extra kosten termijnrekening?
TIP
extra kosten termijnrekening?
Forumleden, iemand een idee?
Ik heb in 2012 een storting gedaan op een termijnrekening. 3 jaar aan 3% bruto (kapitalisatie). Gaat om een bedrag van 10.000 euro. Vandaag een bericht ontvangen dat deze rekening de einddatum gaat bereiken.
Eindsaldo 10.608,57 euro!!! Als ik rekening hou met 25% RV kom ik aan 690 euro?? Iemand een idee van extra kosten op een termijnrekening?
Stefan
Ik heb in 2012 een storting gedaan op een termijnrekening. 3 jaar aan 3% bruto (kapitalisatie). Gaat om een bedrag van 10.000 euro. Vandaag een bericht ontvangen dat deze rekening de einddatum gaat bereiken.
Eindsaldo 10.608,57 euro!!! Als ik rekening hou met 25% RV kom ik aan 690 euro?? Iemand een idee van extra kosten op een termijnrekening?
Stefan
Re: extra kosten termijnrekening?
Op een termijnrekening zijn geen extra kosten verbonden,in geen enkele bank.
Het bruto gekapitaliseerd rendement van 10.000 euro aan 3% gedurende 3 jaar
1.jaar 10.300
2.jaar 10.609
3.jaar 10.927
Het bruto gekapitaliseerd rendement van 10.000 euro aan 3% gedurende 3 jaar
1.jaar 10.300
2.jaar 10.609
3.jaar 10.927
Laatst gewijzigd door ludo op 26 mei 2015, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
We kennen de voorwaarden van die termijnrekening niet.
- Was het geen step-up termijnrekening?
- Was het een volle 3 jaar?
- Bracht de interest zelf ook 3% op?
- Was het geen step-up termijnrekening?
- Was het een volle 3 jaar?
- Bracht de interest zelf ook 3% op?
Ik heb nog nooit een termijnrekening met kapitalisatie gehad !
Termijnrekeningen met kapitalisatie zijn te mijden. Dikwijls wordt de rente gekapitaliseerd aan een lager percentage dan voor het kapitaal zelf bepaald is. En voornaamste nadeel: een verandering van de roerende voorheffing gedurende de looptijd is altijd in je nadeel, zowel een verhoging als een verlaging. Bij een verhoging is de hogere RV van toepassing op de gehele interest van de ganse looptijd, ook op de interest die je verworven had in de jaren met de lage RV. Bij een verlaging bepaalt de regering dat het lager percentage enkel geldt voor nieuwe contracten, niet voor bestaande.
10000€ aan 3% bruto is 2.25% netto :
10000 +(3% - 25% roerende voorheffing=2.25% netto)
1 ste jaar 10000€ +225€=10225€
2 de jaar 10225€ +2.25% =10455€
3 de jaar 10455€ +2.25%= 10690.30146€
brengen de intresten minder op dan 2.25% ? of er is iets anders aan de hand.
Best eens navraag doen bij uw bank
10000 +(3% - 25% roerende voorheffing=2.25% netto)
1 ste jaar 10000€ +225€=10225€
2 de jaar 10225€ +2.25% =10455€
3 de jaar 10455€ +2.25%= 10690.30146€
brengen de intresten minder op dan 2.25% ? of er is iets anders aan de hand.
Best eens navraag doen bij uw bank
Het moet iets anders zijn. Zelfs indien de interest zelf niets opbrengt kom je nog aan 10.675 euro.
Altijd eerst maar goed de productfiche lezen voor je op een langetermijnbelegging intekent om onaangename verrassingen achteraf te voorkomen.
Altijd eerst maar goed de productfiche lezen voor je op een langetermijnbelegging intekent om onaangename verrassingen achteraf te voorkomen.
Sorry, maar dit is weer maar eens een typevoorbeeld hoe banken hun klanten inlichten.
Ze worden in het zak gezet met allerlei praatjes.
Het is natuurlijk ook de klant zelf die weerbaar moet zijn.
Ze worden in het zak gezet met allerlei praatjes.
Het is natuurlijk ook de klant zelf die weerbaar moet zijn.
Tja, een termijnrekening wordt voorgesteld als een simpele en doorzichtige belegging maar banken zijn vindingrijk in het spelen met de looptijd, het percentage interest (al dan niet step-up), wanneer en hoe dikwijls de interest wordt uitgekeerd. Ik heb zelfs al een staatsbon geweten die de eerste interest pas uitkeerde na een jaar en drie maanden. De interest die je kreeg was dan uiteraard de interest van een jaar, niet die van 15 maanden. Je had dus drie maanden lang je geld gratis uitgeleend.
Het wil niet zeggen dat als ze de " eerste " interest na 15 maand uitbetalen, dat je drie maanden kwijt bent... Deze kan verrekend worden in je volgende interest uitbetaling???Yaris schreef:Tja, een termijnrekening wordt voorgesteld als een simpele en doorzichtige belegging maar banken zijn vindingrijk in het spelen met de looptijd, het percentage interest (al dan niet step-up), wanneer en hoe dikwijls de interest wordt uitgekeerd. Ik heb zelfs al een staatsbon geweten die de eerste interest pas uitkeerde na een jaar en drie maanden. De interest die je kreeg was dan uiteraard de interest van een jaar, niet die van 15 maanden. Je had dus drie maanden lang je geld gratis uitgeleend.
ja maar zelfs mocht dit waar zijn, dan krijg je je interest toch maar weer met 3 maanden vertraging en dit jaar na jaar. Voor de eindklant een relatief klein verschil, maar voor de bank maken vele kleintjes een heel groot positief verschil, in hun voordeel natuurlijk. Vooral met die step-up rekeningen kunnen ze weer met een mooi percentage publiciteit maken, alleen is dat mooie percentage enkel geldig na x jaar sparen voor een aalmoes.
Bij een step-up termijnrekening krijg je de eerste jaren minder dan op een spaarboekje en dan gaat er nog 25% RV af. Dat moeten we allemaal lijden voor een hoog percentage in de laatste zes of zelfs maar vier maanden. Nooit meer.
groot gelijk, Yaris, 't is niet meer dan een termijnrekening met een variabele interest en inderdaad nog roerende voorheffing die va dit al mager rendement afgaat. Je kapitaal groeit de eerste jaren dus met muizestapjes om pas helemaal op het eind aan een ietwat aanvaardbaar interestpercentage te bekomen. Pure oogverblinding naar de klant toe!
Termijnrekeningen staan nu inderdaad superlaag qua rendement... op die manier probeert men alleman naar de beurs te jagen voor een hoger rendement,met risico je kapitaal te zien slinken...
Er zijn betere tijden geweest voor termijnrekeningen. Voordeel daaraan was wel dat je op voorhand wist hoeveel je had op eind datum.
Er zijn betere tijden geweest voor termijnrekeningen. Voordeel daaraan was wel dat je op voorhand wist hoeveel je had op eind datum.