De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Nee, de koper maakt geen 2000 winst als hij aan 98000 koopt. Hij maakt pas 2000 winst als hij aan 98000 koopt en opnieuw verkoopt aan 100000.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
...en dan pas is het geld terug op de beurs en is de cyclus rond. Bedankt voor de aanvulling Yaris.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja de marktwaarde is bij een daling lager als ervoor, logisch. Maar waar is nu dat vrijgekomen kapitaal, dat betere tijden afwacht?
Yaris schreef:@Stier: er is een verkoopgolf zowel op de obligatiemarkten als op de aandelenbeurzen. De verkoopgolf op de obligatiemarkten jaagt de rente hoger en dat veroorzaakt dan weer een verkoopgolf op de aandelenbeurzen. Het vrijgekomen kapitaal wordt cash aangehouden in afwachting van betere tijden vermoed ik.
Op een bankrekening.
-
- Full Member
- Contacteer:
het geen erop de ene zijn rekening bij komt door aandelen te verkopen gaat er bij een andere af om die zelfde aandelen te kopen hé, in totaal komt er dus geen geld bij op de rekening.
De hoeveelheid geld in de samenleving blijft gelijk maar niet de hoeveelheid geld op de aandelenmarkten.
Hier bijvoorbeeld http://www.artnews.com/2015/05/11/picas ... t-auction/Duvellover schreef:Maar waar is nu dat vrijgekomen kapitaal, dat betere tijden afwacht?
Inderdaad. Wat Spruitekop en Yaris schrijven lijkt me zo enorm logisch dat het niet nodig is om er lang over bezig te zijn, maar Duvellover heeft duidelijk een andere visie op de zaak. Misschien gaat het om de definitie van de "markt"? Wellicht is dat voor Duvellover niet de concrete aandelenmarkt maar de gehele abstractie van het verhandelen van goederen/diensten (in een markteconomie)?Yaris schreef:De hoeveelheid geld in de samenleving blijft gelijk maar niet de hoeveelheid geld op de aandelenmarkten.
Het is in ieder geval verkeerd om te stellen dat iemand winst heeft als hij aandelen koopt aan een lagere prijs dan wat de verkoper oorspronkelijk betaald heeft. Winst is er pas als deze persoon de aandelen zelf voor een groter bedrag kan verkopen.
Laatst gewijzigd door karo9 op 12 mei 2015, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Duvellover.
Stort het maar op mijn rekening, zo weet U alvast waar het geld naartoe is. Er zal niks bijgekomen zijn maar er zal niks verdwenen zijn. Maar ik zal er wel beter van worden.
Een aandeel is een deelname in een bedrijf. Bij hetgeen ik hier lees heb ik nu echt bedenkingen. De markt heeft winst of verlies. De markt heeft simpelweg geen enkele waarde.
Alleen het bedrijf.
Wat een kluwen, of wat ervan gemaakt wordt door sommigen.
Stort het maar op mijn rekening, zo weet U alvast waar het geld naartoe is. Er zal niks bijgekomen zijn maar er zal niks verdwenen zijn. Maar ik zal er wel beter van worden.
Een aandeel is een deelname in een bedrijf. Bij hetgeen ik hier lees heb ik nu echt bedenkingen. De markt heeft winst of verlies. De markt heeft simpelweg geen enkele waarde.
Alleen het bedrijf.
Wat een kluwen, of wat ervan gemaakt wordt door sommigen.
Neem je dan abstractie van leningen, kredieten en geldprinters?Yaris schreef:De hoeveelheid geld in de samenleving blijft gelijk maar niet de hoeveelheid geld op de aandelenmarkten.
Want dan is je uitspraak toch wel 90% fout
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Je moet het niet zo ingewikkeld maken. Ik had het over een verkoop. De koper geeft geld en de verkoper krijgt geld. Er is in totaliteit geen vermeerdering of vermindering van geld.
-
- Full Member
- Contacteer:
exact,
er is dan ook geen vermeerdering of vermindering van geld dat aan de kant betere tijden afwacht.
er is dan ook geen vermeerdering of vermindering van geld dat aan de kant betere tijden afwacht.
Duvellover, je lijkt te doen alsof alles de hele tijd perfect in evenwicht is. In jouw visie lijkt er nooit een verkoopgolf of aankoopgolf te kunnen zijn omdat er altijd aan een specifieke koers wordt gehandeld. Er zullen quasi altijd verkoper of verkopers zijn. Maar als er op een gegeven moment veel mensen snel willen verkopen, zal dit de koers naar omlaag halen omdat er steeds meer kopers (aan lagere koersen) uit de markt moeten gehaald worden. Een lagere koers dus en daarom spreekt men van een verkoopgolf.
Geld kan zeker wel vermeerderen of verminderen.
Stel ik koop 100 000 euro, ik verkoop aan Jan al mijn aandelen met verlies en hou 90 000 euro over, Jan betaalt 90 000 euro. Als ik ooit terug wil investeren heb ik maar 90 000 euro om te investeren, geen 100 000 euro meer.
Geld kan zeker wel vermeerderen of verminderen.
Stel ik koop 100 000 euro, ik verkoop aan Jan al mijn aandelen met verlies en hou 90 000 euro over, Jan betaalt 90 000 euro. Als ik ooit terug wil investeren heb ik maar 90 000 euro om te investeren, geen 100 000 euro meer.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ah ja en die persoon van wie jij gekocht hebt heeft u 100.000€.
Een verkoop en aankoop gebeuren steeds samen, voor een afgesproken bedrag en op een bepaald tijdstip. Op transactie niveau is er dus altijd een evenwicht! (De koper geeft geld en ontvangt het transactievoorwerp en de verkoper krijgt geld en geeft het transactievoorwerp)
De prijs van de transactie wordt bepaald door het evenwicht te zoeken tussen wat kopers bereid zijn te betalen en wat verkopers bereid zijn te aanvaarden. Hier kan er dus wel onevenwicht zijn, en dit zorgt voor schommelingen in de prijs van het goed. Soms zijn er veel mensen bereid tot verkopen en slechts weinigen bereid tot kopen en dan zal er een evenwicht ontstaan bij een lagere prijs.
Ik wou gewoon duidelijk maken dat er niet zoiets is als geld dat uit de aandelen markt naar de spaarrekening vloeit om af te wachten op betere tijden, want bij elke transactie is er juist evenveel geld dat in de andere richting gaat. Het enige dat veranderd is de prijs waartegen deze transacties plaats vinden. Daalt de beurs dan is geen stroom van geld uit de beurs naar ergens anders, de transactie prijzen zijn gewoon lager, en de totale markt is minder waard.
Maar soit ik stop de discussie hier.
Een verkoop en aankoop gebeuren steeds samen, voor een afgesproken bedrag en op een bepaald tijdstip. Op transactie niveau is er dus altijd een evenwicht! (De koper geeft geld en ontvangt het transactievoorwerp en de verkoper krijgt geld en geeft het transactievoorwerp)
De prijs van de transactie wordt bepaald door het evenwicht te zoeken tussen wat kopers bereid zijn te betalen en wat verkopers bereid zijn te aanvaarden. Hier kan er dus wel onevenwicht zijn, en dit zorgt voor schommelingen in de prijs van het goed. Soms zijn er veel mensen bereid tot verkopen en slechts weinigen bereid tot kopen en dan zal er een evenwicht ontstaan bij een lagere prijs.
Ik wou gewoon duidelijk maken dat er niet zoiets is als geld dat uit de aandelen markt naar de spaarrekening vloeit om af te wachten op betere tijden, want bij elke transactie is er juist evenveel geld dat in de andere richting gaat. Het enige dat veranderd is de prijs waartegen deze transacties plaats vinden. Daalt de beurs dan is geen stroom van geld uit de beurs naar ergens anders, de transactie prijzen zijn gewoon lager, en de totale markt is minder waard.
Maar soit ik stop de discussie hier.
Maar ook dat is relatief want de staat kan geld bij laten drukken, geld kan devalueren...uiteindelijk draait het rond waarde en is geld als waarde dusdanig 'relatief' ook al zit je te tellen om de balans in evenwicht te brengen.Yaris schreef:De hoeveelheid geld in de samenleving blijft gelijk maar niet de hoeveelheid geld op de aandelenmarkten.