Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
that's what friends are for !Blackbelt schreef:Ik heb ze al, ook aangeraden door een vriend.insider schreef:een vriend van mij die zich uitsluitend bezighoudt met Europese biotech aandelen wees mij op Tigenix .... just FYI ....
Alleen hoop ik dat het een andere vriend is dan degene die me ooit aangeraden heeft om Thrombogenics te kopen.
PRTK was mij ook door "een vriend" aangeraden...maar hij blijft wel een vriend .... rancune is niet aan mij besteed.
I don't drink. You know, the routine grind drives me to drink. Tragedy, I take straight.
Ik weet maar 1 ding en dat is dat NVAX -ondanks de bloedrode dag gisteren- is gestegen ... dus zijn ze koopwaardig. Bij biotech moet je het grotere geheel bekijken. Bij DPRX is dat reeds aangegeven (antibiotica) en bij NVAX is niet zozeer de Ebola crisis op zich de stimulans, het is eerder de technologie die NVAX gebruikt om vaccins in het algemeen te ontwikkelen.Koopwaardig is een relatief begrip. Misschien ook ineens een grens aangeven: 4% van de portefeuille? 5%? Ik zie me daar niet direct iemand 20.000€ in steken. Of toch?
Het komt voor dat op de Belgische beurs zaakjes te doen zijn. Maar als je dan 250 stuks van 1.40€ vraagt ontploft de koers al. Dit, naast het extreme koersrisico van die lettersoep natuurlijk.
http://www.wsj.com/articles/study-of-eb ... 1421439426" onclick="window.open(this.href);return false;
Als hun ebola vaccin werkt dan zal NVAX niet lang meer bestaan denk ik. Ook ontwikkelen ze een vaccin tegen RSV en dat is -bij succes- een blockbuster! http://www.fiercevaccines.com/press-rel ... -candidate" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=DRJpU61R81s" onclick="window.open(this.href);return false;
Qua grens : dat is individueel te bepalen. Daarover ga ik geen uitspraken doen.
I don't drink. You know, the routine grind drives me to drink. Tragedy, I take straight.
Hoe staan jullie tegenover Exmar? Heb die gekocht aan 10,20 euro (uiteraard veel te hoog).
Maar hun partner heeft financiële problemen en de notering op Wall Street is uitgesteld en komt er mogelijk zelfs nooit!
Maar hun partner heeft financiële problemen en de notering op Wall Street is uitgesteld en komt er mogelijk zelfs nooit!
als je iets wil doen in biotech, maar je wil vooral spreiding, bekijk dit eens:Kevva schreef:Hoe staan jullie tegenover Exmar? Heb die gekocht aan 10,20 euro (uiteraard veel te hoog).
Candriam Eqs L Biotechnology C Acc
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0GBR04BHX" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik Exmar in portfolio, en ik lig niet wakker van de recente daling. Integendeel moest ik niet zoveel Exmar in mijn portfolio hebben zou ik gretig gebruik maken om bij te kopen. De cijfers waren degelijk, het enige minpunt is dat het project met de LNG-barge vertraagd is. Er is voldoende winst om een dividend te kunnen betalen. De mijne zitten in port voor de langere termijn.
Dagelijks wakker liggen van beurskoersen is niet mijn ding.
Mvg,
Geblin
Dagelijks wakker liggen van beurskoersen is niet mijn ding.
Mvg,
Geblin
Dillard's is een van de grootste Amerikaanse grootwarenhuisketens. Ze werd oorspronkelijk in 1938 opgericht door de familie Dillard. Met 296 winkels is de keten actief in 29 staten, voornamelijk in de regio's southwest, southeast en midwest. Daarbovenop heeft Dillard's een online shop. De omzet bedroeg $6,5 miljard in het boekjaar eindigend in januari 2014 en wordt gerealiseerd met de verkoop van vrouwenkleding en -accessoires (38%), mannenkleding en -accessoires (17%), schoenen (16%), cosmetica en parfums (15%), kinderkleding (8%) en huisdecoratie-artikelen (5%). Sinds 2009 zijn de vrije kasstromen van het bedrijf flink gestegen en werden deze kasstromen aangewend om eigen aandelen in te kopen. Terwijl het aantal uitstaande aandelen (klasse A+B) eind februari 2010 nog 73,9 miljoen bedroeg, is dat inmiddels gezakt tot 41,2 miljoen eind november 2014. In november werd trouwens een nieuw aandeleninkoopprogramma aangekondigd van maar liefst $500 miljoen. In de eerste 9 maanden van het boekjaar 2015 daalde de omzet met 0,3% en de vrije kasstroom met 20,2% (te wijten aan fors hogere investeringsuitgaven). Eind februari worden de jaarresultaten over het boekjaar dat eindigt in januari 2015 aangekondigd. Website: https://investor.shareholder.com/dillards/" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige marktkapitalisatie: $4677,6 mio
Huidige aandelenkoers: $113,60
Faire marktkapitalisatie: $7781,4 mio (= 18x de gemiddelde vrije kasstroom in de boekjaren 2010-2014, afgetopt op $432,3 mio)
Faire aandelenkoers: $188,98 (al kan deze faire waarde makkelijk boven de $200 geraken indien het bedrijf eigen aandelen blijft opkopen en de vks-marges boven de 5% blijven de komende jaren)
Opwaarts koerspotentieel: +66,4%
Argumenten pro belegging
- geen overheidsinmenging (i.t.t. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- hoofdzakelijk nuttige producten
- stabiele vrije kasstromen ondanks moeilijke marktomstandigheden
- hoge vks-marges (gemiddeld 6,9% in de boekjaren 2010-2014)
- hoog vks-rendement van meer dan 9%
- gigantische aandeleninkoopprogramma's waardoor het aantal uitstaande aandelen drastisch daalt
- zeer weinig schulden
- William Dillard II is CEO en voorzitter sinds 1998
Argumenten contra belegging
- financiële rapportering en beursnotering in $, dus wisselkoersrisico
- weinig geografisch gediversifieerd; verkopen enkel in de USA
- verwaarloosbaar bruto-dividendrendement van 0,21%
- trage groeier
Ikzelf heb aandelen van Dillard's in mijn zgn 'rest-portefeuille' (aankoopprijs: $117,17).
Huidige marktkapitalisatie: $4677,6 mio
Huidige aandelenkoers: $113,60
Faire marktkapitalisatie: $7781,4 mio (= 18x de gemiddelde vrije kasstroom in de boekjaren 2010-2014, afgetopt op $432,3 mio)
Faire aandelenkoers: $188,98 (al kan deze faire waarde makkelijk boven de $200 geraken indien het bedrijf eigen aandelen blijft opkopen en de vks-marges boven de 5% blijven de komende jaren)
Opwaarts koerspotentieel: +66,4%
Argumenten pro belegging
- geen overheidsinmenging (i.t.t. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- hoofdzakelijk nuttige producten
- stabiele vrije kasstromen ondanks moeilijke marktomstandigheden
- hoge vks-marges (gemiddeld 6,9% in de boekjaren 2010-2014)
- hoog vks-rendement van meer dan 9%
- gigantische aandeleninkoopprogramma's waardoor het aantal uitstaande aandelen drastisch daalt
- zeer weinig schulden
- William Dillard II is CEO en voorzitter sinds 1998
- financiële rapportering en beursnotering in $, dus wisselkoersrisico
- weinig geografisch gediversifieerd; verkopen enkel in de USA
- verwaarloosbaar bruto-dividendrendement van 0,21%
- trage groeier
Ikzelf heb aandelen van Dillard's in mijn zgn 'rest-portefeuille' (aankoopprijs: $117,17).
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Volgend bedrijf werd op dit forum eerder al onder de aandacht gebracht door Belca2. Er bestaat ook een apart topic over: rps-group-t18068.html" onclick="window.open(this.href);return false;
RPS Group is een Brits ingenieurs- en adviesbureau met kantoren en activiteiten in Europa, Noord-Amerika en Azië-Pacific, dat in 2013 een omzet genereerde van £568 miljoen. De activiteiten worden ingedeeld in 3 segmenten: 1) De divisie Energy (39% van omzet) helpt bedrijven die vnl. actief zijn in de productie en exploratie van olie en gas met het realiseren van hun projecten, a.d.h.v. technische en commerciële studies en trainingen inzake geo-onderzoek, techniek, gezondheid, veiligheid en leefmilieu. 2) De divisie Built and Natural Environment (36% van omzet) realiseert studies en advies op vlak van ruimtelijke ordening, leefmilieu (o.a. veiligheid en risicobeheer van watervoorzieningen en luchtkwaliteit), infrastructuur, architectuur en bouw, en dat in opdracht van vnl. overheidsinstellingen. 3) De divisie Australia, Asia Pacific (25% van omzet) bevat al de hierboven beschreven activiteiten, specifiek uitgevoerd in Australië en Azië-Pacific. Op basis van de inning van facturen is de omzet geografisch als volgt verdeeld: 42,3% in UK; 23,1% in Australië; 15,2% in de VS, 5,8% in Nederland; 5,6% in Canada; 5,0% in Ierland; en 3,0% in overige landen. De omzet is in de eerste jaarhelft van 2014 gedaald met 0,5% terwijl de vrije kasstroom daalde met 3,7%. Het bedrijf heeft in een voorlopige mededeling laten weten dat het een uitstekende tweede jaarhelft achter de rug heeft. Wat positief opvalt aan RPS Group zijn de aantrekkelijke vrije kasstroom-marges, de zeer lage investeringsuitgaven en de continue verhoging van het dividend met telkens ong. 15% sinds 1993. Definitieve jaarresultaten worden op 26 februari gepubliceerd. Website: http://www.rpsgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige marktkapitalisatie: £453,9 mio
Huidige aandelenkoers: £2,05 (= 205p)
Faire marktkapitalisatie: £814 mio (op basis van 21x de gemiddelde vrije kasstroom in de periode 2010-2014 waarbij ik uitga van een vks voor 2014 die gelijk is aan deze in 2013)
Faire aandelenkoers: £3,68 (= 368p)
Opwaarts koerspotentieel: +79,5%
Argumenten pro belegging
- nuttige diensten
- geografische spreiding
- stabiele vrije kasstromen
- hoge vks-marges (gemiddeld 8,3% in de periode 2009-2013)
- hoog vks-rendement van 8,5%
- zeer weinig schulden
- verwacht brutodividend van 8,46p per aandeel (= rendement van 4,13%)
- een lage olieprijs kan een negatief effect hebben op de investeringen van oliebedrijven en dus op het binnenrijven van opdrachten door RPS Group
- een belabberde economie kan een negatief effect hebben op de investeringen door overheden en dus op het binnenrijven van opdrachten door RPS Group
- financiële rapportering en beursnotering in £, dus wisselkoersrisico
Ikzelf bezit aandelen van RPS Group in mijn 'rest-portefeuille' (aangekocht aan 204p).
RPS Group is een Brits ingenieurs- en adviesbureau met kantoren en activiteiten in Europa, Noord-Amerika en Azië-Pacific, dat in 2013 een omzet genereerde van £568 miljoen. De activiteiten worden ingedeeld in 3 segmenten: 1) De divisie Energy (39% van omzet) helpt bedrijven die vnl. actief zijn in de productie en exploratie van olie en gas met het realiseren van hun projecten, a.d.h.v. technische en commerciële studies en trainingen inzake geo-onderzoek, techniek, gezondheid, veiligheid en leefmilieu. 2) De divisie Built and Natural Environment (36% van omzet) realiseert studies en advies op vlak van ruimtelijke ordening, leefmilieu (o.a. veiligheid en risicobeheer van watervoorzieningen en luchtkwaliteit), infrastructuur, architectuur en bouw, en dat in opdracht van vnl. overheidsinstellingen. 3) De divisie Australia, Asia Pacific (25% van omzet) bevat al de hierboven beschreven activiteiten, specifiek uitgevoerd in Australië en Azië-Pacific. Op basis van de inning van facturen is de omzet geografisch als volgt verdeeld: 42,3% in UK; 23,1% in Australië; 15,2% in de VS, 5,8% in Nederland; 5,6% in Canada; 5,0% in Ierland; en 3,0% in overige landen. De omzet is in de eerste jaarhelft van 2014 gedaald met 0,5% terwijl de vrije kasstroom daalde met 3,7%. Het bedrijf heeft in een voorlopige mededeling laten weten dat het een uitstekende tweede jaarhelft achter de rug heeft. Wat positief opvalt aan RPS Group zijn de aantrekkelijke vrije kasstroom-marges, de zeer lage investeringsuitgaven en de continue verhoging van het dividend met telkens ong. 15% sinds 1993. Definitieve jaarresultaten worden op 26 februari gepubliceerd. Website: http://www.rpsgroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige marktkapitalisatie: £453,9 mio
Huidige aandelenkoers: £2,05 (= 205p)
Faire marktkapitalisatie: £814 mio (op basis van 21x de gemiddelde vrije kasstroom in de periode 2010-2014 waarbij ik uitga van een vks voor 2014 die gelijk is aan deze in 2013)
Faire aandelenkoers: £3,68 (= 368p)
Opwaarts koerspotentieel: +79,5%
Argumenten pro belegging
- nuttige diensten
- geografische spreiding
- stabiele vrije kasstromen
- hoge vks-marges (gemiddeld 8,3% in de periode 2009-2013)
- hoog vks-rendement van 8,5%
- zeer weinig schulden
- verwacht brutodividend van 8,46p per aandeel (= rendement van 4,13%)
- een lage olieprijs kan een negatief effect hebben op de investeringen van oliebedrijven en dus op het binnenrijven van opdrachten door RPS Group
- een belabberde economie kan een negatief effect hebben op de investeringen door overheden en dus op het binnenrijven van opdrachten door RPS Group
- financiële rapportering en beursnotering in £, dus wisselkoersrisico
Ikzelf bezit aandelen van RPS Group in mijn 'rest-portefeuille' (aangekocht aan 204p).
Laatst gewijzigd door gpv1 op 8 februari 2015, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat bedoel je met 'rest-portefeuille' ?
@Duvellover:
Dat is mijn 2e portefeuille, die verschilt van deze waarover ik doorgaans bericht op dit forum en in mijn onderschrift, en waarvan ik de resultaten niet bijhoud en die geregeld aangevuld wordt met nieuwe inlagen. Bestaat momenteel uit aandelen van Rexel, Debenhams, Takkt, Dillard's en RPS Group.
Dat is mijn 2e portefeuille, die verschilt van deze waarover ik doorgaans bericht op dit forum en in mijn onderschrift, en waarvan ik de resultaten niet bijhoud en die geregeld aangevuld wordt met nieuwe inlagen. Bestaat momenteel uit aandelen van Rexel, Debenhams, Takkt, Dillard's en RPS Group.
Bedankt voor de waardevolle aanvullingen die je hier telkens plaatst gpv1. Ik heb er al heel wat van opgestoken en het zet me aan om het huiswerk ook eens te maken. Ik volg RPS group ook op.
Vandaag mijn positie in RPS Group verdubbeld, aan een koers van 204,5p. Altijd heerlijk om zwaar ondergewaardeerde aandelen te kopen.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 9 februari 2015, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
gpv1, er zitten nogal wat buitenlandse aandelen in jouw portefueilles. Speelt het feit dat je bijvoorbeeld extra bronbelasting betaalt op dividenden voor jou enige rol ? Doe je bijvoorbeeld moeite om die deels te recupereren (forumieren invullen etc) ?
@TigerLB
Ik focus me niet op dividenden, wel op koerswinsten. Dus of een bedrijf nu dividenden uitbetaalt of niet, dat maakt me niet uit, al is een hoog dividendrendement wel altijd mooi meegenomen. Belastingen proberen recupereren, daar hou ik me niet mee bezig. Dat ik niet meer Belgische aandelen heb komt omdat ik mijn interesse beperk tot een klein aantal sectoren die ik als 'veilig' en matuur beschouw en tot bedrijven die bij voorkeur minstens 700 miljoen EUR/USD/CHF/GBP bedrijfsomzet halen. Ik volg aandelen op uit 17 landen.
Ik focus me niet op dividenden, wel op koerswinsten. Dus of een bedrijf nu dividenden uitbetaalt of niet, dat maakt me niet uit, al is een hoog dividendrendement wel altijd mooi meegenomen. Belastingen proberen recupereren, daar hou ik me niet mee bezig. Dat ik niet meer Belgische aandelen heb komt omdat ik mijn interesse beperk tot een klein aantal sectoren die ik als 'veilig' en matuur beschouw en tot bedrijven die bij voorkeur minstens 700 miljoen EUR/USD/CHF/GBP bedrijfsomzet halen. Ik volg aandelen op uit 17 landen.
@gpv1, bedankt voor je uitleg en je regelmatige analyses. Het is een manier van beleggen die mij wel aanstaat. Ik ben momenteel enkel actief in Belgische aandelen. Dus van jouw lijst heb ik enkel Delhaize, alvast geen klachten daarover .
Vandaag een deeltje van mijn Delhaizes verkocht aan €75,49 en ingeruild voor bijkomende aandelen van Total Produce aan €0,995, die naar ik verwacht nog een ferme klim te goed hebben dit jaar (koopwaardige-aandelen-t15086-345.html" onclick="window.open(this.href);return false;)