Sparen voor kinderen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Sparen voor kinderen
Ik spaarde al een jaar of vier via post optima junior via bank van de post voor mijn zoon. Nu wou ik dit ook doen voor mijn dochter maar nu blijkt dat het gewaarborgd rendement maar 0,76% is tegenover de 2,75% dat ik heb gekregen voor mijn zoon.
Ik vond het in de tijd interessant omdat ik kon sparen tot hun 24ste en dat je dan nog de beslissing kon maken om het ineens te geven of in stukken.
Maar als je maar 0,76% krijgt en je moet 1,1% taks betalen dan haal je hier toch zo goed als niets van voordeel uit op lange termijn.
Ik hou mij niet echt bezig met beleggen maar wil toch iets bijeen sparen voor mijn kinderen op een manier dat niet veel risico inhoud.
Kan iemand mij een alternatief voorstellen?
Ik vond het in de tijd interessant omdat ik kon sparen tot hun 24ste en dat je dan nog de beslissing kon maken om het ineens te geven of in stukken.
Maar als je maar 0,76% krijgt en je moet 1,1% taks betalen dan haal je hier toch zo goed als niets van voordeel uit op lange termijn.
Ik hou mij niet echt bezig met beleggen maar wil toch iets bijeen sparen voor mijn kinderen op een manier dat niet veel risico inhoud.
Re: Sparen voor kinderen
Beste,
Dit topic werd onlangs nog besproken in
sparen-voor-dochtertje-t18071.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je vindt er zeker een aantal nuttige tips![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Succes !
Carl
Dit topic werd onlangs nog besproken in
sparen-voor-dochtertje-t18071.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je vindt er zeker een aantal nuttige tips
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Succes !
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Horizon van 15 tot 20 jaar : Kies voor 80% aandelen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- FinanceGeek
- Jr. Member
- Contacteer:
Inderdaad, met een lange termijn kies je beter voor aandelen. Aangeraden om te beleggen in heel veel aandelen en gespreid in te stappen om risico zoveel mogelijk te beperken. Bankfondsen, ETFS, en holdings kunnen hierbij helpen.bushke schreef:Ik spaarde al een jaar of vier via post optima junior via bank van de post voor mijn zoon. Nu wou ik dit ook doen voor mijn dochter maar nu blijkt dat het gewaarborgd rendement maar 0,76% is tegenover de 2,75% dat ik heb gekregen voor mijn zoon.
-
- Full Member
- Contacteer:
reteiP schreef:Horizon van 15 tot 20 jaar : Kies voor 80% aandelen.
en de overige 20% ?
laten wegrotten in zo'n post optima junior bankzakkenvullersprodukt ?
gewoon 100% aandelen wereldwijd gespreid met ultra lagekosten trackers
niks makkelijker
- FinanceGeek
- Jr. Member
- Contacteer:
Is risicovoller maar kan ook. Hoe dan ook is het aangeraden om geleidelijk in te stappen, best d.m.v. enkele vuistregels te hanteren. Bijvoorbeeld door periodiek een bepaald bedrag te investeren dollar cost averaging of beter een doelwaarde voor je portfolio opleggen en in functie hiervan bijkomende fondsen te storten value averaging Hierdoor kan je de kwalijke gevolgen van overoptimisme en pessimisme vermijden en je rendementen opkrikken.the_bishop schreef:reteiP schreef:Horizon van 15 tot 20 jaar : Kies voor 80% aandelen.
en de overige 20% ?
laten wegrotten in zo'n post optima junior bankzakkenvullersprodukt ?
gewoon 100% aandelen wereldwijd gespreid met ultra lagekosten trackers
niks makkelijker
Ik vind dat hier nogal makkelijk naar aandelen gegrepen wordt (gezien onze interesse in de markten).
De topic-opener wenst weinig risico te nemen (kapitaalgarantie?) en jullie stellen 80% à 100% in aandelen voor.
Wat mij betreft en met de info voorhanden, lijkt het bestrenderende spaarboekje een veel betere optie.
De topic-opener wenst weinig risico te nemen (kapitaalgarantie?) en jullie stellen 80% à 100% in aandelen voor.
Wat mij betreft en met de info voorhanden, lijkt het bestrenderende spaarboekje een veel betere optie.
Kan men niet al aan pensioensparen doen vanaf de geboorte? Of men eerst werken?
Topicopener klaagt ook over het lage rendement.dietman schreef:Ik vind dat hier nogal makkelijk naar aandelen gegrepen wordt (gezien onze interesse in de markten).
Dat is nu eigen aan de 0 inflatie waar we mee zitten.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Je kan pensioensparen starten wanneer je wil. Wil je echter van de belastingsaftrek kunnen genieten, moet je natuurlijk wel een belastbaar inkomen hebben dat hoog genoeg is.vdb0 schreef:Kan men niet al aan pensioensparen doen vanaf de geboorte? Of men eerst werken?
Echter zal je op die stortingen wel belast worden achteraf.
Daarom dat de meesten ook niet vroeger beginnen, omdat het dan niet interessant is.
Pensioensparen kan men vanaf 18 jaar doen en je moet min.8000 euro beroepsinkomsten hebben. Een levensverzekering (niet fiscaal) kan men wel afsluiten vanaf de geboorte, volgens mij.
+1 een stuk in aandelen, trackers, fondsen, ok, maar 100% met geld van het kind vind ik niet echt ideaal. Risicospreiding is altijd verstandig. Hoogrentende spaarrekening levert meer op dan een tak 21.dietman schreef:Ik vind dat hier nogal makkelijk naar aandelen gegrepen wordt (gezien onze interesse in de markten).
Rare dingen Optima junior.
Is dit zo dat ik maar 1547.41€ krijg op einddatum bij leven. Nochtans meer gespaard.
Wordt van het kastje nar de muur gestuurd. En maar 51€ interest sinds 2009. Nochtans 2 procent premie om vande rst te zwijgen.
Kapitaal
Kapitaal bij overlijden : 0.00
Kapitaal bij leven : 1,547.41
Kapitaal bij overlijden op berekeningsdatum : 3,502.31
Bedrag winstdeelname bij overlijden : 0.00
Is dit zo dat ik maar 1547.41€ krijg op einddatum bij leven. Nochtans meer gespaard.
Wordt van het kastje nar de muur gestuurd. En maar 51€ interest sinds 2009. Nochtans 2 procent premie om vande rst te zwijgen.
Kapitaal
Kapitaal bij overlijden : 0.00
Kapitaal bij leven : 1,547.41
Kapitaal bij overlijden op berekeningsdatum : 3,502.31
Bedrag winstdeelname bij overlijden : 0.00
Hoe lang spaar je al en hoeveel bedraagt uw spaarbedrag/maand?
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Nochtans 2 procent premie?
Indien het om een tak21 gaat ... ben je alreeds 2% inleg kwijt aan de verplichte 2% verzekeringspremie van vadertje staat.
Het ene doet het andere teniet ... geen recht op bijkomende winstdeelname?
Indien het om een tak21 gaat ... ben je alreeds 2% inleg kwijt aan de verplichte 2% verzekeringspremie van vadertje staat.
Het ene doet het andere teniet ... geen recht op bijkomende winstdeelname?