De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Op het niveau van de transactie is er inderdaad geen geldstroom van het ene naar het andere: er wordt net zoveel geld betaald voor de aandelen als die op dat moment waard zijn.
Maar als je naar een individuele portefeuille kijkt, of een fonds, of de gehele markt, dan is het normaal om te zeggen dat 'geld uit asset categorie 1 naar asset categorie 2 vloeit'. Als de markt minder waard is en de hoeveelheid geld (om het eenvoudig te houden) hetzelfde is gebleven, dan is er nu x% minder geld in de markt en dezelfde x% meer in de alternatieven. Een groot verschil tussen tijdstip 0 en tijdstip 1 kun je beschrijven als een verkoopgolf of geldstroom uit aandelen.
Maar als je naar een individuele portefeuille kijkt, of een fonds, of de gehele markt, dan is het normaal om te zeggen dat 'geld uit asset categorie 1 naar asset categorie 2 vloeit'. Als de markt minder waard is en de hoeveelheid geld (om het eenvoudig te houden) hetzelfde is gebleven, dan is er nu x% minder geld in de markt en dezelfde x% meer in de alternatieven. Een groot verschil tussen tijdstip 0 en tijdstip 1 kun je beschrijven als een verkoopgolf of geldstroom uit aandelen.
Kunnen we het terug over de beurs zelf hebben? Ik begin deze discussie vervelend te vinden.
Ofwel moet een moderator hier maar een afzonderlijk draadje van maken.
Ofwel moet een moderator hier maar een afzonderlijk draadje van maken.
Volgens "Dr. Doom", Nouriel Roubini, is er nu nog geen aandelenzeepbel en zal een crash in de obligatiemarkten ook uitblijven. We moeten oppassen maar het is (nog) niet problematisch. http://www.cnbc.com/id/102672961" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat klinkt optimistischer dan zijn normale voorspellingen .
(ps Kevva, is dit goed genoeg? )
Dat klinkt optimistischer dan zijn normale voorspellingen .
(ps Kevva, is dit goed genoeg? )
Die Nouriel Roubini is een mooie illustratie van als een beursanalyst maar genoeg voorspellingen doet, hij de ene keer gelijk heeft en de andere keer niet. Hij heeft bijvoorbeeld de crash van 2008 juist voorspeld maar voor 2013 had hij een perfecte storm op de beurzen voorspeld en toen zat hij er compleet naast.
Je mag ook schrijven: Hij had slechts één keer gelijk had.Yaris schreef:... hij de ene keer gelijk heeft en de andere keer niet....
Laatst gewijzigd door Belca2 op 14 mei 2015, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door die ene voorspelling is hij wereldberoemd geworden en heeft hij de bijnaam "Dr. Doom" gekregen.
En ondertussen blijven de wereldbeurzen maar wegzakken. Waarom? Het is nu toch al een tijdje geweten dat de rente in Amerika opnieuw de hoogte in gaat en dat de groei daar vertraagt, moeten ze dat als excuus blijven gebruiken om te verkopen? De beurzen overdrijven weer, zoals gewoonlijk. Eerst negeren ze al het slechte nieuws en daarna al het goede nieuws. Kunnen ze niet gewoon langdurig kalmpjes aan stijgen?
En ondertussen blijven de wereldbeurzen maar wegzakken. Waarom? Het is nu toch al een tijdje geweten dat de rente in Amerika opnieuw de hoogte in gaat en dat de groei daar vertraagt, moeten ze dat als excuus blijven gebruiken om te verkopen? De beurzen overdrijven weer, zoals gewoonlijk. Eerst negeren ze al het slechte nieuws en daarna al het goede nieuws. Kunnen ze niet gewoon langdurig kalmpjes aan stijgen?
De euro staat op een zuchtje van 1,14 dollar. Wie had daar weer pariteit tussen de euro en de dollar voorspeld?
@Kevva: ik post al deze berichten speciaal op jouw vraag. Je ziet, we houden hier rekening met jouw wensen.
Het zijn vooral de large-caps die recentelijk klappen hebben gekregen; de small-caps houden goed stand.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Voor mij is dit maar een tijdelijke heropstanding; wacht tot het rates-verhaal weer begint.Yaris schreef:De euro staat op een zuchtje van 1,14 dollar. Wie had daar weer pariteit tussen de euro en de dollar voorspeld?
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Is ook de periode van dividenden uitbetalingen en .... 'sell in May and come back in September', zal er zoals ieder jaar ook wel iets mee te maken hebben. De klassieke winstnemingen, wat niet wegneemt dat internationale factoren ( Griekenland, Oekraïne, Midden-Oosten....) er ergens wel als een zwaard boven hangt met de vraag of dit al dan niet zal vallen.
Woho, al meer dan 1,14 dollar voor een euro. Ik denk dat ik wat Amerikaanse aandelen ga bijkopen, dan kan ik profiteren van de crash van de euro na de Grexit.
Sorry, maar die discussie begon wat uit de hand te lopen en ik dacht dat een eigen topic misschien interessanter was?Yaris schreef:@Kevva: ik post al deze berichten speciaal op jouw vraag. Je ziet, we houden hier rekening met jouw wensen.
Je had gelijk hoor, de discussie begon even eindeloos te worden als de discussie waarom elektriciteit 2000 jaar geleden al niet was uitgevonden.
@Yaris, geen slechte beslissing denk ik, ik denk Bank of America te kopen.