ADVIES graag over ETHIAS-producten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
ADVIES graag over ETHIAS-producten
Wie kan me helpen ?
Ik zit met volgend probleem.
heb bij ethias verschillende producten:
first + first invest + first pensioen + first fiscaal
zijn deze producten in gevaar ? (=tak21)
of beter af te halen zodat er max 20.000 euro per persoon blijft staan ?
Graag advies want ik kan nergens info of advies vinden.
Dank u
Dank u
Re: ADVIES graag over ETHIAS-producten
Geen gevaar.
Regering zou ook hier gerant voor staan.
Regering zou ook hier gerant voor staan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
voor hoeveel ? ook die 20.000 euro per persoon ?
zodus, daarboven ? afhalen ?
zodus, daarboven ? afhalen ?
Ik dacht het wel, weet ik niet zeker.
Zou ik weinig schrik voor hebben.
Zou ik weinig schrik voor hebben.
Ik dacht dat Ethias gevraagd heeft om de tak21-producten te verzekeren zoals gewone spaarrekeningen (mondeling toegezegd door Leterme voor alle bedragen)
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Er is geen dekking van het garantiefonds. Het garantiefonds is voor banken. Tak 21 zijn verzekeringsproducten.Joker schreef: Wie kan me helpen ?
Dank u
Maak je geen zorgen. Op de website van deredactie.be staat de titel: "Regering waarborgt ook levensverzekeringen". De Ethias Tak 21 producten vallen hier onder.
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... e/1.390305
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
mondeling toegezegd door Leterme voor alle bedragen ?Vaganzza schreef: Ik dacht dat Ethias gevraagd heeft om de tak21-producten te verzekeren zoals gewone spaarrekeningen (mondeling toegezegd door Leterme voor alle bedragen)
Dus ook het gedeelte boven de 20.000 euro ?
Vermoed dat die first-producten dus niet in gevaar zijn. Meeste banken zijn of worden gered, zodus zullen de obligaties die ze hebben (ongeveer 80% van het frist saldo - info zie site ethias), ook niet verdwijnen.
Ik ga dat geld dus niet afhalen, want er zijn wel wat kosten aan verbonden en de intrest van dit jaar verspeel je ook: intrest bepaald op bedrag op 31/12.
trouwens, als we allen geld beginnen afhalen... dan... verliezen we allemaal zeker ?
Bedankt,
Jo
Wij hebben ons pensioen sparen bij ethias.
Zou ik nog durven bij sparen?
Zou ik nog durven bij sparen?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
ik heb ook veel op ethias en ethias invest...
ga het toch laten staan...
waar gaar ge het zetten, zet het naar een andere bank, en volgende week is deze bij het nieuws...
ik weet het ook allemaal niet meer...
wat moet ik laten vallen als ik die multysecurity afhaal...?
ben vandaag daar langs geweest, maar die had niet veel zin om dat op te zoeken...??
waar gaar ge het zetten, zet het naar een andere bank, en volgende week is deze bij het nieuws...
ben vandaag daar langs geweest, maar die had niet veel zin om dat op te zoeken...??
-
- Sr. Member
- Contacteer:
wat gaan jullie doen??? nu het slechter gaat??
als je nu omzet naar andere bank, is die misschien volgende week aan de beurt???
wat moet een mens nog doen???
onder de matras...
als je nu omzet naar andere bank, is die misschien volgende week aan de beurt???
onder de matras...
Ik ga voorlopig alles laten staan. (voorlopig: tot we het nodig hebben voor onze bouw). Geld op mijn first is evengoed gerarandeerd als op mijn spaarboekje ... dus zie niet in dat het elders veiliger zou zijn. (En, ethias heeft nog banden met de overheid)
Vraag me alleen af wat ik moet doen met mijn pensioensparen. MIjn fiscale korf is nog niet vol .... nu ja ... heb nog een aantal maanden om te beslissen...tijd brengt hopelijk raad
Vraag me alleen af wat ik moet doen met mijn pensioensparen. MIjn fiscale korf is nog niet vol .... nu ja ... heb nog een aantal maanden om te beslissen...tijd brengt hopelijk raad
- centenkliever
- Hero Member
- Contacteer:
van heel dicht bij het nieuws volgen, niet panikeren want er is vooralsnog geen reden tot paniek. Tak 21 producten van Ethias hebben een staatswaarborg wat wil een mens nog meer? Kijk ook even de topics:plentycoups schreef: wat gaan jullie doen??? nu het slechter gaat??
onder de matras...
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... ang=nl#new
https://www.spaargids.be/sparen/index.p ... .0&lang=nl
Multisecurity kan je elke week (dacht ik) verkopen. Tenzij het één van die 2 van Lehman Brothers is, die kan je niet meer verkopen. Die blijft staan tot eindvervaldag en dan krijg je je inleg terug.plentycoups schreef: ik heb ook veel op ethias en ethias invest...
Gewoon aan de bank vragen bij volgende verkoopdag te verkopen. Hoeveel je er voor zal krijgen hangt van de markt af.
Ik ga m'n centen er mooi laten staan... bedankt voor de tips !
JO
JO
Vandaag in de krant ' De Standaard ' : doek valt over First Rekening. Ik heb het artikel gelezen, maar wat wordt er nu mee bedoeld ? Stopt deze rekening te bestaan ? Moet ik mijn geld afhalen of brengt het geen interest meer op ? Of slechts een minimale, zonder bonus ?
Heeft iemand een idee ?
DE STANDAARD:
Na de reddingsoperatie van gisteren valt op dat de leden geen geld op tafel leggen voor de doorstart van Ethias en dat er slechts 1,5 miljard opgehoest wordt door de overheid. Terzelfder tijd wordt de beleggingsstrategie van Ethias aangepast.
Tweede groot probleem van Ethias was de First Rekening: het product waarop Ethias Leven draaide. De premies van Ethias Leven piekten in 2005 op bijna 4 miljard euro. Ethias bleek in staat om op zijn First Rekening een hoger rendement te halen dan concurrenten. Volgens insiders was dat doordat ze meer risico's namen met hun beleggingsportefeuille. Ethias belegde ook zoals zoveel in gestructureerde producten zoals CDO's in de hoop extra rendement te boeken. Die jacht op extra rendement nam nog toe toen de overheid enkele jaren geleden besloot 1,1% belasting te hebben op nieuwe instroom van tak-21-producten (levensverzekeringen met gewaarborgd rendement) te belasten. Daardoor stokte de instroom van vers geld en werd de uitdaging van Ethias om met First beter te doen dan bankproducten, nog groter. Ethias zelf verdiende er geen geld aan: geen instap- en uitstapkosten en minimale beheerskosten.
Het gedurfd beleggingsbeleid (sommigen spraken van de vlucht vooruit), de hoge afhankelijkheid van één participatie (Dexia) het gebrek aan transparantie en slecht bestuur waren een recept voor problemen. De val van Ethias betekent meteen ook de val van de First Rekening die gaandeweg uitgedoofd zal worden.
Heeft iemand een idee ?
DE STANDAARD:
Na de reddingsoperatie van gisteren valt op dat de leden geen geld op tafel leggen voor de doorstart van Ethias en dat er slechts 1,5 miljard opgehoest wordt door de overheid. Terzelfder tijd wordt de beleggingsstrategie van Ethias aangepast.
Tweede groot probleem van Ethias was de First Rekening: het product waarop Ethias Leven draaide. De premies van Ethias Leven piekten in 2005 op bijna 4 miljard euro. Ethias bleek in staat om op zijn First Rekening een hoger rendement te halen dan concurrenten. Volgens insiders was dat doordat ze meer risico's namen met hun beleggingsportefeuille. Ethias belegde ook zoals zoveel in gestructureerde producten zoals CDO's in de hoop extra rendement te boeken. Die jacht op extra rendement nam nog toe toen de overheid enkele jaren geleden besloot 1,1% belasting te hebben op nieuwe instroom van tak-21-producten (levensverzekeringen met gewaarborgd rendement) te belasten. Daardoor stokte de instroom van vers geld en werd de uitdaging van Ethias om met First beter te doen dan bankproducten, nog groter. Ethias zelf verdiende er geen geld aan: geen instap- en uitstapkosten en minimale beheerskosten.
Het gedurfd beleggingsbeleid (sommigen spraken van de vlucht vooruit), de hoge afhankelijkheid van één participatie (Dexia) het gebrek aan transparantie en slecht bestuur waren een recept voor problemen. De val van Ethias betekent meteen ook de val van de First Rekening die gaandeweg uitgedoofd zal worden.