De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Had je géén USD aangekocht en EURO aangehouden, dan was die toch sowieso in waarde gezakt ?
Wie tijdig omzette in USD, heeft daardoor een meerwaarde op zijn winst gerealiseerd - zo simpel is dat nu eenmaal.
Ik denk dat ik lang niet de enige ben die de move van de ECB aan de horizon zag liggen, en uitging van een daling van de EURO... Een glazen bol had je daarvoor echt niet nodig.
Carl
Wie tijdig omzette in USD, heeft daardoor een meerwaarde op zijn winst gerealiseerd - zo simpel is dat nu eenmaal.
Ik denk dat ik lang niet de enige ben die de move van de ECB aan de horizon zag liggen, en uitging van een daling van de EURO... Een glazen bol had je daarvoor echt niet nodig.
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Waar ik het wil hebben is dat je nu met je euro etf (ook al staan die in usd genoteerd) eigenlijk weer belegd in in de euro terwijl de val van die munt nog steeds verder aan het lopen is.
...maar de EU-indexen wél de voorbije weken als een raket de lucht in vlogen. En als je daar dan gemakkelijk een hefboom onder kan leggen, is daar toch niks op tegen ?JulusCesar schreef:Waar ik het wil hebben is dat je nu met je euro etf (ook al staan die in usd genoteerd) eigenlijk weer belegd in in de euro terwijl de val van die munt nog steeds verder aan het lopen is.
Welke (niet-complexe) belegging zag je dan rendabeler, de voorbije maanden, voor Europeanen ?
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Even terugkomen op die essentie
Waarom zou je dan de "Europese" hefboom gebruiken ipv de "Amerikaanse", is de Europese beter? Hogere leverage?
We zijn d'er dus nog helemaal niet uit volgens mij dat de Europese beleggingen beter zouden zijn dan de Amerikaanse.
Waarom zou een wereldbelegger voor Europa moeten kiezen en niet voor de VS die de wereldhandelsmunt heeft.
Als je dan toch de factor "hefboom" wil uitspelen.Boompie schreef:Lijkt me redelijk wiedes : ECB injecteert geld in de markt met QE, terwijl de FED op het punt staat om de rente op te trekken. Dus absoluut meer kansen voor Europa, op dit moment (en de voorbije paar maanden).
Carl
Waarom zou je dan de "Europese" hefboom gebruiken ipv de "Amerikaanse", is de Europese beter? Hogere leverage?
We zijn d'er dus nog helemaal niet uit volgens mij dat de Europese beleggingen beter zouden zijn dan de Amerikaanse.
Waarom zou een wereldbelegger voor Europa moeten kiezen en niet voor de VS die de wereldhandelsmunt heeft.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
@Spruitekop: ik heb het enkel en alleen over de voorbije maanden (ECB-actie). Dat Europese beleggingen "beter zijn dan Amerikaanse" heb ik nooit gezegd.
In die periode genoot beleggen in Europa duidelijk de voorkeur (vernauwing bij de FED, verbreding bij de ECB; Europese bedrijven haden bovendien nog veel groeimarge tegenover Amerikaanse).
Ook de komende periode zal dat zeer waarschijnlijk nog het geval blijven (Amerikaanse small caps niet meegerekend). De dure dollar zal een afremmend effect hebben op US-large caps.
Dit staat ook volledig naast het feit dat ik zelf (en bewust) overwogen was in US-aandelen tijdens bijna heel 2014. Maar de macro-context wijzigt nu eenmaal, en dan verleg je je gewicht best, als je optimaal wil meegaan.
Feit is en blijft dat, wie de vorige maanden overwogen zat in EU-aandelen (bv. DAX: +21.38%YTD), daar zeer mooie vruchten heeft van kunnen plukken. En bijkomende winst kon boeken door in de juiste valuta te gaan.
Ter vergelijking : vandaag staat de DJIA +0.16%YTD en de S&P500 +0.19%YTD...
Dit zijn volgens mij toch wel absolute cijfers ? Ik begrijp deze discussie eigenlijk niet goed, hoor...
Carl
In die periode genoot beleggen in Europa duidelijk de voorkeur (vernauwing bij de FED, verbreding bij de ECB; Europese bedrijven haden bovendien nog veel groeimarge tegenover Amerikaanse).
Ook de komende periode zal dat zeer waarschijnlijk nog het geval blijven (Amerikaanse small caps niet meegerekend). De dure dollar zal een afremmend effect hebben op US-large caps.
Dit staat ook volledig naast het feit dat ik zelf (en bewust) overwogen was in US-aandelen tijdens bijna heel 2014. Maar de macro-context wijzigt nu eenmaal, en dan verleg je je gewicht best, als je optimaal wil meegaan.
Feit is en blijft dat, wie de vorige maanden overwogen zat in EU-aandelen (bv. DAX: +21.38%YTD), daar zeer mooie vruchten heeft van kunnen plukken. En bijkomende winst kon boeken door in de juiste valuta te gaan.
Ter vergelijking : vandaag staat de DJIA +0.16%YTD en de S&P500 +0.19%YTD...
Dit zijn volgens mij toch wel absolute cijfers ? Ik begrijp deze discussie eigenlijk niet goed, hoor...
Carl
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Jouw dax percentage uitgedrukt in usd of euro ? en jouw s&p uitgedrukt in euro of usd ?
In indexpunten. Die zijn zoals je weet valuta-onafhankelijk...JulusCesar schreef:Jouw dax percentage uitgedrukt in usd of euro ? en jouw s&p uitgedrukt in euro of usd ?
Carl
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Zo had ik het nog niet bekeken; dat je valuta onafhankelijk kunt beleggen. Bedankt ik leer bij.
Da's inderdaad wat ik wou aangeven.JulusCesar schreef:Zo had ik het nog niet bekeken; dat je valuta onafhankelijk kunt beleggen. Bedankt ik leer bij.
No offence taken - goeie zondag!
Carl
Olieboost vandaag? -4% zegt Binck. Beurs +1%.
Crude staat momenteel -4,10%.
Carl
Carl
Mijn aandelen doen het de laatste slecht: Delhaize (-3,3% vandaag), TAKKT (-6,9% vandaag), RPS Group (-15% sinds vorige maand), Debenhams (-5,8% sinds een paar weken) en Total Produce dat in het slop blijft... £ dat daalt de laatse paar dagen... Geduld oefenen... Dillard's doen het dan weer goed.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 17 maart 2015, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat doet Fed morgen?
Deze keer durf ik er ook niet veel op te verwedden...Groeiaandelenfavoriet2014 schreef:Wat doet Fed morgen?
Carl
Gokje op renteverhoging alsnog uitstellen.