Kan iemand me verderhelpen ivm Fortis pensioenspaarverzekering?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Kan iemand me verderhelpen ivm Fortis pensioenspaarverzekering?
Wat zou ik doen met mijn pensioenspaarverzekering van Fortis?
- Gezien de huidige situatie: ze loopt al ruim 10 jaar maar brengt momenteel maar globaal jaarlijks 3.5% op + men rekent jaarlijks vrij hoge kosten aan.
- Zijn er betere pensioenspaarproducten op de markt?
vb. Ethias die lage jaarlijkse kosten aanrekent...
Bedankt alvast voor de adviezen !
- Gezien de huidige situatie: ze loopt al ruim 10 jaar maar brengt momenteel maar globaal jaarlijks 3.5% op + men rekent jaarlijks vrij hoge kosten aan.
- Zijn er betere pensioenspaarproducten op de markt?
Bedankt alvast voor de adviezen !
Laatst gewijzigd door xyper op 15 oktober 2008, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Heeft er nog iemand pensioensparen bij Fortis?
Zou toch iemand me kunnen verderhelpen aub?
Ik betaal nog maandelijks aan FORTIS maar is ook het pensioensparen (verzekering) gewaarborgd? Worden deze ook overgenomen?
Ik vraag het uiteraard ook aan mijn makelaar maar had hier toch liever raad gekregen.
Van Fortis zelf hoor ik niets.
Ik betaal nog maandelijks aan FORTIS maar is ook het pensioensparen (verzekering) gewaarborgd? Worden deze ook overgenomen?
Ik vraag het uiteraard ook aan mijn makelaar maar had hier toch liever raad gekregen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Heeft er nog iemand pensioensparen bij Fortis?
xyper schreef: Zou toch iemand me kunnen verderhelpen aub?
Beste,
Gewaarborgd is ook maar ne naam vind ik tegenwoordig, zelfde zoals een vast contract wat ook geen garantie geeft in mijn ogen.(voor een bep. periode mss)
Ben je al het fortiskantoor om raad gaan vragen ? De bediende zullen wss ook even veel weten als U...
Goh Pensioenspaarverzekering in hun huidige vorm raad ik niemand aan als het nog 20-30-40 jaar moet lopen. Bel20 heeft nog altijd een gemiddelde van 9% en de fondsen zitten allemaal rond dat percentage.
En een pensioenspaarverzekering tussen de 4-5% gemid op jaarbasis en een fond tussen de 7-9%.
Geen referentie nemen met argentafonds want dit is nog niet 10 jaar lopende....
IK ga niet voor men eigen winkel praten maar wij zijn nog altijd de enige die een echte vaste rente geven en de beurs gebruiken in 1 pensioenplan.
Universal Life producten zijn gewoon peren voor de ogen van de mens.
Vandaag het Aanvullend pensioen voor zelfstandigen van ING eens bekeken
4.5% rente, 3.5% gewaarborgd en 1% winstdeelname en 6.5% instapkost
Naderhand bekeken is het 3% basisrente + 0.5% variabele rente + 1% winstdeelname.
Het enige dat zeker is dat je NU op de eerste storting 3% krijgt en in de toekomst geen id van niks.
grtz
Re: Kan iemand me verderhelpen ivm Fortis pensioenspaarverzekering?
In principe valt een pensioenspaarverzekering onder de noemer "verzekeringen", dus niet gewaarborgd door de collectieve garantieregeling.
Tak21 verzekeringen worden momenteel wel door de regering gewaarborgd. Ethias Pensioensparen is een tak21, dus valt onder deze regeling.
Of een Fortis pensioenspaarverzekering een tak21 is, weet ik niet. Maar ik denk dat de regering in geen geval zal toestaan dat Fortis verzekeringen omvalt.
Het rendement van Ethias kan je hier nakijken, maar hou in het achterhoofd dat 2008 wellicht een heel slecht jaar wordt.
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR021/Par ... Detail.htm
Tak21 verzekeringen worden momenteel wel door de regering gewaarborgd. Ethias Pensioensparen is een tak21, dus valt onder deze regeling.
Of een Fortis pensioenspaarverzekering een tak21 is, weet ik niet. Maar ik denk dat de regering in geen geval zal toestaan dat Fortis verzekeringen omvalt.
Het rendement van Ethias kan je hier nakijken, maar hou in het achterhoofd dat 2008 wellicht een heel slecht jaar wordt.
Laatst gewijzigd door robokat op 15 oktober 2008, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewaarborgde intrestvoet
- gewaarborgde intrestvoet : 3 %
- een minimum intrestvoet is gewaarborgd gedurende de volledige duur van het contract
- elke storting exclusief taksen vormt de basis waarop de intrestvoet is gewaarborgd
- de toekomstige stortingen brengen intresten op op basis van de minimum gewaarborgde intrestvoet
van kracht op het ogenblik van hun ontvangst
Dit zijn geen slechte rendementen dat is zekerSinds haar oprichting heeft FIRST Pensioensparen een bijzonder interessant globaal rendement behaald :
1989: 7,50 % 1993: 7,25 % 1997: 6,00 % 2001: 6,50 % 2005: 6,00 %
1990: 7,50 % 1994: 7,00 % 1998: 5,50 % 2002: 3,75 % 2006: 6,20 %
1991: 9,00 % 1995: 7,00 % 1999: 6,00 % 2003: 4,50 % 2007: 5,20 %*
1992: 8,25 % 1996: 6,50 % 2000: 6,50 % 2004: 5,10 % 2008: 3,00 % + bonus
robokat schreef: In principe valt een pensioenspaarverzekering onder de noemer "verzekeringen", dus niet gewaarborgd door de collectieve garantieregeling.
Pension Invest Plan 1
Type levensverzekering
Individuele levensverzekering met gegarandeerd rendement op de gestorte premies (tak 21).
De gewaarborgde rentevoet bedraagt 2,50%2.
- De rentevoet geldig op het moment van storting wordt toegepast op de nettopremie en is gegarandeerd voor die storting gedurende de verdere looptijd van het contract.
Toegekende winstdeling in de afgelopen 3 jaar:
Boekjaar
Globaal rendement*
2005
3,85% op de bestaande reserve
2006
3,85% op de bestaande reserve
2007
4,00% op de bestaande reserve De winstdeling wordt gekapitaliseerd aan een samengestelde intrest.
De rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
* Zonder rekening te houden met de taks op de winstdeelneming die van toepassing is op contracten gesloten in het kader van het lange termijnsparen4.
Instapkosten
Deze kosten zijn geïntegreerd in het tarief en bedragen:
- voor contracten gesloten buiten fiscaliteit of binnen artikel 1451, 2° WIB (luik langetermijnsparen): 5,40%;
- voor contracten gesloten binnen artikel 1451, 5° WIB (luik pensioensparen): 6,50%.
Onderschat het effect van hoge instap- en beheerkosten op het netto rendement niet.xyper schreef:
Instapkosten van 3% en hoger en allerlei beheerskosten vreten enorm aan het netto rendement maar veel mensen beseffen dit niet, omdat ze zich blind staren op de bruto rendementen die in de glanzende folders gehanteerd worden.
Sommige PSV's rekenen 4%, 5%, zelfs tot 7%, wat bijna misdadig is.
Ethias rekent inderdaad geen instapkosten en een maximale beheerskost van ca. 12 euro. En dat maakt op lange termijn heel veel duizenden euro's verschil.
Beste,robokat schreef:Onderschat het effect van hoge instap- en beheerkosten op het netto rendement niet.xyper schreef:
Instapkosten van 3% en hoger en allerlei beheerskosten vreten enorm aan het netto rendement maar veel mensen beseffen dit niet, omdat ze zich blind staren op de bruto rendementen die in de glanzende folders gehanteerd worden.
Sommige PSV's rekenen 4%, 5%, zelfs tot 7%, wat bijna misdadig is.
Ethias rekent inderdaad geen instapkosten en een maximale beheerskost van ca. 12 euro. En dat maakt op lange termijn heel veel duizenden euro's verschil.
Vandaag hoofdkantoor van de verzekeringstak van ING aan de lijn gehad.
Instap kosten kan je verlagen door te vragen of je makelaar of bankman zijn commisie verlaagd of laat vallen
Dus je kan van 6.5% naar 2% gaan heeft die mevrouw mij weten te vertellen. Natuurlijk moet ge al u verzekeringen dan wel bij ING nemen wat als gevolg heeft dat ge weeral geen optimaal gebruik kunt maken van verschillende maatschappijen met betere tarrieven.
Koppelverkoop en dan nog kortingen geven
Heel erg bedankt voor het advies ! Gezien men mij van Fortis uit, ook niet uit beleefdheid, niets laat weten ga ik informeren bij Ethias. Vooral ook omdat ze lage kosten aanrekenen.
Bedankt he !
-- overstappen zal zo duur wel niet zijn gezien mijn contract al meer dan 10 jaar loopt.
Bedankt he !
-- overstappen zal zo duur wel niet zijn gezien mijn contract al meer dan 10 jaar loopt.
U kan ook bij Fortis uw huidig contract laten reduceren, dat wil zeggen dat u gewoon met het contract stopt en het geld laat liggen tot einde datum. Dat heb ik ook gedaan..En een nieuw contract nemen bij Ethias bvb. Ik denk ook Ethias dat die goed zijn daar men geen kosten vraagt...
U moet er wel mee rekening houden dat eender welk contract gedurende de looptijd kan veranderen van intresten, heb ik ook gehad....
U moet er wel mee rekening houden dat eender welk contract gedurende de looptijd kan veranderen van intresten, heb ik ook gehad....
Overstappen kost geen geld ze, tzal u geld besparen lolxyper schreef: Heel erg bedankt voor het advies ! Gezien men mij van Fortis uit, ook niet uit beleefdheid, niets laat weten ga ik informeren bij Ethias. Vooral ook omdat ze lage kosten aanrekenen.
Bedankt he !
Dat is het nadeel van een Universal Life product, rente kan elk jaar aangepast worden. Vroeger was het 4.75% en nu tussen 2.5- 3.5%Sara51 schreef: U kan ook bij Fortis uw huidig contract laten reduceren, dat wil zeggen dat u gewoon met het contract stopt en het geld laat liggen tot einde datum. Dat heb ik ook gedaan..En een nieuw contract nemen bij Ethias bvb. Ik denk ook Ethias dat die goed zijn daar men geen kosten vraagt...
Is ook een maximum rente door de cbfa vastgesteld...
Hamburg-mannheimer is een van de zeldzame die nog een echte Vaste rente geeft.
grtz
Ja, mijn intresten zijn op 12 jaar gedaald van 4.75% naar 2.5%, gemiddeld 3.5%. Bedroevend... en veel kosten dus.Sara51 schreef: U kan ook bij Fortis uw huidig contract laten reduceren, dat wil zeggen dat u gewoon met het contract stopt en het geld laat liggen tot einde datum. Dat heb ik ook gedaan..En een nieuw contract nemen bij Ethias bvb. Ik denk ook Ethias dat die goed zijn daar men geen kosten vraagt...
Bedankt voor de tips, ik denk ook dat Ethias me geld zal besparen. Ik zal me bevragen en het hier posten.Jort schreef:Overstappen kost geen geld ze, tzal u geld besparen lolxyper schreef: Heel erg bedankt voor het advies ! Gezien men mij van Fortis uit, ook niet uit beleefdheid, niets laat weten ga ik informeren bij Ethias. Vooral ook omdat ze lage kosten aanrekenen.
Bedankt he !
Dat is het nadeel van een Universal Life product, rente kan elk jaar aangepast worden. Vroeger was het 4.75% en nu tussen 2.5- 3.5%Sara51 schreef: U kan ook bij Fortis uw huidig contract laten reduceren, dat wil zeggen dat u gewoon met het contract stopt en het geld laat liggen tot einde datum. Dat heb ik ook gedaan..En een nieuw contract nemen bij Ethias bvb. Ik denk ook Ethias dat die goed zijn daar men geen kosten vraagt...
Is ook een maximum rente door de cbfa vastgesteld...
Hamburg-mannheimer is een van de zeldzame die nog een echte Vaste rente geeft.
grtz
Mag ik u er ook op nadrukken , dat u momenteel toch even nagaat wat er met FORTIS zelf ga gebeuren voor u stappen zet!!!!!
Even.... toch belangrijk ook!!!
Ja, ik ben me ervan bewust maar ik word pas (enfin voor een pensioenspaarverzekering toch ) 36 jaar oud nu en ik wil toch die hoge kosten ook niet meer betalen al die jaren.... Dat erbij maakt dat ik uitkijk voor wat anders ..Sara51 schreef:
Mag ik u er ook op nadrukken , dat u momenteel toch even nagaat wat er met FORTIS zelf ga gebeuren voor u stappen zet!!!!!