Pensioensparen Rabobank
Re: Pensioensparen Rabobank
Ik heb mijn Belfius pensioenspaarfonds (startte destijds op 31/12/2009) verplaatst naar Rabobank.
Op mijn Rabobank online banking staat nu:
Meerwaarde/Minwaarde sinds start pensioensparen
Indicatieve waarde: 7.130,37 EUR
Effectief gestort: 7.049,11 EUR
Meerwaarde/Minwaarde: 81,26 EUR
Betekent dit de meerwaarde sinds ik bij Rabobank ben, of betekent dit de totale meerwaarde die ik in 6jaar heb bereikt?
Op mijn Rabobank online banking staat nu:
Meerwaarde/Minwaarde sinds start pensioensparen
Indicatieve waarde: 7.130,37 EUR
Effectief gestort: 7.049,11 EUR
Meerwaarde/Minwaarde: 81,26 EUR
Betekent dit de meerwaarde sinds ik bij Rabobank ben, of betekent dit de totale meerwaarde die ik in 6jaar heb bereikt?
De meerwaarde sinds overdracht zal dat zijn.
Toch niet zo moeilijk te achterhalen, je weet toch wat je gestort hebt?
Elk jaar het fiscaal maximum of een afwijkend bedrag?
Dat opgeteld is uw 'inleg'.
Toch niet zo moeilijk te achterhalen, je weet toch wat je gestort hebt?
Elk jaar het fiscaal maximum of een afwijkend bedrag?
Dat opgeteld is uw 'inleg'.
Rabobank geeft inderdaad enkel de meer-/minderwaarde weer voor de periode waarin de gelden bij hen in beheer waren.
Wie echt de hele prestatie wil kennen, kan dat bijvoorbeeld via een mooi bijgehouden portefeuille bij Morningstar, maar of het dat nu allemaal echt waard is... ?
Groeten,
Carl
Wie echt de hele prestatie wil kennen, kan dat bijvoorbeeld via een mooi bijgehouden portefeuille bij Morningstar, maar of het dat nu allemaal echt waard is... ?

Groeten,
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Er klopt toch iets niet. U hebt 7.049,11 gestort gedurende max.6 jaren. Dit is 1174 per jaar gemiddeld ? Het maximum is 940 per jaar.
Het rendement dat je zou behaald hebben is ook veel te laag.
Ik zou aannemen dat "Effectief gestort: 7.049,11 EUR" gaat over de portefeuille die van Dexia naar Rabo werd overgezet. En met dus alle stortingen en tussentijdse winsten van 2009 tot voor kort daarinluc1961 schreef:Er klopt toch iets niet. U hebt 7.049,11 gestort gedurende max.6 jaren. Dit is 1174 per jaar gemiddeld ? Het maximum is 940 per jaar.

En dat "Meerwaarde/Minwaarde: 81,26 EUR" gaat over de meerwaarde vanaf het moment waarop deze portefeuille bij Rabo aankwam, tot "vandaag".
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Dit zal het zijn. Zijn rendement is dus veel hoger dan 81,26 euro vanaf 2009.
Ja, maar ik weet niet hoe ik mijn nettorendement moet berekenen sinds mijn eerste storting van 31/12/2009.
Weet iemand hoe ik dit het beste doe?
(bedrag_overgezet_van_Belfius_naar_Rabo ofte 7.049,11 EUR) min (totaalbedrag_ooit_gestort_bij_Belfius) = je winst bij BelfiusbertVW schreef:Ja, maar ik weet niet hoe ik mijn nettorendement moet berekenen sinds mijn eerste storting van 31/12/2009.
plus (je_meerwaarde_bij_Rabo) = je rendement sinds je eerste storting.
Veel moeilijker zou ik het niet maken

Carl
Bij Belfius was de rendementsweergave zoals bij Rabobank niet zo duidelijk.
Ik denk dat ik telkens het maximale bedrag heb gestort vanaf 31/12/2009, maar ik weet niet hoeveel de stortingsbedragen waren en hoe ik het geannualiserend rendement moet berekenen.
Ik denk dat ik telkens het maximale bedrag heb gestort vanaf 31/12/2009, maar ik weet niet hoeveel de stortingsbedragen waren en hoe ik het geannualiserend rendement moet berekenen.
Ik heb het uit nieuwsgierigheid even voor jou gedaan
http://berekenen.nu/index.php?view=article&id=47" onclick="window.open(this.href);return false; (gevonden met google-actie van 2 seconden)
Aannames: 6 stortingen van 2009 tot 2014, telkens maximaal bedrag, geen instap-kosten, geen storting voor 2015
Ik heb de 2 uitersten genomen, actueel rendement ligt daar dus ergens tussenin.
Sorting op 31-12 van elk jaar (=> geeft hoger rendement)

Storting 01-01 van elk jaar op eerste storting na (=> lager rendement)

Je kan dus zelf eens alle storting ingeven voor een correcter resultaat.
[Edit] Ter referentie: volgens Morningstar heeft het beste Belfius-pensioenfonds 7,5% over 5 jaar (Belfius Pension Fund High Equities).

http://berekenen.nu/index.php?view=article&id=47" onclick="window.open(this.href);return false; (gevonden met google-actie van 2 seconden)
Aannames: 6 stortingen van 2009 tot 2014, telkens maximaal bedrag, geen instap-kosten, geen storting voor 2015
Ik heb de 2 uitersten genomen, actueel rendement ligt daar dus ergens tussenin.
Sorting op 31-12 van elk jaar (=> geeft hoger rendement)

Storting 01-01 van elk jaar op eerste storting na (=> lager rendement)

Je kan dus zelf eens alle storting ingeven voor een correcter resultaat.
[Edit] Ter referentie: volgens Morningstar heeft het beste Belfius-pensioenfonds 7,5% over 5 jaar (Belfius Pension Fund High Equities).
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bewijs jij hier Szpilman dat bij het storten op het einde van het jaar het rendement hier hoger was dan telkens in januari ? Men wil ons nochtans wijsmaken dat storten in januari altijd een beter rendement geeft.
Mijn bankier zegt elke maand storten om risico te spreiden. Wat als de beurs keldert 6 maand later?
Neen, dat komt omdat ik de berekening achterstevoren heb gedaan ;-) Ik weet niet wanneer BartVW welk bedrag heeft gestort, enkel wat er nu in zijn fonds zit, het eind-kapitaal. Als hij steeds op 1 januari had gestort, dan was het eind-kapitaal in zijn fonds nu wel meer geweest (ervan uitgaande dat hij wel eens later in het jaar heeft gestort in een continu stijgende markt).witte merel schreef:Bewijs jij hier Szpilman dat bij het storten op het einde van het jaar het rendement hier hoger was dan telkens in januari ? Men wil ons nochtans wijsmaken dat storten in januari altijd een beter rendement geeft.
Het gaat hier ook over jaarlijks rendement, niet hetzelfde als totaal rendement. Als je telkens op de 1 januari stort ipv op 31 december, heeft je kapitaal 364 dagen meer om te renderen => hoger totaal rendement, maar je jaarlijkse rendement hetzelfde.
Is dat duidelijker?
Laatst gewijzigd door Szpilman op 23 februari 2015, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan moet je vooral blijven storten, en heel blij zijn dat je niet je hele kapitaal in het begin hebt geinvesteerd. Dat is net het punt.satsurfer schreef:Mijn bankier zegt elke maand storten om risico te spreiden. Wat als de beurs keldert 6 maand later?

-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dank u Szpilman voor de heel duidelijke uitleg. I