingen gaan altijd via de tegenrekening zo zijn we ook zeker dat het geld altijd in uw handen blijft.
U kan uw tegenrekening vinden in de beveiligde bankomgeving onder de knop 'Internetspaarrekening' en daarna onder 'Rekeningoverzicht'.
Kan u alstublieft een nieuwe eerste storting doen van de correcte tegenrekening ? Wanneer we die van u ontvangen, kunnen we de huidige storting ook op de rekening bijschrijven. Uw huidige storting kan tot 6/01/2015 in wacht blijven staan.
Als u graag nog extra informatie wil, dan kan u altijd weer contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groeten,
Klantendienst NIBC Direct
Ok dan, deze e-mail bevestigde mijn vermoeden en ik heb dan ook nog diezelfde dag een storting van mijn tegenrekening uitgevoerd naar mijn nieuwe NIBC Flex-rekening.
Deze middag (maandag 05/01/2015) een e-mail gekregen dat mijn NIBC Direct Flex-rekening actief is.
En nu.
Een paar uur nadien heb ik ingelogd om te zien of die interne overschrijving daterend van vrijdag 02/01/2015 was uitgevoerd, Niet dus.
Tweede logische maar terug foute veronderstelling van me was dat ik die overschrijving terug moest invoeren aangezien dit bedrag nog steeds niet in vermindering was gebracht van mijn NIBC spaarboekje, dus heb ik dat dan ook meteen gedaan, en ja hoor dit bedrag verscheen direct op mijn Flex-rekening.
Dus eind goed al goed dacht ik, Helaas weer fout gedacht ( derde keer zeker? Goed hé?)
Nu zie ik toch wel dat het bedrag dat op vrijdag 02/01/2015 niet kon worden uitgevoerd om de reeds bekende redenen nu wel op die Flex-rekening staat met als datum van verrichting 02/01/2015 en valutadatum 05/01/2015. Dus m.a.w nu staat het dubbele van het bedrag dat voorzien was op die Flex-rekening.
Gelukkig gaat het maar om relatief kleine bedragen maar dit stemt me toch tot nadenken.
Als het niet mogelijk is een interne overschrijving uit te voeren op een rekening die nog niet werd geactiveerd moet dit dan ook op het moment zelf als men die transactie tracht uit te voeren vermeld en onmogelijk gemaakt worden en niet via een e-mail een paar uur nadien.
En ten tweede zou het maar normaal zijn dat de valutadatum gelijk is met de datum van verrichting in dergelijke situatie.
Het bedrag dat op 02/01/2015 niet kon worden overgeschreven en op mijn spaarrekening bleef staan werd pas op 05/01/2015 van die spaarrekening gehaald dus datum verrichting is gelijk aan 05/01/2015 en niet 02/01/2015.
Waarom moet er trouwens een halve dag zitten tussen de activering van mijn Flex-rekening en die zogezegde storting in wacht die alsnog werd uitgevoerd? Had dit gelijk met de activering van mijn rekening moeten gebeuren dan zou ik nooit die tweede storting hebben gedaan.
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 22 dec 2011
- Contacteer:
Re: Dit kan beter
Beste,
Het klopt dat u geen interne overschrijving kan doen naar een nieuwe rekening, voordat u de rekening hebt geactiveerd door een eerste storting van de door u gekozen tegenrekening. Het invoegen van een foutmelding bij poging tot interne overschrijving naar een niet geactiveerde rekening is alvast een suggestie die wij meenemen voor ontwikkeling, waarvoor dank.
De interne overschrijving kwam in opschorting terecht, dwz werd in beraad gehouden, tot er een activatiestorting was. Zodra we die ontvangen hadden (zoals in de mail vermeld) kon uw interne overboeking gewoon doorgaan – tot 06/01/2015 was dat mogelijk - en had u die inderdaad geen 2de maal hoeven in te voeren. Bij activering wordt uw rekening gedeblokkeerd en zal de opgeschorte betaling nog moeten worden vrijgeven, vandaar de vertraging.
We onderzoeken waarom de valutadatum niet werd aangepast naar 02/01/2015. Daar komen we nog op terug van zodra we dat achterhaald hebben. Kan u alvast contact opnemen met ons contact center zodat we uw rekeningnummer & specifieke transacties kunnen opzoeken? Ons gratis nummer is 0800-63 500.
Het klopt dat u geen interne overschrijving kan doen naar een nieuwe rekening, voordat u de rekening hebt geactiveerd door een eerste storting van de door u gekozen tegenrekening. Het invoegen van een foutmelding bij poging tot interne overschrijving naar een niet geactiveerde rekening is alvast een suggestie die wij meenemen voor ontwikkeling, waarvoor dank.
De interne overschrijving kwam in opschorting terecht, dwz werd in beraad gehouden, tot er een activatiestorting was. Zodra we die ontvangen hadden (zoals in de mail vermeld) kon uw interne overboeking gewoon doorgaan – tot 06/01/2015 was dat mogelijk - en had u die inderdaad geen 2de maal hoeven in te voeren. Bij activering wordt uw rekening gedeblokkeerd en zal de opgeschorte betaling nog moeten worden vrijgeven, vandaar de vertraging.
We onderzoeken waarom de valutadatum niet werd aangepast naar 02/01/2015. Daar komen we nog op terug van zodra we dat achterhaald hebben. Kan u alvast contact opnemen met ons contact center zodat we uw rekeningnummer & specifieke transacties kunnen opzoeken? Ons gratis nummer is 0800-63 500.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.