Obligatie Rabobank AUD 4.25% 2022 goede keus?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligatie Rabobank AUD 4.25% 2022 goede keus?
Ik had redelijk som in AUD van vervallen obligatie en heb daarmee eens de RABOBANK NEDERLAND AUD 4.25% 13-01-2022 obligatie gekocht met de bedoeling die tot 2022 te houden. Gekocht aan 102.7% (staat nu al hoger blijkbaar).
Mijn redenering is dat de EUR de komende jaren niet onmiddelijk zal stijgen vanwege de ECB en de problemen met Griekenland etc.. terwijl ik geen indicaties zie dat de AUD zal dalen de komende jaren, eerder beetje stijgen, vermoedelijk vrij stabiel.
Is dat volgens jullie een goede laag-risico belegging om te hebben als je een bepaalde som tot 2022 kan missen of had ik beter fondsen ofzo gekocht? Die obli stond overigens als risico-klasse 5 aangegeven maar of dit nu zo'n risico is.
Mijn redenering is dat de EUR de komende jaren niet onmiddelijk zal stijgen vanwege de ECB en de problemen met Griekenland etc.. terwijl ik geen indicaties zie dat de AUD zal dalen de komende jaren, eerder beetje stijgen, vermoedelijk vrij stabiel.
Is dat volgens jullie een goede laag-risico belegging om te hebben als je een bepaalde som tot 2022 kan missen of had ik beter fondsen ofzo gekocht? Die obli stond overigens als risico-klasse 5 aangegeven maar of dit nu zo'n risico is.
Re: Obligatie Rabobank AUD 4.25% 2022 goede keus?
Uh.. niemand?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, niemand kan vandaag de wisselkoersverhoudingen van binnen zeven jaar voorspellen. Overigens een goede strategie om eerst iets te kopen en je dan af te vragen of het verstandig was.
Ik had destijds toen ik hem kocht wel al rondgekeken en was redelijk overtuigd dat het een degelijke belegging was.. ik zat toen nog niet op dit forum dus is idd wat vreemd dat ik het achteraf vraag.. mijn vraag was eerder of dit een vrij veilige belegging was gezien die toch in een vrij hoge risico klasse stond.. in theorie zou ik die vandaag al met wat winst kunnen verkopen maar is eerder bedoeld voor de jaarlijkse rente op lange termijn ipv spaarrekening.. mijn redenering is dus dat de EUR het nog heel lang slecht zal bijven doen door lage rente ECB en allerlei problemen met Europa zoals Griekenland etc..Yaris schreef:Inderdaad, niemand kan vandaag de wisselkoersverhoudingen van binnen zeven jaar voorspellen. Overigens een goede strategie om eerst iets te kopen en je dan af te vragen of het verstandig was.
-
- Full Member
- Contacteer:
Je wil advies of je een goed of slechte keuze hebt gemaakt. Om daar een redelijk antwoord op te kunnen geven zal je wel wat meer informatie moeten verstrekken. Hoe ziet je huidige portefeuille eruit?
Ik zal nog eens herhalen wat Yaris zei maar dan met een twist erop:
Als iemand met zekerheid wist hoe de Euro tegenover de AUD zou staan binnen 7 jaar denk je dat die jouw dat zou vertellen? Die persoon zou zo veel mogelijk geld lenen als hij maar kon en naar het strand gaan. Mocht het mogelijk zijn om dit te voorspellen, gaat niemand dit aan jouw neus hangen.
Als financiële instellingen hierin al geregeld falen, denk je dat jij beter kan?
Als iemand met zekerheid wist hoe de Euro tegenover de AUD zou staan binnen 7 jaar denk je dat die jouw dat zou vertellen? Die persoon zou zo veel mogelijk geld lenen als hij maar kon en naar het strand gaan. Mocht het mogelijk zijn om dit te voorspellen, gaat niemand dit aan jouw neus hangen.
Als financiële instellingen hierin al geregeld falen, denk je dat jij beter kan?
Niemand kan idd weten hoe EUR/AUD zal staan, maar ik begrijp niet waarom je zegt dat indien men het wel met zekerheid zou weten waarom je het dan zou verzwijgen.MountainTop schreef:Je wil advies of je een goed of slechte keuze hebt gemaakt. Om daar een redelijk antwoord op te kunnen geven zal je wel wat meer informatie moeten verstrekken. Hoe ziet je huidige portefeuille eruit?
Als ik met zekerheid wist dat aandeel x binnen 5 jaar 2 keer hoger zou staan dan zou ik eerst zelf al mijn geld erin steken, maar dan zie ik niet in waarom ik dat zou verzwijgen voor anderen.. in tegendeel, meer vraag kan alleen maar de koers ten goede komen.
Als je alleen op een forum zit om vooral niemand anders te willen helpen dan heeft dat weinig zin natuurlijk maar ik begrijp eerlijk gezegd jouw houding niet. Tenzij je bij de rijkste Belgen behoort zal het niet veel uitmaken dat jij als kleine belegger al je geld in een aandeel steekt of niet om de koerswaarde te beinvloeden.
Overigens, dat instellingen falen heeft soms ook te maken met hun eigen belang, zoals beheerders van fondsen. Kan geen kwaad dat kleine beleggers mekaar wat meer zouden helpen vind ik.
Mijn vraag was dus eerder welke indicaties er zijn op lange termijn voor zowel eur als aud.. je kan dat niet met zekerheid weten maar politiek speelt daar ook vaak een rol dus dat soort info kan interessant zijn.. ik zie europa als een log inefficient iets dat momenteel bvb niet weet hoe het met griekenland moet omgaan en wat de ECB doet lijkt mij toch ook bedenkelijk.
Bij afloop of verkoop van de obligatie zal je pas weten of het een goede belegging was.
Je mag er volgens mij van uitgaan dat de koersverhouding van Eur/Aud op vervaldag niet dezelfde zal zijn dan op dag van aankoop. Je zal dus vermoedelijk een beduidend beter of slechter rendement dan de 4,25 % behalen.
Bij fondsen kan de som in identiek dezelfde producten worden belegd, weliswaar veel meer gespreid, en betaal je nog kosten bovenop. Dus een fonds is ook niet altijd beter.
Je moet voor jezelf even berekenen welk effect dit voor jou zou hebben indien de Aud op eindvervaldag 50% in waarde zou gedaald zijn. Hoe zou je daar mee om gaan, zou je dit verlies kunnen verteren, indien ja, dan zou ik zeggen waarom niet.
Het is dus vooral van belang voldoende te spreiden, meestal loopt niet alles slecht af. Ikzelf heb een som in de Turkse Lira en de Afrikaanse Rand belegd, munten waarvan vrijwel iedereen nu zal zeggen dat je daar niet in moet gaan beleggen.
Je mag er volgens mij van uitgaan dat de koersverhouding van Eur/Aud op vervaldag niet dezelfde zal zijn dan op dag van aankoop. Je zal dus vermoedelijk een beduidend beter of slechter rendement dan de 4,25 % behalen.
Bij fondsen kan de som in identiek dezelfde producten worden belegd, weliswaar veel meer gespreid, en betaal je nog kosten bovenop. Dus een fonds is ook niet altijd beter.
Je moet voor jezelf even berekenen welk effect dit voor jou zou hebben indien de Aud op eindvervaldag 50% in waarde zou gedaald zijn. Hoe zou je daar mee om gaan, zou je dit verlies kunnen verteren, indien ja, dan zou ik zeggen waarom niet.
Het is dus vooral van belang voldoende te spreiden, meestal loopt niet alles slecht af. Ikzelf heb een som in de Turkse Lira en de Afrikaanse Rand belegd, munten waarvan vrijwel iedereen nu zal zeggen dat je daar niet in moet gaan beleggen.
Als op de eindvervaldag uw aud. 50% is gedaald, dan herbelegt u de aud. in een nieuwe oblig. in aud. en maakt u nog geen verlies!Darts schreef:Bij afloop of verkoop van de obligatie zal je pas weten of het een goede belegging was.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mark, Yaris vertelde je al dat niemand de toekomst kan voorspellen. Mijn persoonlijk mening is dat je doe toekomst niet kan voorspellen. Toch blijf je maar vragen stellen om te proberen te achter halen hoe de toekomst er gaat uitzien. Als je aan "Tea leaf reading" wil doen ga je gang. Maar weet wel met wat je bezig bent.
Als je naar LTCM kijkt en hoe paranoïde die mannen waren om hun trades te beschermen van andere traders die hun trades zouden kunnen manipuleren door te weten welke posities zei aanhielden. Wat naar hun zeggen ook gebeurt is eenmaal hun trades gekend werden na jaren van geheim houding.
Niemand met een echte edge gaat die weggeven. Gaat nooit gebeuren.
Als je naar LTCM kijkt en hoe paranoïde die mannen waren om hun trades te beschermen van andere traders die hun trades zouden kunnen manipuleren door te weten welke posities zei aanhielden. Wat naar hun zeggen ook gebeurt is eenmaal hun trades gekend werden na jaren van geheim houding.
Tja, maar waarom zou iemand iets geheim houden dat bij bekendmaking in zijn eigen voordeel kan spelen.MountainTop schreef:Mark, Yaris vertelde je al dat niemand de toekomst kan voorspellen. Mijn persoonlijk mening is dat je doe toekomst niet kan voorspellen. Toch blijf je maar vragen stellen om te proberen te achter halen hoe de toekomst er gaat uitzien. Als je aan "Tea leaf reading" wil doen ga je gang. Maar weet wel met wat je bezig bent.
Het is idd niet mogelijk om te weten hoe de AUD binnen 7 jaar zal staan, dat begrijp ik ook wel, maar we kunnen wel hier de mogelijke evoluties bespreken wat meer afhangt van politiek en economie zoals vraag China van meer of minder grondstoffen wat voor Australie zeer belangrijk is vanwege export naar China, etc.. het is meer dat wat ik bedoelde.
Zeer juist.. ik had trouwens vermeld dat ik die obligatie in AUD gekocht heb met geld van een vervallen obligatie in AUD.. ik blijf dus een deel spreiden in AUD omdat mijn vader het mij zo geleerd heeft.. vraag mij wel beetje af wanneer ik ooit terug EUR zou moeten omzetten zolang Australie geen gekke dingen doet.kaohsiung schreef:Darts schreef:Als op de eindvervaldag uw aud. 50% is gedaald, dan herbelegt u de aud. in een nieuwe oblig. in aud. en maakt u nog geen verlies!
Bij mij is het dus zo dat een deel van mijn porfefeuille in AUD zit.. de voornaamste reden dat ik die Rabobank AUD obligatie genomen heb is omdat ik dit gedaan heb met AUD van een vervallen obligatie.. dus de spreiding in mijn portefeuille blijft hetzelfde. Zo had ik het van mijn vader geleerd.
Het enige wat ik mij wel beetje afvraag is bij welke omstandigheid ik die AUD best terug naar EUR zou zetten. De koers staat momenteel op 0.7 en als ik kijk naar de laatste 10j dan stond die tussen 2006-09 rond de 0.6, in 2009 dan dip naar 0.5 en nadien blijven stijgen tot 0.86 en nu dus teruggevallen op 0.7
Vanwaar overigens die dip in 2009 want wereldcrisis was toch mondiaal dus zie geen reden daar voor verandering AUD/EUR koers.
Het enige wat ik mij wel beetje afvraag is bij welke omstandigheid ik die AUD best terug naar EUR zou zetten. De koers staat momenteel op 0.7 en als ik kijk naar de laatste 10j dan stond die tussen 2006-09 rond de 0.6, in 2009 dan dip naar 0.5 en nadien blijven stijgen tot 0.86 en nu dus teruggevallen op 0.7
Vanwaar overigens die dip in 2009 want wereldcrisis was toch mondiaal dus zie geen reden daar voor verandering AUD/EUR koers.