10-jaarsrente bij Rabobank naar dieptepunt
Re: 10-jaarsrente bij Rabobank naar dieptepunt
Na 2 jaar blijft de vraag hier nog steeds onbeantwoord rabo bank.be ? Waarom hogere rente in ned ? En ik moet nu ook meedelen dat de termijn rekening op 10 jaar stuk lager ligt dan bv argenta.be . Gelukkig is het depositoboekje nog een van de beteren
Dank u wel voor de de feedback .
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Dank u wel voor de de feedback .
Beste,
Ik vind jouw vraag even vreemd als in een Belgische Delhaize vragen waarom hun gehakt duurder in dan in een Nederlandse Jumbo. Verwacht je echt dat een bank daarop antwoordt?
Ook in de wereld van banken geldt marktpositionering, operationele modellen en prioriteiten, enz. Net als in het tankstation waar je binnenkort weer langskomt.
Carl
Ik vind jouw vraag even vreemd als in een Belgische Delhaize vragen waarom hun gehakt duurder in dan in een Nederlandse Jumbo. Verwacht je echt dat een bank daarop antwoordt?
Ook in de wereld van banken geldt marktpositionering, operationele modellen en prioriteiten, enz. Net als in het tankstation waar je binnenkort weer langskomt.
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Hier gaat het over een internet bank die exact hetzelfde is . Delhaize. En jumbo zijn concurrenten .
Vergelijk dan eens Delhaize met filialen in andere landen
Of neem een willekeurige webshop die in meerdere landen actief is. Of je benzinestation van hetzelfde merk. Of ga eens in twee landen dezelfde wagen kopen.
En kost McDonald's over de hele wereld hetzelfde?
Carl
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Of neem een willekeurige webshop die in meerdere landen actief is. Of je benzinestation van hetzelfde merk. Of ga eens in twee landen dezelfde wagen kopen.
En kost McDonald's over de hele wereld hetzelfde?
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Daarin heb je wel gelijk !
Maar ik wil gewoon eens weten waaraan dat ligt dat er zo een verschil is in rente . Dan leren we ook weer iets bij .
En dat rabo de hoogste termijn rekening heeft is jammer genoeg ook niet meer. Vroeger was het hun doel de hoogste te zijn .
Op die dingen had ik graag een antwoord gehad waarom ze hier niet meer voor gaan ;-)
Maar ik wil gewoon eens weten waaraan dat ligt dat er zo een verschil is in rente . Dan leren we ook weer iets bij .
En dat rabo de hoogste termijn rekening heeft is jammer genoeg ook niet meer. Vroeger was het hun doel de hoogste te zijn .
Op die dingen had ik graag een antwoord gehad waarom ze hier niet meer voor gaan ;-)
Misschien dat volgend artikel iets verklaard blijkbaar heft onze overheid 0,31 percent tax op spaarboekjes en waarschijnlijk dus ook dit product. Gewoon voor onze grootbanken die het in 2008 lekker verknoeid hebben...
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... rders.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... rders.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaaaaren terug had Rabobank inderdaad de ambitie de prijsbreker te zijn in Vlaanderen. Ze hebben hier toen inderdaad nogal wat losgemaakt op de markt.chukky2 schreef:Daarin heb je wel gelijk !
Sindsdien zijn ze lang niet meer de enige speler, en de ene gaat dieper in zijn aanbod dan de andere. Het is dan als klant je opdracht om uit te maken wat je wil : wil je een stabiele, volwassen bank die redelijk goed ligt qua spaarrekeningen, of wil je er één die kost wat kost boven de markt wil zitten, maar waarvan je de details misschien niet goed kent of wil kennen.
Keuze is aan de klant, maar ik vind niet dat een bank (of enig ander commercieel orgaan) zich moet verantwoorden voor zijn strategische keuzes. Als klant ben je immers vrij te gaan en staan waar je wil.
Bovendien claimt Rabobank dat al lang niet meer; waarom blijf jij dan volharden in je vraag ?
BTW, zou het misschien kunnen dat Rabo haar focus de laatste jaren ook wou verleggen richting haar fondsenaanbod ? Ook daarin hebben ze qua prijszetting de markt gebroken, en draai het hoe je wil, maar dat doen ze nog steeds (bijna) als enige.
Los van de bank waarover het gaat, blijf ik je vraag zeer merkwaardig vinden. Vraag gerust eens aan je bloemist waarom zijn orchideën duurder zijn dan in de Aldi. Da's nu eenmaal eigen aan de vrije markt, en als klant maak je de keuze.
(in het geval van een bank moet je er natuurlijk nog een hele rits bijkomende factoren bijtellen, al dan niet opgelegd door lokale overheden)
Carl
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Eerst wat extra achtergrondinformatie: vergelijken van termijntarieven tussen Rabobank.be en Rabobank Nederland doe je best door de Belgische 'Rabo Termijnrekeningen' te vergelijken met de Nederlandse 'Rabo Deposito's'. Dit zijn de producten die het meest met elkaar gemeen hebben. Toch zijn er ook nog belangrijke verschillen: Zo geldt voor een Rabo Deposito een minimale instap van 10.000€ (bij Rabobank.be is dat 100€) en is het ingelegde geld op geen enkele manier voor de einddatum opvraagbaar (bij Rabobank.be kan dit wel mits het betalen van een verbrekingsvergoeding). Ook de regeling bij overlijden verschilt.
Om een idee te geven over de renteverschillen:
-Op 5 jaar levert een (NL) Rabo Deposito (05/05/2015) 0,60% bruto rente op. Op een (BE) Rabo Termijndeposito is dat eveneens 0,60% bruto.
-Op 10 jaar wordt bij Rabobank Nederland 1,30% bruto toegekend. Bij Rabobank.be is dat 1,10% bruto.
De verschillen zijn dus eerder beperkt. En een verklaring voor die verschillen moet gezocht worden bij diverse factoren die hier een invloed op kunnen hebben, zoals specifieke voorwaarden, productievolumes, positionering, lokale concurrentie, maar ook lokale wetgeving, bankentaksen, fiscaliteit, enz...
We geven echter wel toe dat een scherpe prijszetting voor termijnrekeningen op dit ogenblik geen prioriteit is voor ons: de marktomstandigheden zijn niet zo gunstig om op lange termijn geld vast te zetten tegen een lage opbrengst. Alhoewel termijnrekeningen een deel kunnen uitmaken van een gespreide portefeuille, bestaan er momenteel zeker alternatieven die aantrekkelijker zijn. Op het ogenblik dat termijnrekeningen weer aantrekkelijker worden, kan een scherpe prijszetting zeker opnieuw meer aandacht krijgen.
Om een idee te geven over de renteverschillen:
-Op 5 jaar levert een (NL) Rabo Deposito (05/05/2015) 0,60% bruto rente op. Op een (BE) Rabo Termijndeposito is dat eveneens 0,60% bruto.
-Op 10 jaar wordt bij Rabobank Nederland 1,30% bruto toegekend. Bij Rabobank.be is dat 1,10% bruto.
De verschillen zijn dus eerder beperkt. En een verklaring voor die verschillen moet gezocht worden bij diverse factoren die hier een invloed op kunnen hebben, zoals specifieke voorwaarden, productievolumes, positionering, lokale concurrentie, maar ook lokale wetgeving, bankentaksen, fiscaliteit, enz...
We geven echter wel toe dat een scherpe prijszetting voor termijnrekeningen op dit ogenblik geen prioriteit is voor ons: de marktomstandigheden zijn niet zo gunstig om op lange termijn geld vast te zetten tegen een lage opbrengst. Alhoewel termijnrekeningen een deel kunnen uitmaken van een gespreide portefeuille, bestaan er momenteel zeker alternatieven die aantrekkelijker zijn. Op het ogenblik dat termijnrekeningen weer aantrekkelijker worden, kan een scherpe prijszetting zeker opnieuw meer aandacht krijgen.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Puur toeval, maar sinds een paar dagen is de LT-rente zeer fors aan het stijgen: op 5 jaar staat de rente op termijnrekeningen bij Rabobank.be momenteel (07/05) op 0,70%. Op 10 jaar is dat intussen 1,40%.
Dat is ook een bijkomend verschil tussen Rabobank.be en een aantal andere banken, waaronder Rabobank Nederland: wij evalueren onze termijntarieven op dagelijkse basis en kunnen wijzigingen ook op dagelijkse basis doorvoeren. Als gevolg zijn rentedalingen snel voelbaar in ons aanbod, maar daar tegenover staat dat ook stijgingen een sneller effect hebben op onze tarieven.
Dat is ook een bijkomend verschil tussen Rabobank.be en een aantal andere banken, waaronder Rabobank Nederland: wij evalueren onze termijntarieven op dagelijkse basis en kunnen wijzigingen ook op dagelijkse basis doorvoeren. Als gevolg zijn rentedalingen snel voelbaar in ons aanbod, maar daar tegenover staat dat ook stijgingen een sneller effect hebben op onze tarieven.