Holdings
TIP
Re: Holdings
jaZeus schreef:@Maarten, zullen we dan op dividend dubbele r.v. aangerekend krijgen?
Vandaag, zaterdag 7 februari in De Tijd: (blz 23) Zijn de Holdings 2.0 uw geld waard?
Een antwoord op die vraag geeft de krant niet, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken. Vier Belgische Holdings (GBL, SOF, ACKB en GIMV) worden er summier beschreven en echt nieuwe informatie valt er niet te rapen:
- GBL: Frere vertrekt en dat afscheid is goed voorbereid
- SOF: Roert zich in e-commerce, Heeft de korting waarmee het noteert vooral aan zijn eigen discretie te danken
- ACKB: Bepalen mee de operationele gang van zaken bij bedrijven waarin ze participeren. Luc Bertrand schuift zijn nakomelingen naar voor
- GIMV: Ongelukkig parcours (Electrawinds !), Beterschap op komst: bezig met verzilveren van participaties, dividenden machine
Samengevat in enkele cijfers:
-GBL: Korting 24.9%, Div rend 3.80%
- SOF: Korting 35.4%, Div rend 2.50%
-ACKB: Korting 2.7%; Div rend 1.70%
-GIMV: Korting 0.1%, Div rend 6.10%
(Div rendement is bruto)
In dezelfde krant ook een duidingsartikel Treur niet om het verdwijnen almachtige holdings naar aanleiding van het vertrek van Frère. De kerngedachte is dat de implosie van de bezitterige holdings een bevrijding was voor het bedrijfsleven. Er is nu een grotere diversiteit in de raden van bestuur waardoor de tijd voorbij is dat slechts enkele personen in achterkamertjes aan de touwtjes trekken. Als dat maar geen wishful thinking is.
Een antwoord op die vraag geeft de krant niet, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken. Vier Belgische Holdings (GBL, SOF, ACKB en GIMV) worden er summier beschreven en echt nieuwe informatie valt er niet te rapen:
- GBL: Frere vertrekt en dat afscheid is goed voorbereid
- SOF: Roert zich in e-commerce, Heeft de korting waarmee het noteert vooral aan zijn eigen discretie te danken
- ACKB: Bepalen mee de operationele gang van zaken bij bedrijven waarin ze participeren. Luc Bertrand schuift zijn nakomelingen naar voor
- GIMV: Ongelukkig parcours (Electrawinds !), Beterschap op komst: bezig met verzilveren van participaties, dividenden machine
Samengevat in enkele cijfers:
-GBL: Korting 24.9%, Div rend 3.80%
- SOF: Korting 35.4%, Div rend 2.50%
-ACKB: Korting 2.7%; Div rend 1.70%
-GIMV: Korting 0.1%, Div rend 6.10%
(Div rendement is bruto)
In dezelfde krant ook een duidingsartikel Treur niet om het verdwijnen almachtige holdings naar aanleiding van het vertrek van Frère. De kerngedachte is dat de implosie van de bezitterige holdings een bevrijding was voor het bedrijfsleven. Er is nu een grotere diversiteit in de raden van bestuur waardoor de tijd voorbij is dat slechts enkele personen in achterkamertjes aan de touwtjes trekken. Als dat maar geen wishful thinking is.
Ik heb wat voor holdings in België betreft de kaart Sofina getrokken.
Je zal van goede huize moeten zijn om met je portefeuille gemiddeld beter te presteren dan Sofina na verloop van tijd.
Hier en daar zal je er wel eentje (belegger) vinden die met de nodige dosis geluk beter presteert maar die zal je op 1 hand kunnen tellen.
Je zal van goede huize moeten zijn om met je portefeuille gemiddeld beter te presteren dan Sofina na verloop van tijd.
Hier en daar zal je er wel eentje (belegger) vinden die met de nodige dosis geluk beter presteert maar die zal je op 1 hand kunnen tellen.
Daarin volg ik je volledig. En nu maar afwachten tot 2 april (resultaten 2014). Maar ik ben er vrij gerust in.laeka schreef:Ik heb wat voor holdings in België betreft de kaart Sofina getrokken....
hoe bedoel je? beter dan Sofina, halen die dan zo grote winsten?laeka schreef:Ik heb wat voor holdings in België betreft de kaart Sofina getrokken.
Ik vermoed dat laeka het vooral heeft over de betrouwbaarheid van het dividend als stabiele inkomstenstroom. En als je die dan herinvesteert in SOF dan groeit je vermogen exponentieel tot een mooi bedrag. Ik neem ook aan dat hij SOF afweegt tegenover de vele fondsen die hier tot in den treure aanbevolen worden maar met weinig stabiele resultaten op lange termijn.Jhn schreef:...hoe bedoel je? beter dan Sofina, halen die dan zo grote winsten?
Er zijn inderdaad Holdings die beter gepresteerd hebben over de voorbije 10 jaar (ACKB om er een te noemen, maar met minder dividenden rendement), maar ze zijn schaars. Afwachten wat ze over 100 jaar zullen doen (grapje )
Belca2 schreef:Ik vermoed dat laeka het vooral heeft over de betrouwbaarheid van het dividend als stabiele inkomstenstroom. En als je die dan herinvesteert in SOF dan groeit je vermogen exponentieel tot een mooi bedrag. Ik neem ook aan dat hij SOF afweegt tegenover de vele fondsen die hier tot in den treure aanbevolen worden maar met weinig stabiele resultaten op lange termijn.Jhn schreef:...hoe bedoel je? beter dan Sofina, halen die dan zo grote winsten?
Er zijn inderdaad Holdings die beter gepresteerd hebben over de voorbije 10 jaar (ACKB om er een te noemen, maar met minder dividenden rendement), maar ze zijn schaars. Afwachten wat ze over 100 jaar zullen doen (grapje )
Ik dacht dat dit duidelijk was. Met heel je portefeuille (winnaars en verliezers, dividenden meegerekend) beter presteren dan Sofina over een lange periode.
Probeer maar eens he Jhn. Good luck.
is er iets geweten van het dividend dat ze gaan uitkeren?
Dat zal waarschijnlijk bekend gemaakt worden met de jaarresultaten op 2 april. Zoals in het verleden zal dat alweer stijgen.Jhn schreef:is er iets geweten van het dividend dat ze gaan uitkeren?
Ik heb voorlopig €2,28 bruto ingecalculeerd = stijging van 5% t.o.v. vorig jaar.
- FinanceGeek
- Jr. Member
- Contacteer:
laeka schreef:Ik heb wat voor holdings in België betreft de kaart Sofina getrokken.
Waarom neem je niet gewoon alle holdings op in portefeuille? Zorgt voor betere spreiding
Heb er heel wat in portefeuille hoor zowel binnenlandse als buitenlandse. Maak u geen zorgen. Trouwens met een aandeel als Sofina heb je al een heel mooie spreiding.FinanceGeek schreef:laeka schreef:Ik heb wat voor holdings in België betreft de kaart Sofina getrokken.
Waarom neem je niet gewoon alle holdings op in portefeuille? Zorgt voor betere spreiding
- FinanceGeek
- Jr. Member
- Contacteer:
Waarom neem je niet gewoon alle holdings op in portefeuille? Zorgt voor betere spreiding[/quote]
Heb er heel wat in portefeuille hoor zowel binnenlandse als buitenlandse. Maak u geen zorgen. Trouwens met een aandeel als Sofina heb je al een heel mooie spreiding.[/quote]
Ook eens gedacht aan etfs? Deze zorgen voor een zeer grote spreiding tegen zeer lage kosten.
Heb er heel wat in portefeuille hoor zowel binnenlandse als buitenlandse. Maak u geen zorgen. Trouwens met een aandeel als Sofina heb je al een heel mooie spreiding.[/quote]
Ook eens gedacht aan etfs? Deze zorgen voor een zeer grote spreiding tegen zeer lage kosten.
Noem er eens een paar op met 35% korting of nog meer op de intrinsieke waarde.FinanceGeek schreef: Ook eens gedacht aan etfs? Deze zorgen voor een zeer grote spreiding tegen zeer lage kosten.
-
- VIP member
- Contacteer:
Holdings met grote korting worden m.i. pas interessant bij vijandige overname of splitsing (bv Generale Maatschappij). Tot zolang zal je wel tegen de gemiste meerwaarde blijven aankijken.