waarde van koersadvies
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: waarde van koersadvies
Bedankt!!!gpv1 schreef:@ycam:
Intrinsieke waardes zijn geen wetenschap. Alle modellen hebben hun tekortkomingen, ook het mijne. Ik bereken de intrinsieke waarde puur in functie van de vrije kasstroom die het bedrijf genereert.
Vrije kasstroom = het geld (cash) dat elk jaar beschikbaar is om schulden mee af te betalen (waardoor er minder rente moet betaald worden en wat de vrije kasstroom dus in de toekomst verhoogt), dividenden uit te keren, eigen aandelen in te kopen of om overnames mee te doen (overnames van bedrijven die hopelijk positief bijdragen aan de vrije kasstroom)
Het gaat dus om geld waar de aandeelhouders van kunnen profiteren.
Stel dat ik aandelen koop van bedrijf X wanneer de marktkapitalisatie €5 miljard is en dat bedrijf genereert jaarlijks gemiddeld €500 miljoen aan vrije kasstroom, dan betekent dat voor de aandeelhouder een theoretisch rendement van 10% (in het geval ik volledige controle zou hebben over het bedrijf en alle vrije kasstromen aan mezelf zou kunnen uitkeren in de vorm van dividenden), wat heel hoog is in vergelijking met bv. een spaarboekje. Ik prefereer bedrijven met een vrije kasstroom-rendement van minstens 11,11% (= een koers-vks-verhouding van max. 9). Ik beschouw een bedrijf als correct gewaardeerd ('correct' in functie dus van mijn strategie) wanneer het vks-rendement zo'n 5,55% is (= een koers-vks-verhouding van 18), of 4,76% (= een koers-vks-verhouding van 21) voor bedrijven die consistent zeer hoge vks-marges genereren of die geen nettoschuld hebben, en die dus veiliger/gezonder zijn. Dat zijn ook de niveaus waarop ik mijn aandelen van de hand doe.
Toekomstige vrije kasstromen voorspellen is quasi onmogelijk, dus ik baseer mij op cijfers uit het verleden, waarbij ik een gemiddelde neem van 5 jaar (al kan dat ook minder zijn indien de bedrijfsomzet fors gestegen is over die periode). De rente die een bedrijf betaalt is een component van de vrije kasstroom en daarvoor gebruik ik enkel het cijfer van het laatste boekjaar (stel bv. dat een bedrijf de afgelopen jaren zijn schulden fors heeft afgebouwd en dus ook veel minder rente betaalt, dan heeft het geen zin om nog cijfers over de betaalde rente te verwerken van toen er nog veel schulden waren).
Aandelen met een lage koers-vks-verhouding zijn altijd ondergewaardeerd (tenzij natuurlijk de financiële resultaten in de toekomst verslechteren). Aandelen met een hoge koers-vks-verhouding zijn niet noodzakelijkerwijze overgewaardeerd, want misschien bezit het bedrijf bv. heel veel waardevol vastgoed waardoor iemand anders de intrinsieke waarde van het bedrijf heel hoog acht.
Maar nogmaals, mijn methode is niet heilig. Maar er zit gezond verstand in en ze is erg succesvol.
Merk op dat ik geen waarde hecht aan boekhoudkundige winsten/verliezen. Dat zijn nl. gemanipuleerde cijfers. Een bedrijf kan zogezegd veel winst maken maar op cash-niveau verlieslatend zijn (bv. Bekaert in het verleden). En omgekeerd ook: een bedrijf kan zogezegd verlieslatend zijn of weinig winst maken, maar op cash-niveau wel heel winstgevend zijn.
Als ik kijk naar de vrije cashflow van Sioen, dan is die 37,9 miljoen.
Dus: 290 (kapitalisatie) : 37,9 = 13%. Wat veel is. Hoe bepaal je nu de waarde van Sioen?
@Groeiaandelenfavoriet2014
Kijk, op volgende pagina zie je schematisch hoe ik tot een faire waarde voor Sioen kom, met uitleg en al. Dat is een redelijk eenvoudige methode die ik zelf bedacht heb. Analisten proberen te voorspellen wat de toekomstige vrije kasstromen (per jaar) zullen zijn, wat puur gokwerk is, en passen dan heel ingewikkelde berekeningen toe om tot een faire waarde te komen. Ik geloof dat mijn methode veel realistischer is.
http://s30.postimg.org/ww6fj4j0x/sioen_ ... schema.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (kan zijn dat je even op de pagina moet klikken met de muis om de tekst mooi leesbaar te maken)
Kijk, op volgende pagina zie je schematisch hoe ik tot een faire waarde voor Sioen kom, met uitleg en al. Dat is een redelijk eenvoudige methode die ik zelf bedacht heb. Analisten proberen te voorspellen wat de toekomstige vrije kasstromen (per jaar) zullen zijn, wat puur gokwerk is, en passen dan heel ingewikkelde berekeningen toe om tot een faire waarde te komen. Ik geloof dat mijn methode veel realistischer is.
http://s30.postimg.org/ww6fj4j0x/sioen_ ... schema.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (kan zijn dat je even op de pagina moet klikken met de muis om de tekst mooi leesbaar te maken)
Laatst gewijzigd door gpv1 op 3 mei 2015, 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
- kniepstuuver
- Newbie
Analisten zijn lomperiken, en nog geen klein beetje gevaarlijke, vraag het beter aan een aap of een dolfijn, meer kans....
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dikke merci!gpv1 schreef:@Groeiaandelenfavoriet2014
http://s29.postimg.org/oom4p17mv/sioen_ ... schema.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (kan zijn dat je even op de pagina moet klikken met de muis om de tekst mooi leesbaar te maken)
U bent een echte analist...
Zijn er zo nog methodes?
Graag indien mogelijk ook zo'n uitgebreid schema want dit is TOP!
U bent een van de nuttigste mensen op dit forum.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
NuttigGroeiaandelenfavoriet2014 schreef:Dikke merci!gpv1 schreef:@Groeiaandelenfavoriet2014
http://s29.postimg.org/oom4p17mv/sioen_ ... schema.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (kan zijn dat je even op de pagina moet klikken met de muis om de tekst mooi leesbaar te maken)
U bent een echte analist...
Zijn er zo nog methodes?
Graag indien mogelijk ook zo'n uitgebreid schema want dit is TOP!
U bent een van de nuttigste mensen op dit forum.
Ik weet niet of hij blij is met die omschrijving
Wel een van de weinigen die weet waarmee hij bezig is.
En een goede primer over aandelenwaardering:
http://moneychimp.com/articles/valuation/stockvalue.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
DCF, formule van Graham, DDM,...
Eenmaal je de principes doorhebt, kan je je er verdiepen, want hier zijn ze niet volledig correct (de DCF werkt met EPS ipv de FCF). Ik vrees dat er geen snelle manier is om de correcte waarde voor jou te berekenen, jaarrekeningen doorploeteren met de correcte cijfers, is het enige wat je kan doen. En dan nog... Daarmee heb je niet altijd de finesses achter een businessmodel, zo kon je daarmee op voorhand de problemen met Andres Sarda van Van de Velde niet voorspellen.
Mooi werk gpv1.gpv1 schreef:@Groeiaandelenfavoriet2014
Vrije kasstroom marge is de laatste 5 jaar gemiddeld 7,7%
Dus waarderingsmultiple 18 is zelfs nog aan de lage kant.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
In het geval van Melexis.
Een overwaardering.
Maar als de cashflow (is niet de vks, maar toch) met 30% stijgt, moet je dit dan verrekenen in je berekeningen?
Dan is Melexis ongeveer 35 euro waard.
Een overwaardering.
Maar als de cashflow (is niet de vks, maar toch) met 30% stijgt, moet je dit dan verrekenen in je berekeningen?
Dan is Melexis ongeveer 35 euro waard.
Heel mooi werk gpv1. Zelf gebruik ik de formule en voorwaarden van Graham weliswaar met enkele toevoegingen ( jaarlijks stijgend dividend, geen pay-out ratio boven x-%). Dit zorgt er voor dat ik meestal vanzelf al bij solide bedrijven kom en dan is het enkel nog maar de vraag heb ik een veiligheidsmarge. Zoniet ga ik door naar het volgende. Het moeilijkste naar mijn mening is geduld oefenen.
Mvg,
Geblin
Mvg,
Geblin
The money is in the waiting!Geblin schreef:Heel mooi werk gpv1. Zelf gebruik ik de formule en voorwaarden van Graham weliswaar met enkele toevoegingen ( jaarlijks stijgend dividend, geen pay-out ratio boven x-%). Dit zorgt er voor dat ik meestal vanzelf al bij solide bedrijven kom en dan is het enkel nog maar de vraag heb ik een veiligheidsmarge. Zoniet ga ik door naar het volgende. Het moeilijkste naar mijn mening is geduld oefenen.
Mvg,
Geblin
Niets doen is uw derde optie, wordt vaak vergeten...
Klopt, als ik niks interessant vind laat ik mijn cash positie gewoon aangroeien. Ik heb al een mooie cashpositie tegenwoordig maar die is nog niet zo groot als die van Berkshire tegenwoordig .
Mvg,
Geblin
Mvg,
Geblin
Topic eens doorgenomen en interessante methode.
Ik vraag me af hoe je dan die aandelen eruit pikt? Je kan onmogelijk van alle beursgenoteerde bedrijven de jaarverslagen doornemen.
Ik vermoed dat je start in een bepaalde sector? Vb. Alcoholische dranken
En hoe ga je dan te werk?
Hoe haal je vb. daar een BDL of ABI uit?
Ik vermoed dat ergens wel een site bestaat die bepaalde indicaties geeft, maar kan die voorlopig niet terugvinden. (Ooit eens gekregen, maar vind die niet meer terug in de documenten).
Ik vraag me af hoe je dan die aandelen eruit pikt? Je kan onmogelijk van alle beursgenoteerde bedrijven de jaarverslagen doornemen.
Ik vermoed dat ergens wel een site bestaat die bepaalde indicaties geeft, maar kan die voorlopig niet terugvinden. (Ooit eens gekregen, maar vind die niet meer terug in de documenten).
Je kan ook fondsenmanagers zoeken met goede prestaties en een vergelijkbare visie van fundamentele analyse, en dan zien wat die hun top holdings zijn, zeker als dat wat meer vreemde bedrijven zijn.Brecht_V schreef:Topic eens doorgenomen en interessante methode.
Van daaruit kan je ook wat huiswerk vinden.
BDL zat zo in dat fonds van die Spanjaard Paramés.
En waar kan ik zo'n fondsen vinden?
Ik dacht dat ik ooit eens site had gekregen waarbij je wel per sector wat kon screenen en zoeken.
Ik dacht dat ik ooit eens site had gekregen waarbij je wel per sector wat kon screenen en zoeken.
Ik denk dat de meest objectieve manier is met een aandelenscreener. Daarvan zijn er honderden te vinden op internet, persoonlijk vind ik Uncle Stock wel een heel goede. Op basis daarvan kan je een X-tal aandelen weerhouden, waarvan je dan effectief de jaarverslagen opvraagt. De eerste check daarbij zijn de geconsolideerde jaarcijfers: kloppen ze met wat de screener zegt? Het antwoord is héél vaak "nee". De screener kan een fout algoritme gebruiken of gewoon verkeerde data gevoerd krijgen (ze kopen die data vaak aan bij een externe firma). Kloppen ze wel, doe ik een snelle waardering (via DCF in mijn geval). Is dat gunstig, lees ik het verslag. Van die X blijft maar een 5% over dus. En van die 5% koop ik maar een handvol.Brecht_V schreef:Topic eens doorgenomen en interessante methode.
Deze methode heeft wel een nadeel, als de screener fout zit, en dat is ie vaak, heb je vaak een lage specificiteit (je hebt veel slechte bedrijven tussen je screening), maar ook een lage sensitiviteit (aandelen die wel aan je criteria voldoen, ga je zo missen). Ook kwalitatieve veranderingen ga je zo missen. Bv. een bedrijf dat goede groeiperspectieven heeft die pas nu door een katalysator tot uiting komen.
Mijn rendement is dus maar gemiddeld: echt grote groeiers heb ik niet.
Ik ben dus benieuwd hoe andere forummers op aandelentips uitkomen.