dividendgroei aandelen wereldwijd
TIP
Re: dividendgroei aandelen wereldwijd
Het is een totaal nieuw bedrijf voor mij. Moet het nog beter bekijken.Ging er van uit dat het een duurdere waardering heeft maar kan natuurlijk verkeerd zijn.
@gpv
Dat ga ik dan toch ook eens met interesse lezen
Is er ergens een topic waar u uw manier van bedrijven beoordelen is uitgelegd? Ben als beginner erg benieuwd naar uw systeem
Dat ga ik dan toch ook eens met interesse lezen
Is er ergens een topic waar u uw manier van bedrijven beoordelen is uitgelegd? Ben als beginner erg benieuwd naar uw systeem
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
beter laat dan nooit
na alle dividendjes internationaal en vooruitzichten ingetikt te hebben zijn dit de toppers volgens de zeezout methode.
de gele heb ik zelf in port (via mijn belgische of internationale port)
Mijn NL aandelen hebben het afgelopen jaar heel goed gedaan, USA en NOOR ok
De drie UK aandelen Amec, RPS en LGEN ontgoochelen.
Lijkt me toeval heel wat UK aandelen deden het wel goed.
ga hiertussen inspiratie zoeken voor verdere aankopen.
na alle dividendjes internationaal en vooruitzichten ingetikt te hebben zijn dit de toppers volgens de zeezout methode.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Bedankt om te delen zeezout.
Uit uw lijstje heb ik momenteel nog Acomo, Ageas en Sioen.
Met Econocom, Telenor & Vande Velde in het verleden al winstgevende ritjes gedaan.
RPS group staat in mijn watchlist.
Uit uw lijstje heb ik momenteel nog Acomo, Ageas en Sioen.
Met Econocom, Telenor & Vande Velde in het verleden al winstgevende ritjes gedaan.
RPS group staat in mijn watchlist.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Wacht je op een "goed" instapmoment, reteiP ? Of moet er eerst iets verkocht worden ?
Korte ritjes van 15% zijn frequent haalbaar bij RPS. Koersverloop lijkt me wat grillig voor langere termijnbelegging.
Korte ritjes van 15% zijn frequent haalbaar bij RPS. Koersverloop lijkt me wat grillig voor langere termijnbelegging.
Verkocht moet er momenteel niet worden, maar individuele aandelen kunnen wel hun "faire" waardering overstijgen.pukkie007 schreef:Wacht je op een "goed" instapmoment, reteiP ? Of moet er eerst iets verkocht worden ?
Probeer meestal eerst sectoren/regio's op te nemen die compleet ontbreken.
Heb gisteren nog het jaarrendement van mijn portefeuille herberekend, dat overstijgt nu netto de 18% over een periode van ~5 jaar. (= x2,29) Dat geeft me wel het gevoel van niet houdbaar te zijn op termijn.
Over dezelfde periode pensioensparen haalt exact de helft van dat rendement @ 9%.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
RPS staat dus langs de zijlijn klaar om, indien nodig, in te vallen? De kunst bestaat er idd in dat je op het juiste moment de juiste wissels doet in je port.
BTW, zeer mooie cijfers.
BTW, zeer mooie cijfers.
Kan iemand dat excel bestand aub wat toelichten.. ik zie bvb voor rps groep in 2015zeezout schreef:beter laat dan nooit
- 8,47%
- 15,08%
- koers 236
- rend 3,59%
Ben misschien nogal moe maar kan die 4 cijfers niet matchen.. wat is het bruto dividend rendement etc..
Zie ook Gimv nergens staan wat nochtans ook een goed dividend aandeel is.. of ben misschien wel heel moe
8.47 (pence, geen procent) is het uitbetaalde dividend. Hier is de Britse RV reeds afgehouden, maar niet de Belgische.Mark01 schreef:Kan iemand dat excel bestand aub wat toelichten.. ik zie bvb voor rps groep in 2015
- 8,47%
- 15,08%
- koers 236
- rend 3,59%
Ben misschien nogal moe maar kan die 4 cijfers niet matchen.. wat is het bruto dividend rendement etc..
236 is de koers in pence (ISO code GBX)
3.59% is dan het Bruto dividenden rendement in België (= 8.47/236). Netto Rendement is 0.75 * 3.59 = 2.69%
15.08% is het jaarlijks groeipercentage van het dividend. Volgende jaar mag je dus een theoretisch dividend verwachten van 1.15 * 8.47 = 9.74 GBX
Dat vindt zeezout dus wel. Zijn standpunt (gesteund op ervaring) is dat als een bedrijf zijn dividend niet kan opkrikken er vermoedelijk stront aan de knikker is. Het is wel zo dat we zien dat als het dividend niet regelmatig verhoogt, de koers ook weinig of niet zal bewegen.Mark01 schreef:... Zie ook Gimv nergens staan wat nochtans ook een goed dividend aandeel is.. Daarnaast vind ik het niet zo belangrijk of dat dividend altijd maar stijgt..
In het specifieke geval van GIMV verschillen zeezout en ik hier van mening. Voor bv. iemand die leeft van dividend inkomsten, is een hoog en stabiel dividend wel belangrijk.
Bruto veronderstel ik? Maar let hier op: een te hoog dividenden rendement kan immers wijzen op een te lage koers. Een meestal is die koers dan laag voor een goede reden.Mark01 schreef:... Ik zoek vooral naar +6% dividenden die een bedrijf probeert aan te houden...
@zeezout: corrigeer me als ik je gedachten verkeerd geïnterpreteerd heb.
klopt als een bus
kleine nuances, heb niets tegen aandelen die geen dividend betalen, dividend gelijk houden, daar hoeft geen probleem mee te zijn.
titel van dit draadje is dividendgroei aandelen en dus staan er alleen maar aandelen in waarvan het dividend jaarlijks groeit.
een draadje met lijstje hoge dividendbetalers zou ook kunnen maar dat is dan voor iemand anders.
Ik heb helemaal niets tegen GIMV. Moest er uitzicht zijn op dividendverhoging komen ze in de zeezoutjes20 (zie draadje dividend en groei update begin augustus)
tot dan koop en volg ik ze niet
Dit lijstje is geen aankooptip, gewoon een lijst van aandelen die ieder kan onderzoeken, heb er een aantal van maar lang niet allemaal
kleine nuances, heb niets tegen aandelen die geen dividend betalen, dividend gelijk houden, daar hoeft geen probleem mee te zijn.
titel van dit draadje is dividendgroei aandelen en dus staan er alleen maar aandelen in waarvan het dividend jaarlijks groeit.
een draadje met lijstje hoge dividendbetalers zou ook kunnen maar dat is dan voor iemand anders.
Ik heb helemaal niets tegen GIMV. Moest er uitzicht zijn op dividendverhoging komen ze in de zeezoutjes20 (zie draadje dividend en groei update begin augustus)
tot dan koop en volg ik ze niet
Dit lijstje is geen aankooptip, gewoon een lijst van aandelen die ieder kan onderzoeken, heb er een aantal van maar lang niet allemaal
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Uit een artikel dat zeezout zn methode staaft :
http://www.morningstar.be/be/news/13988 ... gstar.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Groei of rendement?
Dividendbeleggers kunnen kiezen voor dividendgroei of het hoogste dividendrendement. Dat laatste is aantrekkelijk, maar ook gevaarlijk. Het dividendrendement wordt berekend door het dividend te delen door de koers van het aandeel. Dat heeft tot gevolg, dat bij een koersdaling het dividendrendement stijgt. Een koersstijging heeft het omgekeerde effect en leidt tot daling van het dividendrendement.
Het dividendrendement zeg dus niet alles. Stel dat de koers van een aandeel zakt door tegenvallende bedrijfsresultaten, dan werkt het dividendrendement verblindend en onttrekt het zicht op de staat waarin de onderneming verkeert. Een - extreem - hoog dividendrendement van meer dan 8 procent is vaak niet vol te houden voor een onderneming. Peters waarschuwt er dan ook voor om de aandelen met het hoogste dividendrendement te vermijden vanwege hun slechte risico-rendementkarakteristieken.
Beter is het om te focussen op dividendgroei. Er zijn ondernemingen met een stabiele kasstroom die hun dividend jaarlijks laten toenemen. Er bestaan mooie lijstjes van zoals de Dividend Achievers (10 jaar of meer jaarlijks een hoger dividend), de Dividend Aristocrats (25 jaar of meer op rij een hoger dividend) en Europe Dividend Aristocrats (10 jaar of meer jaarlijks een hoger dividend).
http://www.morningstar.be/be/news/13988 ... gstar.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Groei of rendement?
Dividendbeleggers kunnen kiezen voor dividendgroei of het hoogste dividendrendement. Dat laatste is aantrekkelijk, maar ook gevaarlijk. Het dividendrendement wordt berekend door het dividend te delen door de koers van het aandeel. Dat heeft tot gevolg, dat bij een koersdaling het dividendrendement stijgt. Een koersstijging heeft het omgekeerde effect en leidt tot daling van het dividendrendement.
Het dividendrendement zeg dus niet alles. Stel dat de koers van een aandeel zakt door tegenvallende bedrijfsresultaten, dan werkt het dividendrendement verblindend en onttrekt het zicht op de staat waarin de onderneming verkeert. Een - extreem - hoog dividendrendement van meer dan 8 procent is vaak niet vol te houden voor een onderneming. Peters waarschuwt er dan ook voor om de aandelen met het hoogste dividendrendement te vermijden vanwege hun slechte risico-rendementkarakteristieken.
Beter is het om te focussen op dividendgroei. Er zijn ondernemingen met een stabiele kasstroom die hun dividend jaarlijks laten toenemen. Er bestaan mooie lijstjes van zoals de Dividend Achievers (10 jaar of meer jaarlijks een hoger dividend), de Dividend Aristocrats (25 jaar of meer op rij een hoger dividend) en Europe Dividend Aristocrats (10 jaar of meer jaarlijks een hoger dividend).
Symantec lijkt ook terug dividendgroei te gaan krijgen.
(symantec = computer beveiliging, anti virus enz, een sector die met de nog steeds toenemende informatisering nog een grotere rol gaat spelen)
Vind het wel niet terug id dividend achievers lijst :
http://www.suredividend.com/dividend-ac ... tock-list/" onclick="window.open(this.href);return false;
(symantec = computer beveiliging, anti virus enz, een sector die met de nog steeds toenemende informatisering nog een grotere rol gaat spelen)
Vind het wel niet terug id dividend achievers lijst :
http://www.suredividend.com/dividend-ac ... tock-list/" onclick="window.open(this.href);return false;
St. James Place is een FTSE 100 aandeel (LSE:STJ). Het bedrijf richt zich op het advies en actief vermogen beheer (met inbegrip van levensverzekeringen) voor begoede UK burgers en bedrijven. Het doelpubliek zijn UK ingezetenen met een beschikbaar vermogen van £50K tot £5M. Naar schatting 9.1M stuks. Einde 2014 had de firma £55B onder beheer. Het bedrijf stelt diverse model portefeuilles op en voor de invulling er van kan het beroep doen op internationaal gereputeerde beheerders zoal Aberdeen, Schroders, Threadneedle, ....
Tot hier toe niets nieuws onder de zon, ware het niet dat bedrijf hiermee goede winsten realiseert en die ook uitkeert aan zijn aandeelhouders. Zelfs in de barre jaren 2008 - 2009 liet het zijn aandeelhouders niet in de steek. Maar vooral sinds 2009 stijgt het uitbetaalde dividend aan een verschroeiend tempo. Oordeel zelf:
Een dergelijk groeitempo aan 40 - 50% is vermoedelijk niet vol te houden, vandaar dat de verzamelde analisten de verwachtingen wat getemperd hebben tot ... 20 - 22%. Nog altijd ferm boven het gemiddelde.
Als we met deze cijfers een gemiddelde groei berekenen over de 5 jaren 2009 - 2014, dan komen we aan 38,9%. Rekening houdende met het huidig dividenden rendement berekenen we dan een Netto TerugVerdienTijd (TVT) van 9.5 jaren. In het zeezout rekenblad zou alleen AB Inbev het nog beter doen. Als we de TVT berekenen over de jaren 2011 - 2016 (met de geschatte dividenden) dan komen we nog steeds aan 9.64 jaar. De zilveren medaille blijft behouden.
Een recente Investor's presentation
Bedrijfs Website
Halfjaarresultaten op 29 juli
Tot hier toe niets nieuws onder de zon, ware het niet dat bedrijf hiermee goede winsten realiseert en die ook uitkeert aan zijn aandeelhouders. Zelfs in de barre jaren 2008 - 2009 liet het zijn aandeelhouders niet in de steek. Maar vooral sinds 2009 stijgt het uitbetaalde dividend aan een verschroeiend tempo. Oordeel zelf:
Een dergelijk groeitempo aan 40 - 50% is vermoedelijk niet vol te houden, vandaar dat de verzamelde analisten de verwachtingen wat getemperd hebben tot ... 20 - 22%. Nog altijd ferm boven het gemiddelde.
Als we met deze cijfers een gemiddelde groei berekenen over de 5 jaren 2009 - 2014, dan komen we aan 38,9%. Rekening houdende met het huidig dividenden rendement berekenen we dan een Netto TerugVerdienTijd (TVT) van 9.5 jaren. In het zeezout rekenblad zou alleen AB Inbev het nog beter doen. Als we de TVT berekenen over de jaren 2011 - 2016 (met de geschatte dividenden) dan komen we nog steeds aan 9.64 jaar. De zilveren medaille blijft behouden.
Een recente Investor's presentation
Bedrijfs Website
Halfjaarresultaten op 29 juli
STJ in mijn rekenblad gestoken. zeezout score van 12,66 net voor ABI enkel LGEN en RPS nog laten voorgaan.
ga ze zeker opvolgen ! bedankt voor de tip
ga ze zeker opvolgen ! bedankt voor de tip