Waarom niet alles betalen met kredietkaart?
Waarom niet alles betalen met kredietkaart?
Ik bedacht me onlangs iets... waarom zou ik niet al mijn aankopen met mijn kredietkaart doen, ondanks het feit dat ik voldoende geld beschikbaar heb?
Voordelen:
Voordelen:
- - geld kan langer op de eigen (spaar-)rekening blijven staan en kan dus meer rente opbrengen
- - extra verzekeringen/korting (afh. van kaart)
- - goed budgetteren & niet meer spenderen dan beschikbaar is noodzakelijk
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Waarom niet alles betalen met kredietkaart?
Hmm, interessant
Kan je met kredietkaart betalen in Colruyt/Delhaize/Aldi en toestanden?
In het buitenland is dat zelden een probleem, maar hier in België nog nooit op gelet eigenlijk
Kan je met kredietkaart betalen in Colruyt/Delhaize/Aldi en toestanden?
In het buitenland is dat zelden een probleem, maar hier in België nog nooit op gelet eigenlijk
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Colruyt mag je al vergeten, Aldi ook vrees ik.
En er zijn inderdaad wel wat kleinere Delhaizes en Carrefours waar je ook niet kan betalen.
Om dan nog maar te spreken over restaurants, kleine winkels, cafes, krantenwinkels, enz.
Echter met de spaar en pluk site kan je inderdaad wel wat geld besparen als je verschillende extra verrichtingen doet van meer dan 25 euro.
De reden dat je geld ondertussen meer opbrengt op de rekening is nu dan ook wel reinste waanzin :p
En er zijn inderdaad wel wat kleinere Delhaizes en Carrefours waar je ook niet kan betalen.
Om dan nog maar te spreken over restaurants, kleine winkels, cafes, krantenwinkels, enz.
Echter met de spaar en pluk site kan je inderdaad wel wat geld besparen als je verschillende extra verrichtingen doet van meer dan 25 euro.
De reden dat je geld ondertussen meer opbrengt op de rekening is nu dan ook wel reinste waanzin :p
Bij Aldi kan je alvast niet betalen met een creditcard. De extra dagen interest (op een zichtrekening waaraan je creditcard gekoppeld is) zijn nu helemaal te verwaarlozen. Spaar&pluk is momenteel een zootje waar je niets mee kan aanvangen.
Wel, de vraag is of het veel gaat opbrengen omdat de rente op spaarrekeningen zo laag is.alvh schreef:Ik bedacht me onlangs iets... waarom zou ik niet al mijn aankopen met mijn kredietkaart doen, ondanks het feit dat ik voldoende geld beschikbaar heb?
Voordelen:Nadelen:
- - geld kan langer op de eigen (spaar-)rekening blijven staan en kan dus meer rente opbrengen
- - extra verzekeringen/korting (afh. van kaart)
Maak ik hier nu een denkfout?
- - goed budgetteren & niet meer spenderen dan beschikbaar is noodzakelijk
Voor de rest is er vooral discipline mee gemoeid: goed je uitgaven bijhouden zodat je de volgende maand niet voor verrassingen staat. Het saldo op je rekening loopt immers "achter".
-
- Full Member
- Contacteer:
Het kan en heeft op zich geen nadelen. Ik tankt bijna altijd met mijn visa kaart en voor grotere aankopen.
Er is enkel wat planning nodig omdat zoals gezegd hierboven je saldo achter loopt en je op tijd geld moet overzetten.
Er is enkel wat planning nodig omdat zoals gezegd hierboven je saldo achter loopt en je op tijd geld moet overzetten.
Bij AH ook niet.
Het risico is dat (zelfstandige) winkeliers je kwaad bekijken omdat je aan hun marge zit, als het over een klein bedrag gaat.
Het risico is dat (zelfstandige) winkeliers je kwaad bekijken omdat je aan hun marge zit, als het over een klein bedrag gaat.
Ik denk dat het voor ons, consumenten, niet zoveel uitmaakt of je met een kredietkaart of betaalkaart betaalt in een winkel. Je "voordelen" (langer interest op zichtrekening, spaar en pluk) zijn te verwaarlozen.
Er is wel een groot verschil voor de handelaar, betalen met de kredietkaart kost hen snel 2%, veel meer dan een gewone betaalkaart.
Deze winst is voor de kredietinstellingen... Niet voor de consument
Er is wel een groot verschil voor de handelaar, betalen met de kredietkaart kost hen snel 2%, veel meer dan een gewone betaalkaart.
Deze winst is voor de kredietinstellingen... Niet voor de consument
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ging ervan uit dat je overal wel met kredietkaart zou kunnen betalen, heb dat tot hiertoe nog niet getest. Kúnnen betalen is natuurlijk wel een vereiste
I.v.m. de lage rentes ga ik akkoord, maar het gaat me meer om het principe dan om het absolute bedrag.
Natuurlijk had ik er ook nog niet bij stilgestaan dat de winkeliers hier ook enig nadeel van zouden ondervinden door de hoge kosten.
Dus zeer nuttige input, waarvoor dank. Uit zuiver mathematisch oogpunt lijkt het mij dus nog steeds nuttig voor de consument, de vraag is of je voor die paar centiemen persoonlijke winst de handelaars enkele percenten wil afpakken.
Ik ging ervan uit dat je overal wel met kredietkaart zou kunnen betalen, heb dat tot hiertoe nog niet getest. Kúnnen betalen is natuurlijk wel een vereiste

I.v.m. de lage rentes ga ik akkoord, maar het gaat me meer om het principe dan om het absolute bedrag.
Natuurlijk had ik er ook nog niet bij stilgestaan dat de winkeliers hier ook enig nadeel van zouden ondervinden door de hoge kosten.
Dus zeer nuttige input, waarvoor dank. Uit zuiver mathematisch oogpunt lijkt het mij dus nog steeds nuttig voor de consument, de vraag is of je voor die paar centiemen persoonlijke winst de handelaars enkele percenten wil afpakken.
Winst:
Stel dat je alles betaalt met je kredietkaart.
Stel 2000€ /maand (al vrij veel qua uitgaven, niet?):
En stel dat je 1,5% hebt op je spaarrekening (ook al vrij hoog):
2000 * 1,5% /12 = 2,5€ winst
Ga je die moeite doen om 2,5€ uit te sparen?
Wij zijn sinds twee weken ook al onze aankopen, waar mogelijk, aan het doen met kredietkaart.
Kijk ook eens op beobank-visa-nu-200-cashback-t16974.html" onclick="window.open(this.href);return false;, dan vergroot de mogelijke winst nog een beetje.
@anonymous
30€ per jaar is toch mooi meegenomen?
In Delhaize kan je alleszins betalen met kredietkaart, laatst op restaurant ook. Online is dit meestal ook geen probleem.
Kijk ook eens op beobank-visa-nu-200-cashback-t16974.html" onclick="window.open(this.href);return false;, dan vergroot de mogelijke winst nog een beetje.

@anonymous
30€ per jaar is toch mooi meegenomen?
In Delhaize kan je alleszins betalen met kredietkaart, laatst op restaurant ook. Online is dit meestal ook geen probleem.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Stel dat je alles betaalt met je kredietkaart EN je gebruikt de Beobank Extra World Mastercard.anonymous schreef:Winst:
Stel €250/maand (nochtans vrij weinig qua uitgaven, niet?):
En stel dat je geen rente hebt op je spaarrekening (praktisch onmogelijk, tenzij je compenseert voor eventuele kosten op je zichtrekening wanneer je dit forum nauwelijks volgt):
250 * 1% * 12 = 30€ opbrengst
- 5€ kosten
geeft 25€ winst
Ik betaal ook alles met kredietkaart waar kan: 1% op alle fysieke aankopen, 2% om te tanken en 3% online. Winst = bijna 400 euro per jaar. 

vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als het minder dan €5 kost neem ik m'n Keytrade bankkaart -> 5 cent > 1% 

Het is wel een fantastisch systeem eigenlijk, een soort van cashback op je aankopen.. En de winkelier maar klagen van de hoge transactiekosten