Umicore
TIP
Re: Umicore
Zo vreemd vind ik dat niet. Umicore heeft dan ook al jaren geen mijnen meer & de "bovengrondse mijn" die ze hebben teert vooral op winst uit edele metalen.Fientje schreef:Vind dat umicore goed standhoud (d of dt?), Johnson Matthey ook trouwens. Als je dat vergelijkt met het bloedbad gisteren bij Boliden (-15% op 1 dag) en Glencore. Zal wel wat te maken hebben met nieuwe aandeelhouders. Een kans minder op extra-koopjes, helaas. Minder kans op een jump nadien ook. Afgevlakt koersverloop. Minder interessant?
btw; goud omhoog door de Zwitsers? De andere edele metalen volgen behalve Palladium.
Vind dat wel vreemd. Umicore had reeds onder de 30 EURO moeten staan.Umi schreef:Zo vreemd vind ik dat niet. Umicore heeft dan ook al jaren geen mijnen meer & de "bovengrondse mijn" die ze hebben teert vooral op winst uit edele metalen.
btw; goud omhoog door de Zwitsers? De andere edele metalen volgen behalve Palladium.
adhv wat dan?Monrose schreef:Vind dat wel vreemd. Umicore had reeds onder de 30 EURO moeten staan.Umi schreef:Zo vreemd vind ik dat niet. Umicore heeft dan ook al jaren geen mijnen meer & de "bovengrondse mijn" die ze hebben teert vooral op winst uit edele metalen.
Kent u de groeivooruitzichten van het bedrijf?
@Umi,
Umicore is sterk afhankelijk van de wereldeconomie.
Bovendien noteren materiaalprijzen laag.
Dat is twee keer slecht nieuws voor UMI.
De beurs is geen droomfabriek waar je op je wensen bediend wordt.Monrose schreef:Vind dat wel vreemd. Umicore had reeds onder de 30 EURO moeten staan.Umi schreef:Zo vreemd vind ik dat niet. Umicore heeft dan ook al jaren geen mijnen meer & de "bovengrondse mijn" die ze hebben teert vooral op winst uit edele metalen.
UMI heeft gelijk: de prijzen van non-ferrometalen hebben slechts weinig invloed op Umicore. Ze houden enkel nog een minderheidsbelang in Nyrstar. Verder zijn de prijzen van de edelmetalen inderdaad in een up-trend en palladium heeft vandaag duidelijk iets goed te maken na de tegendraadse uitschuiver vorige week.
Uw recht om dat te denken, uiteraard denk ik het mijneMonrose schreef:@Umi,
Wereldeconomie groeit met 3,2%? in 2015 of toch althans volgens voorspellingen.
-Auto-industrie is trug op zn stukken aan het komen; US & China verkopen vollebak & in Europa is er duidelijk herstel bezig. Met strengere milieuwetgevingen overal ter wereld...-> Catalysis gaat mooie resultaten neerzetten in het 4de kwartaal & in de toekomst, daar steek ik mijn hand voor in het vuur!
-Energy materials (Li-ion ea batterijen etc.) is een sector die aan het boomen is & dat nog enkele jaren zal doen & mogelijk nog veel langer (hangt van evolutie EV's af)
-Recycling blijft ook doordraaien met of zonder sterke wereldeconomie (wel afhankelijk van edelmetaalprijzen uiteraard) maar capacatiteitsuitbreiding van 40% in progress. 50% vd winst komt uit deze tak...
-Performance materials is idd meer "non-ferro-gevoelig" & uiteraard ook afhankelijk van de economie... De tak waar ik voor de moment het minste groei in zie... maar dat is 'maar' 20% vd winst. In deze tak hebben ze de laatste jaren veel kostenbesparingen gedaan, dat zou in de onderste lijn ook zichtbaar moeten worden.
Daarnaast helpt een sterke dollar ook een handje voor de winstgevendheid.. (Volgens BNP 4% meer winst bij een stijging van de dollar met 10%, dat kan een extra betekenen van 8% voor het lopende jaar)
Edele metalen tonen de laatste weken een opwaartse trend (buiten Pd). Verder verloop blijft uiteraard afwachten...
ps Goud op zoek naar 1300 USD/oz ?
Umicore sterk op dreef. Meer dan 4% erbij vandaag.
Als ze 300 miljoen winst halen (met dank aan $/€) dan komt de K/W aan de huidige koers van €35,75 op 13,35
Dat is, met het zicht op grote capaciteitsuitbreidingen m.i. geen overdreven waardering.
Umicore is imo een diversificatie die interessanter is dan ondergrondse mijnen. Omdat ze op verschillende (edel)metalen focussen, weinig politiek risico lopen, en nog een resem andere activiteiten hebben.
Dat is, met het zicht op grote capaciteitsuitbreidingen m.i. geen overdreven waardering.
Umicore is imo een diversificatie die interessanter is dan ondergrondse mijnen. Omdat ze op verschillende (edel)metalen focussen, weinig politiek risico lopen, en nog een resem andere activiteiten hebben.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
De EBIT is 300M & niet de nettowinst hé, dus K/W toch maar eens opnieuw berekenenreteiP schreef:Als ze 300 miljoen winst halen (met dank aan $/€) dan komt de K/W aan de huidige koers van €35,75 op 13,35
& dat zou een spotgoedkope waardering zijn trouwens Umicore aan een K/W van 20 is goedkoop naar historische begrippen.
Ik weet trouwens niet hoe die man van ABN Amro aan die vork voor 2015 komt, want daar is nog nergens over gesproken...
Wat hij opgeeft is de verwachte vork van over 2014 & daar zal de bovenkant van de vork (265a280) gehaald worden aldus Umicore.
Ik als positivo ga uit van 280M (voor 2014)
Laatst gewijzigd door Umi op 21 januari 2015, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Oei foutje, zou inderdaad wel goedkoop zijn dan.
Ze zullen dan wellicht wel ergens tussen 280M en 300M uitkomen
Ze zullen dan wellicht wel ergens tussen 280M en 300M uitkomen
maar grondstoffen terug neerwaarts. Tijd om winst te nemen?laeka schreef:Umicore sterk op dreef. Meer dan 4% erbij vandaag.
Hoe raadt jij dat zeg? Ik ben zonet uitgestapt zit wel nog in Umicore via Cie du bois sauvage en GBL maar de aandelen zelf heb ik verkocht. De stijging ging iets te fel.Monrose schreef:maar grondstoffen terug neerwaarts. Tijd om winst te nemen?laeka schreef:Umicore sterk op dreef. Meer dan 4% erbij vandaag.
@Laeka;
Jij beheerst het spel.
De euforie van de maatregelen van Draghi ebben weg. Eu-beurzen rood. US-beurzen lijden reeds dagen aan beursmoeiheid.
Thema "Griekenland" zal meer op de voorgrond treden.
Jij beheerst het spel.
De euforie van de maatregelen van Draghi ebben weg. Eu-beurzen rood. US-beurzen lijden reeds dagen aan beursmoeiheid.
Thema "Griekenland" zal meer op de voorgrond treden.
Vrijdag jaarcijfers.
Ik zie meer kans op een teleurstelling dan een opvering, aangezien de koers al heel wat goedgemaakt heeft de laatste weken.
Ik zie meer kans op een teleurstelling dan een opvering, aangezien de koers al heel wat goedgemaakt heeft de laatste weken.
10% lager dan 2013, wat heel goed meevalt. Daling enkel in de tak recyclage, waar de prijzen ondertussen op het gemiddelde niveau van 2014 zitten. Dus de daling zou daar dit jaar moeten stoppen.Umicore reported earnings for 2014 that were fully in line with its guidance. Recurring EBIT was € 274 million
Dividend blijft €1 of 2,56% bruto bij de koers van €39.
Maar of de opstoot in aanloop van dit resultaat nu terecht was?
Koersen van €35 en lager lijken me wel achter de rug te zijn nu.